handdator

Visa fullständig version : Fråga: Tavelram

Pectore
2009-02-15, 21:34
I kväll råkade jag hamna på en repris av senaste avsnittet Antikrundan. Där visades en tavla och jag får då se att tavlan har en likadan ram som jag köpte in på en auktion för ett tag sedan. Det sas inget om ramen och jag hann ej höra hur gammal själva målningen var. Lägger upp en bild på ramen för att höra vad ni experter tror om ålder osv. Som ni kan se så är det många sprickor och tyvärr det saknas 4 små bitar men jag tycker att den är härlig iaf.

Ulferic
2009-02-16, 08:41
Stilen på ramen är i fornnordisk stil eller drakstil. Ofta skrivs namnen ihop till Fornnordisk drakstil.Stilen har nordiskt ursprung och var mest vanlig under 1800-talets senare del. Sammanföll väl med intresse från fornstora dagar som var stort vid denna tid.Stilen blev ingen höjdare utan dog väl ut naturligt. Finns fortfarande kvar goda exempel inom byggnadskonsten i denna stil. Ramen ser lite "plastisk" ut. Själv gillar jag denna stil utan tillbakablickar på det fornstora.

Pectore
2009-02-16, 14:10
Tack för ditt svar Ulferic nu är jag lite klokare. Ja den ser "plastisk" ut och först när jag såg den så trodde jag att den var en "höst nyhet på Dollar store" men sedan så kollade jag baksidan.

Ulferic
2009-02-16, 17:01
Är också lite osäker på om det är skuren dekor. Ser nästan ut som det vore någon form av gjuten massa. Du kan väl kolla ordentligt. Kan vara så att den är så blankt lackerad så att det ser ut som något annat än skuret.

Gideon
2009-02-16, 17:50
Du har rätt i känslan, Ulferic, för jag tycker likadant.
Det ser ut som att ramen krederats, fått pålagt pastellage (krita, lim, en gnutta linolja) som dekor och därefter målats, avslutat med schellackering.
Pastellage reser sig ibland, och då har ramen varit utsatt för olika klimat som gjort att träet påverkats.
Egentligen kunde man ha fortsatt med en helförgyllning, men föredrog träimitationen.

Titta ändock efter om Du ser rent trä, eller vitt i dekordetaljerna, där det är skadat.

Ballonggreven
2009-02-16, 18:24
Tavlan i Antikrundan var ett ungdomsverk av Anders Zorn. Dateringen bör då som tidigare nämnts ligga runt mitten av 1880-talet.

Ulferic
2009-02-16, 18:38
Har tittat lite till på ramen. Är lite för skarp för att vara skuren. Lägger in en bild på en skuren handspegel som jämförelse. Spegeln är daterad 1891.

Gideon
2009-02-16, 18:48
Ja, där syns det direkt att det är handskuret.
Väldigt fint arbete!
Med en datering, hoppas jag att det följer med ett namn? Så att Du har dess proveniens.

Pectore
2009-02-17, 13:30
Lägger upp ännu en bild på den största skadan så att ni igen kan slå era kloka huvuden ihop och ge mig som inget huvud har information när det gäller denna ram:confused: Tack åter igen

FBQ
2009-02-17, 14:31
Japp, det är något slags pastellage på furu - annars görs ju skurna ramar hellre i något hårdare träslag.

Tycker tavelramen ser lite yngre ut. Den dyker ju upp redan på 1870-talet, men som en "nationell" stil i olika nationella och hemslöjdssammanhang blir den ju seglivad.
Tittar på bakstycket och tycker inte riktigt den ser så gammal ut - kanske tidigt 1900-tal?
Vad var det för tavla som satt i ramen?

Pectore
2009-02-17, 16:22
Det vara bara tom ram

Obeslutsam
2009-04-18, 19:25
Visst är det drakslingor eller djurets avhuggna lemmar.:) Och visst lite av gammalnordisk kubism kanske. Jämför Jellingestenen. http://images.google.se/images?hl=sv&q=jellingestenen&um=1&ie=UTF-8&ei=0gnqSZueGo6R_QbR0eDJAw&sa=X&oi=image_result_group&resnum=4&ct=title
:)

Obeslutsam
2009-04-30, 15:32
Intresset bland konstnärer för Northern prehistory visar sig i design på möbler etc. tidsperiod 1870-. Några namn som lyft det konstnärliga Hanna Winge och hennes man Mårten Eskil Vinge. En figur man kan lägga på minnet är Von Falke.:)