handdator

Visa fullständig version : Fråga: Värde på antikt golvur.

Leif_th
2009-06-07, 14:59
Jag har ärvt ett golvur från min mors faster i Kalmar.
Klockan ser mycket gammal ut fast på bilden syns mina föräldrars monterade visare till ett batteriurverk.

Tyvärr saknas lod & pendyl, visare och kanske fler delar.

Urtavlan bär inskriptionen " Reparerad af P. Hultgren, Hofsmon 1799
Jag har utan framgång sökt efter namnet på Internet. Kan uppgifterna, framförallt årtalet stämma?

Vad kan den vara värd?

FBQ
2009-06-08, 14:42
Återigen, jag är inte helt förtjust i det här med värdering, dessutom känns det svårt att säga exakt, jag vet inte heller vem den här urmakaren är.
1700-talsklockor som ändrats och renoverats en hel del som den här brukar inte vara så dyra - annars ser det ut som en intressant klocka.
Jag misstänker att klockan är äldre än 1799. Barockklockor som den här tillverkas visserligen av landsbygdsurmakare fram till slutet av 1700-talet, men vid den här tiden, sådär 1780- och 1790-talet brukar även de få rokokodrag. Den här känns också lite väl stilmässig - jag undrar om det inte är som det står: P. Hultgren har reparerat klockan 1799. Kanske köpte han en runt 50 år gammal trasig klocka från en prästgård eller säteri på auktion och har renoverat den då.
Skulle gärna vilja se fler närbilder för att kunna säga vad som är gjort på den och när...