handdator

Visa fullständig version : Fråga: Gammal Spegel? Vad är det? och vad kan den vara värd...?

Syltrygg66
2009-04-06, 14:53
Hej!!
Har fått/eller kommer att ärva en äldre spegel - se bild.
Ett par funderingar:
1. Kallar man denna spegel för "Karl-Johan-stil"? eller...?
Vad är det för "tidsålder" på den?
Har sökt på olika sajter, men hittar inte nåt' som riktigt passar in...

2. Eftersom det är ett arvegods så skulle det vara bra om jag kunde få hjälp med eller förslag på ett värde på spegeln (rättvise-fråga gentemot andra syskon...)

Spegeln är ca 2,30 m hög från golv till tak, och den är tudelad. Mao så står överdelen lös på underdelen (inga tappar som håller fast överdelen). Överdelen hålls fast med en krok som sitter fäst i taket.

Själva spegeldelen består av två spegelglas, varav det ena verkar vara original och det andra reparerat någon gång.

Tacksam för alla tips och svar!

Syltrygg66
2009-04-06, 17:34
Hej igen Forumet!
Hittade äntligen något som passade in - se följande annons på blocket som kom in i går:

http://www.blocket.se/vi/19107878.htm?ca=5_s&last=1

Känns ganska rätt, eller hur?http://www.precisensan.com/antikforum/images/smilies/smile.gif

FBQ
2009-04-06, 19:19
Ja Karl Johanstil fungerar väl bra.
Den andra spegeln du visade i länken har ju en annan mer tydlig senempireöverdel - och verkar som de påpekar vara kortad, men är väl ungefär samtida.
Fast utan närmare kunskaper skulle jag säga ca 1825-1850. Om valnötsfaneret är handsågat ligger det nog i den äldre delen av intervallet, annars är den i den nyare kanten. Ingen Hallstämpel?

Gillar ju inte riktigt att värdera, men även om spegeln i andra annonsen handlar om handlar pris, så tycker jag din som är ordentligt hög och inte som den andra omgjord är trevligare - och en hallstämpel eller om det är originalglas är ju sådant som påverkar priset.

harley
2009-04-10, 17:24
gillar heller inte att värdera för det finns i regel inget annat pris än det man får i handen vid försäljning, fråga en auktionsfirma vad dom säger om utropningspris och utgå från det

Eriksson
2009-09-16, 14:33
Den spegeln skulle göra sig bra i mitt hem, är den till salu?
Glömde kolla datumet när du la ut den men postar ändå så får jag se :)