handdator

Visa fullständig version : Nostalgi Lampor

Rubus Arcticus
2009-04-27, 22:50
Hittade två lampor fyrkantiga i plåt en "Svart o Vit" och en
"Orange o Vit". Tycker de lyser fint.
Någon som vet eller känner igen dem? :)
Ursäkta om det vart dåliga bilder så här på kvällslvisten.

engelsson
2009-04-27, 22:51
Dom e säkert jättefina Artikus..men stört omöjliga o se om du inte släcker ljuset:rolleyes: nämen allvarligt kan man få se en bild i släckt tillstånd..de verkar intressanta

Pectore
2009-04-27, 23:05
Jag har en gul/vit och en likadan svart/vit som du har hängde hemma hos mina föräldrar i hallen på 60 talet. Finns ingen märkning kvar på min heller

Rubus Arcticus
2009-04-27, 23:22
Här kommer bilder där de är släckta. Hoppas det syns bättre.
Det sitter märkning på dem: KRONOBERGS BELYSNING
Jag har inte diskat dem...:rolleyes:

Pectore
2009-04-27, 23:26
Vad kul att få veta det :-)

Rubus Arcticus
2009-04-27, 23:30
Vad kul att få veta det :-)

Det bör väl vara 60 tal?.....

tallen
2009-04-27, 23:38
Här kommer bilder där de är släckta. Hoppas det syns bättre.
Det sitter märkning på dem: KRONOBERGS BELYSNING
Jag har inte diskat dem...:rolleyes:

Lustigt, jag har en sån svart/vit, har för mig att det stod IKEA på den...ska kolla lite i morgon så får vi se!

Rubus Arcticus
2009-04-27, 23:46
Lustigt, jag har en sån svart/vit, har för mig att det stod IKEA på den...ska kolla lite i morgon så får vi se!

Men mina står det Kronobergs Belysning på. Det är en metalldekal i överkant. Intressant. Väntar på svar i morgon då.
Möjligt att IKEA plagierat.:rolleyes:

Pectore
2009-04-27, 23:50
Den finns i rött/vitt också.
http://1.bp.blogspot.com/_Cqk6AbJobFo/SasHVSg6UvI/AAAAAAAAGqQ/W4HAobcQCkk/s1600/Februari+2009+342w.jpg

Rubus Arcticus
2009-04-27, 23:56
Den finns i rött/vitt också.
http://1.bp.blogspot.com/_Cqk6AbJobFo/SasHVSg6UvI/AAAAAAAAGqQ/W4HAobcQCkk/s1600/Februari+2009+342w.jpg

Finns det någon märkning på den?

Pectore
2009-04-28, 00:03
Det bör väl vara 60 tal?.....

Men mina står det Kronobergs Belysning på. Det är en metalldekal i överkant. Intressant. Väntar på svar i morgon då.

Finns det någon märkning på den?

På min finns ingen märkning kvar tyvärr. Lampan är gammal ,iaf den jag har och din ser lika gammal ut och jag har också svårt att tro att Ikea gjort ett plagiat. Minns också lampan från min barndom.

tallen
2009-04-28, 22:50
På min finns ingen märkning kvar tyvärr. Lampan är gammal ,iaf den jag har och din ser lika gammal ut och jag har också svårt att tro att Ikea gjort ett plagiat. Minns också lampan från min barndom.

Jag kollade igen, det var på sladden och lamphållaren som det står IKEA, den är troligen utbytt...lampan är identisk med den svartvita annars! :)

Vad bra, då fick man vet ursprunget! Kul :D

Rubus Arcticus
2009-04-29, 20:14
Jag kollade igen, det var på sladden och lamphållaren som det står IKEA, den är troligen utbytt...lampan är identisk med den svartvita annars! :)

Vad bra, då fick man vet ursprunget! Kul :D

Bra tallen. Då har du samma lampor som oss. Är den igång?

tallen
2009-04-30, 00:30
Bra tallen. Då har du samma lampor som oss. Är den igång?

Ja den sitter i en liten genomgångshall, har suttit där och lyst sedan vi köpte huset för 6 år sen :D

Devon82
2009-05-04, 12:31
Vilken charmig lampa.. Sån skulle man ju ha hänga i hallen.. Bara hoppas man snubblar över en svart/vit i sommar.. eller hoppas att nån vet namnet så man kan leta rätt på en o köpa på nätet =)

Rubus Arcticus
2009-05-04, 13:00
Vilken charmig lampa.. Sån skulle man ju ha hänga i hallen.. Bara hoppas man snubblar över en svart/vit i sommar.. eller hoppas att nån vet namnet så man kan leta rätt på en o köpa på nätet =)

Ja, jag undrar just vad de kan heta. :) Märkningen är i alla fall Kronobergs Belysning samt ett ankare efter.

tallen
2009-08-11, 09:24
Ja, jag undrar just vad de kan heta. :) Märkningen är i alla fall Kronobergs Belysning samt ett ankare efter.

Nu vet jag vad lampan heter och när den formgavs...:D

Är det någon som vill veta...?:rolleyes:

Jag kan säga att min lampa är helt original, även sladden...

Tingeling
2009-08-11, 09:42
Ja, det kan vara roligt att få veta. Kan den heta Jöns? eller Kuben?:)

engelsson
2009-08-11, 09:55
Eller Abstrakt*L*

tallen
2009-08-11, 10:09
Säg hej till lampan "Nift" formgiven åt IKEA 1963 :D

Bilderna är från IKEA-utställningen på Liljevalchs som vi besökte i fredags!

Rubus Arcticus
2009-08-11, 17:37

Kul att veta Tallen. Men är du säker på att det är Kronobergs Belysning som designat den för IKEA?

tallen
2009-08-11, 19:07
Kul att veta Tallen. Men är du säker på att det är Kronobergs Belysning som designat den för IKEA?

Nej, jag tror att någon designade lampan åt IKEA, vem den personen var eller vilket företag personen arbetade åt vet jag inte. Jag tror att lampan tillverkades av Kronobergs belysning åt IKEA, de var helt enkelt underleverantörer. IKEA hade precis som nu massor av underleverantörer, man köpte produkterna av de som tillverkade dem billigast!

Im not batman
2009-09-02, 18:15

På mina rödvita lampor finns det tecken på att det suttit ett klistermärke eller metalldekal på. Sitter de på samma ställe på dina lampor?

Devon82
2009-09-03, 00:20
Ikea har alltså gjort en hel del lampor och annat i min smak synd bara att jag inte såg charmen på det innan... Sprang till en annan charmig ikea lampa i helgen oxå men den gick framför näsan på mig på en loppis.. En vit och turkos lampa o skärmen va i plast eller silikon.. hängde ner remsor ifrån skärmen på den..

Rubus Arcticus
2009-09-03, 09:16
På mina rödvita lampor finns det tecken på att det suttit ett klistermärke eller metalldekal på. Sitter de på samma ställe på dina lampor?

Japp. Precis på samma ställe och storleken på dekalen verkar vara lika. Så det är Kronobergs Belysning.
Sen tror jag att färgen på den oranga lampans foto luras lite. Tycker din har samma färg som den. Så den är väl kan man säga ljust orange/röd. Stämmer det?

Rubus Arcticus
2009-09-03, 09:19

Nu kom jag på. Tallen, du lyfte väl på lappen och tittade efter en dekal? ;)

Im not batman
2009-09-03, 09:31
Japp. Precis på samma ställe och storleken på dekalen verkar vara lika. Så det är Kronobergs Belysning.
Sen tror jag att färgen på den oranga lampans foto luras lite. Tycker din har samma färg som den. Så den är väl kan man säga ljust orange/röd. Stämmer det?

Då så, Kronobergs belysning... Nja, skulle nog inte kunna säga att de är orangeröda, utan faktiskt till och med mot det mörkröda hållet. Men det fanns säkert många färgkombinationer.

Rubus Arcticus
2009-09-03, 09:42
Nu om vi skall vara petiga så är Ikea's lampa inte likadant uppbyggd som mina och Im not Batma'ns lampa. Se bilden hur staget med lamphållaren skiljer sig bredare samt vikt uppåt sedan popnitarna. Hmm. Kan ju vara en moderna variant av samma designer just till Ikea eller plagierad. :confused:
Vid tillfälle kan du väl se på din lampa hemma.

Rubus Arcticus
2009-09-03, 09:44
Då så, Kronobergs belysning... Nja, skulle nog inte kunna säga att de är orangeröda, utan faktiskt till och med mot det mörkröda hållet. Men det fanns säkert många färgkombinationer.

Jo så är det nog.

tallen
2009-09-03, 11:01
Nu om vi skall vara petiga så är Ikea's lampa inte likadant uppbyggd som mina och Im not Batma'ns lampa. Se bilden hur staget med lamphållaren skiljer sig bredare samt vikt uppåt sedan popnitarna. Hmm. Kan ju vara en moderna variant av samma designer just till Ikea eller plagierad. :confused:
Vid tillfälle kan du väl se på din lampa hemma.

Ja, jag ska kolla noggrannare därhemma, den på utställningen hade ingen sån etikett, det är jag säker på. :)

Det är förstås möjligt att den på utställningen var en senare tillverkad lampa med ändrad konstruktion, eller att någon av dem är plagierade, eller att IKEA köpt rättigheter till en modell av Kronobergs (eller tvärtom) och att sedan konstruktionen blivit ändrad, det finns många alternativ att välja på...vi får se om vi kan hitta någon information om detta, det är lite spännande måste jag säga :D