handdator

Visa fullständig version : Gräddflaska?

Ballonggreven
2006-07-11, 10:58
12,5 cm hög flaska med övervikt kant och puntelmärke. Härlig, livfull glasmassa. Instinktivt tänkte jag "gräddflaska". Kan det vara något annat?

A.F
2006-07-11, 12:57
Gräddflaska låter rimligt, det skulle också kunna vara en snusburk/rastarbete.

LS
2006-07-13, 23:07
Håller med AF, med tillägget senapsburk som eventuellt ursprungligt användningsområde. Hur den har brukats därefter vet nog knappast varken Oden eller Tor. Måhända finns det någon modernare gud som vet, t.ex. Bert Karlsson?

Äjth
2006-07-14, 09:23
Nu ristar avläsar-armen säkert djupa spår i asscociationsbanorna för att gatta detta med Bert Karlsson, som Gud :eek:

Sladden
2006-07-14, 16:42
LS är ju Väschöte, det kanske har med det att göra?
Gräddflaska låter logiskt och bra. Dock roligare om det varit en snusburk.
Snus är godare och nyttigare än grädde!

LS
2006-07-14, 17:28
Bert Karlsson är faktiskt lite betraktad som ett högre väsen, i alla fall i Skara.

Åter till ämnet, har faktiskt hittat en likadan burk i den av mig utspridda egna samlingen. Men den har text i glaset, vilken lyder: P.W. MÖLLER SENAPSFABRIK MALMÖ. Ibland finner även blinda hönor några korn, i mitt fall var det något senapskt som låg och grodde bak i huvudet.

Ballonggreven
2006-07-14, 18:16
Bert Karlsson är faktiskt lite betraktad som ett högre väsen, i alla fall i Skara.

Åter till ämnet, har faktiskt hittat en likadan burk i den av mig utspridda egna samlingen. Men den har text i glaset, vilken lyder: P.W. MÖLLER SENAPSFABRIK MALMÖ. Ibland finner även blinda hönor några korn, i mitt fall var det något senapskt som låg och grodde bak i huvudet.

Min flaska inköpt i Malmö bör ju då kunna vara en senapsburk!

Kaptenen
2010-12-01, 17:17

Burk P.W. MÖLLERS SENAPSFABRIK MALMÖ, 11 cm hög, blåst i tvådelad form, puntelmärke

LasseC
2010-12-01, 20:32
Burk P.W. MÖLLERS SENAPSFABRIK MALMÖ, 11 cm hög, blåst i tvådelad form, puntelmärke

Den flaskan gillade jag Skulle gärna ha i samlingen:p
DG

Sladden
2010-12-02, 19:23
Den flaskan gillade jag Skulle gärna ha i samlingen:p
DG

Har du inte precis en sån?
Jag har 3, utspridda till släkten.
Nästa jag hittar kan du få.
Allting kommer till den som väntar......

LasseC
2010-12-02, 22:49
Har du inte precis en sån?
Jag har 3, utspridda till släkten.
Nästa jag hittar kan du få.
Allting kommer till den som väntar......

Det tackar jag för. Får väl hitta något till Dig i stället (eller låta bli att smuggla ut nåt från Småland:cool:)
DG

Kaptenen
2011-12-14, 23:15
Jag hittade sex stycken igår. Dessa saknar dock puntelmärke och bör vara något yngre.
Texten är placerad annorlunda.

107393