handdator

Visa fullständig version : Lommaflaska med annorlunda mönster

E.B.
2009-02-24, 17:59
Någon som känner igen detta mönster på lommaflaskor? Höjd 19 cm. OK slitage i botten och för er som kollar vikten så väger den 315 gram.

Dykar`n
2009-02-24, 18:14
Såååååå läcker! Vill Haaaaaaaaaaaaaa!!

Har inte sett den modellen förut.
Nu menar jag inte att jag sett det mesta men........

Riktigt snygg!!!

Hoppas att det finns de som vet mer.....

Äjth
2009-02-24, 18:23
Ja den var annorlunda, har heller inte sett den här varianten.

Kecke
2009-02-24, 18:30
Ja, verkligen ovanlig.
Mycket "villhaig". :)

Maria
2009-02-24, 18:52
Väldigt vacker.

Lars Kallin
2009-02-24, 19:43
Har aldrig sett mönstret förut.
Slarvigt läst, måttet var 19 cm, läste inte det först. Har ingen att mäta nu, men vad brukar de vara i den stora storleken?

Björn L
2009-02-24, 20:23
Tror inte att jag heller har sett den tidigare. :confused:

Rolf J
2009-02-24, 20:48
Trevlig med intesettförrutmönster ;) - Kul att se!

LasseC
2009-02-24, 21:44
Varför dyker det upp så vackra saker i Nora:D
DG

Lars Kallin
2009-02-24, 22:05
Vad tror vi egentligen om dessa?
Jag bifogar en bild på min med dubbelörn och gubbe på andra sidan. Denna är också lite högre än vad brukligt är 19,5 cm. De vanligaste är ca 18 cm höga.
Är de Svenska tro. Min har jag själv sett flera gånger på auktioner i både Tyskland och USA.
EB.s har jag som sagt aldrig tidigare sett.

Surmasen
2009-02-24, 22:21
Den var läcker !!!

E.B.
2009-02-25, 07:58
Att den var så ovanlig trodde jag inte, att inte ens Kallin sett den förut måste ge ett högt poäng på raritetetsskalan. Flaskan är inköpt via vanlig auktion från de södra delarna av Sverige. Har kollat rymden i den nu och den rymmer ca 41 cl. Jämförde med en vanlig Oscar II, och formen är lite mer "hjärtlik". Har ingen koll på den internationella produktionen av denna flasktyp så om den är tillverkad i Sverige eller elsewhere vet jag inte........än. Vi får väl hoppas på att vi kan klura ut mer vad det lider.

Sladden
2009-02-25, 18:31
Att den var så ovanlig trodde jag inte, att inte ens Kallin sett den förut måste ge ett högt poäng på raritetetsskalan. Flaskan är inköpt via vanlig auktion från de södra delarna av Sverige. Har kollat rymden i den nu och den rymmer ca 41 cl. Jämförde med en vanlig Oscar II, och formen är lite mer "hjärtlik". Har ingen koll på den internationella produktionen av denna flasktyp så om den är tillverkad i Sverige eller elsewhere vet jag inte........än. Vi får väl hoppas på att vi kan klura ut mer vad det lider.

Du skall ge f-n i prylar fran soder!
Utarma en redan fattig landsdel pa detta viset?
Vi lider och kreperar redan under trycket fran den allmanna nedgangen. Vad hander da?
Jo! Narkingarna snor vart kulturarv!
En strimma vatten rinner ur jacken!

E.B.
2009-02-25, 20:58
Vi lider och kreperar redan under trycket fran den allmanna nedgangen. Vad hander da?

När ni sörlänningar missar kornen så får vi arma Västmanlänningar vara där och plocka upp dem ;)

LasseC
2009-02-25, 21:27

Jag måste också hålla med Sladden För en gång skull år vi överens:D
DG

E.B.
2009-03-02, 08:53
Undrar hur man ska komma vidare. Kanske man kan göra det om det går att identifiera de växter som är avbildade på flaskan? På ena sidan skulle det kunna vara en mistel, den på andra sidan har jag ingen gissning om. Ofta var det väl så att länder/bruk hade sin specialitet, som tex tulpanen hos Cedersberg och de finska solrosorna på schatullflaskorna.

Kallins dubbelörn och gubbe, ja det är ju inte lätt. Det finns ju de som i Amerika attribueras till Philadelphia med dubbelörn och gubbe, i Finland så tillverkades flaskor för den ryska marknaden med dubbelörn och gubbe och liknande fanns säkert i det tyska riket. Vet inte att jag sett eller hört talats om en svensk motsvarighet, men vi kunde ju exportera vi med, så varför inte.