handdator

Visa fullständig version : Glasmaskin från 1903!

Legion
2009-01-26, 23:09
Owens automatiska glasmaskin från 1903, såna här maskiner har troligen stått på de flesta svenska bruk. Maskinen suger upp glas och bildar ett ämne som sedan förs över till färdigformen där flaskans form blir till.

YouTube - Owens Machine invented by Michael Owens

Hirvi
2009-01-27, 18:07
Det var en märklig mekapär, kan det vara möjligt
att Sverige hade sådana vid den tiden,
det blåstes och puntlades flaskor här för brinnande livet vid den tiden:confused:
Hirvi

Legion
2009-01-27, 18:25
Patentet på maskinen är från 1903, det dröjde väl några år innan de kom ut på marknaden.
Här i Limmared köptes ett antal sugblåsmaskiner in 1911 men exakt vad för maskiner det var vet jag inte men utbudet var nog inte så stort. Jag har för mig att jag läst här på PES att de renodlade flaskbruken var mycket tidigare än så med maskindrift.

Hirvi
2009-01-27, 18:31
Ja det vore kul att få ordning på hur det var i Sverige på den tiden,
jag har bara fångat an till halvautomat, vi var två iläggare samtidigt,
kanske vi får uppgifter om detta av någon :rolleyes:
Hirvi

Legion
2009-01-27, 18:38
Sökte lite och hittade att Surte också köpte in Owens-maskinen 1911 men har för mig att andra bruk var tidigare.
Flasksamlarna vet nog mer om detta ämne.

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5308&highlight=maskin

FBQ
2009-01-28, 12:28
Har inte mycket info - kommer kanske någon flasksamlar och reder ut det hela.

De här Owenmaskinerna visade sig sluka väldigt mycket kol och ersattes redan 1922 av en Lynchmaskin.
1909 köpte Hammars glasbruk in den Wolffska buteljmaksinen, det var den första glasmaskinen i Sverige. Det visade sig dock att bara 45 % av de tillverkade buteljerna kunde godkännas, det dröjde innan flaskmaskinerna slog igenon.
Arboga glasbruk skaffade en tysk maskin 1915.

Antar att man kan ha blåst en del flaskor i maskin även tidigare, men 1920 börjar surte med maskinblåsning av Ölflaskor, 1921 Hammar, och de flesta andra följer under 20-talet, i slutet av 20- och början av 30-talet.
Damejeanner för svagdricka är den sista typen av serietillverkade buteljer som handblåstes i Sverige - det var in på 40-talet.

FBQ
2009-01-28, 12:29
En verkmästare vid Surte skall 1896 ha experimenterat med en bjuteljblåsningsmaskin, som dock inte fick någon praktisk betydelse.

Legion
2009-01-28, 16:44
Tack FBQ, det blir mer och mer intressant med maskniutvecklingen ju mer man tänker på det:)
Hoppas någon mer kan bidra.

Kecke
2009-01-29, 10:46
Jag har läst i Lars Sahlins "Ölflaskor I" att Christian Christiansson på Surte experimenterade för att rationalisera driften i slutet av 1890-talet.
Bland annat så konstruerade han en automatisk glasblåsningsmaskin.
Den kom dock att sakna betydelse av olika anledningar.
Några flaskor lär väl ha gjorts i allafall.

Hmm..såg nu att fbq redan skrivit det här.

Rebello
2009-06-29, 14:55
Jag fann just den här tråden bland alla de som sökmotorn föreslog, då jag tänkte förkovra mig om Limmared. Orsak: Legion från Limmared gav i går ett intressant svar på min fråga: Varför en kinnekulle i flaskorna? Ett svar som kompletterar svaret från någon av Systemblolagets publikationer. De båda svaren finns här: http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=13548&page=3.

När jag läste allt intressant om maskinerna här på tråden, kom jag att tänka på vad min far Knut Bergqvist har skrivit i sina memoarer - om sin tid 1901-02 som mästare vid glasbruket White Mills i Pennsylvania USA. En Amerikaresa som huvudsakligen berodde på arbetslöshet förorsakad av Kosta hyttas brand 1901.

"Helautomatiska maskiner var inte i drift på den tiden, men halvautomatiska hade länge varit i drift. Kolleger berättade att en svensk som hette Eriksson var den förste som experimenterade med en dylik. Han fick den fullt användbar men saknade medel för att utnyttja densamma. Då tog en amerikan som hette Mason upp hans idé och exploaterade den. Så kom det överallt i affärerna att finnas all slags konserverad frukt i pressblåsta burkar med Masons namn på.

Ute i västern fanns det sådana makiner, berättade kolleger som varit där. De stora fruktodlingarna hade egna glasbruk som tillverkade uteslutande sådana burkar för eget behov. Jag hade med mig hem sådana samt slipat och syrapolerat glas och talade om hur det var gjort - men man ställde sig tvivlande här hemma! I Orrefors köpte man 3 stycken halvautomatiska maskiner 1916.

Den helautomatiska maskinen för flaskor experimenterades det nog med redan då. När jag kommit hem från Amerika berättades nämligen följande för mig av en svenskamerikan som var hemma och hälsade på. En pojke som hette Lövblad, vi kallade honom för Fille i Kosta, arbetade på Sommermills glasbruk, i en förstad till Boston. När han kom in i hyttan en morgon berättade han att han kvällen förut på en bar blivit bekant med en person. När denne fick höra att Fille var glasarbetare tog han honom med sig in i en hytta där en maskin arbetade och gjorde buteljer - utan någon hjelp av några arbetare!

De trodde alla att han varit berusad och fantiserade efter ruset. Men det dröjde ej många år efteråt förrän den helautomatiska flaskmaskinen kom till Europa. Efteråt gissade man på att det var "Owen" sjelf som Fille träffat och varit tillsammans med.

Ryktet om en helautomatisk flaskmaskin väckte sensation här hemma hos våra buteljblåsare. Så ombudsman Granberg skickades till Frankrike och England - där skulle finnas maskiner igång - för att skaffa upplysning i saken. Han kom hem utan att ha fått det varken dementerat eller bekräftat. Men, några år därefter inmonterades den första makinen i Surte och så blev efter hand buteljblåsarna arbetslösa här i landet."

Kanske var det alltså så, att Fille i berättelsen här hade fått komma in och beskåda den Owens maskin som Legion har länkat till i början av den här tråden!

Tyvärr har inte KB angett årtalet, då ombudsmannen reste för att informera sig om maskiner i England och Frankrike - KB har lämnat en lucka i texten där. Men - det bör ha varit före 1909 - med tanke på FBQ:s uppgift om att man detta år satte in den första glasmaskinen i Sverige.

Hirvi
2009-06-29, 22:45
Trevlig och spännande läsning Rebello:rolleyes:
Hirvi

FBQ
2009-06-29, 23:14
Kunde ju passa på att berätta lite om den äldre historiken ur Kulturen 1987 för dem som inte har den:
De första experimenten med maskinblåsning skedde redan i England på 1880-talet. 1888 fanns där en glasblåsingsmaskin. 1894 fanns en glasblåsningsmaskin även i Frankrike. Danskarna var före oss, den första danska buteljblåsningsmaskinen införskaffades redan 1897.
Det var dock först Owens maskin, som uppfanns 1899 som kom att bli den första riktigt spridda maskinen. De första maskinerna hade ganska rejäla begränsningar.
Appropå kinekulle så var ju länge ett av problemen att maskinerna inte klarade av att blåsa några sådanda - vet ej när det problemet löstes, runt 1930 verkar man ju dock ha maskinblåst vin och spritflaskor med Kinnekulle...

Kan också ur samma skrift notera att den svenska knoppölsmodellen inte var riktigt lämpad för de här först maskinerna, och man försökte runt 1910 införa en ny modell som bättre skulle lämpa sig för maskinblåsning. Bryggerierna beslutade sig dock 1911 att hålla fast vid de gamla modellerna, men tydligen så klarade maskinerna 10 år senare av även den äldre modellen och maskintillverkningen tog ändå över...

Hirvi
2009-06-30, 12:36
Kul att veta, har inte läst detta:rolleyes:
Hirvi

PLYNG
2009-06-30, 21:35
Kan lägge till at i Danmark kom den förste Owens maskine i 1912 - men här mundblåstes flaskor langt upp i 1930´erne (kanske även i 40´erne). Ballonger helt op i 1960´erne.

FBQ
2009-06-30, 22:47
I Sverige upphörde man att munblåsa svagdrickdamejeanner 1944. Under 30-talet munblåstes vin och spritflaskor också i Sverige, har inte lyckats hitta några uppgifter om årtal, men det verkar som vissa apoksflaskor handblåstes alla fall i slutet på 30-talet, kanske också in på 40-talet.

Hirvi
2009-06-30, 23:23
I Sverige upphörde man att munblåsa svagdrickdamejeanner 1944. Under 30-talet munblåstes vin och spritflaskor också i Sverige, har inte lyckats hitta några uppgifter om årtal, men det verkar som vissa apoksflaskor handblåstes alla fall i slutet på 30-talet, kanske också in på 40-talet.

Vi blåste nära nog flaskor hela 1960 talet :rolleyes:
Hirvi

FBQ
2009-06-30, 23:45
Ok - fast det måste väl ändå varit små serier för exklusivare våtvaror?
Vet som sagt inte mycket annat än Ölflaskor och Damejeanner, i övrigt kan jag ju bara notera när de flesta flaskor verkar bli maskinblåsta. Vichyvattenflaskor med patentkork verkar vanligen vara handblåsta under 30-talet, har sett en del från tidigt 40-tal, men där verkar maskinblåsningen ta över även för dem...

Legion
2009-07-01, 14:14
Tillverkningen i Limmared av ståndskärl, alltså medicinflaskor och burkar med målade emaljskyltar och inslipade proppar handblåstes ända till 1955 då sveriges apotek övergick till andra typer av förpackningar.
I och med detta försvann tre avdelningar på bruket, den sista manuella verkstaden, sliperiet och måleriet.

Hirvi
2009-07-01, 14:22
Tillverkningen i Limmared av ståndskärl, alltså medicinflaskor och burkar med målade emaljskyltar och inslipade proppar handblåstes ända till 1955 då sveriges apotek övergick till andra typer av förpackningar.
I och med detta försvann tre avdelningar på bruket, den sista manuella verkstaden, sliperiet och måleriet.

Ja då fortsatte Fåglavik drygt tio år till med dessa produkter du nämner,
hur var det i Limmared nu, slutade dom med det munblåsta glaset -57-58:confused:
Hirvi

FBQ
2009-07-01, 14:24
Aha, tack Legion.
Men det finns enklare apoteksflaskor med naturkork, och jag har sett sådana maskinblåsta alla fall redan på 40-talet. Men jag antar att inte alla glasbruk heller var exakt samtidiga med att gå över till maskinblåsning.

Såg ditt inlägg nu Hirvi - kan det inte vara skillnad på de flaskor som användes till försäljning och de som användes till förvaring på apoteken?

Flaskor med inslipad propp måste ju ändå bli dyrare och kräva mer jobb, och gjordes väl i mindre serier, antar att maskinblåsning där blev mindre lönsam...

Hirvi
2009-07-01, 15:15
Aha, tack Legion.
Men det finns enklare apoteksflaskor med naturkork, och jag har sett sådana maskinblåsta alla fall redan på 40-talet. Men jag antar att inte alla glasbruk heller var exakt samtidiga med att gå över till maskinblåsning.

Såg ditt inlägg nu Hirvi - kan det inte vara skillnad på de flaskor som användes till försäljning och de som användes till förvaring på apoteken?

Flaskor med inslipad propp måste ju ändå bli dyrare och kräva mer jobb, och gjordes väl i mindre serier, antar att maskinblåsning där blev mindre lönsam...

Alla mindre flaskor med gänga på, upp till en ½ lit (tror jag det var)
dom gjorde vi i halvautomat (luftpressen)
men munblåsta flaskor med vanlig driven regalin 100gr till 35 lit
gjordes in på denna tid jag nämner, vissa var väl mindre serier,
mycket jobb var det som du säger, både med slipning och i måleriet.
Hirvi

Legion
2009-07-01, 15:26
Givetvis fanns det många olika apoteksflaskor med både naturkork och skruvgängor, dessa var maskinblåsta mycket tidigare, minst 30-tal. Ståndskärlen med inslipade proppar var inte för försäljning utan bara till för apoteken. Medicinen från dessa kärlen såldes i lösvikt i papperspåsar eller vad man ska kalla det, jag är inte gammal nog att själv upplevt detta.

Jag kom att tänka på att alla kanske inte vet vad ståndkärl är för något så jag lägger in bilder på två i svart glas och två i den vanliga bruna färgen.

Legion
2009-07-01, 15:28
hirvi, 1955 var sista året med munblåsning här.

Hirvi
2009-07-02, 00:00
hirvi, 1955 var sista året med munblåsning här.

Jaha 1955, tackar!
Ståndskärlens dekaler tog tid, har nog ett tidningsklipp på hemsidan
med bild, tror han gjorde 20st om dagen,
låter inte mycket i dag :rolleyes:
Här var bilden ja.
Hirvi

PLYNG
2009-07-02, 08:53
Fråga till Hirvi: - vad kalles på svensk de "klip-märker" som är på maskingjorde flaskors botten - och som påminner om sandpuntler?

Maskingjorde flaskor har ju ingen puntel.

På dansk kalles et sånt klip-märke et "baffelmärke".

Hirvi
2009-07-02, 09:14
Fråga till Hirvi: - vad kalles på svensk de "klip-märker" som är på maskingjorde flaskors botten - och som påminner om sandpuntler?

Maskingjorde flaskor har ju ingen puntel.

På dansk kalles et sånt klip-märke et "baffelmärke".

Jag kommer inte på detta riktigt nu,
eller så har jag inget namn, vet kanske inte riktigt vad som menas,
får se om Legion eller någon annan har ett förslag:rolleyes:
Hirvi

PLYNG
2009-07-02, 09:56
Men maskingjorde flasker har ingen puntelmärke - även det kan påminne om en sandpuntel.
Det kan du väl bekräfte?

Hirvi
2009-07-02, 10:05
Vi behöver nog en bild så vi har något att utgå ifrån,
många fastblåsta även maskingjorda bottnar kan ju se ut som det varit sandpuntel, men många gånger kommer det från formarna.
Hirvi

PLYNG
2009-07-02, 10:47
Vi behöver nog en bild så vi har något att utgå ifrån,
många fastblåsta även maskingjorda bottnar kan ju se ut som det varit sandpuntel, men många gånger kommer det från formarna.
Hirvi

Ja, - det kan "se ut som" - men maskiner "puntler" ju icke.

Skal senere vise "sandpuntel" och "baffel-märke".

Hirvi
2009-07-02, 11:52
Ja, - det kan "se ut som" - men maskiner "puntler" ju icke.

Skal senere vise "sandpuntel" och "baffel-märke".

Nej som du säger, inga puntlar på varken hel-halvautomatiskt gjorda glas.

Det vore bra med en bild ja, många bottnar på glas kan se mycket olika ut,
oftast ges det en förklaring varför den ser ut så, hur det spesiella glaset är gjort:rolleyes:
Hirvi

Legion
2009-07-02, 16:49
Plyng, jag tror jag vet vad du menar och det kallas baffelmärke även på svenska.
Men visa gärna mer specifikt vad du menar så ska du få ett hundraprocentigt svar på fackspråk:)