handdator

Visa fullständig version : Vrilskål (?) från 1923

Gideon
2009-02-10, 17:00
Den här lackade träskålen är signerad, och jag hoppas att någon i forumet har andra träsaker av samme snidare - John Palmqvist. Så att handstil kan jämföras och förhoppningsvis att John kan identifieras, eller avfärdas som:
"Ära vare Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden."

Ett rent hugskott är virkesmätare John Palmqvist, som jag hittade i Jamtlis bildarkiv, och det är kanske för enkelt att vara sant? Men trä som yrkesfält, tränat öga och och händighet är en bra kombination.
http://bildarkivet.jamtli.com/sok.aspx?page=1&extra=Palmqvist+John&vemnamn=Palmqvist+John&rader=4&Kolumner=4

Vidare: Var skålen egentligen en vril/masurknöl från början? Den har tunt snidade väggar och är till formen ojämn.

engelsson
2009-02-10, 18:17
Vet inget om signeringen..men att denna är gjord ur en björkvril kan jag säga med bestämdhet..däremot är det kanske inte masur..tycker den e för lite mönstrad för det..min far gjorde närmare hundra sådana här skålar under sin livstid..

umeubbe
2009-02-10, 18:51
Hej Gideon.

Fruktansvärt fin skål du visar upp. Tänk att sitta och tälja, slipa och nöta till en sådan, det gjorde man inte på en grisblink. Det var nog tur att det inte fanns TV på den tiden då kunde man roa sig med hantverk istället. Håller med engelsson om att det är lite mönster i Masuren men visst kan det vara Masur ändå, det kan man se om det finns skiftningar i träet liksom pärlemor och att fibrerna går åt olika håll. Lite svårt att se det på korten. Håller på att slöjda lite själv bla. i Masurbjörk och ibland är det väldigt lite av det mönster som man helst vill ha. På ex 1 meter lång stockbit så kan det skilja väldans mycket bara på den lilla biten.

Mvh Urban