handdator

Visa fullständig version : Röd gammal snedklaffsbyrå

TorparAnna
2009-05-24, 20:27
Hej alla proffs på gamla möbler

Hittills har jag hållt hus på porslinsavdelningen men tittar in på möbelavdelningen idag för en (för mig) klurig fråga :)

Jag undrar lite om den röda snedklaffsbyrån på bilderna.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ta fler foton (enkelt och snabbt) eftersom den inte står hemma hos mig.

Färgen är mörkt röd och ådrad och det ser inte ut som om det finns färglager under.
Beslagen ser ut att vara de som suttit hela tiden, det finns inga märken efter gamla beslag. Gånggärnen till klaffen har lossnat, men finns kvar. Låset till klaffen fattas.
Ena knoppen till en liten låda är av. Knopparna är tilltäljda i trä.
Ena utdragsdonet för att hålla upp klaffen utfälld fattas.
Hela möblen ser ut att vara fri från trämask... betyder der att den är norrifån??
I övrigt i ok skick.

En sak som jag undrar är placeringen av låsbeslagen... Hade snickaren svårt att pricka in mitten på lådan eller... :) Det ena sitter nästan utanför.

Vad tror ni om ålder, ursprung och värde??
Väntar med spänning på svar.

FBQ
2009-05-24, 20:52
Köp den! :-)
Det är en 1700-talsmöbel.
Barockstil - behöver inte vara från tiden, utan kan vara från senare tid under 1700-talet. Tycker inte riktigt den här ådringen känns original - men färgen på lådorna är nog det - kanske har den blivit bättrad någon gång runt 1850 eller så...
Du får gärna visa fler bilder när du har köpt den.
Värde vill jag inte prata om - men de brukar inte vara dyra - du får den säkert under tusenlappen och då är den ett bra köp - tycker gott du kan betala lite mer, men skall du köpa den gör det för att du gillar den - det brukar gå att hitta en hel del av dem - den här verkar dock vara ganska lite åtgärdad.

TorparAnna
2009-05-24, 21:18
Hehe, jo visst handlar det om tips inför ett eventuellt köp...

Värdet är iofs en fråga som är jättesvår. Det som står ute i en skitig lada har inte samma prislapp som det som står i fina butiken inne i stan... även om det så skulle vara samma möbel.
Det egentliga värdet, tycker jag, borde kanske vara någonstans där emellan, när det prövas mot en publik, kanske vad en stadsauktion?
Det är väl lite det priset jag undrade över.
Jag kan tänka mig att betala mer än tusenlappen du gissar, och kommer att få göra det... glömde informera om att jag är hemmahörandes i Stockholm och härdad med höga priser :) ... på varenda liten maskäten pinal :mad: om man inte har tur ibland så klart.

Nu har jag ju redan kärat ner mig i denna skabbiga möbel och är väldigt nyfiken...
Jag vill veta mer om ev ursprung?
Den ser så slarvig ut med sneda beslag, varför är det gjord så? Och var?
Var någonstans på 1700-talet pratar vi om? Går det att precisera?

FBQ
2009-05-24, 22:50
Jo visst, det är ju vårt med värdet...
Jag kan ju bara säga att jag köpte min snedklaff som jag visat här tidigare för 800 kronor inklusive hemkörning - och det var på loppisen i Rågsved :) lite åtgärdad, men trevlig och lite äldre utforming av lådorna. Har sett en del, kanske lite hårdare renoverade för under tusenlappen på Kupan på Götgatan - det går att köpa billigt i Stockholm också...

Men som sagt, den här verkar vara ganska oåtgärdad, och med orginalmålning är de ju inte helt vanliga - beror ju lite på hur gärna du vill ha just den här...
Upplever att de ändå inte är helt ovanliga...
Det är svårt att precisera exakt - när den är så här enkel är den att betrakta som en allmogemöbel, och då kan den vara ganska sen... Att lådorna är släta antyder att den nog inte hör till alltför tidig produktion - dessutom säger träknopparna och järnbeslagen att den är gjord när liknande möbler hunnit bli ganska enkla allmogemöbler.
Liknande görs långt in på 1800-talet. Lådbottnarna säger att den inte är gjord efter 1800-talets första år, och den blå färgen och barockbeslagen antyder ålder.
Sent 1700-tal är min gissning.
Går nog inte att specificera var den är gjord, liknande möbler görs på de flesta håll i Sverige.

HgF
2009-05-24, 23:31
Jag tycker mycket talar för tidigt 1800-tal för den här möbeln, då slät mahogny kom på modet, även om det finns äldre kvardröjande dekor i snickeriet. Är inte nyckelskyltarnna i pressat läder?

Att nyckelskyltarna sitter lite hittan och dittan måste bero på att snickaren fick tag på tre olika lås som styrde placeringen av nyclehålen. Det skulle vara intressant att få en redogörelsa för låsens status - snäpplås eller modernare där kolven stannar nere.

Att komma fram till vem som tillverkat möbeln är i det närmaste omöjligt.

FBQ
2009-05-25, 00:19
Visst kan den vara efter 1800 också - det är svårt att säga exakt Jag tycker dock att det ser ut som järnbeslag - skulle det handla om läderbeslag som inte har äldre finns några äldre under är det ju definitivt 1800-tal - men jag tror nog fortfarande på järn.
Såg nu att marmoreringen från snedklaffen finns på lådorna också - fast på den väldigt suddiga närbilden av låset ser det mera ut som det finns en blåmarmorering närmast låset - stämmer det eller ser jag tokigt?
Då finns det en äldre målning under... påverkar ju också chanserna för om den är före eller efter 1800.
Snäpplås tror jag säkert att den haft, om nu låsen är kvar, kanske blir svårt att återkomma hit till PES innan ett köp...

TorparAnna
2009-05-25, 20:19
Vad trevligt med era svar, det gör mig bara mer nyfiken.

FBQ,
du har helt rätt i att det går att fynda även i Stockholm beroende på vad man är ute efter.
Jag har köpt en skrivbyrå från tidigt 1800-tal i jättefint skick för 800:- för några år sedan (fick dock hämta själv ;) ) av en privatperson här i Stockholm. Men den var tyvärr avlutad (ett jäkla påfund :mad: ).
Anledningen till att jag ville höja värdet på den här röda är just målningen som enligt mig är väldigt fin och mysigt sliten vid lådfronterna... ofta är det ju orörda och orginalmålade möbler som sticker iväg.

Apropå släta lådor, var de inskuren dekor tidigare? När då ungefär?
Vad säger träknopparna dig? När började man med det? Vad var det innan?
På min 1800-tals byrå är knopparna i nåt vitt benliknande material, vad är det?
När började man sätta lådbotten i sidorna i stället för under?
Min byrå hemma har mycket tunnare botten, i den röda byrån är lådorna som grova boxar mer än lådor.
Japp, marmorering finns på lådorna också men sliten... det som ser ut som blått är nog rött blandat med svart som också finns i marmoreringen + några års fingerfett... :)

HgF,
Jag kände på nyckelbeslagen och det var i metall. Har aldrig tänkt på att de kan vara i pressat läder... när var de det? Vad skumt, det hade jag ingen aning om att de kunde vara...
Och hur kunde jag vara så slarvig att jag inte fotat låsen?? Nu måste jag ju ringa och be dem skicka en bild på dem. Jag minns bara att jag drog ut en låda för att titta om de var orginal, det var de tror jag, sedan skulle en hel turistfamilj pressa sig förbi bakom mig... i bredd... :rolleyes:
Bra teori om låsens placering, så kan det nog ha varit. Man tager vad man haver.

Jag återkommer med låsbild asap!

FBQ
2009-05-25, 21:28
Visst är det treligt med original färg (även om jag som nedan följer är osäker på om det här är originalfärg - om än mycket gammal sådan). Har svårt att ge några definitiva råd, tycker du skall gå på din magkänsla.

-Barockmöbler - åtminstone högbarockmöbler - har lådor i form av "speglar", alltså en kringgående ram med fyllning. Senbarockmöbler i högrestånd har det inte. Så görs sidostycken oftast på allmogeskåp på de flesta håll i landet fram omkring 1750 - i vissa trakter lever det kvar in på 1800-talet. Men även när man slutat tillverka möbler på det sättet, som är mer omständigt lever det kvar i form av profilerade kanter - som på min snedklaff - ibland bara i form av en målad list. Du kan väl egentligen inte säga något exakt om åldern utfrån att de finns eller inte finns där - men det ger en vägledning...

Träknopparna säger egentligen inget om åldern, det finns träknoppar av det här slaget redan på 1600-talet - MEN... det säger mig att det här inte har varit en dyrbar statusmöbel. 1720-1750 var snedklaffar ganska vanliga - hos adelsmän och rika personer i ädelträfanér, och hos borgare i målade varianter, men det var ganska dyrbara möbler. Hos bönder hade inte snedklaffar slagit igenom och den som hade råd med en snedklaff skulle aldrig sätta träknoppar på sin dyra möbel. Den här är senare.
Din byrå har hornknoppar. Vanligt under senempiren ca 1825-1850.
Angående lådbottnarna så börjar man ca 1790 att falsa in lådbottnarna i stället för att plugga fast dem. Det gäller dock högreståndsmöbler, och jag tror inte det är helt tillförlitligt att säga att en möbel med utanpåliggande botten är före 1790... det har med all säkerhet varierat från snickare till snickare. Kanske har någon här mer erfarenhet än mig? Har inte hittat mycket skrivet i ämnet, men kan ju konstatera att även bland allmogemöbler har möbler från tidigt 1800-tal oftast infalsad botten, så jag tror inte den här snedklaffen är gjord långt efter 1800.

MEN - då kommer jag till ådermålningen. Man har ådermålat sedan 1600-talet, ja ännu längre i ståndmiljö, men i allmogefallen handlar det sällan om ett ensidigt återgivande av träslag. Dels föredrar man att dekorera med rosor och blomstergirlanger, dels kopierar man lika gärna eller hellre marmoreringar i blått - är det trä är det ofta alm eller alrotsiläggningar som avbildas, eller skiftade fanér med olika typer av trä i olika fält - oftast heller inte särskilt trälikt... Hgf har rätt när han tycker det här mest liknar en kopia på mahognyn, som blir på modet i högreståndmiljö ca 1790 och ganska snart börjar kopieras i ådermålning inom allmogemåleriet. Jag tycker till och med att det här mest liknar en kopia på alrotsfanér med sitt mera fladdriga mönster, som blir på modet först omkring 1840... Fast det är ibland svårt att spåra förebilden i en allmogemålares fantasiåtergivningar...
Jag tror inte måleriet som nu syns på den här snedklaffen är originalmåleri. Jag tycker det ser ut som det möjligen finns än äldre färg under. Har jag fel är nog snedklaffen yngre än jag först trodde och nog gjord en bit in på 1800-talet.

TorparAnna
2009-05-25, 21:49
Å, tack för all info! Spännande!!
Jag ska ringa i morgon och fråga lite + be om något foto.

Lurigt det där med måleriet. Det måste jag kolla ordentligt, det är ju liksom avgörande för mig och mitt ev. köp...
Att avluta, eller ta bort målerier på något annat kemiskt eller mekaniskt vis, det har väl inte förekommit alls i äldre tider?

Jag får ont i magen när jag tänker på alla stackars oskyldiga möbler som doppats i lutbaden på 80-talet... vad ondskefullt :eek:

En anna sak... nu när jag tittar på bilderna så ser jag att möbeln inte har några fötter :confused: Hur kan det komma sig? Byrån är inte maskäten och verkar inte ha utsatts för grovt våld... så hur har den tappat fötterna?
Hur kan de ha sett ut, om man ska försöka rekonstruera?

Jag måste slå rekord i antal frågor, jag har faktiskt en till :) : Hur rengör man en sådan här möbel? Varmt vatten i urvriden trasa? Man vill ju inte skada måleriet, men samtidigt få bort smutsen.

FBQ
2009-05-28, 02:14
Angående lut - man lutade möbler i början av 1900-talet också, inte så vanligt men det förekom. Då lackades de nästan alltid efteråt. När avlutning börjar bli vanlig på 60-talet lackade man också oftast möblerna efteråt.
Nej, har den varit målad tidigare ligger färgen under - men man använde ju inte grundering på den här tiden, och färgen är ofta ganska tunnt pålagd, och var den sliten när den målades över kan det vara svårt att se... men finns det blått under är det nog äldre färg - tror inte att blått ingått i den här ådermålningen.
Den har nog aldrig haft några fötter. Snedklaffar av det här slaget brukar inte ha några fötter. En golvlist kan det finnas, men kan inte se om det verkligen fattas något på den här.
Låter bra med en fuktig trasa - väl urvriden, inte för varmt vatten. Skall man vara petig skall man väl använda franskbröd på sedvanligt sätt, men tycker väl inte du skall överdriva - antar att du köper den för att kunna använda hemma, inte stå i en glasmonter, färgen kommer ju att slitas något i vilket fall, tror att den kommer att stå sig någorlunda alla fall.
Tror att det fortfarande förekommer att folk vaxar möbler av det här slaget som man skall använda - det är ju ett sätt att skydda färgen utan att tillföra något som inte går att ta bort - men det ändrar ju ändå möbelns utseende och är något som inte funnits där från början - det är kanske att ta i...
Är ju annars inte helt ovanligt att äldre möbler under 1900-talet lackades för att skydda den äldre färgen. Inte helt kul och med tiden gulnar lacken och ger en annan färgton - blir dessutom svår att få bort utan att skada färgen, men har väl helt klart varit bättre än lutandet.