handdator

Visa fullständig version : Någon som kan köplagen?

Tingeling
2006-07-21, 12:08
Snurrade runt på Tradera och tittade på auktioner och konstaterar att många skriver på sin infosida att de inte tar ansvar för postens hantering. Hade för mig att man inte kan friskriva sig från det ansvaret och har försökt läsa vad som gäller i köplagen men de olika lagarna går i varandra.

En del packar så man vet inte om man ska skratta eller gråta när man får en del paket,tex tunna glassaker i kuvert! Är det så enkelt att friskriva sig från sitt ansvar trots att säljaren uppenbart inte har en aning om hur en vara ska förpackas? Säljer en del själv och anser att ansvaret är mitt, har jag inte packat så att det inte klarar ovarsam hantering så skall kunden ersättas. Har fått paket med hjulspår på som har varit hela, heder åt den säljaren som packade bra!

När jag köper saker från en nätfirma med nya saker så har de i sin leveransbeskrivning att köpet inte har gått igenom förrän varan är i min hand, det måste väl gälla även auktionsköp?

LiB
2006-07-21, 12:13
Tror att det har att göra med om det är privatpersoner eller företag som säljer. Och att många skriver att de inte tar ansvar för bortkomna brev/paket o.dyl. beror nog på att köparen väljer det billigaste fraktsättet - skicka som "skrymmande brev". Skickar man som paket så har du ju en fraktsedel, och då tar posten sitt ansvar om det kommer bort. Men betydligt dyrare så klart! :)

Tingeling
2006-07-21, 12:23
Men många ger ju aldrig alternativ i fraktfrågan, man får det med skrymmande vilket man vill eller inte. Är det något som är dyrare så erbjuder jag mig att betala extra för packmaterial för att vara säker på att varan kommer fram hel.

En annan sak, titta på era paket! Kanske 10% skriver avsändaradress, inte konstigt att paketen försvinner! Posten har ju ingen aning var paketen ska ta vägen om adressen inte stämmer.........

Äjth
2006-07-21, 12:31
Har själv handlat några gånger på Tradera. Som köpare av objekt från privatperson accepterar jag aldrig försändelser som skrymmande brev utan ber om bussgods eller postpaket om det är ömtåligt eller dyrbart gods.
Som säljare uppmanar jag mina kunder att ha en öppen kontakt för att alla arrangemang skall passa, försöker som kund oxå sondera terrängen innan jag lägger bud på en vara.
Jag är benägen att hålla med Lib i hennes inlägg rörande företag konstra privatperson.

Tingeling
2006-07-21, 12:46
Men köplagen gäller ju alla!? Även om man köper privat har man ju ångervecka osv.

Har för mig att som säljare kan jag diktera villkor för leveranssätt, vill jag bara skicka postpaket och skriver in det i min auktion har ju köparen gått med på villkoren när budet läggs. Men det är fortfarande jag som säljare som står för förlusten om paketet försvinner, inte kunden.

Liljerik
2006-07-21, 12:53
Men Tingeling.....då skulle ju köparen alltid kunna hävda att paketet inte kommit fram och kräva pengarna tillbaka. Eller hämtas/kvitteras skrymmande på posten?

Tingeling
2006-07-21, 12:58
Eftersom jag inte tillhör den oärliga sorten så tänkte jag inte på det! Men det måste finnas regler, om jag som ärlig köpare inte får mitt paket så har jag ju inte fått det som jag har betalat för? Det är ju likadant åt andra hållet, säljaren kan hävda att paketet är skickat fast han/hon sket i det och behöll pengarna.

Äjth
2006-07-21, 13:29
För att kunna hävda att man sänt av en vara resp. erhållit den krävs kvitton, det är en av anledningarna att jag skriver in reservationer i mina auktioner. Ingen kan bevisa att jag lämnat in ett skrymmande brev. Den som hämtar ut får en avi om att en försändelse kommit, men den skriver man inte under.
Sedan reglerna ändrades för skrymmande brev kan man numera sända större försändelser vilket innebär att en köpare vill ha en skör glasvas av större storlek vilken han/hon köpt in för en dyrare summa, snålar och vill ha den som skrymmande brev B-post. Han förväntar sig att det skall hålla och komma fram, när den antingen "förkommer" eller går sönder kan kunden inte Kräva att jag ska ersätta detta. När man inte försäkrat sina försändelser utan mot bättre vetande använt sig av ett system med stora lösa maskor, måste man få skylla sig själv.

Tingeling
2006-07-21, 14:07
Undrar fortfarande över vad Köplagen säger! Om du skickar det som paket är ingen garanti för att det är väl packat, kan klistra på en paketavi på ett kuvert om jag vill. Det är då inte heller försäkrat om man inte väljer en tilläggsförsäkring. Om man råkar ut för en obstinat säljare som påstår sig ha packat väl är jag som köpare rättslös? Posten ersätter inte heller om de anser att packningen inte är rätt utförd hur mycket du än försäkrar, är det fortfarande köparens fel?

Frågan var om säljaren kunde friskriva sig från sitt ansvar, men nu verkar det handla om att kunden får skylla sig själv och att allt ansvar ligger på köparen.

Har inte råkat ut för någon säljare som har friskrivit sig utan alla jag har handlat av är ärliga och ersatt trasiga varor. Men blir lite orolig då fler skriver att de inte ansvarar för postens hantering och det inte finns en garanti att säljaren utför packning väl.

766
2006-07-21, 15:16
Du får väl begära att säljaren vid varje inpackning med nytt lager tar en bild och skickar samtliga bilder till dig för godkännande.

Äjth
2006-07-21, 15:29
Jag ersätter kostnader där varor sänts som postpaket , rekomenderat,eller via bussgods( som förresten alltid ersatt försvunna paket). Posten har aldrig godkänt förstörda paket vad jag vet, de hävdar ALLTID att det är för dåligt packat. De har en regel som säger att ett paket skall klara ett fall på 1 meter samt stå emot ett fall från ett paketpå en meters höjd vars vikt dessutom kan vara upp till 20 kg som är gränsen för paketvikt. Jag vet inte hur sådana paket kan se ut som klarar detta. :confused:

766
2006-07-21, 15:37
Inga problem att stå emot om kartongen är stabil och packningsmaterial i mängd är omkring obj.

Äjth
2006-07-21, 16:03
Ja det är tur att det finns folk som vet hur man packar.

766
2006-07-21, 19:25
Ha ha, det är också tur att det finns folk som är packade, den är svårslådd eller?

Susiflätan
2006-07-21, 20:56
Om man som kund är mån om att få sitt gods sänt till sig utan skador, så får man också betala för det. Jag säljer på Tradera och förundras ofta över att kunderna drar sig för att betala några tior extra för att få paketet skickat med försäkring (Bussgods och Postpaket). Auktionen kan få kosta men frakten ska vara billigast möjlig. :confused: Snålheten bedrar visheten!

Cougar
2006-07-22, 09:21
Hur agerar ni när ett skrymmande brev inte når adressaten? Kunden har betalt men posten har slarvat bort paketet (skrymmande brevet), betalar ni då tillbaka köpeskillingen eller får det bli eventuella negativa omdömmen i så fall? Det är ju lika illa för både köpare och säljare om posten slarvar, men vem står för kostnaden som blir?
Skulle vara intressant och höra om någon varit med om detta och ville berätta om hur ni agerade i situationen.

Äjth
2006-07-22, 10:37
Då jag uppgivit i auktionsvillkoren att skrymmande brev och brev är frakt som köparen tar på eget ansvar så vet de flesta detta. (Jag ersätter alltså inte förlust av dessa. Av dryga 1000 som skrymmande brev har 3-4 försvunnit och det har skett under det senaste året.) D.v.s. de flesta, vid ett tillfälle försvann en sådan försändelse och köparen menade på att det måste väl finnas ett kvitto eller ngt!!? men det gör det alltså inte. Jag minns inte om hon gav ett dåligt omdöme, jag tror faktiskt det. Normalt sett när ngt försvunnit på det viset kollar jag alltid hos mitt postombud om det verkligen gått iväg så det inte hamnat vid sidan, sedan ber jag kunden avvakta några dagar, ibland har det hänt att det dyker upp fast det tar lite tid. Jag ber den som förlorat en försändelse att höra av sig om det dyker upp och fast jag inte fått ngt negativt omdöme hör de heller inte av sig. Vi fungerar på olika sätt vi människor så jag ägnar inte alltför mkt tid med att försöka förstå varför en del aldrig hämtar ut sina paket men kan betala frakt upp till två gånger när det blivit returnerat och som ändå skriver positivt omdöme eller varför en kund som handlat en nyckelring och betalt mkt pengar men vill ha brevporto och tycker 11:- kronor är för dyrt, tycker att 5.50 räcker och sedan klagar över en alltför mager förpackning. Jag instämmer med vad Susiflätan skriver.
Handlade själv en stor tallrik och fick den via bussgods, den kom fram trasig. Säljaren ersatte mina kostnader omedelbart.
När en kund hör av sig över att han/hon inte fått sitt skrymmande brev, vet jag ju inte om det är en lögn, lika lite som kunden vet om jag skickat eller inte skickat. Jag menar; använd kvitto-system för att verkligen få ersättning. Går ett postpaket sönder betalar jag som säljare tillbaka till kunden, trots att jag aldrig får ut ngt från Posten, så dom kan fortsätta kasta baseboll med våra paket.
När det gäller kunder som vill skicka betalning i ett kuvert är det en helt annat sak, då säger de själva att de tar det på eget ansvar eftersom de inte heller vill rekomendera brevet. För en kund försvann denna försändelse och utan att blinka skicka hon det åter igen (om det nu var sant :rolleyes: )

cjf
2006-07-22, 19:18
För att återgå till huvudfrågan om köplagen (som i princip gäller för alla köp utom fall då konsumenter köper av en näringsidkare) så är ett av huvuddragen i denna att den är s.k. dispositiv, vilket innebär att köparen och säljaren kan avtala om något annat än vad som står i lagen. Om säljaren har skrivit att denne inte tar ansvar för vad transportören kan tänkas ställa till med, och köparen inte invänt mot detta före köpet, så gäller det faktiskt som huvudregel. Och just när det gäller transportfrågor så har jag för mig att samma sak gäller även om man inte avtalat annat, eftersom risken för att varan skadas går över till från säljaren till köparen när säljaren lämnar den till en oberoende transportör (som Posten eller Bussgods).

Annorlunda är det när en konsument köper av en näringsidkare, då går inte risken över till köparen förrän köparen tagit emot varan. Det blir alltså säljaren som bär risken för transporten i detta fallet. Det gäller även om säljaren försökt "skriva bort" sitt ansvar för transporten, eftersom avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten jämfört med de rättigheter denne har enligt konsumentköplagen inte är giltiga.

Gränsen mellan vem som på Tradera kan betraktas som näringsidkare är tyvärr inte solklar, dock... ;)

Hojta gärna till om något är oklart eller om ni vill ha något förtydligat!

Liljerik
2006-07-23, 16:27
Det verkar som om Cjf rett ut ursprungsfrågan?.eller vad säjer Tingeling?
Undrar om vi ändå kunde fortsätta tråden med resonemang kring paket, posten och bussgods?
Jag tycker att posten ställer orimliga krav på paketens hållfasthet, att de ska hålla för att 20kg släpps från 1 meters höjd på mitt lilla paket. Det är väl så att posten håller på att avveckla sig själva från paket och brevmarknaden. Man kan tycka att posten istället skulle utveckla pakettransporterna och hela tiden bli bättre på att leverera snabba, hela och billiga paket. De borde ha någon sorts yrkesstolthet, att alltid försöka vara bäst, och menar man något med det så borde de inte dra sig för att betala ut ersättningar för skadade paket. Som jag ser det så vill de inte göra ett bra jobb.
Bussgods har väl inte liknande krav? Tror inte att de har tid att sparka boll med paketen iaf. Synd att de inte levererar till hela Sverige. Ett annat minus för bussgods är att man verkar ha olika priser beroende på var i landet man bor, vissa bussgodsstationer har visst också obligatorisk utkörning ända hem till köparen vilket också blir dyrare. Annars så verkar bussgods vara billigare att anlita än posten när det gäller paket.

Sladden
2006-07-23, 17:00
Jag har bara goda erfarenheter av bussgods. Billigare än posten, alltid försäkrade försändelser. Jag har fått en skadad försändelse en gång och bussgods ersatte då inköpspriset samt fraktpriset.
Bussgods har ju också manuell hantering och tar hänsyn till märkning av paketen med "glas", "bräckligt" od. Det gör ju inte postens maskiner! I vissa fall är DHL både billigare och snabbare än både posten och bussgods.

Tingeling
2006-07-23, 22:52
Har försökt plöja igenom Köplagen men med korshänvisningar så är det för en lekman ingen rolig läsning så tack cjf! Men blev fundersam över det du skrev, att när säljaren har överlämnat paketet till posten så är det postens ansvar, men de ersätter ju inte i praktiken förstörda paket? De hänvisar ju till att det är säljaren som packat dåligt, går ansvaret tillbaks då?

Liljerik, har alltid varit fundersam över en del företag som ska stå till det allmänna tjänst. Många gånger verkar det som om man bara är till besvär och att man är till för dem trots att de bedriver en verksamhet som är baserad på att de är till för oss. Dagis tex som toppstyr tider, enligt ett dagis i närheten ska barnen inte vara på dagis mer än 6 timmar och fryser ut föräldrar som har ett vanligt 8timmarsjobb. Posten har en inställning att man tar betalt men man lovar inget, vilket annat företag fungerar så?

För ett tag sedan läste jag om en brevbärare som hade tonvis med post som inte levererats hemma, han hade inte orkat bära ut det! Undrar om någon adressat fick en ursäkt från posten?

cjf
2006-07-23, 23:53
Har försökt plöja igenom Köplagen men med korshänvisningar så är det för en lekman ingen rolig läsning så tack cjf! Men blev fundersam över det du skrev, att när säljaren har överlämnat paketet till posten så är det postens ansvar, men de ersätter ju inte i praktiken förstörda paket? De hänvisar ju till att det är säljaren som packat dåligt, går ansvaret tillbaks då?

På sätt och vis, ja, fast ändå inte... ;) Om varan är dåligt förpackad är detta att anse som ett fel i varan enligt köplagen, så om inte säljaren också angivit att han inte tar ansvar för sin egen bristfälliga packning (vilket ju inte är något lysande försäljningsargument) så är det säljaren som är ansvarig om det går att visa att varan gick sönder på grund av brist i packningen. En viktig lärdom inom juridikens virrvarr är dock att det är en sak att ha rätt, tyvärr en helt annan att få rätt...

För ett tag sedan läste jag om en brevbärare som hade tonvis med post som inte levererats hemma, han hade inte orkat bära ut det! Undrar om någon adressat fick en ursäkt från posten?

Av en händelse råkar ett tackkort som vi skickade till min lillebror efter dotterns dop vara ett av de brev du hänvisar till. Ingen ursäkt gavs, och han fick till och med kontakta posten för att få det utdelat... :eek: