handdator

Visa fullständig version : Gjutjärn åtgärd?

Äjth
2006-07-17, 16:54
Detta gamla lock (såvida inte 766 antyder att det är "nyare") är bemålat med ngt silvrigt som släpper och fastnar på händerna när man hanterar locket. Under verkar det enbart rostigt. Skulle jag vinna på att bränna bort färgen och försöka återställa det i ursprungsskick? och hur i så fall? Tycker det ser lite töntigt ut i nuvarande tillstånd. Diameter ca 30 cm. Väger drygt 3 kg. Undrar oxå om KAD står för personliga initialer. Håller på att lära mig om lite äldre ting och är helt novis. Figurer och bilder säger de verkligen ngt om användningsområdet? Tänkte ha det här hemma men vill gärna veta mera.

Ulferic
2006-07-17, 17:28
Grattis till ett trevligt lock. Brukar kallas för
bröloppsgryta och given till bruden K A D.
Kan stå för Karin Andersdotter eller liknande.
Oftast med årtal och lite blomslingor. Ovanligt
med figuren som gör locket lite utöver det vanliga.
Har tillhört en trebent gryta som tydligen försvunnit
under åren som gått. Försök att få bort det vad det
nu är Grafit? Själv gillar jag inte när gjutjärn är målad
och behandlad så de ser nya ut. Rengör och och ta
bort rosten och olja lite lätt så tror jag att locket blir
fint.
Kul att du fått upp ögonen för lite äldre saker.
766 kommer nog in här som ett expressbrev.

Äjth
2006-07-17, 17:32
Sambon säger att det kan vara ugnssvärta! men vågar jag lägga in den i öppen eld för att bränna bort detta? om jag ska torka bort det lär jag nog få hålla på en bra bit inpå vintern. Jo grafit är det nog - stålborste och lite diskmedel kanske, ngt som löser det där feta?

766
2006-07-17, 18:59
Nix stålborste enbart diskborste och diskmedel. Bra ting, knåda det dagligen med mjuk hand tills rätt patina uppträtt. använg det ett tag vid fläskstekning och lukta historiens vigslag.
Jag säger bara Äntligen och det med eftertryck.

hose
2006-07-17, 19:38
Enig med 766 brug stålbørste og du har ødelagt 150 års patina. Du må ikke engang tænke tanken. :( :( :(

Ulferic
2006-07-17, 19:55
Håller med 766 och hose fullt ut.
Men den yta som nu finns om det
nu är grafit har inget med patina att
göra. Räcker antagligen att med hjälp
av trasa försöka få bort så mycket som
möjligt av det kladdiga.
fFinns inget värre än att se gammla föremål
av gjutjärn som blästrats och svärtats så
att de blänker. Ta en bild på locket när du
torkat bort kladdet så får vi se hur det ser ut.

766
2006-07-17, 20:21
Har en mortel som hade sandblästrats, fick ha den i 750 grader i timmar men likväl fick "glödskalet" inte någon fason på den. Nästan en omöjliget när vanligt folk varit framme och förskönat, att få rätt på saker och ting.

Äjth
2006-07-17, 21:07
Tack för tipsen! Ska genast dra igång med snäll borste och diskmedel. Fotar sedan så får ni se resultatet. ;)

LS
2006-07-18, 05:47
Väldigt charmig sak, grattis!

Äjth
2006-07-18, 19:58
Nu har jag skurat o skurat och här är resultatet. Lite rostigt. Ulferic du skrev, olja lite lätt, vad ska jag använda till inoljningen?

766
2006-07-18, 20:16
Gör som Kajsa!

Ulferic
2006-07-18, 20:28
Tycker det är bra som det är.
Bättre göra för lite än för mycket.

766
2006-07-18, 20:55
Fy på sig, inte göra någonting det är för banalt, måste helt enkelt göra någoting!!!!!!!!!!!!!! Varför inte dra över det med silverbrons, ah guldbrons där kom det optimala. Tänk vilken "guldfläck" som skulle dra allas blickar till sig så fort dom kom in i köket.
Och om man inte har guldbrons så får det duga med stegeflott. Bruna bönor är gott.

Lars Kallin
2006-07-18, 21:03
Ett verkligt toppobjekt med en härlig patina som det nu är.
Från roten av mitt hjärta grattis till ett riktigt vackert föremål.

Äjth
2006-07-19, 07:52
Åh, en får bue sek å tacke så möcket!!!
Jag antar att enbart locket var prytt, tänk att finna själva kärlet!!! :D

Lars Kallin
2006-07-19, 15:15
För min del skulle jag vara supenöjd med locket. Det kan man ju hänga upp på väggen.

Äjth
2006-07-19, 20:40
Jo, visst är jag mkt nöjd,men sakletande är så otroligt energigivande, rena adrenalinkicken.
Pryda vårt hus ska locket få göra. Vi behåller det mesta vi verkligen tycker om tills vi hittar annat och ersätter det gamla med. Vårt hem är ju otroligt 50-talsinspirerat så nu blir det stilbryteri. :o