handdator

Visa fullständig version : En särskilt kär, tomtig julbonad...

Curious
2008-11-25, 12:26
När jag var barn och vaknade på julafton, brukade det sitta en alldeles särskild pappersbonad ovanför min säng. En bonad som blev mig så kär att jag, trots dess antagligen så småningom tämligen medfarna skick, alltid ville ha den ovanför min säng på jularna ända upp till den tid när jag flyttade från föräldrahemmet till något eget. Där i tiden någonstans förkom den mig så kära julbonaden.

Varefter decennierna gått har jag alltmer börjat längta efter att åter kunna få sätta upp likadan bonad i mitt hem under jularna. Helst vill jag förstås få tillfälle köpa ett eget exemplar av bonaden, men också bara att få tag i ett fotografi av den skulle vara högst värdefullt. Dels för att det vore mycket bättre att åtminstone ha en avbildning än ingen bonad alls, men också för att ett foto rimligen väsentligt borde underlätta det fortsatta sökandet efter själva pappersbonaden.

Nu kan jag endast försöka beskriva den med ord efter vad jag minns, vilket antagligen inte stämmer särskilt perfekt:

Bonaden avbildar som inne i en storstuga eller kanske snarare typ ett gammalt lantligt kök.
I förgrunden syns en eller par sängar, där två tomtebarn just vaknat. Den ena barnet har just börjat krypa fram/upp ur sängkläderna för att med stora ögon ordentligt kunna beskåda vad som finns i rummet. Längst in flammar vackert en eld på/i en sådan där gammal, mer eller mindre öppen spiselhärd, eller vad det kan kallas. Möjligen hänger en gryta med gröt däröver.

Framför står en vuxen tomte med ett snöre hängande i ena handen, lekande med en katt på golvet. Det finns en julgran med tända ljus, och nog även ett antal andra levande ljus i rummet. När jag började kunna räkna lite brukade jag visst försöka räkna antalet ljuslågor.

Med på bonaden fanns nog också några andra vuxna manliga tomtar, som bl.a. pysslade med julklappsinslagning. Någon tomtemor minns jag inte.

Vore fantastiskt roligt att få återse den bonaden! Tycker någon sig känna igen bonaden och kan visa bilder av den här, skulle jag bli jätteglad!
Och det vore trevligt att få se även helt andra julbonader!

Äjth
2008-11-25, 12:32
Det var en riktigt bra beskrivning. Trevlig läsning dessutom. Antar att bonaden är från 50-60-talet, eller?? Har du provat att söka på Tradera? eller googlat. Du kan ha tur och finna den.

Curious
2008-11-25, 12:47
Det var en riktigt bra beskrivning. Trevlig läsning dessutom. Antar att bonaden är från 50-60-talet, eller?? Har du provat att söka på Tradera? eller googlat. Du kan ha tur och finna den.

Just den julbonaden fanns där redan på 50-talet.

Jag har då och då testat att googla och leta, men tycker att jag funnit förvånansvärt lite överhuvudtaget av och om pappersjulbonader. Och kanske bevarades de i många fall inte särskilt länge. Åtminstone en del bonader i mitt föräldrahem såg ganska sargade ut i hörn och kanter av alla häftstift och nålar de råkat ut för genom åren. Och kanske också av ett och annat närgånget barnfinger.

Äjth
2008-11-25, 12:52
På tradera finns en del i varje fall.

engelsson
2008-11-25, 13:03
http://www.enebybergsantik.se/ kika här http://www.averter.no/torget/find.aspx?menu=33&fetchCat=4633&tab=1&img=0&p=40-12 o här

eje5666
2008-11-25, 22:13
Kan de vara denna fina bonad du menar tro? Har min bonad kvar men den är sliten å jag har fått glasa in den å rama in den för den är skör!
Blänker så därför dåliga kort jag tagit, men du känner nog igen den om de är den.
Själv älskar jag den å den kommer upp på väggen varje jul å samma pirriga känsla kommer fram som när jag tittade på den som barn.

Älskar bonader så jag har ett antal jag tar fram till jul,skickar gärna in fler kort när jag tagit fram dem. PS Kolla på Tradera för de va inte så längesedan jag såg denna bonaden som jag ramat in,tänkte köpt den då men nu har jag resterna av denna gamla så den ville jag behålla även om den är dålig.:o:)

Curious
2008-11-25, 22:50
Kan de vara denna fina bonad du menar tro? Har min bonad kvar men den är sliten å jag har fått glasa in den å rama in den för den är skör!
Blänker så därför dåliga kort jag tagit, men du känner nog igen den om de är den.
Själv älskar jag den å den kommer upp på väggen varje jul å samma pirriga känsla kommer fram som när jag tittade på den som barn.

Älskar bonader så jag har ett antal jag tar fram till jul,skickar gärna in fler kort när jag tagit fram dem. PS Kolla på Tradera för de va inte så längesedan jag såg denna bonaden som jag ramat in,tänkte köpt den då men nu har jag resterna av denna gamla så den ville jag behålla även om den är dålig.:o:)

Ojoj, denna din julbonad var verkligen "tomtig" - tomtar i många storlekar och både högt, lågt och mittemellan! Och vilken fart och fläkt i stugan! Jättekul att kolla på allt som händer. :)

På min efterlysta bonad, som jag minns det, var det nog högst runt ett halvdussin tomtar inklusive barnen. Och stämningen relativt stilla och julhögtidlig. Ja, jag antog nog som barn att barnen på bonaden just vaknat från nattsömnen till ett plötsligt julstädat och -pyntat hem... precis som jag själv när bonaden dykit upp på väggen.

Visa gärna fler bonader!

Miia-Maja
2008-11-26, 13:47
Men kan det vara denna då?

zeza
2008-11-26, 16:44
Här finns det också fina pappersbonader att köpa:
http://www.adolfstrom.com/handel/

Om ni har vägarna förbi ;) ska ni kika in i denna mysiga handelsbod!
Men det kanske är enklare att beställa över nätet...

Curious
2008-11-26, 17:18
Men kan det vara denna då?

Det jag skrev om eje5666:s fina julbonad tycker jag passar in också på denna rara julbonad med små och stora tomtar högt och lågt, fast kanske något stillsammare även om bonaden i mångt och mycket innehåller samma ingredienser. :)

Och det ser ut som det är barn i bäddarna, men tyvärr är bonaden inte likadan som den jag efterlyser.

Jag blir jätteglad att ni vill visa bonader här och jag tycker det är jättespännande varje gång jag ser att det kommit ett nytt inlägg. Rätt som det är kanske jag får återse den julbonad som jag inte sett på så länge! :)

Och förhoppningsvis är det även andra på forumet som gläds åt att se era julbonader.

viol
2008-11-26, 17:35
Hej curious, kan motivet eventuellt vara efter ett vykort av Jenny Nyström?

eje5666
2008-11-26, 17:45
jaha!!!! du ska få se mina bonader fast de blir inga bra bilder,svårt å ta kort.
Min favorit förutom den jag visa innan är denn första här av H Helje,den älskar jag med för de är ett lugn över den å något fridfullt.

De andra är en del lite yngre men de flesta gamla,jag använder dem så de blir slitna,men de gör inget, tror inte mina barn vill ha dem sedan,de är inte modernt å själv tycker jag man ska använda de man har menas man lever!:)

engelsson
2008-11-26, 17:53
Hej eje..den första var underbar..som Rydbergs dikt Endast tomten e vaken..o den med grisarna gillade jag oxå..fast alla var fina..så roligt att du sparat dem genom åren..alla som fanns i mitt föräldrahem e borta..

eje5666
2008-11-26, 17:59
Jag har ju en förmåga å spara på allt som andra slänger som sagt....Den första är inte så gammal,köpte den när barnen va små,början på 70talet tror jag.

engelsson
2008-11-26, 18:05
Då är den från min barndomstid..vi hade en bonad med ett vinterlandskap där tomten kom farande efter sina renar med släden full av paket o en massa nissar som klängde sig fast..var alltid lite orolig att de skulle trilla av*L*

eje5666
2008-11-26, 18:09
Tror ja har den med kanske fast i nyare tryck,har fler må du tro,ska ta fler kort senare å lägga in om du vill.

engelsson
2008-11-26, 18:11
Vet du...det hade jag verkligen uppskattat..har inte sett den på 30 år..tackar o bockar i förväg

eje5666
2008-11-26, 19:00
Vet du...det hade jag verkligen uppskattat..har inte sett den på 30 år..tackar o bockar i förväg
Tycker ju detta är så roligt så ja stod på huvet ner i kistan å leta fram de sista jag har kvar,tror ju inte din bonad är med. Har tagit kort på gamla julkort med som ja ramat in,å även en vanlig bonad man hade året om på väggarna förr i tiden!

engelsson
2008-11-26, 19:15
Ojjj eje du verkar ha en outsinlig källa med bonader..den första påminner om min..men det var renar o en större kälke..men vad fina de är allihopa..känner att jag nog ska skaffa hem en till jul o glädja Zac med..tack så hemskt mycket för att jag fick se allt detta fina..

Curious
2008-11-26, 20:16

Hej Viol
Jag kan nog inte så särskilt mycket Jenny Nyström, men jag tror att hon brukade skapa liknande tomtar som de på "min" bonad.

På Tradera såg jag en julbonad (http://www.tradera.com/Julbonad_papper_Erik_Forsman_63_102-auktion-77864344#pic) som jag tycker känns lite liknande i stilen och stämningen, som jag tror min efterlysta julbonad har. Men den ram med motiv av landskapsgårdar runt bilden, som Traderabonaden har, hade inte min bonad.

Hirvi
2008-11-26, 20:54
Vackra bonader ni visar :rolleyes:
Det är bara utedasset som saknas här, får nog bygga ett,
då kommer barndomskänslan tillbaka, kungar och tomtebonader på väggarna,
tidningspapper och lite rimfrost i baken, det var härligt det :rolleyes:
Hirvi

Susiflätan
2008-11-26, 21:51
Den med familjen som dansar kring granen tycker jag är underbar.

Curious
2008-11-26, 23:07
jaha!!!! du ska få se mina bonader fast de blir inga bra bilder,svårt å ta kort.
Min favorit förutom den jag visa innan är denn första här av H Helje,den älskar jag med för de är ett lugn över den å något fridfullt.

De andra är en del lite yngre men de flesta gamla,jag använder dem så de blir slitna,men de gör inget, tror inte mina barn vill ha dem sedan,de är inte modernt å själv tycker jag man ska använda de man har menas man lever!:)

Tycker ju detta är så roligt så ja stod på huvet ner i kistan å leta fram de sista jag har kvar,tror ju inte din bonad är med. Har tagit kort på gamla julkort med som ja ramat in,å även en vanlig bonad man hade året om på väggarna förr i tiden!

Tack! Det var roligt att få se hela "lagret"! :)
Och jag hoppas verkligen dina barn bevarar dem.

Det såg ut som en del av dem förvarats vikta...? De relativt få julbonader som jag har själv, förvaras alltid rullade.

Jag hoppas fler vill visa julbonader här.

eje5666
2008-11-27, 20:59
Vackra bonader ni visar :rolleyes:
Det är bara utedasset som saknas här, får nog bygga ett,
då kommer barndomskänslan tillbaka, kungar och tomtebonader på väggarna,
tidningspapper och lite rimfrost i baken, det var härligt det :rolleyes:
Hirvi
:)Som tidigare inslaget här att jag sparat på allt så även utedasset har jag kvar med bonader å allt därtill,men jag föredrar nog att sitta där på sommaren,minns dessa Kalla kvällar man fick rusa ut i kylan...fya!!!:eek:

eje5666
2008-11-27, 21:03
Tack! Det var roligt att få se hela "lagret"! :)
Och jag hoppas verkligen dina barn bevarar dem.

Det såg ut som en del av dem förvarats vikta...? De relativt få julbonader som jag har själv, förvaras alltid rullade.

Jag hoppas fler vill visa julbonader här.
De konstiga är att de som är vikta har alltid varit vikta å de rullade rullade,vem som gjort detta vet jag ej men jag tror de handlar om åldern på dem å hur tjockt pappret är. Eller kan de va vem som ägt dem från början.:confused: Bara en undran.

Curious
2008-11-28, 17:02
... tror inte mina barn vill ha dem sedan,de är inte modernt...

De konstiga är att de som är vikta har alltid varit vikta å de rullade rullade,vem som gjort detta vet jag ej men jag tror de handlar om åldern på dem å hur tjockt pappret är. Eller kan de va vem som ägt dem från början.:confused: Bara en undran.

Personligen tycker jag inte att julbonader ska vara "moderna", då har de just ingen tjuskraft alls på mig... men det kanske är för att jag inte är "modern" själv, och vill att de ska se ut typ som jag vande mig vid som barn.

Och faktiskt tycks motiven från julbonaderna och -korten m.m. i den gamla goda stilen åter kopieras och användas. Nedan har jag t.ex. scannat in en papperservett jag förra julen fick med mig hem från en väninna, som visst då köpt en bunt sådana nya nyligen.

När jag nu granskade bilden på servetten såg jag att den är signerad Erik Forsman, precis som den julbonad på Tradera som jag nämnde i ett tidigare inlägg, därför att jag tyckte dess stämning, stil och miljö påminde om den i - som jag minns den - min saknade julbonad, som jag efterlyser i den här tråden. Efterlysningen är alltså fortfarande aktuell - jag bara längtar efter att få utbrista "PRECIS EN SÅN" var det!

Ang vikta eller rullade julbonader kan jag nog för stunden inte påminna mig sett någon vikt annat än en som jag tror mamma fick som bilaga till någon tidskrift, på 70-talet gissar jag. Kanske levererades julbonader så ibland också långt tidigare?

Tingeling
2008-11-30, 21:51
Fyller på med några som har inköpts de senaste veckorna, ska titta i jullådorna om jag har någon som stämmer in på din beskrivning Curious.
2:an är av Anders Olsson
5:an är min dotters favorit, politiskt inkorrekt idag!
6:an är av Erik Forsman och har glittersträngar som dekoration.

Tingeling
2008-11-30, 21:54
Glömde Jenny Nyströms tomte!

eje5666
2008-11-30, 22:10
Glömde Jenny Nyströms tomte!
Jennys absolut min favorit, de andra är fina med men en annan stil.Erik Forsmans bonader gillar jag med å Kurt Nyströms! Härligt med bonader!:)

Curious
2008-12-02, 22:15
Fyller på med några som har inköpts de senaste veckorna, ska titta i jullådorna om jag har någon som stämmer in på din beskrivning Curious.
2:an är av Anders Olsson
5:an är min dotters favorit, politiskt inkorrekt idag!
6:an är av Erik Forsman och har glittersträngar som dekoration.

Kul att du ville visa dina nyinköp! Det är roligt och intressant se mångfalden av tomtar och deras miljöer. Vissa bonader är nästan typ som illustrationer till hemma-hos-reportage. Hoppas du vill visa även de - som jag fattade det - som ännu vilar i jullådorna.
Men det där om din 5:a förstod jag tyvärr inte...?

Tingeling
2008-12-02, 22:54
Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.

Curious
2008-12-03, 23:40
Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.

Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TEXTER/PROSA/WICHMAN/stjarngo.htm

På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare. :)

Curious
2008-12-06, 18:38

Tänker du på ett speciellt vykort? Har du isåfall möjlighet att visa det här?

Själv visar jag en servett från en bunt jag nu köpt på Clas Ohlsson. Motivet är signerat just Jenny Nyström. Jag tycker det är slående vad lika tomten är på denna och servetten jag visade tidigare med motiv signerat Erik Forsman. Enligt vad jag fått fram på webben levde Jenny Nyström 1854-1946 och Erik Forsman 1916-1976...? Jag gillar verkligen katter och tycker katten på servetten nedan ser mycket realistisk ut och passar så bra in i bilden! :)

Hoppas att ni vill visa fler julbonader o.dyl.!

Curious
2008-12-24, 07:46
Jag vill önska er alla God Jul genom att sätta in ett foto av en Jenny Nyström-bonad! :)

Min efterlysning är fortfarande aktuell!

Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden. :)

Curious
2009-12-01, 22:51
...Min efterlysning är fortfarande aktuell!

Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden. :)

Jag hoppas fortfarande. :)

Peter S
2009-12-02, 13:00
Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TEXTER/PROSA/WICHMAN/stjarngo.htm

På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare. :)

Googla på Staffansgång så hittar man lite olika beskrivningar. Skulle tro att det är "Judas med pungen" som syns på bonaden, eftersom han var obligatorisk i dessa.

Curious
2009-12-05, 00:22
När jag kollade runt lite på Skansens sajt ang vad de arrangerar kring jul och nyår så fann jag en sida om Staffansgång (http://www.skansen.se/pages/?ID=1174). De ämnar väcka liv i den traditionen igen. Den 26-27 december och 1, 3 och 6 januari kan man träffa Staffan, hans gumma och bocken på Skansen.

På samma sida berättas också om hur det kunde gå till för ett par hundra år sedan, t.ex det att alla skulle ha sotade ansikten och ofta var utklädda i pälsfodrade rockar med skinnet utåt.

Den intresserade kan förstås läsa mer på sidan om Staffansgång (http://www.skansen.se/pages/?ID=1174) .

idahell
2009-12-20, 17:27
Hej!
Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. Kommer inte ihåg vem som målat den.

Och en till kommer jag ihåg, det är en björn vid en gran och något barn. Den är avlång på höjden.

Någon som vet konstnärerna bakom dessa två?

Curious
2009-12-21, 19:39
Hej!
Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. ....

Välkommen till tråden. När jag igårkväll återigen letade efter julbonaden jag efterfrågar i den här trådens inledning, såg jag en bonad med en färggrann himmel. Men på denna är det några tomtar som ägnar sig åt skidåkning: http://www.tradera.com/Julbonad-av-Anders-Olsson-fran-40-talet-auktion_104188756 :)

Gideon
2009-12-21, 20:06
Oj, tänkte väl att det skulle finnas rullar med pappersbonader för jul och påsk hemma, som jag tog hem, efter att mostern min i Sundsvall gick bort för några år sedan.
Syrran ratade dem och jag höll inte med om att de skulle till förbränning, så de, tillsammans några andra meterlånga julbonader har dammat i en av garderoberna.
Får se om det går att ta bra bilder i dem i de närmaste dagarna.

Gideon
2009-12-21, 21:56
Det lär inte bli så värst ljust i kommande dagar, endast med stearin och tända ljus kan vi se bättre för våra ögons hjälp.
Så jag har tagit till blixt i allafall, fastän jag detta skimmer i bilder skyr.
Håll ändock till godo, med vad man i bonad och på duk ville hålla sig med jul för länge sen.

Curious
2009-12-22, 11:12
Det lär inte bli så värst ljust i kommande dagar, endast med stearin och tända ljus kan vi se bättre för våra ögons hjälp.
Så jag har tagit till blixt i allafall, fastän jag detta skimmer i bilder skyr.
Håll ändock till godo, med vad man i bonad och på duk ville hålla sig med jul för länge sen.

Tack, det var verkligen kul att få se fler julbonader här - hoppas det kommer ännu fler! :)

Flera av dina var helt nya för mig! Det skulle vara intressant veta namnen på skaparna, om de finns med?
På bonaderna på tredje och sjätte bilden tycker jag det står Anders Olsson, han vars tomtar ofta ser ovanligt smärta ut och med till synes mer eller mindre friserade, krusiga skägg... liksom hästarnas manar och svansar.

Jag brukar verkligen fingranska alla julbonader och glädjas åt konstverken med sina ofta många roliga och intressanta detaljer. På den sjunde bilden är det en detalj som jag inte riktigt förstår. I vänstra delen är en det tomte som hänger ut som från ett fönster med gardiner innanför och sträcker ner eller tar emot en skål eller korg med äpplen och päron. Men jag har svårt att förstå placeringen/funktionen av det där fönstret eller gluggen, eller ska det föreställa öppningen till en mathiss? Eller vad?

Gideon
2009-12-24, 11:08
Curious, jag lovar att återkomma med bättre bilder och namn, och när de fattas, åtminstone med tryckerier.
Ändå - den långskäggiga tomten med katt (bordsduk) som är med i min julhälsning är signerad med EP. Mig säger det inget.
Jag vet dock att de flesta rullar och hopvikta blad, är från mina morföräldrars hem i Sundsvall. Inga nytryck, som jag sett i tidigare trådar baklänges här.
De är av skiftande papperstjocklek, framförallt dem som var ämnade till dukar och de är i gott skick.
Så varför pratar ni bara om bonader? Finns det inte många dukar kvar?
Det finns extralånga juldukar med andra motiv, men de är nog förpassade till källaren just nu.
De andra gamla rullarna spar vi till påsk...
Men just nu väntar vi någon dag, tills vi hunnit smälta de julklappar som väntar oss ikväll... ;)

Curious
2009-12-26, 16:36
Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan (http://www.kicki.famlin.se/staffansvisan.htm). I den står bl.a.:
"Den femte den var apelgrå,
vi tackom nu så gärna.
den rider Staffan själv uppå..."

Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?

Och vet någon om Staffans kläder på bonaden stämmer med någon hembygdsdräkt?

Curious
2010-11-16, 22:46
Jag letar fortfarande efter ett exemplar av min barndoms julbonad som jag inledningsvis skrev om i den här tråden.

Bl.a. har jag då och då under året sökt och kikat på Tradera efter julbonader för att se om "min" plötsligt ska dyka upp där. Men ikväll när jag vid "Vad letar du efter?" som vanligt skrivit in julbonad får jag bara upp kommentaren:
"Denna sökning var tyvärr lite för bred. Vänligen begränsa sökningen lite för att vi ska kunna visa alla träffar på ett bra sätt."

Varför?

Lars F
2010-11-16, 23:17
[QUOTE=Curious;126132]Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan (http://www.kicki.famlin.se/staffansvisan.htm). I den står bl.a.:
vi tackom nu så gärna.

Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?
QUOTE]

Hej Curious!

Om Staffans kläder vet jag intet.
Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.

Enligt Wikipedia:
"Apelkastad skimmel
Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".

Så var det med det! ;)

Ha det!
/Lars

Curious
2010-11-30, 16:56
Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

vi tackom nu så gärna.

Hej Curious!

Om Staffans kläder vet jag intet.
Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.

Enligt Wikipedia:
"Apelkastad skimmel
Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".

Så var det med det! ;)

Ha det!
/Lars

Tack för svaret! :)

Och nu har jag också läst om vad som menas med en skimmel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Skimmel).

Angående sökningarna på Tradera jag skrev om inte fungerade, så har det faktiskt fungerat igen det kanske halvdussin tillfällen jag försökt andra dagar. :)

Min inledande efterlysning här i tråden efter den speciella julbonaden är ännu aktuell.

Liksom min önskan att få se era! :)

Curious
2010-12-24, 12:33
Ej heller till denna julafton har jag kunnat finna min barndoms julbonad jag skrev om inledningsvis. Men jag har iallafall skaffat mig en ny julbonad som jag gläds åt! :)
Den är signerad Erik Forsman, samme man som jag tror kan ha skapat den där barndomsbonaden jag söker efter. Jag tycker den här nya är en riktigt kul och tomtig julbonad med många detaljer! :)

Det vore kul att få se ännu flera av era julbonader! :)

vicki90
2011-01-14, 17:40
Jag är oxå ute efter en julbonad...Skulle kalla den själv för tomteverkstad, där vissa tomtar slår in julklappar på ett lång bord, tomtemor stöper ljus, med mera..
Har nämligen fått en för frågan i USA om jag kunde fixa några sådana eftersom hon ville ge till sina barn och barnbarn till ett minne..
Denna kvinna hade en sån och får ja skickat ett foto på hur den ser ut så kan jag kanske lägga upp den, om möjligt vis om någon vet var man kan hitta en sådan kan ge tips sen...för de är ju lättare att veta vad man söker när man sett en blid....Eller hur?!?!??!?????....:confused::confused:

Och vill tillägga att ja sökt jätte mycket på google, tradera...även till en butik där de säljer sådana bonader..och frågat om en tjej i finland kunde se efter om de fanns där...UTAN RESULTAT!!...

Här kommer några andra bonader vi har hemma...;)

vicki90
2011-01-14, 17:45
Ej heller till denna julafton har jag kunnat finna min barndoms julbonad jag skrev om inledningsvis. Men jag har iallafall skaffat mig en ny julbonad som jag gläds åt! :)
Den är signerad Erik Forsman, samme man som jag tror kan ha skapat den där barndomsbonaden jag söker efter. Jag tycker den här nya är en riktigt kul och tomtig julbonad med många detaljer! :)

Det vore kul att få se ännu flera av era julbonader! :)

Denna var nästan en sån jag söker men inte riktigt...otrolig fin bonad i alla fall!!

Curious
2011-01-14, 20:13
Jag är oxå ute efter en julbonad...Skulle kalla den själv för tomteverkstad, där vissa tomtar slår in julklappar på ett lång bord, tomtemor stöper ljus, med mera..
Har nämligen fått en för frågan i USA om jag kunde fixa några sådana eftersom hon ville ge till sina barn och barnbarn till ett minne..
Denna kvinna hade en sån och får ja skickat ett foto på hur den ser ut så kan jag kanske lägga upp den, om möjligt vis om någon vet var man kan hitta en sådan kan ge tips sen...för de är ju lättare att veta vad man söker när man sett en blid....Eller hur?!?!??!?????....:confused::confused:

Och vill tillägga att ja sökt jätte mycket på google, tradera...även till en butik där de säljer sådana bonader..och frågat om en tjej i finland kunde se efter om de fanns där...UTAN RESULTAT!!...

Här kommer några andra bonader vi har hemma...;)

Välkommen till Precis en sån... och till den här tråden! :)

Roligt att du visar några julbonader också - jag är alltid sugen på att se fler.

Jag känner mig lite osäker - har du (också) sett en speciell julbonad och nu letar efter en exakt likadan? Eller har kvinnan i USA endast beskrivit den för dig?

Tingeling
2011-01-14, 20:27
Några bonader till, om det blir dubbelt av redan visad får ni ursäkta mig. Finns fler ofotade så vill ni se fler är det bäst att passa på innan de hamnar på vinden.

Tingeling
2011-01-14, 20:36
Flera bonader

Tingeling
2011-01-14, 20:45
o några till, den andre med fnissiga tomtar skulle jag vilja ha fler av.Den är sliten och för mina barn är den JUL.

Curious
2011-01-15, 00:11
---

Finns fler ofotade så vill ni se fler är det bäst att passa på innan de hamnar på vinden.

Stort tack för den utställningen! http://www.precisensan.com/antikforum/images/icons/icon14.gif
Om du skulle ha ännu fler julbonader, vore det förstås trevligt att få se dem också!

vicki90
2011-01-15, 15:59
Min mamma har sett den och hon har fått uppgift att söka redan på den här om hon hittar....mamma vet exakt hur den ser ut...denna kvinna har köpt den från en affär i finland....och mamma vill minnas att hon har sett den här i sverige...

hoppas du förstår vad ja menar!!:)

Curious
2011-01-17, 16:57
Min mamma har sett den och hon har fått uppgift att söka redan på den här om hon hittar....mamma vet exakt hur den ser ut...denna kvinna har köpt den från en affär i finland....och mamma vill minnas att hon har sett den här i sverige...

hoppas du förstår vad ja menar!!:)

:confused: Lite ovisst känns det ännu:
Har den där USA-kvinnan fortfarande en julbonad med det där speciella motivet? Eller hur kan din mamma veta exakt hur den ser ut?

vicki90
2011-01-21, 12:36
Ursäkta jag kanske inte är så bra på förklara...Denna kvinna har julbonaden hemma hos henne....och hon har visat den för min mamma när min mamma var i Usa....;)

Curious
2011-01-21, 16:22
Ursäkta jag kanske inte är så bra på förklara...Denna kvinna har julbonaden hemma hos henne....och hon har visat den för min mamma när min mamma var i Usa....;)

Då får man väl hoppas på ett foto här av den så småningom?! :)

Curious
2011-12-11, 18:05
Min efterlysning i trådens första inlägg av en för mig alldeles speciell julbonad är ännu aktuell! Trots att jag regelbundet ägnar en hel del tid åt att titta igenom julbonaderna som dyker upp på Tradera har jag ännu inte funnit den rätta.

Jag är förtjust i att överhuvudtaget titta på julbonader så jag välkomnar er att visa era här i tråden! :)

Curious
2012-12-06, 11:11
Min efterlysning i trådens första inlägg av en för mig alldeles speciell julbonad är ännu aktuell! Trots att jag regelbundet ägnar en hel del tid åt att titta igenom julbonaderna som dyker upp på Tradera har jag ännu inte funnit den rätta.

Jag är förtjust i att överhuvudtaget titta på julbonader så jag välkomnar er att visa era här i tråden! :)

Även i år söker jag den alldeles särskilda julbonad vilken inspirerade mig starta den här tråden. I flera veckor har jag sökt efter den på Tradera. Det hitintills förgäves sökandet resulterar iallafall att jag få se mängder andra trevliga julbonader också. :)

Något jag då ofta funderar över hur tomtarna egentligen har det. Som exempel på typ av scenarier visar jag bonader som Tingeling tidigare (http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?14002-En-särskilt-kär-tomtig-julbonad&p=86772&viewfull=1#post86772) visat här i tråden:

http://precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=31198&stc=1&d=1228078101

Det jag funderar över om den typen av julbonadsmotiv visar tomtarnas julförberedelser vid och i deras egen ägandes stuga... eller om tomtarna istället befinner sig vid och i en av människornas stugor, åker släde, lagar mat och dukar för människornas julfirande? Vore roligt få ta del av edra åsikter! Och visa gärna fler julbonader! :)