handdator

Visa fullständig version : Texttolkning i gammal bok.

Ulferic
2009-02-17, 20:05
Böcker ligger mig varmt om hjärtat. Brukar ta fram och försöka läsa då och då. I en bok från 1600-talet finns en skriven text längst bak. Texten är nog inte äldre än från tidigt 1800-tal om jag förstått saken rätt. Har lyckats tyda en del men mycket är oklart så att jag inte får något sammanhang än så länge. Någon som törs ge sig på texten.

FBQ
2009-02-17, 21:30
Kom min ven var erlig emot mig så skal jag vara redelig så lenge blodet rös hos mog men om du och så sviker mig så tenk at gud skal dömma dig tenk du er stoft och intet mer ur iodens stoft ei glans vi mer ger.

Tycker skrivstilen verkar vara en bit in på 1800-talet - fast stavningen är ganska gammal i sina stycken - men den verkar ganska "bonsk" också...

Vet du vem författaren är?

FBQ
2009-02-18, 17:51
Slog mig att texten kanske ändå är tidigare än jag tänkte mig, kanske är den redan runt 1800. Tyckte väl kanske mest att den var lite för bondsk.

rös - borde vara röjes i betydelsen vistas?

Curious
2009-02-18, 22:34
...rös - borde vara röjes i betydelsen vistas?

Kanske kan "rös" stå för "rör(e)s"?

FBQ
2009-02-18, 23:48
det kan kanske vara så... tror alla fall att dikten är en egen komposition av textförfattaren :)

Ulferic
2009-02-19, 05:39
Har inte glömt detta. Mycket annat att göra just nu. Återkommer på Fredag elller Lördag med lite info.

Ulferic
2009-02-23, 14:35
Tog lite tid detta. Som jag uppfattar det hela så är det en Johan Dahlström som skrivit texten. Finns även ett stort antal marginalanteckningar i boken. Dessa är skrivna av en tidigare ägare. Dahlström har även gjort några lagningar i boken. Snyggt signerade. En av ägarna har varit Axel Mörner som fick boken av sin mor den 15/5 1897. Den tidigaste ägaren är någon som heter Lundquist/Lindquist.
Har tolkat texten ungefär som ni har gjort. Tittar på texten då och då för att se om meningen med det hela klarnar. Boken heter Harmonia Evangelistarum av Bunting.

FBQ
2009-02-23, 15:23
Skulle tolka det som en dikt riktad till någon kärestas vars trohet han tvivlat något på. Kanske ett utkast - kanske har den aldrig varit avsedd att läsas av henne med sina lite svartsjuka undertoner :)

Skulle nog som du gissa på att det är Johan Dahlström som skrivit texten.

Ulferic
2009-02-23, 17:25
Häller på med lite böcker just nu. Vita bomullshandskar gäller.
Kommer nog inte så mycket länge med texten. Lägger in en liten text från en annan bok. Nu är vi nere på 1500-talet. Fick anledning att läsa på om denna principissa Anna.

Peter S
2009-02-23, 19:58
Till den dygden som kallas... Vaddå? Och vad har den högmäktiga, högvälborna, furstinna och fröken / fröken Anna / Med den här texten att göra?

Ulferic
2009-02-23, 20:16
Inte ett dugg Peter. Får väl ses som en avvikelse från ämnet som Lennart Swahn en gång eller rättare sagt ett flertal uttryckte sig;) Håller på med lite äldre böcker och blev väl lite exstatisk.

Peter S
2009-02-23, 23:52
Nu missförstod du mig. Du slutade efter en sida mitt i en mening (min kommentar nummer 1...) Det var väl meningen att du skulle fortsätta på denna moraliskt uppbyggande text, så man vet vad dygden heter???
Kommentar nummer två: Hur motiveras Annas medverkan i boken? Ger titeln någon ledtråd till varför sånt här sedelärande (och gudsfruktande) ställs i hennes namn. Jag gillar att man dras med och blir extatisk...