handdator

Visa fullständig version : Fråga: Lampfot, närifrån? Skärmförslag.

viol
2009-03-05, 08:35
Hej, är det någon som vet, hur gammal, varifrån, material och dyl? Inte nog med det...Hjälp, vad ska det vara för tjusig skärm till denna skicka? gärna in bild-förslag. Tack på förhand. Mvh :)

Peter S
2009-03-05, 10:21
Nyklassisk fot som jag tror är från 50-talet eller senare. Jag tror att dessa användes med fördel med plisserade skärmar (antingen helvita eller kretongblommiga...)

viol
2009-03-05, 16:36
Tack för ditt svar!:) Jag trodde den var äldre. Plisserad kommer inte in i detta hus, om det är det som är som "dragspelsveckad"? Jag trodde att det skulle vara en mer fluffig och romantisk stil på en skärm till denna:o

harley
2009-03-06, 12:18
jag tror foten och pelaren är äldre och kabeln och lamphållaren är utbytt någon gång skulle gissa att din lampfot är från 20-30 talet, skärmar har jag ingen ide på

Gideon
2009-03-07, 18:03
Delar samma åsikt som harley.
Typsnittet på siffrorna pekar på den tiden, och kan till och med vara från 1910-talet. Nystilen är empire, med kvardröjande gustavianska inslag.
Ta en ny bild på firmastämpeln och bär iväg med den till rubriken "Mineraler, metaller & smycken" :)

FBQ
2009-03-07, 18:48
Jag tror nog mer på Peters gissning. Har haft en del lampor efter farmor; en del just i liknande gjutmetall och stämpel - lampan är garanterat 50-tal eller möjligen tidigt 60-tal.
Stilmässigt tycker jag också att det stämmer bättre. Lamphållaren är inte äldre; även om den nu kan vara bytt.

Fast vet inte om de finns kvar - det är i sådana fall mina föräldrar som har dem; så jag kan inte jämföra stämplingen. Få se om någon lyckas spåra märkningen så kanske vi får klarhet :)

harley
2009-03-07, 21:41
tycker det står EB med en pil igenom och det skulle kunna betyda eskilstuna bolagen och då är min och gideons antydningar om ålder helt riktig, att den foten skulle vara gjuten på 50-60 talet är helt uteslutet den är helt klart äldre

viol
2009-03-07, 22:57
Tack för alla svar, det är kul att läsa era funderingar. Jag ska fota stämpeln imorgon enl instruktion. Mvh

FBQ
2009-03-08, 15:07
Tycker inte det här ser ut som några pilar, men passar på att fråga, eftersom jag känner att det här är en lucka i mina kunskaper.
Är Eskilstuna bolagen samma som Eskilstuna järnmanufaktur eller Järnbolaget? Har de använt en stämpel med pilar?
Har bara sett en krönt sköld med ett E - eller ett ankare och JB - alternativt hela firmanamnet... Fast jag vet ju att det finns många luckor i mina kunskaper...