handdator

Visa fullständig version : Lergökar

Sidor : 1 [2] 3 4

Polsson
2009-12-14, 22:23
Den 12 maj visade jag en tukos gök av Tomas Bergh på denna tråd. Säkert gjuten i samma form.
Sommartid brukar man kunna köpa Tomas Berghs alster på torget i Varberg (onsdagar och lördagar). Skålar, fat, krukor, vaser men också lergökar i olika färger.

Tackar för upplysningen!

The Ocarinas
2009-12-15, 11:52
Jan-Åke Andersson från Tibro har tillverkat denna gök.

The Ocarinas
2009-12-21, 10:15
God Jul önskar jag er alla på "Pes" med denna tomtegök. En gåva jag fått av keramikern Per Nilsson Arvika.Året var 2002.

Skum
2009-12-23, 00:34
Nittsjö keramikfabrik tillverkar fortfarande lergökar. Du kanske kan se några på deras hemsida.

Polsson
2009-12-23, 11:03
God Jul önskar jag er alla på "Pes" med denna tomtegök. En gåva jag fått av keramikern Per Nilsson Arvika.Året var 2002.

Tack detsamma, The Ocarinas!
Och tack för alla fantastiska, fantasirika, främmande lergökar vilka har blåst nytt liv i tråden.

The Ocarinas
2009-12-27, 09:41
Tack för de fina orden Polsson. Här kommer en av mina senaste gökar. Inköpt december 2009 på julmarknad i Berlin.Den kommer från Peru.

Lars F
2009-12-27, 16:57
Hej!

Jag har tyvärr inte någon lergök att visa upp, men en italiensk släkting.

Okarinan fick jag av min syster någon gång på 1960-talet. Inköpt i Italien.

Jag har "forskat" lite på nätet och konstaterar att den är tillverkad av Arrigo Mignani i Budrio.
När jag fick den medföljde en bruksanvisning om hur man skulle lära sig spela på den. Dessvärre har bruksanvisningen förkommit så jag har aldrig lärt mig spela.
Den har en fin ton kan jag konstatera i alla fall.

Lars F

Polsson
2009-12-27, 19:35
Tack för de fina orden Polsson. Här kommer en av mina senaste gökar. Inköpt december 2009 på julmarknad i Berlin.Den kommer från Peru.

Den fina göken måste vara den i lergökstråden som har flugit längst av alla.

Hej!
Jag har tyvärr inte någon lergök att visa upp, men en italiensk släkting.
Okarinan fick jag av min syster någon gång på 1960-talet. Inköpt i Italien.
Jag har "forskat" lite på nätet och konstaterar att den är tillverkad av Arrigo Mignani i Budrio.
När jag fick den medföljde en bruksanvisning om hur man skulle lära sig spela på den. Dessvärre har bruksanvisningen förkommit så jag har aldrig lärt mig spela.
Den har en fin ton kan jag konstatera i alla fall.

Lars F
Naturligtvis får din ocarina räknas in bland lergökarna eller tvärtom. Härligt att se en sådan fin signering. Det skulle vara kul att kunna spela på en sådan,
tycker jag.

Denna ovanliga lergökssparbössa förärades min äldsta dotter idag av en god vän till familjen. Den är tillverkad i lera och bör vara från Tyskland eller ett annat tysktalande land eftersom Rotkäppchen är Rödluvan på tyska. Här står hon med vargen och vägrar att ge ljud ifrån sig ända tills man håller för sparspringan och blåser i hålet vid foten. Huruvida den ger ljud ifrån sig med
mynt inuti, vet jag inte. Får väl kontrollera när nästa månadslön infaller
eftersom julen lagt beslag på föregående dito.

The Ocarinas
2009-12-28, 14:27
Den fina göken måste vara den i lergökstråden som har flugit längst av alla.

Naturligtvis får din ocarina räknas in bland lergökarna eller tvärtom. Härligt att se en sådan fin signering. Det skulle vara kul att kunna spela på en sådan,
tycker jag.

Denna ovanliga lergökssparbössa förärades min äldsta dotter idag av en god vän till familjen. Den är tillverkad i lera och bör vara från Tyskland eller ett annat tysktalande land eftersom Rotkäppchen är Rödluvan på tyska. Här står hon med vargen och vägrar att ge ljud ifrån sig ända tills man håller för sparspringan och blåser i hålet vid foten. Huruvida den ger ljud ifrån sig med
mynt inuti, vet jag inte. Får väl kontrollera när nästa månadslön infaller
eftersom julen lagt beslag på föregående dito.
Grattis till denna fantastiska "lergök". Absolut bland det bästa jag sett. Nu är det nog ingen idé att sända in fler bilder.

Polsson
2009-12-28, 15:22
Grattis till denna fantastiska "lergök". Absolut bland det bästa jag sett. Nu är det nog ingen idé att sända in fler bilder.

The Ocarinas! Möjligtvis kan du få ledigt resten av året, men sedan, nästa år, förväntar jag och sannolikt resten av muntergökarna i klubben oss gökar från när och fjärran från dig. En gök gör ingen tråd men många ger en hel väv!

The Ocarinas
2010-01-02, 17:39
Här kommer en sjuksköterske lergök från Lena J Fröstorp.

The Ocarinas
2010-01-02, 17:57
Här kommer fyra frusna fåglar från Peru.Tre av dem sjunger entonigt men man får vara glad att de sjunger överhuvudtaget när det är så kallt.

Polsson
2010-01-02, 19:48
Här kommer en sjuksköterske lergök från Lena J Fröstorp.

Känns tryggt med en sådan gök efter allt jul- och nyårsfirande!

Här kommer fyra frusna fåglar från Peru.Tre av dem sjunger entonigt men man får vara glad att de sjunger överhuvudtaget när det är så kallt.

Härlig färger, härliga gökar!

God fortsättning, The Ocarinas!

På tal om kallt och fåglar, The Ocarinas, vill jag gärna överlämna denna berättelse ur "Till Glädjen" av Bredsdorff, Larsen, Jensen:

"Den sibiriska näktergalen flög upp mot solen, så högt att den till sist frös till is och föll ner på den platta tundran. Men den sibiriska kon kom förbi och släppte en komocka, som begravde den stelfrusna fågeln. Inne i komockan var det varmt och skönt. Näktergalen töade upp, sträckte på halsen och började sjunga. Det hörde den sibiriska katten från sitt gömställe. Den hoppade fram, befriade fågeln - och slukade den.

Denna historia har inte bara en moral utan fyra. Den första är, som var och en kan räkna ut: den som flyger högt, faller djupt. De båda nästa är: inte alla som skiter på dig är dina fiender, och inte alla som drar upp dig ur skiten är dina vänner. Den sista visa slutsats man kan dra av historien är att man inte skall sjunga när man sitter i skit till halsen.
Men det är svårt att låta bli."

The Ocarinas
2010-01-05, 10:49
Denna lergök har den typiska peruanska konstruktionen där anblåspipan inte sitter ihop med spaltkonstruktionen som de nästan alltid gör på de europeiska gökarna.

Polsson
2010-01-05, 15:42
Denna lergök har den typiska peruanska konstruktionen där anblåspipan inte sitter ihop med spaltkonstruktionen som de nästan alltid gör på de europeiska gökarna.

Kul "gökar"! Blåshållet på den ena förefaller sitta på instrumentet, men var är det på den andra?

The Ocarinas
2010-01-05, 16:01
Det är en gök med ett blåshål som sitter på baksidan.Men det är två stycken spaltkonstruktioner. Ska visa fler av denna typ senare.

The Ocarinas
2010-01-06, 12:26
Under nittiotalet hade jag en bekant som jobbade i Rumänien. Som alla andra i min bekantskapskrets som beger sig utanför kommungränsen så fick han uppmaningen att titta efter lergökar. Jag är mycket belåten med hur uppdraget utfördes. Här är några av de gökar jag fick.

Polsson
2010-01-06, 13:12
Under nittiotalet hade jag en bekant som jobbade i Rumänien. Som alla andra i min bekantskapskrets som beger sig utanför kommungränsen så fick han uppmaningen att titta efter lergökar. Jag är mycket belåten med hur uppdraget utfördes. Här är några av de gökar jag fick.

Jag förstår att du är belåten. Just handgjorda, inte drejade eller formgjutna,
gökar ha en speciell charm, tycker jag. Ekorren tycker jag är suverän.

Kecke
2010-01-06, 18:21
Helfestliga. :)

Bengt H.
2010-01-08, 16:23
Den osignerade göken med guldgap fick naturligtvis följa med hem från loppisen.

The Ocarinas
2010-01-08, 16:43
Den gök som Bengt H visar upp ock liknande har förekommit flitigt på Pes men tror att ingen har geografiskt placerat dem. Jag sticker ut hakan o säger Rumänien. Dels beroende på att jag har flera som är inköpta där och att flera av mina är märkta med namn på kända rumänska turistorter.

Polsson
2010-01-08, 17:34
Den osignerade göken med guldgap fick naturligtvis följa med hem från loppisen.

Än en gång en likadan osignerad gök som visats i åtskilliga färger på tråden.
Tycker det är märkligt att ingen kan härleda den.

Den gök som Bengt H visar upp ock liknande har förekommit flitigt på Pes men tror att ingen har geografiskt placerat dem. Jag sticker ut hakan o säger Rumänien. Dels beroende på att jag har flera som är inköpta där och att flera av mina är märkta med namn på kända rumänska turistorter.

Oj, då! Jag började kommentera Bengts H:s gök innan jag läste ditt inlägg, The Ocarinas, men låter det stå kvar ändå.

Tittade i boken " Möte med tradition Krukmakare" av Anja Notini där bl a sex krukmakare från Rumänien presenteras, men någon gökhärledning kunde inte fås därav. Därmed inte sagt att jag ifrågasätter din teori. Den är varmt väkommen. Att så många finns i Sverige kan väl bero på turism, men även på
invandring av rumäner.

Foto:PEO

The Ocarinas
2010-01-08, 20:17
Nej då Polsson tar det inte som ett ifrågandesättande. Är inte tvärsäker på att alla kommer från Rumänien. Men vet att fyra av de som ej har ortsnamn på sig är köpta där och att tre av de andra har kända rumänska turistortsnamn skrivna på sidan.
Mangalia och Mamaia samt Baile Felix.

The Ocarinas
2010-01-13, 15:17
Denna lilla fina gök inköpt någon gång på tidigt 90-tal. Fyra cm lång. Signerad ÅW. Kan någon hjälpa mig med vem som har gjort den?

Gideon
2010-01-13, 15:36
Denna lilla fina gök inköpt någon gång på tidigt 90-tal. Fyra cm lång. Signerad ÅW. Kan någon hjälpa mig med vem som har gjort den?

Åke Warnstad (1918-2006), Arvika, borde det vara.
Jag är mäkta imponerad av Din stora samling lergökar!
Du har ett mycket bra underlag till en bok, som säkert skulle bli uppskattad.

The Ocarinas
2010-01-13, 17:38
Tackar för svaret. Är imponerad av er kunskap. Göra en bok? Låter ju som en kittlande tanke.

The Ocarinas
2010-01-14, 10:37
Jag vet att flera har visat Arvikagökar tidigare. Men de är så vackra så jag tycker att man kan visa dem flera gånger. Och ingen är exakt den andra lik. Dessa två är av Torbjörn Eliasson och Samuel Johansson

The Ocarinas
2010-01-15, 07:27
Denna chilenska gök är inköpt i USA i början av 90 talet.

The Ocarinas
2010-01-15, 12:56
Dessa köpte jag -93 efter ha sett en annons i tidningen Land. Den i mitten såldes under namnet "påskpippi". De andra tror jag de kallade för "Ingarögäken"

Polsson
2010-01-15, 19:32
Jag vet att flera har visat Arvikagökar tidigare. Men de är så vackra så jag tycker att man kan visa dem flera gånger. Och ingen är exakt den andra lik. Dessa två är av Torbjörn Eliasson och Samuel Johansson
Instämmer till fullo i vad du skriver, The Ocarinas!

Dessa köpte jag -93 efter ha sett en annons i tidningen Land. Den i mitten såldes under namnet "påskpippi". De andra tror jag de kallade för "Ingarögäken"

Har aldrig sett sådana gökar. De två till höger har härligt utseende, tycker jag, och den vänstra behöver inte skämmas.

The Ocarinas
2010-01-16, 07:15
Denna gök är en gåva jag fick av en arbetskamrat i novenber 2009.

The Ocarinas
2010-01-16, 13:54
Ytterligare en lergök som man inte blåser där bak.

The Ocarinas
2010-01-16, 14:26
Dessa två köpte jag på PKI skolan. Den ena tillverkad av läraren Gullvi Fält den andra av eleven Frida Rundqvist. Den övre är av Frida.

Polsson
2010-01-16, 17:11
Denna gök är en gåva jag fick av en arbetskamrat i novenber 2009.

Härlig spänst på stjärtfjädrarna vilka leder till blåshålet!

Ytterligare en lergök som man inte blåser där bak.
Kan inte förstå varför katten är så butter! Han slipper ju bli blåst i baken.

Dessa två köpte jag på PKI skolan. Den ena tillverkad av läraren Gullvi Fält den andra av eleven Frida Rundqvist. Den övre är av Frida.
Vad är PKI_skolan?

The Ocarinas
2010-01-16, 18:20
PKI skolan? Nu är jag absolut inte 100% säker men var en skola som strartades av den berömde Stålhane. Men tror att någon form av "förgrening" finns kvar i den gamla Rörstrandsfabriken i Lidköping. Finns säkert många här som kan detta bättre än jag.

The Ocarinas
2010-01-16, 19:02
Dessa gökar är inköpta på plats i Rumänien av min "levrantör". Någon gång på 90 talet, minns att prisbilden var angenäm.

The Ocarinas
2010-01-16, 23:58
Ytterligare en gök från PKI-skolan. Eleven hette "Åsa". Jag har tyvärr inget efternamn på eleven. Året var -94.

The Ocarinas
2010-01-17, 00:03
Oj nu är klockan så mycket så nu är det bara jag och månen som är vakna.

Lars F
2010-01-17, 09:59
Hej!

Hittade den här på loppis häromdan.
Ingen märkning eller signatur i botten.
Kanske "hemgjord".
Bara ett hål, på bröstet, att ändra ton med.

Lars F

Polsson
2010-01-17, 14:38
Dessa gökar är inköpta på plats i Rumänien av min "levrantör". Någon gång på 90 talet, minns att prisbilden var angenäm.

Vilket härligt liv det är i handgjorda gökar och glasyren gör knappast saken sämre.

Oj nu är klockan så mycket så nu är det bara jag och månen som är vakna.

Inte behövde du sitta uppe så länge för att visa månen. Det är ju mörkt redan vid 16.00-tiden.

Ytterligare en gök från PKI-skolan. Eleven hette "Åsa". Jag har tyvärr inget efternamn på eleven. Året var -94.

Stiliserad gök, skulle man kunna kalla den. Är den i stengods?

Hej!
Hittade den här på loppis häromdan.
Ingen märkning eller signatur i botten.
Kanske "hemgjord".
Bara ett hål, på bröstet, att ändra ton med.
Lars F

Även entoniga gökar har existensberättigande, även hemmagjorda sådana.

The Ocarinas
2010-01-18, 15:58
Vet inte varför jag alltid tänker på serifiguren "Tuffa Viktor" när jag ser denna gök.

Polsson
2010-01-18, 16:00
Vet inte varför jag alltid tänker på serifiguren "Tuffe Viktor" när jag ser denna gök.

Kepsen, munnen och halsduken, förmodar jag!

The Ocarinas
2010-01-20, 10:33
Tio stycken spanska kannor som svenska turister tagit med hem.

The Ocarinas
2010-01-21, 09:31
En kanna från en rumänsk turistort.

The Ocarinas
2010-01-21, 09:52
Denna ocarina ser ut som de brukade göra i början på 1900 talet men denna är den enda jag sett som det står ett svenskt ortsnamn på. Antagligen var det ett företag i Sköfde som beställde den. Jag har svårt att tro den är tillverkad där. Någon som har svar på denna fråga? Tror de var 1906 som det beslutades om att ändra stavningen på Sköfde men vet att det tog många år innan de var helt genomfört.

The Ocarinas
2010-01-21, 10:01
En peruansk ko.

Lars M
2010-01-21, 14:10
Det har varit lugnt i gökboet ett tag men så sprang jag på "Lergökaträffen" i dubbel upplaga. Jag trodde först att det var The Ocarinas som hade ordnat träff för gökarna, dock inte dessa ..... Men inte heller pistolskyttarna i Ängelholm tycks ha skjutit träff på Olle Anderssons i Munka-Ljungby båda gökar.
En platsar ju i mitten av gökflocken. Den andra får väl flyga sin kos.

The Ocarinas
2010-01-21, 14:41
Två stycken från Arvika båda av Jenny Göransdotter. Märkta Jenny -92

The Ocarinas
2010-01-21, 17:05
Att alla problem i världen var lösta och att mynten var försedda med en lergök....

The Ocarinas
2010-01-21, 17:25
Med "Lena J Fröstorp" är denna signerad.

The Ocarinas
2010-01-21, 17:36
Ytterligare en från Peru.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:18
Sju stycken lergökskannor inköpta i och runt semester orten Sunny Beach.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:25
De här två köpte jag -92 av den alltid trevlige och glade keramikern Klase Jr.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:36
De här ståtliga krigarna känns tryggt att ha som försvar i mitt hem.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:42
Tre vackra gökar som kommer ifrån Bali.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:54
Fyra stycken oglaserade med okänd härkomst.

The Ocarinas
2010-01-22, 12:57
Denna kalkon blir min tvåhundrade och därmed sista lergök jag visar. Har visat cirka 30% av min samling. Kanske jag visar resten i ett annat sammang någon annan gång. Vill passa på och tacka för visad uppmärksamhet.

luchur
2010-01-22, 17:03
Denna kalkon blir min tvåhundrade och därmed sista lergök jag visar. Har visat cirka 30% av min samling. Kanske jag visar resten i ett annat sammang någon annan gång. Vill passa på och tacka för visad uppmärksamhet.

Måste det vara den sista? Jag som följt denna tråd med glädje och förundran över hur många olika varianter på Lergökar/ocarinas det finns vill inte att det tar slut :(
Vill passa på att fråga hur du förvarar dem? Det skulle vara intressant att se hur du löst din samlingsförvaring med tanke på hur många du har :)

Polsson
2010-01-22, 17:13

Jag hade egentligen tänkt ta "Time out" från PES-skrivande ett tag eftersom vi fortfarande har storinventering i huset, men så läste jag The Ocarinas inlägg ovan och då kunde jag inte bärga mig längre. Här har man blivit van vid att få lägst en gök om dagen, också ämnar The Ocarinas helt plötsligt dra in ransonen. Jag får abstinensbesvär bara jag tänker på det!

Får han/hon göra på ditta viset?

Svar: NEJ!

Rosa
2010-01-23, 23:55

Tack för alla fina och roliga lergökar du visat! Hoppas du kikar in på Pes i fortsättningen också!

Lars F
2010-01-30, 13:37
Hej!

Fann denna lergök eller "-tupp" idag på en loppis.

Ingen märkning så härkomsten är för mig okänd.

Lars F

Polsson
2010-01-30, 16:27
Hej!

Fann denna lergök eller "-tupp" idag på en loppis.

Ingen märkning så härkomsten är för mig okänd.

Lars F

Undrar om den inte härstammar från Broderlandet Finland vilket har förkärlek för lergökstuppar.

Lars F
2010-01-30, 23:48
Undrar om den inte härstammar från Broderlandet Finland vilket har förkärlek för lergökstuppar.

Hej Polsson!

Tack för det.
Jag tycker att den har en ton av "östergök och tröstergök".
Fin är den också.

Ha det gott.

Lars F

Lars M
2010-01-31, 14:37
Här kommer en ocarina av Giuseppe Donati (1836 - 1925). Det finns ett hål för varje finger och ett blåshål. Det är lite svårt att läsa vad som står på det dubbla sigillet men ARISTICO kan jag se.

söffe
2010-01-31, 17:58
Kanske en spansk "gök"?
Söffe:confused:

Polsson
2010-02-01, 18:14
Här kommer en ocarina av Giuseppe Donati (1836 - 1925). Det finns ett hål för varje finger och ett blåshål. Det är lite svårt att läsa vad som står på det dubbla sigillet men ARISTICO kan jag se.

Den måste vara värd sin vikt, om inte i guld så i silver!

Kanske en spansk "gök"?
Söffe:confused:
Ja, eller en halv Stenbäck!:)

prylsnubben
2010-02-01, 23:20
Kom på att jag också hade en occarina någonstans.........här är den.
Riktigt fin, jag menar Fiehn Austria. AS 8 står det, kan det ha med tonart eller liknande att göra......?:)

Polsson
2010-02-03, 11:45
Kom på att jag också hade en occarina någonstans.........här är den.
Riktigt fin, jag menar Fiehn Austria. AS 8 står det, kan det ha med tonart eller liknande att göra......?:)

Om jag inte minns helt fel så har det med hur många hål din occarina har, den har åtta hål för att kunna göra ett visst antal toner sen har du två hål undertill som är till för att höja och sänka tonen i fråga. Jag är ingen expert men det är det jag har fått höra iallafall.

skrivit av en kollega till polsson

Lars M
2010-02-22, 16:58
Tro det eller ej, men i all snön dök det upp en lergök. Denna gång från Börje Jacobsson, Ahla i Laholm. Man blåser enligt mun-mot-munmetoden men det blir inget vidare bra ljud......

Polsson
2010-02-22, 17:10
Tro det eller ej, men i all snön dök det upp en lergök. Denna gång från Börje Jacobsson, Ahla i Laholm. Man blåser enligt mun-mot-munmetoden men det blir inget vidare bra ljud......

Vad säger du om att kalla den "första-hjälpen-gök"?

Lars M
2010-02-22, 18:17
Vad säger du om att kalla den "första-hjälpen-gök"?

Det är kanske kaffegöken som är först ........

Polsson
2010-02-23, 12:31
En Traderagök från Vimmerby flög söderut för att få uppleva något vårlikt, men han misstog sig.

Gideon
2010-02-24, 22:40
I likhet med Polssons senaste gök, har den här också bara ett hål på varje sida och den kostade 2,75:- en gång i tiden.
Lustigt prickmålad av en, än så länge, anonym R.L.

svedq
2010-02-25, 10:17
Kul med gökklubben. Ansluter mej gärna till den. Har en lergök, stor och tung som är märkt RIMBO. Har haft den här förut. Men jag återkommer med bild senare idag.

Polsson
2010-02-25, 11:11
Kul med gökklubben. Ansluter mej gärna till den. Har en lergök, stor och tung som är märkt RIMBO. Har haft den här förut. Men jag återkommer med bild senare idag.

Du är hjärtligt välkommen till gökklubben, svedq! Det ska bli spännande att se din gök.

svedq
2010-02-25, 15:03
Den här göken är 28 cm hög och 25 lång. Väger 3 kg. Gjord av tegel. I botten djupstämplat RIMBO. Den är målad med oljefärg som jag inte vet hur jag får bort, så jag har inte hört hur den låter för det är färg även i blåshålet.
Jag tror efter att ha googlat länge att det fanns tegelbruk i Rimbo för många Herrans år sedan. Om de gjorde lergökar eller om någon på skoj gjort den undrar man ?

Polsson
2010-02-25, 15:33
I likhet med Polssons senaste gök, har den här också bara ett hål på varje sida och den kostade 2,75:- en gång i tiden.
Lustigt prickmålad av en, än så länge, anonym R.L.

En härlig gök där handarbetet är väl synligt. Den har inte fötts på en drejskiva. R.L var en lustig prick, tycker jag.

Den här göken är 28 cm hög och 25 lång. Väger 3 kg. Gjord av tegel. I botten djupstämplat RIMBO. Den är målad med oljefärg som jag inte vet hur jag får bort, så jag har inte hört hur den låter för det är färg även i blåshålet.
Jag tror efter att ha googlat länge att det fanns tegelbruk i Rimbo för många Herrans år sedan. Om de gjorde lergökar eller om någon på skoj gjort den undrar man ?

Vilken tung, trevlig gås/gök, svedq! Att måla med oljefärg direkt på skröjbränt lergods användes och används fortfarande. Det skulle inte förvåna mig om den som gjort gåsen också har målat den, men nog kunde han/hon låta bli att måla blåshålet också. Eftersom inträdesavgiften i gökklubben är att visa en lergök, har du nu löst din medlemsavgift och tilldeles medlemsnummer 24.

Välkommen bland muntergökarna!

polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F och svedq.

Gideon
2010-03-20, 17:12

Det är en mastig och fin lergök!

Jo, Tomta tegelbruk är nog vad Du tänker på och det är inte orimligt att hos tegelbruksarbetarna och mäster också fanns också fanns kunskap till att forma en lergök.
Det finns inte så upplysningar på nätet, utan man får söka i hembygdslitteraturen istället. Runebergs vet dock detta lilla, som i rubriken Ekebyholm bekräftar tegelbruket:
http://runeberg.org/nfbg/0060.html

Året 1900 fanns ätta tegelbruksarbetare, och inga andra yrkeskategorier i keramikbranschen.

Gideon
2010-03-20, 17:14
Inga gökar, men nog så väl visslande kannor.
Det kan närstående och grannar intyga...

svedq
2010-03-21, 10:38
Det är en mastig och fin lergök!

Jo, Tomta tegelbruk är nog vad Du tänker på och det är inte orimligt att hos tegelbruksarbetarna och mäster också fanns också fanns kunskap till att forma en lergök.
Det finns inte så upplysningar på nätet, utan man får söka i hembygdslitteraturen istället. Runebergs vet dock detta lilla, som i rubriken Ekebyholm bekräftar tegelbruket:
http://runeberg.org/nfbg/0060.html

Året 1900 fanns ätta tegelbruksarbetare, och inga andra yrkeskategorier i keramikbranschen.
Tack för upplysningen ! Jag forskar vidare. Vad tror du om Norrtälje kommun ?

Bengt H.
2010-03-21, 18:22
En nyinköpt gök, som kanske passar bättre som sparbössa.
I alla fall skramlar det av några slantar där inuti.

Polsson
2010-03-21, 18:52
Inga gökar, men nog så väl visslande kannor.
Det kan närstående och grannar intyga...

Även visslande kannor duga som lergökar! Extraspeciellt om de är Stenbäcksgröna.

DEt är kanske en sådan som kallas dubbelgök, dvs den har två användningsområden.

Gideon
2010-03-21, 18:59
Stenbäcksgrön kanna vet jag inte, enär den är osignerad - men åt Ditt Trelleborgshåll kan den högra räknas i vart fall. :)
I ålder är den god ändock.
Finns det bilder på andra exempel av visselkannor i Skåne?

Gideon
2010-03-21, 19:02

Den skulle kunna vara gjord av Birgitta Nilzén.

Bengt H.
2010-03-22, 18:25
Så kan det nog vara, Gideon. Signeringen ser ut att stämma.
Tack för tipset.

prylsnubben
2010-03-22, 19:11
Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........

Polsson
2010-03-22, 22:55
Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........

I vårt västliga grannland, Danmark, kallas den pipirovhest. Därmed inte sagt att den är dansk för det har jag ingen aning om.

prylsnubben
2010-03-22, 23:00
Kanske man kan hoppas på Bornholm då.....

Lars F
2010-03-22, 23:14
Två stycken som fattat tycke för varann. Åtminstone stod dom så här på loppisen i lördags när jag fann dom.
Den vänstra har en ganska mörk baston och den högra kan kvittra alldeles enormt. Mr Go´mann (katten) flög upp ur sina djupa sömn och undrade vem som släppt in fåglar i köket.

Ha det!

Lars F

Gideon
2010-04-03, 01:49

Jag har haft en nästan likadan piphäst, och den hann jag knappt ställa på loppisbordet innan den blåste iväg till en samlares händer för några år sedan.
Den rätt höga summan till trots, blev det inget prut, utan köparen påstod att hästen var från sydamerika och 1950-tal.
Tror att den finns kvar på ett suddigt foto på CD-skiva från Fuji, och ska kolla i dagarna. Men min var snyggare. :p
Förlåt.

Gideon
2010-04-03, 01:57
Ett härligt foto, som hittades tack vare en beskedlig vas från Kyyrölä:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=136209#post136209

Utsnitt från texten hämtad ur http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=171
"Ivan Rodionoff grundade dessutom i Herunen i slutet på 1940-talet lerbruket ”Saviastiain valmistamo.” Vid bruket framställdes till en början lerkärl genom drejning och senare via en press. Framställningen av äkta karelska lergökar fortsatte under hela verksamheten ända till slutet av 1950-talet, då bruket upphörde. En äkta karelsk lergök har tre öppningar: Framme vid bröstet finns en öppning (fingeröppning), i stjärten (blåsöppning) och under stjärten en tredje öppning. En lergök framkallar en ljudstämma, där tonläget beror på hur stor och hur ihåligheten är formad i gökbuken. Lergökarna, vaser och prydnadsföremål gjordes närmast för torg-marknader runt om i Finland medan kärl och andra bruksföremål gick direkt till större handelsträdgårdar och grossister."

Vid tredubbel förstoring av bilden, kan man se att alla lergökarna har något som liknar pärlhalsband.
Det kan vara ett kännetecken att hålla i minnet.

Polsson
2010-04-03, 23:00
Gideon! En härlig, informativ bild. Mina finska tuppar påminner väldigt mycket om tupparna på bilden.

Gideon
2010-04-05, 18:07

Hittade CD-skivan och jag hoppas att bildkvalitén ursäktas.
Går inte att göra den bättre, men Du ser den påtagliga likheten.
Jag minns att glasyren var väldigt sträv och småknottrig att ta på.

söffe
2010-04-17, 15:34
En till lergök av Sune G Svensson, Nyhamnsläge kom flygande idag.
Söffe:D

Polsson
2010-04-18, 19:25
En till lergök av Sune G Svensson, Nyhamnsläge kom flygande idag.
Söffe:D

Vad lockar du lergökarna med, söffe?
Det var längesedan det landade någon här hemma hos mig.

söffe
2010-04-19, 12:11
Vad lockar du lergökarna med, söffe?
Det var längesedan det landade någon här hemma hos mig.

Små diskreta visslingar!:D:p
Söffe

Lars M
2010-05-08, 17:54
Nej ingen gök precis men väl en tax, som låter väldigt bra! Någon trodde att den kommer från Polen.

Polsson
2010-05-08, 20:50
Nej ingen gök precis men väl en tax, som låter väldigt bra! Någon trodde att den kommer från Polen.

En polsk hund mottages tacksamt av föreningen. Bara han låter så....

isatis
2010-05-08, 21:36
Presenterar min lergök som hittades i potatislandet våren 1971.

Polsson
2010-05-08, 21:53
Presenterar min lergök som hittades i potatislandet våren 1971.

Gökklubbens sannolikt första värvade medlem, isatis, får medlemsnummer 25
och hälsas välkommen med ett trefaldigt ku-ku.

prylsnubben
2010-05-08, 22:41
Steninge verkstad, tror jag.....:rolleyes:

isatis
2010-05-08, 22:42
Tack för det ljudliga välkomnandet Polsson./Isatis medlem nr:25

Polsson
2010-05-25, 18:24
En rest från f.d Sovjetunionen kan man kanske kalla dessa lergökar, om nu alla kommer från samma land. Den stora tuppen är etikettmärkt varvid U i USSR även är början av ordet Ukrainian. Gökarna flög ner från Sundsvall där de tidigare tillhört en man född i Trelleborg. Törhända har liknande eller likadana visats tidigare, kanske av The Ocarinas, men jag tycker att tråden har vilat tillräckligt länge nu. Den etikettmärkta göken har råkad ut för en negativ mutation såtillvida att man dåligt kommer till att blåsa i hålet p.g.a stjärtfjädrarna.

Lars M
2010-06-02, 20:07
Den som kysser en groda lär få en prins.............eller kanske en gymägare från Ockelbo. Bra ljud är det i denna "gök".

Polsson
2010-06-03, 22:21
Den som kysser en groda lär få en prins.............eller kanske en gymägare från Ockelbo. Bra ljud är det i denna "gök".

Eller också blir det en lergök.;)

Polsson
2010-06-04, 22:01
Det är mycket Arvika över denna gök tycker jag, men att få reda på vem signaturen Jenny är har jag inte lyckats med. Kanske finns det någon Arvikainiterad som kan hjälpa till. För övrigt tycker jag att göken är välarbetad-glaserad och den kan dessutom stoltsera med en imponerande ton.

The Ocarinas
2010-06-06, 18:49
Gör ett kort gästspel.Ett tips om du vill veta mycket om lergökar.Sök på PES. Jag visade två stycken av Jenny Göransdotter den 21 jan i år. Ha det gott.

Polsson
2010-06-06, 21:15
Gör ett kort gästspel.Ett tips om du vill veta mycket om lergökar.Sök på PES. Jag visade två stycken av Jenny Göransdotter den 21 jan i år. Ha det gott.

Tackar så mycket för gästspelet vilket gärna får bli en tradition. Nu ska jag "bläddra" tillbaka till den 21 januari i år.

Tack! Och må supergott.

Gideon
2010-06-08, 19:12
Måste få lägga till de här två lergökslänkarna.
Många av de förevisade känns igen i jämförelser och det är roligt att föra muspilen över europakartan för att se varje lands typiska lergök och vad de heter där.

http://www.wimdebruijne.nl/fluitverzameling/aardewerk_fluit.htm
och
http://www.sifflets-en-terre-cuite.org/Html/EuropInd.html

Polsson
2010-06-08, 22:30
Måste få lägga till de här två lergökslänkarna.
Många av de förevisade känns igen i jämförelser och det är roligt att föra muspilen över europakartan för att se varje lands typiska lergök och vad de heter där.

http://www.wimdebruijne.nl/fluitverzameling/aardewerk_fluit.htm
och
http://www.sifflets-en-terre-cuite.org/Html/EuropInd.html

De sidorna tackar man för!

The Ocarinas
2010-06-09, 15:20
Oj vilka bra sidor. Fick helt plötsligt ytterligare några japanska gökar i min samling.Dessa sidor borde absolut ingå i grundkursen för lergökssamlare.

Polsson
2010-06-11, 19:37
Efter att ha tittat på samtliga sidor på göktråden, kan jag konstatera att denna ankgök inte visats tidigare. Den är osignerad och handgjord, inte drejad, och mycket personlig, tycker jag.

Polsson
2010-06-12, 08:41
Eftersom läkaren har ordinerat mig en gök om dagen, visas denna okända, drejade stengodsgök med speciell huvudform. Den ingick i en flock på 12 gökar son anlände till Trelleborg från Stockholm under gårdagen,

Polsson
2010-06-13, 12:03
Dagens gök tillhör tuppsläktet om nu det är ett släkte. Han ingick i en större gökformation som flög ner från Kungliga bröllopsstaden.

Polsson
2010-06-14, 20:31
Ur flocken som landade i Trelleborg fanns dessa två, osignerade gökar. Jag utgår ifrån att de kommer från samma kull enär de är "stöpta" i samma form.
Att de har olika färger är ju inte konstigare än tex en kull med kinsesiska nakenhundar där ju det oftast finns en påpälsad valp.

Polsson
2010-06-15, 17:50
Har kollat på göktrådens alla sidor och inte hittat mer än en gotländsk gök, men jag kan ju ha fel. Oavsett om så skulle vara fallet, visar jag ändå två från Gotland hitflugna gökar. Förutom att de är ögökar, är de väldigt stora. Kan undra om gök heter gauk på gotländska?

Gideon
2010-06-15, 18:18
Även om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.

Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem. :)

Polsson
2010-06-15, 19:23
Även om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.

Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem. :)

Jag laddar kameran och tar ut göken i det fria och återkommer.

Polsson
2010-06-16, 15:15
I flocken från Stockholm fanns även denna engoberade värmlandsgök till- verkad av Torbjörn Eliasasson i Arvika. Jag tror inte att en sådan är visad tidigare, men skulle så vara fallet är det ju ingen skada skedd.

Lars M
2010-06-16, 15:39
Jag hänger på Polssons värmlandsgök med ytterligare två från samma landskap.

Polsson
2010-06-16, 15:49
Jag hänger på Polssons värmlandsgök med ytterligare två från samma landskap.

Det gör du rätt i, Lars M! Den nedersta göken ser spännande ut.

Polsson
2010-06-18, 15:17
Grönt är skönt, sägs det, och med tanke på att det är sommar (?), passar ju färgen extra bra. Den melerade göken tappade huvudet på väg till Trelleborg, men Karlssons klister löste problemet. Signaturen i botten får gärna någon PES:are förklara. Den ljusgröna ser väl ut som lergökar gör för det mesta.

Polsson
2010-06-20, 12:49
Inventerade samtliga gökar på göktråden och kunde inte hitta någon gök som denna. Jag citerar "från stenärle till prydnadskeramik En bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten" av Britt Andersson på Heidruns förlag:
"När Samuel Johansson och Torbjörn Eliasson båda hade gått bort år 1992 köpte hans släktning, keramikern Ulla Nilsson, och hennes man...... Övre Stortorpet. Gården hade då varit i samma släkts ägo i 165 år och kommer så att förbli."

"Ulla Nilsson, född 1956, är den sista av Nils Nilsson på Stortorpets alla ättlingar, som arbetar som krukmakare eller keramiker.

Nog kan man säga att Ulla för traditionen vidare när det gäller lergökar, därmed inte sagt att hon kopierar. Hennes gök är enligt min mening en fröjd för ögat och lyser av personlig prägel Undrar hur hon gör när hon engoberar?:confused:

Kaptenen
2010-06-22, 19:47
Hjoberggöken som jag visade i går, hade sällskap till "Porten mot Kontinenten", Trelleborg, med denna lite ovanligare Nittsjögök vilken liknar en gris om man tittar på undersidan. Signaturen på "grisens" nos har jag inte lyckats härleda. Kanske finns det någon Nittsjöexpert som man hjälpa till!

Inlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökar

Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.

Polsson
2010-06-23, 00:32
Inlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökar

Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.

Den göken tror jag mig inte ha sett tidigare. Alltid kul och intressant med
"nya" gökar. Kan berätta att jag har gökar på gång som förväntas ankomma "Trellelanda" i denna vecka.

Trojan
2010-06-24, 13:28
Letat i flera dagar,visste jag satt på en gök någonstans.

Polsson
2010-06-24, 15:23
Letat i flera dagar,visste jag satt på en gök någonstans.

Den som letar han finner! Välkommen bland lergöksfansen vilka består av:

polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq och Kaptenen (han hade jag så när glömt).

Passar på och visar vad som landade i Trelleborg i dag. En vackert spelande orrtupp (eller tjäderdito?). Den är osignerad och har blåshålet finurligt placerat.

Polsson
2010-06-25, 14:51
Eftersom det är midsommarafton, borde man visa massor av gökar, men eftersom jag tillhör populationens måttfulla firare, nöjer jag mig med en.

The Ocarinas har visat en likadan tidigare och härledde den då till Mexiko
och jag säger inte emot.

Glad midsommar!

The Ocarinas
2010-06-25, 18:03
Efter att Polsson visade en gök av Ulla Nilsson har jag fått lite huvudbry. Jag visade en tomtegök av Per Nilsson Arvika strax före jul. Undrar om dessa är släkt? Träffade Per på en marknad 2002 och minns att han hade en stor mängd olika modeller på lergökar. Visar här bilder på en känguru lergök med unge som Per har tillverkat.
. Båda går att blåsa i och har fint ljud. Ha en riktigt bra midsommar nu alla lergöksfantaster.

Polsson
2010-06-26, 11:25
Efter att Polsson visade en gök av Ulla Nilsson har jag fått lite huvudbry. Jag visade en tomtegök av Per Nilsson Arvika strax före jul. Undrar om dessa är släkt? Träffade Per på en marknad 2002 och minns att han hade en stor mängd olika modeller på lergökar. Visar här bilder på en känguru lergök med unge som Per har tillverkat.
. Båda går att blåsa i och har fint ljud. Ha en riktigt bra midsommar nu alla lergöksfantaster.

Liknar inte din kängurulergök min anklergök på inlägg 363? I boken "från stenkärle...." nämns inte Per Nilssons namn och om Ulla Nilsson skriver man: "....är den sista av Nilsson på Stortorpets alla ättlingar, som arbetar som krukmakare eller keramiker." Eftersom boken trycktes 1995, och man nämner att Ulla har en dotter, Anna, kan ju inte Per vara ett senkommet barn med tanke på att du träffade honom 2002.

The Ocarinas
2010-06-26, 16:29
Kan nog instämma att det finns likheter. Har några till av Per, får väl visa dem vid tillfälle.

Lars M
2010-06-30, 21:10
Vid en resa genom Värmland kom jag till Södra Ås, strax söder om Mårbacka och fick se Dag Hultcrantz utställning av lergökar och okarinor. Han är en av de få i Norden som behärskar konsten att tillverka stämda lergökar och okarinor.
Jag kunde inte motstå utan köpte en oktavgök, som har en durskala med sina fyra hål. Ett par "nothäften" medföljde, så nu är det bara att träna både julvisor och Amazing grace......
Den som vill se och lyssna(!) kan gå in på www.lergokar.com.

Polsson
2010-06-30, 23:35
Vid en resa genom Värmland kom jag till Södra Ås, strax söder om Mårbacka och fick se Dag Hultcrantz utställning av lergökar och okarinor. Han är en av de få i Norden som behärskar konsten att tillverka stämda lergökar och okarinor.
Jag kunde inte motstå utan köpte en oktavgök, som har en durskala med sina fyra hål. Ett par "nothäften" medföljde, så nu är det bara att träna både julvisor och Amazing grace......
Den som vill se och lyssna(!) kan gå in på www.lergokar.com.

Jag förstår mycket väl att du inte kunde låta bli att införskaffa en gök, Lars M! Det är ju så att man blir pigg på att beställa en gök själv.

The Ocarinas
2010-07-01, 18:16
Var själv i Mårbackatrakterna 09 och såg och framförallt hörde de fina occarinorna som Dag gör. Hade det varit i min start som lergökssamlare så hade jag garanterat inhandlat en eller kanske några av dem. Men nu när jag är gammal och förståndig (läs snål) så blev det ingen affär.Men ni andra unga oförstörda vill jag verkligen ge er rådet att ta vägen förbi Mårbacka och titta på Dags fina skapelser.

Polsson
2010-07-13, 11:50
Denna sim- eller dykandslergök startade från Landvetter för några dagar sedan och anlände Trelleborg idag. Som synes, i jämförelse med NIttsjö-göken vilken är en bjässe, är den något mindre än medelgöken. Om signaturen LC är ägarens eller tillverkarens, vet jag inte. Enligt min mening har den förbluffande elegans med härlig hållning, mycket vackert huvud och mästerlig färg. Den är av stengods och har dessutom den finessen, att om man håller för alla hålen utom blåshålet, blåser i det senare och snabbt sätter den i badkaret, så simmar den iväg och säger kvack, kvack.

The Ocarinas
2010-07-14, 14:47
Efter att ha läst Polssons förra inlägg var jag både imponerad och avundsjuk. Jag har ingen lergök som både kan simma och kvacka. Men jag har en som kan simma men tyvärr inte kvacka. Denna är dock i plast och ska då heller inte räknas med i lergökstoppen. Undrar om skånska kvack låter lika som västgötska? Tycker att lergökssamlandet får en högre status om det kommer till allmänhetens kännedom att det florerar falska gökar på marknaden. Kanske någon av de stora tidningarna kan ta upp detta i nyhetstorkans tecken.

Polsson
2010-07-14, 21:20
Efter att ha läst Polssons förra inlägg var jag både imponerad och avundsjuk. Jag har ingen lergök som både kan simma och kvacka. Men jag har en som kan simma men tyvärr inte kvacka. Denna är dock i plast och ska då heller inte räknas med i lergökstoppen. Undrar om skånska kvack låter lika som västgötska? Tycker att lergökssamlandet får en högre status om det kommer till allmänhetens kännedom att det florerar falska gökar på marknaden. Kanske någon av de stora tidningarna kan ta upp detta i nyhetstorkans tecken.

Eftersom det är kort vokal, a, i kvack, tror jag inte att skillnaden är så stor mellan skånskt resp. västgötskt uttal. Hade a:et däremot varit långt hade en av de vackra skånska diftongerna inträtt.

The Ocarinas! Jag tycker att göktråden även har plats för plast!

Polsson
2010-07-19, 13:39
Trodde jag skulle få träffa Lergökstrådens okrönta kung, The Ocarinas, i Degeberga.
Skyndade mig snabbt att köpa en ovanlig gök för att sedan vid fikat kunna sätta upp den på bordet och säga till The Ocarinas:
-En sån har du inte!

Men han kom inte till träffen, The Ocarinas, utan istället fick jag hålla tillgodo med den abdikerade Lars M , men han var så hygglig och skänkte mig böcker, så inte fan kunde jag säga så till honom, men jag visade gökarna. :D

"Sköldis" är 6 cm lång och 3 cm hög och kompisen med gröna vingar är ungefär i samma storlek. Den stora lergöken med viagrabefriad snok, tror jag kommer från Norge, om jag nu kommer ihåg rätt.

Lars M
2010-07-19, 14:53
Efter en trevlig träff med PES:are i Degeberga, blev jag så småningom vid en gökflock. Tack för träffen Polssson!
En märkt och signerad lergök från Laholm med tydligt vriden nacke har jag aldrig sett förr.
En gökunge lär väl aldrig ha träffat sina föräldrar men här ser det ut som ett förädrapar med en unge. Det är den minsta törngrenare jag stött på - 35 mm hög. För att förstå dess "storhet" har den fått en femma - inte i betyg för ljudet är uruselt......

Polsson
2010-07-20, 01:04
Efter en trevlig träff med PES:are i Degeberga, blev jag så småningom vid en gökflock. Tack för träffen Polssson!
En märkt och signerad lergök från Laholm med tydligt vriden nacke har jag aldrig sett förr. En gökunge lär väl aldrig ha träffat sina föräldrar men här ser det ut som ett förädrapar med en unge. Det är den minsta törngrenare jag stött på - 35 mm hög. För att förstå dess "storhet" har den fått en femma - inte i betyg för ljudet är uruselt......

Tack själv, Lars M, och tack för böckerna, Märkta och signerade Laholmsgökar är inter så vanliga har jag för mig. Har fem omärkta med tydligt vriden nacke.
Den lilla Törngrenaren är för söt. Eftersom ljudet måste stå i proportion till resonansbotten (tror att det heter så), är det kanske inte så konstigt att den låter uruselt.

Orlando
2010-07-20, 09:37
Inspirerad av inläggen om Dag Hultcrantz för ett tag sedan, letade jag upp några av hans lergökar i min samling. De är av något "äldre" modell, daterade 1997-98

Polsson
2010-07-20, 11:25
Inspirerad av inläggen om Dag Hultcrantz för ett tag sedan, letade jag upp några av hans lergökar i min samling. De är av något "äldre" modell, daterade 1997-98

Kul att du blir inspirerad av trådens inlägg, Orlando!
Eftersom du har betalat medlemsavgiften, visat en gök, får du medlemsnummer 27.
Välkommen i gänget!

P.s Om du är intresserad av vem de övriga 26 är, så finner du dem i inlägg nr 377.
D.s

Orlando
2010-07-22, 10:38
Ju längre "lergökstråden" pågått desto svårare blir det att hitta lergökar som inte varit med tidigare (om nu det skulle vara ett krav...).

I alla fall är här är några som jag tror är nya i detta sammanhang:

Uppifrån
Lena Olsson, Landskrona
Cecilia Bynke, Skurup
Arne Öhnell, Sydkoster
Vera Haij, Steneby (även visad i parallell tråd)

Polsson
2010-07-22, 14:31
Ju längre "lergökstråden" pågått desto svårare blir det att hitta lergökar som inte varit med tidigare (om nu det skulle vara ett krav...).

I alla fall är här är några som jag tror är nya i detta sammanhang:

Uppifrån
Lena Olsson, Landskrona
Cecilia Bynke, Skurup
Arne Öhnell, Sydkoster
Vera Haij, Steneby (även visad i parallell tråd)

Säg den gök som inte tål att ses på mer än en gång!
Lena Olssons gök är något utöver det vanliga, tycker jag.

Lars M
2010-07-22, 19:25
Ännu en gök. Bara ett tonhål men bra ljud. Välgjord och fin glasyr men vem är HK?

Polsson
2010-07-22, 23:34
Ännu en gök. Bara ett tonhål men bra ljud. Välgjord och fin glasyr men vem är HK?

Kan inte hjälpa dig med HK, men att den är välgjort och har fin glasyr, det håller jag med om.

Orlando
2010-07-26, 19:08
Den här lergöken ("lermusen") inköptes på en elevutställning på Capellagården 1982. Jag har försökt reda ut vem som gjort den - utan att lyckas.

Är det någon som har tips om upphovsmannen/kvinnan?

Polsson
2010-07-27, 09:33
Den här lergöken ("lermusen") inköptes på en elevutställning på Capellagården 1982. Jag har försökt reda ut vem som gjort den - utan att lyckas.

Är det någon som har tips om upphovsmannen/kvinnan?

Har igen aning om tillverkaren, men om Capellagården har elevlistor från olika årgångar, borde det vara möjligt att reda ut tillverkaren. En kul lermus som sannolikt kan sägas ha ett ovanligt rytande.:D

Gideon
2010-07-27, 22:40
Håller med Polsson.
J.T eller T.J. kan signaturen utläsas som, och att be rektorn eller expeditionen ta fram möjliga namn för jämförelser, borde inte vara svårt.
Capellagården:
http://www.capellagarden.se/index.asp?visa=27

The Ocarinas
2010-07-28, 09:36
Var på inköpsresa till Värmland igår (vet att andra åker till Tyskland på sådana resor) och kom hem med bilen full av lergökar. Ängelholm kallar sig för "lergökastan" men när det gäller mångfald på olika modeller och keramiker som har gjort och fortfarande gör lergökar ligger Arvika före. Träffade Per Nilsson och som vanligt hade han en mängd olika modeller. Frågade Per om släktskapet till Ulla Nilsson och som Per utryckte det "visst är vi släkt, vi är tremänningar till varandra". Visar denna groda som jag köpte av Per.

Mochens_gubbe
2010-07-28, 14:18
Spännande anatomi på den grodan men ruskigt snygg. Skulle kunna platsa i mitt gökfria hem t o m.

Polsson
2010-07-28, 16:54
Spännande anatomi på den grodan men ruskigt snygg. Skulle kunna platsa i mitt gökfria hem t o m.

Den måste vara giftig som fan! Läste eller hörde någonstans att ju färggladare en groda är destu giftigare är den.:D

Gideon
2010-07-28, 17:27
Fascinerande glasyrfärger på grodan.
Bisarr kväkare, skulle nog sambon säga, men den tar jag till mig på en gång. :)

simco
2010-07-28, 22:00
Var på inköpsresa till Värmland igår (vet att andra åker till Tyskland på sådana resor) och kom hem med bilen full av lergökar. Ängelholm kallar sig för "lergökastan" men när det gäller mångfald på olika modeller och keramiker som har gjort och fortfarande gör lergökar ligger Arvika före. Träffade Per Nilsson och som vanligt hade han en mängd olika modeller. Frågade Per om släktskapet till Ulla Nilsson och som Per utryckte det "visst är vi släkt, vi är tremänningar till varandra". Visar denna groda som jag köpte av Per.

Den måste vara giftig som fan! Läste eller hörde någonstans att ju färggladare en groda är destu giftigare är den.:D

Jag fångade maken på bild när vi besökte Skansen nu på semestern;)

Kaptenen
2010-07-31, 21:25
Av det föregående lärde jag mig att ju färggrannare desto giftigare.:D

Lergök i orange uranglasyr, märkt med priset? 75 (öre) (påminner i formen om Prylsnubbens gök i Steninge-tråden) 7,5 cm hög

Lars M
2010-08-01, 16:17
Här är en gröngök av KAF. Samtidigt en bild av KAF från Hemslöjden nr 2/1978.

Lars F
2010-08-01, 22:56
Hej!

Denna lille tjockisen stod ensam på en loppishylla bland en massa blomvaser av varierande storlek.
Han såg så ensam ut, fick följa med hem.
Att kalla honom för "lergök" är väl att ta i. Snarare "lermes". :D
Men låter som en gök gör han.
I botten står ingenting.
Var han ursprungligen hör hemma vet jag inte.

Ha det gott!

Lars

Lars M
2010-08-02, 09:03
En stor saltglaserad som från Höganäs och med en form som från Ängelholm. Med stor spänning vände jag på göken som är 23 cm hög och där stod........1998 och....... Sofia Nilsson Engelholm!

Polsson
2010-08-02, 11:41
Jag fångade maken på bild när vi besökte Skansen nu på semestern;)

Är det inte bara honorna som är giftiga?;)

Här är en gröngök av KAF. Samtidigt en bild av KAF från Hemslöjden nr 2/1978.

Nu vet man hur KAF såg ut och det tackar man för!

Hej!

Denna lille tjockisen stod ensam på en loppishylla bland en massa blomvaser av varierande storlek.
Han såg så ensam ut, fick följa med hem.
Att kalla honom för "lergök" är väl att ta i. Snarare "lermes". :D
Men låter som en gök gör han.
I botten står ingenting.
Var han ursprungligen hör hemma vet jag inte.

Ha det gott!

Lars

Jag förstår att du tog den lille söta tjockisen med hem, Lars! Han hör definitivt hemma i göktråden.

En stor saltglaserad som från Höganäs och med en form som från Ängelholm. Med stor spänning vände jag på göken som är 23 cm hög och där stod........1998 och....... Sofia Nilsson Engelholm!

Saltglaserade gökar växer inte på träd, men förhoppningsvis bygger deras adoptivföräldrar bon i träd.

The Ocarinas
2010-08-06, 15:11
Denna lergöksmussla har gjorts av Åsa Karin. Ibland är det bra att ha en truck tillgänglig när man ska flytta sina gökar.

Polsson
2010-08-07, 09:53
Denna lergöksmussla har gjorts av Åsa Karin. Ibland är det bra att ha en truck tillgänglig när man ska flytta sina gökar.

Rolig gök! Du får gärna lyfta fler gökar med din truck, The Ocarinas.

Jeeper
2010-08-08, 09:14
Kul tråd.
Bidrar med en bild på mina 2 lergökar som har hängt med i många år.
Den högra är lite extra kul för det är kombinerad lergök och sparbössa.
Under den står det Bi

Gudrun Anselm
2010-08-08, 17:13
Denna lilla lergök kommer från min far. Han har noterat att den sannolikt är inköpt på marknad i Lerbäck (Närke). Speciellt roligt eftersom Lerbäcksborna kallades lergökar... Ingen aning om varför. Men söt är den.

Orlando
2010-08-08, 17:52
För ett tag sedan visades en "lergroda" gjord av Per Nilsson. Här kommer en annan grodvariant av Per Nilsson samt några andra djur som fått stå modell för lergöksmakare.

Uppifrån vänster:

Per Nilsson, Arvika
Kajsa Hansson, Kivik
Klas-Göran Klaesson (Klase Jr), Höganäs
Kerstin Olsson, Höganäs (ska föreställa en sjöhäst!)
Eva Lagerheim, Stockholm
Per Nilsson, Arvika

Polsson
2010-08-08, 23:59
Kul tråd.
Under den står det Bi

Jag håller med dig om att den högra är "lite extra kul". En sådan kan jag inte minnas mig ha sett. Du får medlemsnummer 28 i gökboet, Jeeper!

Denna lilla lergök kommer från min far. Han har noterat att den sannolikt är inköpt på marknad i Lerbäck (Närke). Speciellt roligt eftersom Lerbäcksborna kallades lergökar... Ingen aning om varför. Men söt är den.

Ja, bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten. Gudrun Anselm! Du är välkommen
bland övriga 28 muntergökar och får lägga ägg i bo nummer 29.

För ett tag sedan visades en "lergroda" gjord av Per Nilsson. Här kommer en annan grodvariant av Per Nilsson samt några andra djur som fått stå modell för lergöksmakare.

Många trevliga, ovanliga, fantasifulla gökar, Orlando. Du hedrar verkligen
gökklubben!

Gökklubbens medlemmar:polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper och Gudrun Anselm. ( 29 st.)

prylsnubben
2010-08-09, 00:03

Uppifrån vänster:

Per Nilsson, Arvika
Kajsa Hansson, Kivik
Klas-Göran Klaesson (Klase Jr), Höganäs
Kerstin Olsson, Höganäs (ska föreställa en sjöhäst!)
Eva Lagerheim, Stockholm
Per Nilsson, Arvika

Diverse trevliga och roliga djur bör tilläggas....;).

The Ocarinas
2010-08-09, 10:11
" bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten" Visst har det tillverkats lergökar i Lerbäck. "Lerbäckspojken" är en av de lergökar som tillverkats. Och hembygsföreningen har en lergök som "logga".

Polsson
2010-08-09, 11:41
" bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten" Visst har det tillverkats lergökar i Lerbäck. "Lerbäckspojken" är en av de lergökar som tillverkats. Och hembygsföreningen har en lergök som "logga".

Tackar för informationen, The Ocarinas!

Jeeper
2010-08-09, 22:27
Jag håller med dig om att den högra är "lite extra kul". En sådan kan jag inte minnas mig ha sett. Du får medlemsnummer 28 i gökboet, Jeeper!

Gökklubbens medlemmar:polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper och Gudrun Anselm. ( 29 st.)

Tack för det Polsson. Känner mig hedrad som får vara medlem i Gökboet!

Morfar
2010-08-10, 01:16
Den här göken har kommit in i mitt hem helt utan min vetskap. Troligtvis är det äldsta barnbarnet som lockat dit den. Hur som helst är den 83 mm hög och mäter 80 mm mellan näbb och stjärt. Trots sina 6 hål i sidan, låter den bara entonigt. Den är inte heller som alla andra lergökar. I sin mage har den nämligen en lös lerklump och kan användas som en maracas, när man inte orkar blåsa mer. Av ren självbevarelsedrift har gök-makaren inte signerat fågeln :)

Gideon
2010-08-10, 17:19
Kul tråd.
Under den står det Bi

Ska bara inflika att signaturen Bi står för Birgitta Nilzén, född 1926.
http://www.varmland.org/event.asp?typ=detail&id=11606&ty=5&su=27&lang=

Orlando
2010-08-10, 18:18
...av Bernt Törner, Nässjö

The Ocarinas
2010-08-10, 21:48
Ja vad säger man när man ser denna fantastiska lergök. Jag skulle gärna röja en hylla i min samling för denna skapelse. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.

Polsson
2010-08-19, 00:02
Den här göken har kommit in i mitt hem helt utan min vetskap. Troligtvis är det äldsta barnbarnet som lockat dit den. Hur som helst är den 83 mm hög och mäter 80 mm mellan näbb och stjärt. Trots sina 6 hål i sidan, låter den bara entonigt. Den är inte heller som alla andra lergökar. I sin mage har den nämligen en lös lerklump och kan användas som en maracas, när man inte orkar blåsa mer. Av ren självbevarelsedrift har gök-makaren inte signerat fågeln :)

Att gökar kommer in i hem utan de inneboendes vetskap, ligger i fågelns natur, Morfar. En kombination av lergök och maracas borde stimulera tillverkaren till att signera. Du blir medlem nummer 30 i gökflocken. Välkommen!

...av Bernt Törner, Nässjö

Ja vad säger man när man ser denna fantastiska lergök. Jag skulle gärna röja en hylla i min samling för denna skapelse. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.

En sån djävul skulle jag fan inte våga släppa in bland mina gökar. Är du inte rädd om dina, Ocarinas?

The Ocarinas
2010-08-19, 08:09
En sån djävul skulle jag fan inte våga släppa in bland mina gökar. Är du inte rädd om dina, Ocarinas?[/QUOTE]

Jodå Polsson visst är jag rädd om mina lergökar,men jag har aldrig varit rädd för dem så även denna djävulsgök är välkommen.

Lars F
2010-08-19, 18:57
Som vanligt stod denna lilla stackaren gömd bland en massa "konstiga" plåtsaker och annat som alltid lergökarna brukar göra som jag hittar på loppis.

Såg inte först att den kom från Finland, Savonlinna eller Nyslott borta i Savolax.

Kanske inte så vacker men har en hög ton som en tupp.
Kanske en finsk Tuppgök? :confused:

Ha det.

Lars

Orlando
2010-08-19, 20:47
Min "gökdjävul" väckte tydligen blandade reaktioner. Jag kontrar därför med en lerängel i miniatyr, förfärdigad av min gode vän Klas-Göran Klaesson (Klase Jr).

Jag skickar också med några andra flygande varelser som Klase gjort. Det fordras säkert en ornitolog för artbestämning...

Polsson
2010-08-19, 21:31
Som vanligt stod denna lilla stackaren gömd bland en massa "konstiga" plåtsaker och annat som alltid lergökarna brukar göra som jag hittar på loppis.
Såg inte först att den kom från Finland, Savonlinna eller Nyslott borta i Savolax.
Kanske inte så vacker men har en hög ton som en tupp.
Kanske en finsk Tuppgök? :confused:
Ha det.

Lars

Gällande din savikukko/kukkopilli och lergökar överhuvudtaget, kan man ställa sig frågan vilket som är viktigast, utseendet eller tonen/tonerna? En sak är emellertid helt säker, den platsar oavsett utseende och ton.

Min "gökdjävul" väckte tydligen blandade reaktioner. Jag kontrar därför med en lerängel i miniatyr, förfärdigad av min gode vän Klas-Göran Klaesson (Klase Jr).
Jag skickar också med några andra flygande varelser som Klase gjort. Det fordras säkert en ornitolog för artbestämning...

Om jag fick välja mellen gökdjävuln och någon av de gökar/flygande varelser du visade sist, Orlando, hade jag definitivt valt de senare. Men vilken fantasi Klase Jr har!

Orlando
2010-08-24, 11:01
Jag har en lergök från Etelhem som jag inte lyckats identifiera. Den är märkt "Etelhem L E -78".

Är det någon som vet vem som kan dölja sig bakom initialerna L E?

PS Jag har ett bra tag sedan tillfrågat Torleif Solberg men han visste inte vem som är upphovsman/kvinna. Han anade att det kunde var en sommarpraktikant. DS

Polsson
2010-08-24, 18:01
Jag har en lergök från Etelhem som jag inte lyckats identifiera. Den är märkt "Etelhem L E -78".

Är det någon som vet vem som kan dölja sig bakom initialerna L E?

PS Jag har ett bra tag sedan tillfrågat Torleif Solberg men han visste inte vem som är upphovsman/kvinna. Han anade att det kunde var en sommarpraktikant. DS

Kan tyvärr inte hjälpa dig med tillverkaren, men att det är en typisk Etelhelmgök vågar jag påstå eftersom jag har en i samlingen, fast jag tycker att din är mycket finare.

Gideon
2010-08-24, 19:13
Två finfina Etelhelmare på raken, som på led till egna Etelhemtråden visslande borde gå!
Läckra.

Det syns att Orlandos lergök inte är gjord av en amatör, utan av en driven keramker med fallenhet för yrket.
Om jag ska våga mig på en spekulation, får det bli Lena Eriksson (född 1942), som inte förrän 1983 hade egen verkstad och då i Lund. Resten av beskrivningen i Nyströms bok, passar bra in:
"...bruksföremål och unikat i lergods, stengods och porslin som drejas, kavlas och byggs."
Några signeringsexempel på bild finns inte med, men hon ska ha signerat fullt ut med årtal eller med just LE och år.

prylsnubben
2010-08-26, 17:17
Finska är ju inte precis mitt bästa språk, men kanske någon annan kan:).
Annars tycker jag göken är präktig och fin:rolleyes:.

Polsson
2010-08-27, 11:14

Den mest göklika lergök jag sett. Har en likadan i min samling.
Tycker dessutom att den är mycket välgjord.

prylsnubben
2010-08-27, 11:23
Den mest göklika lergök jag sett. Har en likadan i min samling.
Tycker dessutom att den är mycket välgjord.

Tack, jag håller med om göklikheten:). Vet Du vilka som har tillverkat dom?

Gideon
2010-08-27, 16:48

Kan inte finska, men googla lite går ju bra.
Punainen Paja betyder Röda smedjan (?) eller Red workshop, och företagsnamnet är MS Feltdesign, som tillverkar, förmedlar och ställer ut konsthantverk av sina och andras alster.
Fungerar tydligen som galleri också, eftersom några konstnärer refererar till Punainen Paja i sina CV:n på nätet, som för övrigt finns/fanns i Viitasaari i mellersta Finland.

Keli/Koli/Koti på vippstjärten är antagligen namnet på den stad där göken köpts som souvenir.
Vem som formgett lergöken har jag ingen aning om, men det kan vara efter gammal modell och företaget (som varit registrerat sedan 21/5 1996) har ingen fungerande hemsida idag.
Nu har Du något att gå efter, och en flyhänt finländare kan säkert hjälpa Dig bättre. ;)

prylsnubben
2010-08-27, 21:04
Knappast Gideon, Du är en googlare av Guds nåde. Man tackar:).

Lars F
2010-08-27, 23:58
Avdelningen för onödigt vetande

Likheten med en "riktig" gök, Cuculus canorus, på finska Käki, är slående.:D

Jag tänker och minns: "Kulligullan koko..."

Bara en parentes om gökar och Jokke i största allmänhet. ;):D

Ha det i sena timman!

Lars

Cuculus canorus

prylsnubben
2010-08-28, 00:04
Avdelningen för onödigt vetande

Likheten med en "riktig" gök, Cuculus canorus, på finska Käki, är slående.:D

Jag tänker och minns: "Kulligullan koko..."

Bara en parentes om gökar och Jokke i största allmänhet. ;):D

Ha det i sena timman!

Lars

Cuculus canorus

Käki på Dig själv Lars !
Du kommer ALLTID med KLOKA men anspråkslösa inlägg.
Bockar och bugar gör Prylsnubben;).

Lars F
2010-08-28, 00:21
Käki på Dig själv Lars !
Du kommer ALLTID med KLOKA men anspråkslösa inlägg.
Bockar och bugar gör Prylsnubben;).

"En får tacke". ;)

Ha det och god natt.

Lars

Orlando
2010-09-02, 18:46
Den första lergöken i min samling är en omärkt gök (snarare gås eller duva) från Laholms Keramik, som köptes av min lillebror vid studiebesök på en skolresa 1954. Jag har sett många lergökar under årens lopp men faktiskt aldrig något annat exemplar av denna skapelse.

Det senaste förvärvet är en slank Ängelholmsgök i en häftigt röd glasyr. Den är gjord av Torgil Anderberg, Munka Ljungby, och inköpt för ett par veckor sedan.

Orlando
2010-09-06, 11:48
Sune G Svensson (1909 - 2005) var verksam i Nyhamnsläge strax norr om Höganäs. Han var främst känd som lergodskeramiker med glasyer och dekor i traditionell allmogestil.

Här ett par bilder av hans lergökar.

prylsnubben
2010-09-06, 12:06
Sune G Svensson (1909 - 2005) var verksam i Nyhamnsläge strax norr om Höganäs. Han var främst känd som lergodskeramiker med glasyer och dekor i traditionell allmogestil.

Den stora gröna var verkligen en höjdare på alla sätt och vis;).

Polsson
2010-09-06, 23:35

Har försökt att införliva SGS-gökar i samlingen men har alltid blivit överbjuden.
Liksom Ville Sjöholm, är SGS lergods välgjort på alla sätt och vis. Kul att få se så många gökar av honom, Orlando. Det tackar jag för.

Rolf J
2010-09-07, 22:58
Visar den enda gök jag har. Omärkt och anonym men med trevlig sång :)

Polsson
2010-09-08, 09:03
Visar den enda gök jag har. Omärkt och anonym men med trevlig sång :)

Bättre en gök i handen än tio i skogen! Välkommen i flocken, Rolf J!

Gökklubbens medlemmar polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, morfar och Rolf J (31 st)

Kaptenen
2010-09-09, 16:48
Terrakottagök (8,5 cm hög), tvådelad form

Polsson
2010-09-09, 18:32
Terrakottagök (8,5 cm hög), tvådelad form

En gök värd sitt pris i lera!

Köpte en gök från Finland på Tradera. Glömmer ofta att kolla höjden på föremålen när jag bjuder och just därför reagerade jag när lådan packades upp. 13,5 centimeter hög, är en gök som heter duga. Färgen är "kallglasyr" dvs den är målad (inte bränd) på fågeln vilken för övrigt är i högsta grad handgjord (inte drejad). "Runni" står det på kammen.

Polsson
2010-09-13, 19:15
Blev tipsad av en god vän för ett tag sedan om dessa danska gökar. Inte visste jag att porslinsfabriken även sysslade med sådana. Fåglarna landade i dag och är enligt min mening vackert dekorerade. Enligt min säkra källa är de från 1960-talet. Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)
med punkten strax ovanför sitsen. Ordet "Tenera" är nämnt gällande gökarna och vad det betyder lär förhoppningsvis min källa lämna upplysningar om.

När vi ändå är inne på gökar, passar det ju utmärkt med en historia om desamma:
Det var den irländska upplagan av "Vem vill bli miljonär". Sean O´Malley hade klarat 500 000-frågan och hade en livlina kvar, att ringa en vän. Programledaren frågade Sean om han ville fortsätta och även försöka sig på 1 000 000-frågan.
-Självklart, svarade Sean!
- Vilken av följande fåglar bygger inte bo? a) koltrast b) gråsparv c) talgoxe
eller c) gök, frågade programledaren.
Sean hade ingen aning och valde att ringa till sin kompis, John, pubägare i Dublin.
eller c) gök, frågade Sean sin kompis.
Utan en sekunds betänketid svarade John:
-Göken så klart!
-Är du helt säker? frågade Sean.
-Stensäker, svarade kompisen.
Sean svarade "göken" och vann 1 000 000 och var naturligtvis tacksam mot kompisen. När han kom hem från tävlingen, sökte han upp honom och sade:
-Inte visste jag att du var så kunnig om fåglar!
-Det vet väl varenda människa att den där djävla göken bor i en klocka, svarade han.

simco
2010-09-13, 19:33
Blev tipsad av en god vän för ett tag sedan om dessa danska gökar. Inte visste jag att porslinsfabriken även sysslade med sådana. Fåglarna landade i dag och är enligt min mening vackert dekorerade. Enligt min säkra källa är de från 1960-talet. Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)
med punkten strax ovanför sitsen. Ordet "Tenera" är nämnt gällande gökarna och vad det betyder lär förhoppningsvis min källa lämna upplysningar om.

När vi ändå är inne på gökar, passar det ju utmärkt med en historia om desamma:
Det var den irländska upplagan av "Vem vill bli miljonär". Sean O´Malley hade klarat 500 000-frågan och hade en livlina kvar, att ringa en vän. Programledaren frågade Sean om han ville fortsätta och även försöka sig på 1 000 000-frågan.
-Självklart, svarade Sean!
eller c) gök, frågade programledaren.
Sean hade ingen aning och valde att ringa till sin kompis, John, pubägare i Dublin.
eller c) gök, frågade Sean sin kompis.
Utan en sekunds betänketid svarade John:
-Göken så klart!
-Är du helt säker? frågade Sean.
-Stensäker, svarade kompisen.
Sean svarade "göken" och vann 1 000 000 och var naturligtvis tacksam mot kompisen. När han kom hem från tävlingen, sökte han upp honom och sade:
-Inte visste jag att du var så kunnig om fåglar!
-Det vet väl varenda människa att den där djävla göken bor i en klocka, svarade han.
:D

Grattis till ett par fina ovanliga gökar, Polsson!:)

Hossbach
2010-09-13, 19:59
Lite kuriosa om lergökars användning :) Hämtat från DN.

"Filmerna lyfte ytterligare tack vare Morricones musik. Han introducerade en lång rad ovanliga instrument som ibland var direkt invävda i handlingen.

– Musiken skulle ge Leones västernfilmer en viss ironi och en pikareskkaraktär.

”Harmonica – en hämnare” är ett praktexempel, där huvudpersonen (Charles Bronson) föredrar att spela munspel i stället för att tala. I ”Den gode, den onde, den fule” presterar Edda dell’Orso en helt ordlös sång. Till samma film skrev Morricone det berömda stycket som anspelar på prärievargarnas ylande.

– Detta sammanföll med en period då jag var särskilt intresserad av att introducera såväl vardags- som naturljud i min musik.

Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök."

Polsson
2010-09-13, 21:02
:D

Grattis till ett par fina ovanliga gökar, Polsson!:)

Tack för det, simco!

Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök.[/I]"

Kul med lergökskuriosa, Hossbach!

Gideon
2010-09-15, 01:03
"Filmerna lyfte ytterligare tack vare Morricones musik. Han introducerade en lång rad ovanliga instrument som ibland var direkt invävda i handlingen.
– Musiken skulle ge Leones västernfilmer en viss ironi och en pikareskkaraktär.
”Harmonica – en hämnare” är ett praktexempel, där huvudpersonen (Charles Bronson) föredrar att spela munspel i stället för att tala. I ”Den gode, den onde, den fule” presterar Edda dell’Orso en helt ordlös sång. Till samma film skrev Morricone det berömda stycket som anspelar på prärievargarnas ylande.
- Detta sammanföll med en period då jag var särskilt intresserad av att introducera såväl vardags- som naturljud i min musik.
Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök."

Roliga historier!
Apropå Ennio Morricone, så tänker jag mest på Clint Eastwood i En handfull dollar, när han rullar cigarillen från den ena mungipan till den andra. Då är det et säreget, trolskt ljud, kanske från en lergök eller liten flöjt. Det sitter kvar sen upplevelsen på bioduken på Esplanad...
Mysigt!

Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)

Som jag ser det, är det typiska Tenerafåglar från Aluminia, men dessa är gjorda efter fusionerna av porslinsfabriken och fajansfabriken Aluminia och efter att de 1969 gick upp i Royal Copenhagen. Dekoratriserna följde så att säga med.

Ordet Tenera är honkönsformen av det latinska orden för späd, ung, och serien har en lång rad av vitt skilda motiv på olika vaser, skålar, fat osv.

Lite mera om Aluminias historia:
http://www.aldus.dk/platter/Aluminia.htm

Polsson
2010-09-15, 11:21
Som jag ser det, är det typiska Tenerafåglar från Aluminia, men dessa är gjorda efter fusionerna av porslinsfabriken och fajansfabriken Aluminia och efter att de 1969 gick upp i Royal Copenhagen. Dekoratriserna följde så att säga med.

Ordet Tenera är honkönsformen av det latinska orden för späd, ung, och serien har en lång rad av vitt skilda motiv på olika vaser, skålar, fat osv.

Lite mera om Aluminias historia:
http://www.aldus.dk/platter/Aluminia.htm

Tackar så mycket för klargörandet av "Tenera", Gideon!

Lars F
2010-09-28, 18:21
Kóck-ko! Polsson!

Fann ett syskon till din "Käki" (ditt inlägg #432) på loppis för ett tag sen.

"Göklik" men har en dålig ton tyvärr. :mad:
Har kanske fått en "tupp" i halsen? :D
I och för sig är det ju inte tid att gala nu.

Vacker är den i alla fall.

/Lars

Lite annan text i botten än på din.

Polsson
2010-09-28, 19:12
Kóck-ko! Polsson!

Fann ett syskon till din "Käki" (ditt inlägg #432) på loppis för ett tag sen.

"Göklik" men har en dålig ton tyvärr. :mad:
Har kanske fått en "tupp" i halsen? :D
I och för sig är det ju inte tid att gala nu.

Vacker är den i alla fall.

/Lars
Lite annan text i botten än på din.

Ja, vi är faktiskt tre (3) som har samma snygga gök: Prylsnubben, du och jag.
Och den skulle inte förvåna mig om jag glömt någon.

luchur
2010-09-29, 18:05
Mitt inlägg i gök tråden får bli en Arvika gök signerad TE. Vem är denna TE?? kan det vara Theodor Lomarker??

Polsson
2010-09-29, 18:30
Mitt inlägg i gök tråden får bli en Arvika gök signerad TE. Vem är denna TE?? kan det vara Theodor Lomarker??

Enligt boken "från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson Heidruns förlag, är "TE" Torbjörn Eliasson.

Gökklubbens medlemmar polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, morfar, Rolf J och luchur (32 st).

Välkommen!

luchur
2010-09-29, 18:45
Tack Polsson :) När var han verksam på Arvika?

Polsson
2010-09-29, 19:07
Tack Polsson :) När var han verksam på Arvika?

Född 1935 avliden 1992.
Han var systerson till Samuel Johansson och tog vid dennes verkstad i början av 1970-talet för några år.

luchur
2010-09-29, 19:15
Återigen Tack Polsson :D

Gideon
2010-09-29, 21:23
Född 1935 avliden 1992.
Han var systerson till Samuel Johansson och tog vid dennes verkstad i början av 1970-talet för några år.

Mja, födelseåret får vi lov att fila på med tre år.
Enligt både Begravda i Sverige och Sveriges Dödbok 3 är uppgifterna så här:
1932-12-23-6214
Eliasson, Nils Torbjörn
f. 23/12 1932
Arvika Västra (Arvika västra, Arvika kn, Värmlands län)
Död 21/8 1992
Begravd 3/9 1992
Arvika kyrkogård, kv. C, nr. 118 (kista, nr 1 i graven)

Polsson
2010-09-29, 21:58
Mja, födelseåret får vi lov att fila på med tre år.
Enligt både Begravda i Sverige och Sveriges Dödbok 3 är uppgifterna så här:
1932-12-23-6214
Eliasson, Nils Torbjörn
f. 23/12 1932
Arvika Västra (Arvika västra, Arvika kn, Värmlands län)
Död 21/8 1992
Begravd 3/9 1992
Arvika kyrkogård, kv. C, nr. 118 (kista, nr 1 i graven)

Ok!

Sannolikt tyrckfel i boken jag hänvisade till.

Orlando
2010-09-30, 20:46
Det är inte ovanligt att vanliga husdjur får agera lergöksmodell när fantasin rinner till hos keramikern.

Här är några husdjur som jag plockat fram ur min samling:

Klas-Göran Klaesson (Klase jr), Höganäs: ko resp får
Eva ("Pigge") Hallner, Jonstorp, Höganäs: blå bagge (?)
Hans Marx, Bornholm: häst och katt
En ledsen hund från Mallorca

Polsson
2010-09-30, 22:56
Det är inte ovanligt att vanliga husdjur får agera lergöksmodell när fantasin rinner till hos keramikern.

Här är några husdjur som jag plockat fram ur min samling:

Klas-Göran Klaesson (Klase jr), Höganäs: ko resp får
Eva ("Pigge") Hallner, Jonstorp, Höganäs: blå bagge (?)
Hans Marx, Bornholm: häst och katt
En ledsen hund från Mallorca

Kul "gökar", Orlando! Den blå baggen tycks vara inspirerad (gapande uppåtriktad mun) av Åke Holm.:rolleyes:

Orlando
2010-10-02, 13:45
Den här något trinda lergöken har en för mig okänd upphovsman. Den är stämplad i botten med "BERGLÖF" (för säkerhets skull två gånger..).

Är det någon som vet vem denne Berglöf är?

acke_berg
2010-10-02, 16:34
Eftersom jag besöker Varberg årminstone en gång om året, blir jag lite nyfiken.
Håller Thomas Bergh fortfarande på med lergods, eller är det en "gammal" gök?

Tomas Bergh håller fortfarande på men står inte på varbergs torg numera utan är på hantverksmässor och en och en anna utställning...

Lergöken är från hans svärfars fars tid han var kakelugns makare och han gör ur samma form ännu....

Orlando
2010-10-06, 18:37
Här kommer några bilder på lergökar med större eller mindre anknytning till verkliga ornitologiska förlagor.

Uppifrån:

Annika Sebardt, Stockholm
Kjersti Hellqvist, Alingsås
Cecilia Bynke, Skurup
Hans Marx, Bornholm
Alexander Vaida, Stockholm

Polsson
2010-10-06, 19:08
Här kommer några bilder på lergökar med större eller mindre anknytning till verkliga ornitologiska förlagor.

Roliga, fantasifulla gökar, med extra plus för Skurups-göken, tycker jag.

Bengt H.
2010-10-24, 20:23
Länge sedan jag hittade någon lergök i men i lördags dök det upp en.

Polsson
2010-10-24, 20:29
Länge sedan jag hittade någon lergök i men i lördags dök det upp en.

När man minst anar det....! Det var en rolig gök, Bengt H! Kom just på att jag har två ovisade, men det får bli morgondagens PES-aktivitet.

Gideon
2010-10-24, 23:18
Tidigare visad, men som foto av mycket suddig och gammal bild. Pållen hittades nyligen, också där man minst anade det. :)

Polsson
2010-10-25, 18:10
Tidigare visad, men som foto av mycket suddig och gammal bild. Pållen hittades nyligen, också där man minst anade det. :)

Kan undra om det är en "piverövhäst", men tycker att den känns östeuropeisk eller kanske mexikansk.
Att denna är från Norge är väl ganska säkert. Den är 10,5 cm lång

Orlando
2010-10-25, 22:31
Polssons vackra norska lergök kommer helt klart från Sandnes. Sedan 1972 har Sandnes för övrigt en lergök i sitt kommunvapen, något som inte någon svensk kommun lyckats med... Det finns en bok om "Sandnesgauken" som inte bara berättar Sandnesgökens historia utan också utförligt beskriver svenska och andra europeiska gökar. Boken heter "Lyd i leire. Historien om Sandnesgauken" och är skriven av Tor M. Simonsen. Den utkom i Stavanger 1995.

Jag visar några Sandnesgökar. En av dem har tydligen fungerat som utmärkelse i en för mig okänd lergöksorden och är försedd med silverbeslag.

Närmast Sandnes position i Sverige kommer nog Ängelholm som har en mängd företeelser som alluderar på lergöken. Man har som bekant lergöksorkester, lergöksrally och för inte så länge sedan invigde kommunen en rondellutsmyckning i form av en lergök, utförd av keramikern Alf Ekberg i Klippan. Lergöken är visserligen gjord i plåt men i alla fall... I Ängelholmstrakten kan man dessutom avnjuta något så exklusivt som lergöksskinka. Smaka på det...

Polsson
2010-10-26, 18:46
Tack för uppgifterna om göken, Orlando. Kanske skulle vi i gökklubben ha en egen ordensgök.:) Epitetet "Lergökastan" på Ängelholm är väl knappast omstritt på sydligare breddgrader, men jag undrar vad Arvika-borna tycker.
Oavsett vilket är det ju plats för båda. När jag ändå är inne i Värmland passar det ju utmärkt med en gök därifrån. Enligt uppgift gällande en annan gök med samma signatur, är det "Erik på San" som tillverkat göken. Erik var son till krukmakaren Emmanuel Nilsson "Málle på San" (f 1861 d 1952) boende i San på Sågmon i Långvak (Arvika-trakten). Uppgifterna hämtade från boken"från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson, Heidruns förlag.

prylsnubben
2010-10-26, 23:12
Enligt uppgift gällande en annan gök med samma signatur, är det "Erik på San" som tillverkat göken. Erik var son till krukmakaren Emmanuel Nilsson "Málle på San" (f 1861 d 1952) boende i San på Sågmon i Långvak (Arvika-trakten). Uppgifterna hämtade från boken"från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson, Heidruns förlag.

Emmanuel bör det vara......:p
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=23414&highlight=naivistiska+LERGODSKONSTN%C4RER&page=2

Polsson
2010-10-26, 23:16
Emmanuel bör det vara......:p
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=23414&highlight=naivistiska+LERGODSKONSTN%C4RER&page=2

Jag slår volter av lycka över informationen! Tack, prylsnubben!:)

prylsnubben
2010-10-28, 17:49
Hoppas, hoppas Polsson godkänner mig:). Jag är ingen gök, mycket klokare skulle jag faktiskt vilja påstå:rolleyes:, jag är nog inte av lera heller, snarare kanske plastelina eller vad det heter. Men jag har två hål på varje sida och ett i :eek:. Dessutom låter jag väldigt bra för jag har precis som en domarvisselpipa en kula i magen:D.

Polsson
2010-10-28, 21:47
Hoppas, hoppas Polsson godkänner mig:). Jag är ingen gök, mycket klokare skulle jag faktiskt vilja påstå:rolleyes:, jag är nog inte av lera heller, snarare kanske plastelina eller vad det heter. Men jag har två hål på varje sida och ett i :eek:. Dessutom låter jag väldigt bra för jag har precis som en domarvisselpipa en kula i magen:D.

Om du "hoar hela natten", är du välkommen bland gökarna!

Lars M
2010-10-28, 22:17
Jag känner igen typsnittet, gjort med hjälp av typ en skruvmejsel men vet inte vem det är. Wall från Trosa är ju ett begrepp.

Polsson
2010-10-29, 22:53
Jag känner igen typsnittet, gjort med hjälp av typ en skruvmejsel men vet inte vem det är. Wall från Trosa är ju ett begrepp.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med signaturen, men att göken är välgjord och väldekorerad, vill jag gärna framhålla.

prylsnubben
2010-10-31, 00:08
Hipp, hipp hurra.....många år blir det:rolleyes:.

Bengt H.
2010-10-31, 16:38
En osignerad gök dök upp i dag.

Orlando
2010-10-31, 19:22
En osignerad gök dök upp i dag.

... från Laholms Keramikfabrik...

Orlando
2010-10-31, 19:37
Jag fortsätter med några bilder på lergökar från min samling. Denna gång några gökar med Skåne som hemort.

Uppifrån:
Gunnar Andersson, Höganäs
(även visad i en parallell tråd)
Greta Pott, Helsingborg
Nils Johansson, Barsebäckshamn
Tomas Anagrius, Kvidinge
Wallåkra Stenkärlsfabrik

Orlando
2010-11-01, 21:47
Liksom de flesta andra krukmakerier tillverkade Elfstrands i Sjöbo även lergökar. Här är två varianter i en enkel men karakteristisk stil.

Underst visas en replik på Elfstrands lergöksmodell, inköpt på museikrukmakeriet i början av 1990-talet. Jag vet inte vem som gjort den. Den är signerad med något som liknar Ti.. Någon som känner igen signeringen?

Polsson
2010-11-03, 21:32
Liksom de flesta andra krukmakerier tillverkade Elfstrands i Sjöbo även lergökar. Här är två varianter i en enkel men karakteristisk stil.

Underst visas en replik på Elfstrands lergöksmodell, inköpt på museikrukmakeriet i början av 1990-talet. Jag vet inte vem som gjort den. Den är signerad med något som liknar Ti.. Någon som känner igen signeringen?

Jag känner inte igen signeringen, men jag vet att för några år sedan var det en man som satt och drejade hos Elfstrands. Har tyvärr inget namn på honom.
"Tore" dyker upp i huvudet, men det kan vara helt fel.

prylsnubben
2010-11-07, 15:12
Bilden med 6 gökar:bakre raden från vänster h 11 cm, Sofia Nilsson, höger h 13,5 cm, Torsten Svensson (TS). Mellersta raden vänster: Klas Svennson och därefter TS på de andra. Främre raden: Oläslig signering

Bilden av den handgjorda, ej drejade, dekorerad med "Ängelholm" ,är ej signerad.

Han håller måttet Torsten, min är också 13.5cm;).

Polsson
2010-11-07, 16:31
Han håller måttet Torsten, min är också 13.5cm;).

Är det med snoken inrullad?:rolleyes:

prylsnubben
2010-11-07, 20:05
Är det med snoken inrullad?:rolleyes:

Ja, tyvärr...jag lyckas inte locka fram den. Vet Du något knep:p.
Grattis till TFF som kom femma i Allsvenskan, STRONGT !

Polsson
2010-11-07, 20:27
Ja, tyvärr...jag lyckas inte locka fram den. Vet Du något knep:p.
Grattis till TFF som kom femma i Allsvenskan, STRONGT !

Ja, sätt en savikukko i sovrummet så går det av sig själv.:confused:
Trots att jag inte sett en enda match, tycker jag naturligtvis att det är strongt gjort. Att sedan MFF kom etta och HIF tvåa gör knappast saken sämre. Tydligen är det Skånes år i år i allsvenskan!

Orlando
2010-11-08, 10:16
Med hänvisning till gjorda uppmätningar av Ängelholmsgökar vill jag gärna visa min största lergök. Den är gjord av Olle Andersson, Munka Ljungby, och mäter dryga 25 cm.
Minst i min samling är en av Per Nilsson, Arvika, på knappa 2 cm.

Gideon
2010-11-08, 18:11
I bland annat inlägg 113 http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=16630&page=12 får vi se Anders Teodor Anderssons (ATA) egenartade, bemålade lergökar.
De tittar åt höger och har sin märkning ATA i upphöjd relief bakom vänster fot. Den här varianten är oglaserad och det är lite svårt att se märkningen - men likafullt är det en skrudad ATA.

Polsson
2010-11-08, 21:16
Med hänvisning till gjorda uppmätningar av Ängelholmsgökar vill jag gärna visa min största lergök. Den är gjord av Olle Andersson, Munka Ljungby, och mäter dryga 25 cm.
Minst i min samling är en av Per Nilsson, Arvika, på knappa 2 cm.

Storleken lär inte ha någon betydelse, Orlando, så Per Nilsson behöver inte skämmas.

I bland annat inlägg 113 http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=16630&page=12 får vi se Anders Teodor Anderssons (ATA) egenartade, bemålade lergökar.
De tittar åt höger och har sin märkning ATA i upphöjd relief bakom vänster fot. Den här varianten är oglaserad och det är lite svårt att se märkningen - men likafullt är det en skrudad ATA.

Gideon!
I egenskap av trådsetter och i kraft av mitt ämbete (medlem nummer ett)
är jag benägen att till 100 % hålla med dig om ovanskrivna (ditt inlägg).

Orlando
2010-11-10, 13:27
En god Mårtensafton tillönskas med dessa två "lergåsar" av Klase Jr, Klas-Göran Klaesson!

The Ocarinas
2010-11-10, 13:34
Kul du visar Klase Jrs gökar. Har själv ett 20 tal olika men bara någon enstaka av de du visat.

Polsson
2010-11-13, 12:52
En god Mårtensafton tillönskas med dessa två "lergåsar" av Klase Jr, Klas-Göran Klaesson!

Med tanke på att det är ont om gäss i Skåne, enligt en kollega som har gässeri och som påstår att det knappast lönar sig, blir kanske Klase Jr:s gäss
populärare framledes. Att Klase är en mästare, som The Ocarinas skriver, är jag benägen att hålla med om i fråga om figurer.

The Ocarinas
2010-11-13, 14:43
"Inte bara snack utan lite verkstad med" Så jag får väl passa på och visa en av Klase Jrs lergökar. Denna köpte jag -93 och är en mina absoluta favoriter.Vet att jag skrev jag inte skulle visa fler men ... minns Di Levas ord "vem ska man tro på".Så här kommer en till. Lovar inte tvärsäkert att de blir sista.

Andres
2010-11-13, 17:04
Vilken harlig kamel.....och benstallningen bakifran ar ju helt obetalbar....tycker lergoksmedlem no.3

The Ocarinas
2010-11-13, 22:08
Ja visst har Klase Jr fångat benställningen perfekt. Precis så som kamelerna i Höganäs brukar stå.

Orlando
2010-11-14, 14:26
I min samling har jag två lergökar gjorda av mästerdrejaren Edvin Larsson hos Törngrens krukmakeri i Falkenberg.
De är signerade med ristat "E L" resp namnstämpel "Edvin Larsson" och "Falkenberg (1932)".

Edvin Larssons lergökar ser onekligen lite kantiga och "nedsuttna" ut och verkar sakna den spänst och formsäkerhet som den traditionella Törngrenslergöken besitter!