Visa fullständig version : NÖdig?
I så fall kanske denna lilla bekvämlighetsinrättning kan vara behändig?
Om muskelanspänningen vid användandet av ovanstående glaspjäs varit av ansenlig art kanske innehållet i nedanstående salveburkar kunnat bidra till en viss lindring?
Av hur gammalt datum är pottan? ser nästan ut som Monca backström? ;) men det finns en avtoning i formen på ena sidan ser jag. Kan man få ser bilder?
Burken är ju mycket fin!
Pottan vet jag inte hur jag skall för-hålla mig till :o
Är det helgens kap?
Enig med foregående taler.
Potten er omkring 1900. Samme er glas
Tingeling
2006-05-28, 19:25
Nu måste du ha minst 3 pottor, stämmer inte det? Då kan du ju titulera dig Herr Pottolog, blir snyggt på visitkorten :D
Stolt och rak i ryggen sitter numera undertecknad vid sin dumburk, nyss utnämd till Pottolog! Osökt undrar man vilken typ av huvudbonad man hädanefter får lov att bära? En med handtag?
Vad gäller åldern på "saken" håller jag med att ganska spik år 1900 är ingen dålig uppskattning av tillverkningsåret. Under botten finns en hel del slitage och invändigt en del så kallad vattensjuka vilken endast uppstår efter en viss tids exponering av vissa vätskor.
Salveburken var rolig i botten, 6-7 punkter och knack.
He, he :cool: Vad är vitsen med en helt genomskinlig potta? Att användas i studiesyfte? Jag tycker de ska ha ogenomskinliga kanter och botten och ett lager papper överst!
Retirade debat ak ja.
Du skal tænke dig det er slut 1800 årene. Bacterien er fundet og dens årsag til sygdom. Uhumske spande af træ som ikke kan rengøres ordentligt - eller bliver det.
Her kan du se urenhederne hvis den ikke er ren. Og den er let at rengøre Det er simpelthen genialt i hygiejnens ånd.
At man så har hørt at nogen (altså ikke navngivne, men de må da være der) som bruger dem som konfektskåle (dårlig joke).
Här Äjth, mer bilder!
Under utbildningstiden när man gick under benämningen Pottologie Kandidaten, igår blev man ju blivit officiellt utnämnd, hade jag stor glädje i mina studier av de här nedan visade trenne objekten. Samtliga har omvikt kant och är 11 - 12 cm höga, de bedöms vara c:a 100 år gamla. Den man möjligen kan diskutera åldern på skulle i så fall vara den vänstra, men nog tycker jag att slitaget och lätt vattensjuka tyder på en viss ålder. Det är svårt att tänka sig hur en prydnadspotta skulle kunna blivit utsatt för en så omfattande hantering
1. ?Green Harmony?, den vänstra lätt gröntonade, har puntelmärket kulslipat och polerat. Den runda sittytan är 21,5 cm i diameter.
2. ?Standard Selection De Luxe?, den i mitten, har ett vanligt s.k. rått puntelmärke och den något ovala sittytan har måtten 22,5 x 21 cm.
3. ?Racer Special?, den högra, har liksom den vänstra ett kulslipat och polerat puntelmärke. Den ovala sittytan är 24,5 x 21 cm.