handdator

Visa fullständig version : Fråga: Kniviga frågor

Lillstina
2009-06-12, 18:36
Undrar vad denna lilla kniv ska användas till? Längd: 10cm PRIMA N.S JMPORT.( Det ska stå J, det är ingen felskrivning).

Nästa fråga handlar om en annan liten kniv. Vad ska man använda den till? Ost eller? Längd 15 cm, materialet vet jag inte vad det är och stämpeln vad menas med den?

Kecke
2009-06-12, 19:06
Bild nr 2 är väl kräftknivar.
Att hugga huvudet av kräftan med. :)

guygil
2009-06-12, 20:02
första tror jag är en smörkniv

HgF
2009-06-12, 20:06
Kräftknivarna kommer från Jernbolaget i Eskilstuna.

Lillstina
2009-06-13, 08:24
Kräftknivarna har verkligen en stämpel som heter duga. Stämpeln ser så påkostad och aristokratisk ut. Vilket kan materialet vara i dem?
Ifråga om den första kniven, om den är en smörkniv, är den då en kniv för ett kuvert, dvs säga för en person?

FBQ
2009-06-13, 09:38
Eskilstunaknivarna ser ut att vara i rostfritt, lite svårt att se på bilderna. De äldre sakerna därifrån är i förnicklat stål eller vanligt kolstål - men det här ser på bilden mest ut som rostfritt.

Ja, med den längden kan smörkniven vara för ett kuvert. Vad står det på smörkniven? Tycker jag ser text på sidan som inte stämmer med de stämplar du beskrivit... Kommer den från en restaurang, den ser ut att kunna göra det.

Lillstina
2009-06-13, 23:57
Det finns ingen annan text eller stämpel, på den sk smörkniven, än den jag har skrivit. Måste även tillägga att jag har köpt dessa på en RK-loppis.

FBQ
2009-06-14, 08:33
Har svårt att tro att det är något annat än smörkniv med den formen. Pepparrotsknivar ser ju annorlunda ut, kommer inte på något annat i den storleken.
Stämplarna ser såg väl synliga ut även om jag inte kunde läsa dem, men antar att de har att göra med det lilla formatet...

Förmodligen är den kniven alla fall från mellankrigstiden någonstans.

wivi vitamin
2009-09-02, 02:00
Absolut en smörkniv,det lilla"hacket" gör att den ligger kvar på smörtaxen,så den inte lägger sig på den vita linneduken och bordsgrannen kan ta den utan att bli "smörig" om fingrarna.Som FBQ säger,så stämmer säkert tiden.

Bästa hälsningar.