handdator

Visa fullständig version : Knut Lundqvist Växiö

LS
2006-07-24, 18:30
Höjd 14 cm, mynningens dia 7 cm.
Undrar om denna knackade flaska är avsedd för bläck, nog ser det så ut. Om någon initierad kan förneka eller bekräfta så man erhöll kunskap vore det roligt.

LS
2006-07-24, 19:51
Glömde nämna att texten finns i glaset men den är så låg i reliefen att det var omöjligt att få den synlig på bilden.
Det var dagens tillförsel, gårdagens var denna lilla goding, knackad den också. 17,5 cm hög med en kroppsdia på 7,5 cm. Engelsk från 1830 eller 40-talet, rymd 3 dl.

*MB*
2006-07-24, 21:31
Imponerande att herr Lundqvist är hel och utan sprickor, med en sådan hatt!
Vad var vitsen med den?

Björn L
2006-07-24, 22:10
Snygga saker Lars ! Särskillt porter flaskan ;) Skulle jag tro att det bara är en tidsfråga innan du får reda på vad Lundkvist sysslade med...

T.N
2006-07-25, 09:51
L.S jag är inte någon expert alls men nog lutar det mer åt en apotekare än bläckflaska pga.storleken. "hatthyllan" kan vara bra utifall man spillde någon vätska, nån kanske kommer med en träffsäkrare förklaring, men en trevlig flaska helt klart.

E.B.
2006-07-25, 11:03
Vad jag sökt mig fram till är att Lundqvist var en teknisk fabrik, så nog lutar det väl mer åt bläck än åt apotekare.

LS
2006-07-25, 11:14
Logiska resonemang, kan kanske vara 50 % chans att det är någotdera av de tu förslagen. Men det krävs nog snudd på en tidsmaskin för att stensäkert få veta.

LS
2006-07-25, 19:24
Som ett tillägg till den "engelska engelsk modellen" här ovan. De två till vänster är typiskt engelskgjorda hel och halvflaskor. Den på yttersta högerflygeln är samma som bilden längre upp på tråden. Som en bekant, vilken tillfälligt befinner sig i Skåne, sade: Det kan vara klokt med jämförelseobjekt för att få fram det man vill förevisa.

Lars Kallin
2006-07-26, 20:32
Den bredbrättade anlände tillslut. Jag vet inte om jag kan tycka den är vacker :) Den är nog mer rolig än den är vacker.

Jag har tidigare aldrig sett den korta stubbiga modellen av porterflaska. Regalinen avviker markant frånn de andra i samma svit.

A.F
2006-07-31, 01:08
Ja det var en rolig liten flaska du fyndat, ful men med stor charm i den
utvikta mynningen. Med en höjd på 14cm och en mynningdiameter på 7cm
måste den se rolig ut live.

Har du hittat ytterligare en fulölsflaska :) rolig regalin var det på denna
engelskmodell måste jag säga och den ser trevlig ut i kroppen också.

skoga
2007-09-20, 20:56
Har en sådan i min samling med en hyffsad etikett. Flaskan har innehållit lut. Det stämmer säkert för lut är ju inget som man vill ha på fingrarna, därav den stora "kragen"
mvh Skoga

skoga
2007-09-20, 21:00
Har en sådan flaska med etikett, den har innehllet lut. Därav den stora "kragen"

Hektor
2007-09-20, 21:20
En sådan flaska tog man när det var tid för tillredning av lutfisk, dom blev bäst om fiskarna lutade i 45 graders vinkel i lutkaret. Vi använde nästan alltid kalilut eftersom det var mer krut i den.
Farsan tyckte att fisken fick en bismak av pottaska om vi någon gång körde med natronlut.
För att inte tala om när modern en gång i fyllan och villan lutade betänkligt i en lösning av kalciumhydroxid, helt kass vi fick göra kalciumklorat av hela baletten som vi unga sprängde sprängd anka med både före och efter nyår.

LasseC
2017-01-17, 19:39
Jag har 2 st flaskor från Knut Lundqvist Wexiö. De har innehållit Eau de Colonge en kanske parfym. Den ena flaskan har KL i relief
DG