handdator

Visa fullständig version : Fråga: En annan gammal spegel med oliver?

viol
2008-12-23, 09:53
Hej, vi tar en spegel till. Denna är lite speciell, det ser ut som olivkvistar ell dyl. runt ramen och i "lull-lullet" upptill. Vad kan man kalla denna stil och när kan den vara ifrån? Den saknar stämplar. Den är lite klumpidunsig men inte ohanterlig. ca 130x50cm. Tackar på förhand. MVH:)

FBQ
2008-12-23, 10:06
Nystilsspegel - vet inte riktigt vad man skall kalla den....
Kanske nybarock, men den har ju lite av varje i sig...

Ser att bakstycket är bytt - kan vara värt att kolla så att den inte är en omgjord tavelram, många är det.
Som den nu ser ut tycker jag mest det ser ut som 1870-tal eller däromkring.

viol
2008-12-23, 10:17
Jag vet inte vad jag ska kolla på ifall det är en gammal tavelram eller ej? Det sitter ingen tavla under iaf, synd...Olivkvistarna i "lull-lullet" går även runt i ramen. En udda spegel är det allt. MVH

Gideon
2008-12-23, 18:39
Mest nyrokoko, tycker jag, även om formen är stram nog, tillsammans med pärlstaven, för att vara i gustaviansk stil. :)
1880-90 är lite mer okej.

FBQ
2008-12-23, 23:02
Om krönet setat på från början tror jag att den är tidigare. Det borde finnas element från krönet som går igen i spegeln - eller så borde man alla fall se att det verkar som det finns äldre fästen för krönet.
Kan inte bestämma mig för vad jag skall tro - om jag tycker att de verkligen passar ihop...

Ett enkelt sätt är ju om det skulle finnas gamla fästen för krokar som visar att den tidigare hängt på "kortsidorna".
Tycker fortfarande nog annars att just de här arkitektoniska stramheten mot ny Louis Seize och Napoleon III-stil - men visst - det görs ju en hel del möbler i lite eftersläpande stilar så nog kan den vara senare. Fast är det här det utseende den haft från början är det knappast en spegel som hört hemma i en torparstuga, eller en bondgård, eller ens som nyinköpt i en prästgård - och då blir det ju inte fråga om så jättestor eftersläpning vad gäller stilar.
Det är möjligt att den som gjorde krönet associerade till rokokon - men om vi skall skärskåda vilka stilelementen är så finns det ju ingen rokoko i ornamenten. Rocallier finns ju redan i barocken, och helt symmetriskt och arkitektioniskt placerat så måste man ju nästan kalla det barock :)
Pärlstaven kan nog kallas gustaviansk - även om det finns sådana tidigare, men bården utanför med sina palmetter är snarast renässans, och lagerbården utanför skulle jag kalla barock.
Måste fundera lite...

FBQ
2008-12-23, 23:03
Gärna lite fler bilder :)

viol
2008-12-24, 01:33
Bra bra! kul med funderingar! Gissa på...Det finns inga fästen eller hål på kortsidorna. Den svarta färgen går upp en bit på gipset, men det är ju klart om överbyggnaden kom dit senare så kanske man målade om hela ramen samtidigt, vad vet jag. Exakt vad ska jag fota?
Och nu är det minsann julafton, God Jul då!

viol
2008-12-26, 14:41
men jag vet inte vad jag ska fota så ni kan utläsa något. Det är en aningens slipdamm på den...inte vanligt damm:o

FBQ
2008-12-26, 15:50
Jo, det ser ut som den verkar kunna vara i original. Och så ser jag att den är ganska kraftigt profilerad - och det känns som lite mer 80-tal - så vi kanske närmar oss Gideons datering :)

viol
2008-12-26, 15:54
synd, jag ville gärna backa åldern så den var äldre. Fast den lär väl knappast vara svensk, eller vad tror ni?

FBQ
2008-12-26, 17:45
Jo, träslaget i ramen ser ut att vara furu, så nog kan den vara svensk.

SophieBirkén
2008-12-28, 16:46
hur ser man att bakstycket är bytt?

viol
2008-12-28, 17:07
Det kan man nog se på att träslaget är lite ljusare där något större har täckt baksidan mot vad som sitter där nu.

FBQ
2008-12-29, 08:23
det, samt att man på 1800-talet nog hade satt en eller möjligen två sammanfogade träskivor som bakstycke, inte flera smala som här.

Gideon
2009-01-05, 15:53
Överstycket, helt i gips och stålförstärkt, kan gott och väl ha suttit på ramen från början.
Om det inte vore för höjdmåttet 130 cm, så kan man lätt föreställa sig att ett oljetryck med Oscar II, suttit i ramen.
Men nu får vi nog tänka att det var en spegel för medelinkomsttagaren på 1880-90talet.

FBQ
2009-01-05, 17:46
Jo.. dom flesta Oscar II tryck jag sett brukar sitta i enklare ramar - det ha har är i en vanlig ådermålad fururam - eller i guldbronserade ramar... tycker den här ser ut att vara i äkta bladförgyllning.
Men Oscar II - trycken görs ju i en brytningstid - jag har sett Oscar II tryck från runt 1870-talet som setat hos officerarfamiljer med ganska påkostade ramar - Åhlén & Holm börjar ju sälja sina först 1899 - just under sena 1800-talet sjunker ju verkligen priserna på färglitografier och andra tryck snabbt...
Sedan brukar ju inte speglar av det här formatet alls förekomma i bondehem. Ofta när det finns så stora speglar brukar jag ha erfarenheten att de då har köpt dem begagnade på auktion på ett säteri eller från någon annan ståndsperson...
Skrivbiträden eller småhantverkare i städerna har ju i många fall mindre med pengar än bönderna, även om de i många fall har mer moderna hem... Men det kan kanske inte heller betraktas som medelklass?

Är ju ett jätteämne, men kunde vara kul med lite intreriörer från olika samhällsklasser... så länge viol inte tycker vi förstör hennes tråd kunde vi ju fortsätta... :) Jag har väl dessvärre varit lite upptagen sista tiden, få se om jag lyckas hitta lite kul exempel, men andra får gärna fylla på så länge.

Fast medelklass - det är väl kanske inte bönder? Fast en enkel stadshantverkare eller skrivbiträde har ju ofta haft mindre pengar - även om de kanske i många fall möblerat modernare...