handdator

Visa fullständig version : Punchhalvor

Ballonggreven
2006-07-24, 11:09
På Degerberga marknad hittade jag dessa charmiga små flaskor som enligt säljaren är punchhalvor.
Tänkte använda dem till olja och vinäger.

Äjth
2006-07-24, 11:15
Trevligt att ha dem i olika storlekar och färgnyanser!!

PLYNG
2006-07-24, 15:24
Hvor små er de?

766
2006-07-24, 15:31
Dom är för små! Specillt för punch, så att dom ursprungligen varit till densamma bör genast glömmas.

Ballonggreven
2006-07-24, 15:49
Hvor små er de?
18,5 och 19,5 cm.

Ballonggreven
2006-07-24, 16:00
Dom är för små! Specillt för punch, så att dom ursprungligen varit till densamma bör genast glömmas.

Det beror väl på hur stor verandan är. ;)

Äjth
2006-07-24, 16:32
Idag finns ju pyttesmå punschflaskor på systembolaget, de är väl hälften av en kvarting så varför kunde inte funnits tidigare? Punsch var ju inget man drack mkt av, utom när jag var förkyld och tvingade min bror att handla punsch för hälsans skull, då vart det en kvarting, :D

766
2006-07-24, 16:59
Nu var storleken som ett argumet för att det ej skulle vara punch bara något jag tog ur luften.
Jag gillar att sätta hvudknoppen i rörelse.
Däremot finns det annat som man kan ha synpunkter på som talar emot.

Ballonggreven
2006-07-24, 17:02
...
Däremot finns det annat som man kan ha synpunkter på som talar emot.
Som vaddå?

766
2006-07-24, 17:28
Som att kinekulle inte bara var till för att den var "en rolig grej".
Men som sagt det gick att ha punch i dom också.

Sladden
2006-07-24, 17:50
För mina, relativt otränade, ögon ser de ut som vinflaskor. Men detta kan säkert LS ge rätt svar på.

LS
2006-07-24, 19:20
Flasktypen kallas för brännvins eller konjaksflaskor. Men de har använts till annat, däribland punsch vilket på intet sätt var ovanligt.

PLYNG
2006-07-24, 21:56
Her er 4 olike storleker med sigil. Teksten i sigilet er:
1: GENUINE CALORIC PUNCH - J.C.S.. På flaskens base står: 18 KG (i skjöld) Cl 13. Flasken er gjort på Kastrup Glasvärk, rymmer 18 centiliter og har tullkontrollnummer 13 (= standardflaske, fremstillet på KG i storlekerne 72, 36 och 18 cl). Flasken er 18,7 cm. og let hamret.
2: CALORIC PUNCH - G.L.C. Flasken er 21 cm og drejet (snurret) i formen.
3: WOLKES CALORIC PUNCH KG. På flaskens base står: 36 KG (i skjöld) Cl 13. Igen en standard punch-flaske fra Kastrup Glasvärk. Rymmer 36 cl och er 24 cm. Den er stärkt hamret.
4: CALORIC PUNCH - KIÖBENHAVN - WP. Flasken er drejet i formen, 29 cm - og blev forhandlet af Wilhelm Pedersen.

Mange danske vin- och spiritushandlere fik fremstillet punchflasker med eget namn eller initialer i sigilet.

766
2006-07-24, 22:07
Vid en jämförelse mellan sistnämda och först... så är kinekullen mer åt vinhållet på förstnämda. Men som sagt jag är inte petig.

PLYNG
2006-07-25, 00:32
På Degerberga marknad hittade jag dessa charmiga små flaskor som enligt säljaren är punchhalvor.

Det undrer mig, hvorfor de kaldes "halvor". Det må vel väre "kvartor" (ca. 18 cl.)?

LS
2006-07-25, 10:51
Vad som skiljer mellan en punschflaska och en brännvinsflaska är att punschflaskan har lite tvärare axlar samt en annorlunda, mer mjukt rundad, botten. Ibland har även punschflaskan mynningsringen ända upp medans brännvinsflaskorna har den någon eller några mm nedanför toppen på flaskan.

Ibland innehöll brännvinsflaskorna punsch och punschflaskorna kunde följdaktligen innehålla olika sorters brännvin. Det var naturligtvis upp till den som beställde flaskorna från glasbruket vilka flaskor man ville ha. Läderoljefabrikanten kanske beställde knoppöl eller bordeauxvinsflaskor till sina produkter och då fick man självklart detta. Saftfabrikanten kanske beställde läderoljeflaskor till sina produkter och fick givetvis det man begärde.

Vill på detta sätt, lite övertydligt, påtala att vad en flaska kallades av glasbruken var en sak, hur den senare användes var en helt annan sak. Det går i princip aldrig att säga vad en tom flaska har innehållit, men man kan säga vad flasktypen kallades. För att olika människor ska kunna kommunicera med varandra om gamla flaskor måste man ha gemensamma namn på dem annars blir det goddag yxskaft hela tiden.

Desto mer man lär sig om gamla flaskor, desto mer begriper man att man inte kan. Så är det i och för sig med det mesta, men med flaskorna är det extra påtagligt. Man har, när ovanstående kunskap sakta smygit sig på, två möjligheter. Det ena är att ge upp och börja samla på något nytt maskinproducerat eller fortsätta och med blodig panna knöka vidare mot betongväggen. Vilket man väljer beror väl på hur man är funtad, det ena är inte sämre än det andra.

Trevlig dag, LS.

Ballonggreven
2006-07-25, 10:58
Vilket kristallklart inlägg! Tack!

Mina flaskor är nu alltså "vinägerflaska" respektive "olivojeflaska". ;)

LS
2006-07-25, 12:07
Ha ha, ja så kan man också säga!

Det blev så intressant att jag tog en sväng till min knoppölsamling och tittade vad det fanns för olika etiketter på ?världens första standardiserade ölflaska?. Rätta namnet på flasktypen är Ölflaska av Svenska Bryggarföreningens Modell, det står väl knappast att finna en mer typisk flaska specialgjord just för öl. Som dessutom hade en paraplyorganisation som gjorde sitt bästa för att se till att inget annat än öl tappades i flaskorna.

Men följande etiketter, som inte har mycket med öl att göra, har jag på flasktypen:

Prima Ljus Lädersmörja. Knut Lundqvists Tekniska Fabrik Wexiö.
Fin Fransk Cognac. Win & Spirituosahandeln Hvetlanda.
Aug. Edelfeldts Tekniska Fabrik Stenstorp. Prima Läderolja.
Som ovan, Prima Svart Skrifbläck.
Alfred Berg Wara. Denatureradt Bränvin. Må ej förtäras!
Tekniska Fabriken Gripen Linköping. Extra 1:ma Vaselin-Läderolja.
Jungfru M. L. Åhrberg. Utmärkt Aseptin.
K. G. Liljegren & C:o Göteborg. Patenteradt Skobläck. (Min notering; ej Skol utan Skobläck.)
Fransk Sprit. N. T. Håkanssons Färg & Droghandel.

Utöver ovanstående finns även Citronlemonad, Sockerdricka o.d. men de är kanske inte riktigt lika avvikande i och med att det har med bryggerier att göra, men man kan inte med bästa fantasi i världen kalla produkterna för öl.

Ballonggreven
2006-07-25, 12:09
"Fransk sprit"!? Låter intressant.

PLYNG
2006-10-27, 01:45
Har netop fundet denne annonce i et dansk ugeblad fra 1912 og tænkte at den vel kunne passe ind her:

Äjth
2006-10-27, 10:31
Jahadå, den där har man druckit av! den lille är behändig!

Glasdykaren
2006-10-27, 12:29
De är givetvis trevliga att ha oljor i, men jag tror inte att dessa flaskor med sk. knopp i "Kinnekullen" från början tillverkats för just Punsch.
Men givetvis kan de ha återanvänts även till denna dryck i brist på de mer "standardiserade" punsch-flaskorna.
Har själv genom åren grävt upp ett antal av denna flasktyp, så och även de som var avsedda för Punsch.