handdator

Visa fullständig version : Handskrivet dokument från 1816

Bengt Fredriksson
2006-07-04, 23:02
Hej!
Jag har i en second hand butik kommit över ett handskrivet exemplar av "Westmanlands och Dahla Landskaps Constitutioner" från år 1816. Boken är i bra skick och har 43 sidor, samtliga bevarade och i gott skick.

Jag undrar helt enkelt över värdet på detta. Borde vara högintressant för muséer m.fl.

Peter S
2006-07-05, 00:19
Är det protokoll från V-dala nation i Uppsala eller något annat? Kanske intressant för dem om inte annat. Har svårt att tänka mig att det finns musealt intresse.
http://www.v-dala.com

hose
2007-10-21, 16:02
Nej museer er ikke interesserede i sådan noget. Det er ikke fint nok.
Det er af for dårlig kvalitet til at lægge på museernes enorme lagre. Og det skal vi vel egentlig være glade for. Det giver os andre mulighed for at anskaffe gode interessante ting som en højt betalt statslig embedsmand ser ned på.
Der er vel for meget ærligt arbejde i at gennemgå sådanne papirer - når man kan beskæftige sig med prestige givende aktiviteter som at forske i nutid. :rolleyes:

FBQ
2007-10-21, 22:28
Eftersom jag har varit arkivarie på VeDala vet jag att det finns ett antal av de här "Constititionerna" eller som vi skulle säga stadgarna från 1816. Det var ju på den tiden billigare och enklare att göra handskrivna versioner till dem som skulle ha dem än att trycka upp exemplar.
Men visst är det något som är lite kul - fast något jätteoriginellt handlar det ju inte om.
Du frågade väl förresten om de här stadgarna på AP för ett år sedan eller något sån´t?

Peter S
2007-10-21, 22:35
(Det är ett gammalt inlägg som Hose nosat upp igen...)

hose
2007-10-21, 23:06
Ja der var en som læste det og så fattede jeg interesse. Jeg synes at gamle dokumenter er interessante, ved selvfølgelig ikke om der allerede er eksemplarer som er registrerede.
Så måske jeg gjorde forskningen uret? Beklager.

FBQ
2007-10-22, 03:09
Ojdå, det missade jag i hasten :-)
Ja, jag minns inte om jag hade hunnit registrera mig här när det här inlägget gjordes, tror inte det - det är nog därför jag har missat det förrut.
Nå, det var med på AP också.
Jag kunde väl tycka att det vore kul att ha ett exemplar - vet man dessutom vem som skrivit eller ägt just det här exemplaret blir det ju lite extra kul - fast några jättesummor skulle jag nog inte betala.