handdator

Visa fullständig version : Vilken stil/ålder är denna skänk?

danielp
2009-06-29, 23:17
Hej!
Jag har knappt någon kunskap om gamla möbler och skulle behöva hjälp med att få reda på vilken stil denna skänk är? Även en gissning på vilken tid den kan komma ifrån är intressant.

Jag antar att den inte har något direkt värde, men jag gillar den typen av möbler så det skulle vara intressant vad stilen jag gillar heter :)

Tackar på förhand,
Daniel

FBQ
2009-06-29, 23:39
Försöker mig på ett svar, få se om någon vill säga mot mig, är ju egentligen ingen expert på 1900-talsdesign...

Stilen är alla fall Art Deco.
Sedan tiden... 20-talet är stilens genombrottstid - om man nu inte vill räkna in en del förelöpare. Under 20-talet är dock stilen ganska inpopulär hos "vanligt folk" som hellre håller fast vid jugendstilen och tycker decon är lite för stel. 20-talets deco är också ganska elegant och sparsmakad, och ofta mjuk i formerna.
På 30-talet eller slutet på 20-talet slår stilen igenom, men då blir den oftast tyngre, pampigare - mörkare i färgerna.
Går att se en del från 40-talet, men oftast ganska uppblandad med annan stil, den hade börjat bli omodern.
Kan inte riktigt bestämma mig för var jag skall placera den här 20- eller 30-tal - fälten i rot - kan inte se vad det är för träslag, känns ganska tidigt, även om den har ganska tunga former. Tycker den ser ut att vara ganska snyggt uppbygd ut, tror inte den är alltför sen... kanske någon gång i skarven, runt 1930???

danielp
2009-07-22, 12:03
Tack så mycket för informationen! Här kommer lite fler bilder för de som är intresserade och skulle vilja titta på träslag osv. :)

Mvh,
Daniel

Gideon
2009-07-22, 13:05
Kulfötter i barockstil, kanelleringar i gustavianskt, och så en S:t Erik som får en att tänka på Ragnar Östberg och Stadshuset i inspiration.
Jag tror att skänken är från 1910-/20talet.

FBQ
2009-07-22, 13:47
Tror nog vi måste vara inne en bit i 20-talet alla fall.
Kan se tankegångarna, men Stadshusets utsmyckning i tydligare Deco-stil kommer först på 20-talet, under arbetets gång på 10-talet var planerna lite annorlunda. 10-talet ganska pomösa och nationalistiska men ändå avskalade och lite råa senjugend känns inte som de här formerna. Tror vi måste vara en god bit senare, Carl Malmsten och andra vid mitten på 20-talet jobbade ju med betydligt lättare möbler.
Visar en bild på en möblel gjord av Einar Spolén till stadshuset.
Men visst, det ser ut som en påkostad möbel - Ek och alm, men finns andra träslag, törs inte riktigt gissa på vad det andra kan vara mer...

danielp
2009-08-16, 00:14
Roligt att läsa era funderingar! Nu har jag fått reda på lite mer om den och det är glädjande. Märkligt att det går att köpa sådana här fina hantverk så billigt, för inte går de väl så dyrt på auktioner? (Max ett par tusenlappar om jag som lekman gissar någorlunda rätt?)