handdator

Visa fullständig version : Upphittat i Mittådalen

Tillan
2009-03-16, 17:18
För några år sedan var vi och vandrade i fjällen i Härjedalen och samlare av vackra stenar och ovanliga kunde jag inte låta bli att ta med något.

Meeen vad i hela friden har jag "asat" hem. Matrialet är lite skinnaktigt och lent på något sätt och kompakt.

Någon klokis sa att det var Bärnsten och det tror jag inte på

NuärjagförvirradTillan:confused:

LasseC
2009-03-16, 22:04
Mycket svårt att gissa vad det är- Men jag tror att det är en välpolerad fältspat. Man kan nämligen se antydningar till spaltning och det kan fältspat göra. När en så tät sten ligger och rullar i exempelvis vatten och är väldig tät kan den bli både slipad och till viss del polerad. Någon bärnsten tror jag verkligen inte på.
DG

umeubbe
2009-03-16, 22:14
Hej.

Jag är inte någon expert på sten men man kan väl få tycka och gissa. Då chansar jag på en välslipad Porfyrsten :confused:

Mvh/Urban

Tillan
2009-03-17, 09:27
Fältspat eller porfyrsten, lite som aftonbladet eller expressen:D
Det är mycket möjligt att fjället bestått av mer bäckar för längelänge sen och den har legat i en sån och därför blivit så polerad. Vacker kanske den inte är men har en speciell betydelse ändå:o

LasseC
2009-03-17, 11:41
Jag håller nog på fältspaten ändock.
Lasse

engelsson
2009-03-17, 12:06
Dessa stenar känner jag igen från mina tassemarker i finska lappland..ytan har en speciell nästan lite oljig känsla..vet dock inte vad det är.

Kecke
2009-03-17, 14:03
Fältspat skulle jag också tro och säger LasseC att det är fältspat så ÄR det fältspat.
Lasse är expert. :)

LasseC
2009-03-17, 15:22
Fältspat skulle jag också tro och säger LasseC att det är fältspat så ÄR det fältspat.
Lasse är expert. :)

Det värmde Vad är det som Du vill ha av mig:D:D
Lasse

FBQ
2009-03-17, 15:57
Jag frågade min käresta som samlar stenar igår, och hon sade ungefär som Lasse - väldigt svårt att säga något utifrån de här bilderna - men skulle hon gissa på något så var det att det är fältspat.

Om det är bärnsten kan man göra ett test - den skall flyta i välsaltat vatten - men det inte alls ut som bärnsten - och tror att det skulle vara närmast omöjligt att hitta bärnsten i härjedalsfjällen om inte någon vandrare tagit med sig den från skånekusten :-)

Tillan
2009-03-18, 08:34
:D:D Ja skåningar kan man inte lita på tur jag är "Surjämte":p
Tack snälla alla för nu har ni löst denna fundering

Kecke
2009-03-18, 08:51
Det värmde Vad är det som Du vill ha av mig:D:D
Lasse

Tjaa.......inget speciellt.........:cool: :cool:

Jag har lånat (hoppas det är ok..) bilderna från den här tråden: http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5147&highlight=klot&page=2

Tillan
2009-03-18, 08:56
Hemskt vad jag stoppade ner i min ryggsäck, här kommer en till.

Och vad heter denna månntro?

Kom osökt att tänka på när jag var liten och grävde riktigt djupt ner i sandlådan så hittade jag en grön sten. Vi blev jublande glada för vi trodde vi nästan hade grävt ner till Kina. Fantasi hade man allt:D

Tillan
2009-03-18, 09:10
Åhhh vilka underbart vackra klot, helt imponerad.
Stenar är vackra, det gäller bara att kunna ta fram det.

LasseC
2009-03-18, 21:43
Åhhh vilka underbart vackra klot, helt imponerad.
Stenar är vackra, det gäller bara att kunna ta fram det.

Det stora på andra bilden väger 12,5 kilo:eek:
Den nya stenen Du visar är svårare att gissa på. Den tycks även den ha spaltning men är inte lika tät som fältspaten Någon typ av diopsid kanske men det är jättesvårt att se vad det är bara på en bild
DG

LasseC
2009-03-18, 21:44
Tjaa.......inget speciellt.........:cool: :cool:

Jag har lånat (hoppas det är ok..) bilderna från den här tråden: http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5147&highlight=klot&page=2

Det är helt OK Kecke.