handdator

Visa fullständig version : Fråga: hur få bort ringar på teakbord?

dariber
2009-06-25, 04:43
Jag har 2st Frisco bord av Folke Ohlsson för Tingströms. Ett av bordn är i mycket fint skick medans det andra har 2st ringar efter troligen någon skål eller liknande.

Jag tänkte fråga om någon har något bra tips på hur man kan få bort ringar i teak. Jag har förskt med teakolja, jag har testat med att olja in en gång, inte gnuggat runt ringen utan bara svept över med trasa. Men tyvärr så är de kvar.

Vore mycket tacksam om någon kunde tipsa hur man gör eller kanske någon prisvärd firma man kan lämna in bordet till i Stockholmstrakten.

Trolla
2009-07-12, 00:17
Tips för fläckborttagning på träbord
Idag fick jag två av varandra oberoende tips om samma sak, som jag inte kan låta bli att dela med mig av till er inredningsintresserade därute. Just nu är det ju väldigt populärt med träbord och många fyndar välbevarade teakbord på second hand. Nackdelen är att dessa har känsliga ytor som lätt får skador av fukt och spill, speciellt från glas och kaffemuggar. Om du har råkat få en sådan fuktskada på ditt teakbord kan vi rekommendera produkten "Ring remover" som finns att köpa hos välsorterade färghandlare. Genom att behandla bordet med detta medel kan man ta bort de vita ringar som lätt uppstår av droppar och kondens under exempelvis vattenglas och övervattnade krukor. Funkar inte Ring remover kan man köpa speciella retuschpennor i tre olika nyanser som används för att måla över fläcken. Fråga din lokala färghandlare för mer information.
http://img33.imageshack.us/img33/4919/ringremover118216150658.jpg

Marion
2009-08-23, 05:58
Hejsan.
Jag har tagit lite cigarettaska så droppar jag på
lite matolja.
Ta en mjuk trasa gnugga,vips borta.