Visa fullständig version : Degeberga?
Ballonggreven
2006-07-13, 12:58
Vilka på forumet ska till Degeberga den 23/7?
Jag och min familj kommer att vara på semester mellan Kivik och Simrishamn
den 22 Juli till 29 juli.
Så jag har tänkt att ta en sväng dit om jag hinner, när öppnar det? Och
när bör man vara där?
Den öppnar inte eftersom där inte är någonting att öppna. Så AF är välkommen vid vilken tid som helst.
Om du är snabb så hinner du efter avnjuta en lätt frukost i "hemmet" efter det att marknaden Öppnat och du gått över den.
Ballonggreven
2006-07-13, 15:03
Vad 766 menar (tror jag) är att det inte är något insläpp utan att det är fritt blås från det att försäljarna börjar packa upp på lördagkvällen. Det brukar dock räcka med att komma kring kl 9 på morgonen. Själv har jag gjort mina bästa fund efter lunch då prutmånen är större.
Är man köpare till flaskor så får man vara med, tompavorna brukar komma fram redan vid 22 tiden på lördagen. Emedan tennet inte kommer fram förän vid ten snåret dagen efter.
Okej, då får det bli en sväng dit runt kl:5:00 på morgonen, det får vara nog
med överdrivet intresse ;)
Kanske tar jag en sväng tid tenn-tiden ockå :rolleyes:
Som vandligt åker jag så jag är där mellan 9 och 10, brukar bli ganska lagom tycker jag.
Nu åker jag neråt innom en timma, få se hur det blir om jag tar Degeberga
ikväll eller imorgon bitti.
Ballonggreven
2006-07-23, 16:59
Varmt. Dammigt. Svettigt. Trångt framåt middagstid.
Välorganiserat som vanligt.
Långt mellan fynden. Priserna börjar på sina håll bli riktigt skrattretande. 630 kr för en tekopp Prunus. Hallå!?
Knappt lönt att resa från Malmö.
Dock en trevlig söndagsutflykt.
cjf: Hittade du den gula percyvasen?
Håller med ballonggreven, dyrt riktiga fantasi priser i år men hittade dock en Ekeby skål ALT för en hundring, värt att köra från Malmö för?? tja... Mycket folk, men tror inte folk köpte lika mycket som förra året. Efteråt körde vi in om Bo Olsson i Tomelilla där fynda vi.. En trevlig söndags utflykt med familjen.
Det är mycket thekoppar här, dricker ni mycket the? Eller dom placeras på strategisk plats i "stora" rummet för allmänt beskådande. Ni har aldrig funderat på att slå er in på något mindre vanligt såsom gräddsnipor? Skall man vara riktigt "udda" så skull jag vilja rekomendera harkor, Harkans dag på Kulturen i Lund avlöpte utan större uppståndelse, förmodligen beroende på dess ringa utbud bland "storstadsfolket".
Jajamensan, tack för tipset! Prislappen var dock lite väl häftig, och prutmånen obefintlig, så den fick bli kvar. Åkte faktiskt hem tomhänt, men väljer att se det som att jag sparat en massa pengar som nu istället kan spenderas i Helsingborg eller på glasauktionen i Kosta... :D
Jag har länge sökt efter ett uppsamlingskärl till min retort och här fann jag ett. Är det 76 eller 78 som "det" destilerar över vid?
Nu är det bara en termometer som fattas, kan väl inte använda med "sprit"?
Det är något speciellt att se det droppa. För att inte tala om när prylarna det droppar ur har den rätta åldern, delad glädje är tredubbel glädje.
Som danskarna säger: Du lille knekt!!
Var förbi Tyringe idag, hittade en likadan i bättre skick för halva priset! ;)
Köpte ett glas också eller vas, men för min del kommer det att vara glas.
Var lite tråkigt i färgen så för kräsna publiken fick jag fixa till det något.
Prutade ner det till 2 Kr. nja en viss överdrift.
Kollade runt lite och blev påmind om den bistra sanningen, varifrån kan "glaset" komma? Min värld rasade ihop, jag har ju inte en aning.
Om man ändå haft någon hum så jäklar i hoppet!
Jag kunde kanske slagit upp en bamse vin i det och njutit, som i eldskrift, så fort jag lyft glaset till mina läppar hade "Gullaskruf" exploderat.
Det blev aldrig av att jag åkte till Degeberga, jag fick nöja mig med små
loppisar och antikaffärer runt om på österlen.
Blev bara så nyfiken på den gula percyvasen (framförallt hittar jag aldrig några fynd i Tyringe längre, så det gjorde mig ännu nyfiknare) :cool:
Ojdå, den här hade jag ju glömt att svara på. Det är inte någon vidare bra bild, tyvärr, men så här ser den ut och den är runt 30 cm hög. De hade haft den ute ett bra tag, fast till ett bra mycket högre pris, och jag hade turen att komma dit just när de hade rea... :)
Ska se vad jag kan göra i nästa vända, håller på och bygger om lite i min fotogarderob... ;)
På bilden ovan var det någon som fimpat Luman.
Cjf en viktig grej, ja kanske den viktigaste är att inte Luman är fimpad.
Tack för tipsen, ska se vad jag kan göra...
Med tanke på bostadsorten så skulle det inte vara så svårt med ljus, men en sak till, det kan bli för "diffust" om för många ljushuvuden strålar från alla håll.
Som ordspråket säger: Det är bättre med en skalle en för många kockar.
Det låter som att du föreslår att jag ska använda 500-wattaren... ;)
Jag har en gång köpt en förstoringsapp. med en kryptonlampa på 6kw, den hade du kunnat få låna men det förutsätter att du har bra säkrat eftersom den går på en fas och dessutom så vill det till att luftväxlingen är god i gardroben såvida inte du gillar tropisk värme, eller snabba skjut.