handdator

Visa fullständig version : Fråga: Mammas nånting...

viol
2008-11-10, 20:57
Hej, kan någon upplysa mig om följande så kan jag föra vidare informationen till min vackra mor.
1. Hur gammal kan denna vara?
2. Den är tung, vet någon material?
3. Stil & ursprung?
4. Finns det någon annan info så berätta gärna mer...

Hoppas det finns något kul att berätta så blir vi glada, mamma och jag!
Tack på förhand. MVH :)

LasseC
2008-11-10, 21:06
Vet inte så mycket men stenmaterielet tycks vara alabaster eller möjligen onyx
DG

harley
2008-11-10, 21:13
stilen är väl empire jag skulle tro runt sekelskiftet 1800/1900 frankrike eller kanske ryssland

hose
2008-11-10, 21:14
empire stil - ikke fra tiden.
sten er onyx http://en.wikipedia.org/wiki/Onyx

metal - forgyldt, lueforgyldt? det ved jeg ikke.
Forgyldt tror jeg - jeg tror ikke den er original empire (i så fald er den lueforgyldt)
andre kan sikkert mere.

Hvorlænge har din mor haft den?

hose
2008-11-10, 21:18
Nej den skrue er ikke empire fra tiden.
Og jeg synes også at den er for pæn til at være 200 år gammel.

Jeg kan se at andre har skudt fra hoften medens jeg ledte. Alabaster var jeg også over inden jeg satte mig fast på onyx - som jeg er temmelig sikker på.

viol
2008-11-10, 21:25
Oj tack för alla svar. Min mor har fått den av en herre som var 90 år, tyvärr är det försent att fråga var han fick den ifrån. På en av lejonskallarna är den lite grönärjad fläckvis, och under tassarna där den är lite nött,ser det lite kopparaktigt ut. Hose, hur färsk tror du att den är? Tack igen. MVH

LasseC
2008-11-10, 22:01
empire stil - ikke fra tiden.
sten er onyx ?

Det är inte så lätt att se på en bild om det är onyx eller alabaster.
Det kan man i det här fallet nog bara göra genom ett repprov.
DG

hose
2008-11-10, 22:06
de der striber - de er typiske for onyx. Ikke for alabaster.

At han var over 90 år - ja det betyder jo ikke nødvendigvis at han fik den ved fødslen.:D

Hvornår fik din mor den?

Og når jeg siger ikke fra tiden - så se på skruen. Hvis i tvivl.

LasseC
2008-11-10, 22:37

.

Även alabaster har dessa.
DG

viol
2008-11-11, 05:39

At han var over 90 år - ja det betyder jo ikke nødvendigvis at han fik den ved fødslen.:D

Hvornår fik din mor den?

Og når jeg siger ikke fra tiden - så se på skruen. Hvis i tvivl.

:D Nää, han fick den kanske inte vid födsen, men farbrorns farsa fick, och han bev 132 år! Nej då, inte vet jag. Mamma har haft den i ca 2 år.
Jag kan titta hur mycket som helst på skruven och ändå inte veta om den är från 1973 eler 1897...:p

viol
2008-11-11, 05:41
Det är inte så lätt att se på en bild om det är onyx eller alabaster.
Det kan man i det här fallet nog bara göra genom ett repprov.
DG

Hur ska jag göra? Vilket material är mjukast? :)

hose
2008-11-11, 06:47
Jag kan titta hur mycket som helst på skruven och ändå inte veta om den är från 1973 eler 1897...:p

Den er i empire stil. En skrue fra empiren (fra tiden) ville aldrig være så regelmæssig. Den ville være lavet "i hånden"

Skruer så regelmæssige er skåret med "moderne materiel" - dvs udstyr som kommer til i anden halvdel af 1800årene.
Omkring slut af 1800årene efter sen empire og biedermeier kommer der mode i de gamle stilarter. Ny renaissance, ny barok, ny rokoko

Hvis nu du ser på billedet ved dette link http://da.wikipedia.org/wiki/Empire
så vil du genkende elementer i din ornamentik. Udtryksformen i din skål/æske er typisk empire, men hvornår er den lavet?

Man ser på elementer i tingen. En ting kan aldrig være ældre end det enkelte element. Selvom benene ser gamle ud - så afslører skruens regelmæssighed alder. Eller rettere max alder. For det er det du kan på et billede.

Om det så er 1893 eller 1973 er vel ikke så væsentlig. Det gør vel ingen forskel?

Mit bud er ca 100 år. Der var et bud på frankrig eller rusland - og det er noget af et spring.
Et andet bud er en stilkopi fra egypten - anden halvdel af 1900.

Men reelt så skal man havde den i hånden for at komme nærmere.

hose
2008-11-11, 06:51
Vurderinger på nettet - nogen gange så ser man en ting - og straks ved man den er gammel eller den er ny.
Andre gange må man bare konstatere at man ikke kan afgøre med sikkerhed.
jeg har det sådan med denne. Noget siger omkring 100 år - andet siger egypten.

LasseC
2008-11-11, 11:23
Hur ska jag göra? Vilket material är mjukast? :)

Alabaster är mjukast. Om man hittar ett ställe under som det inte syns så kan man ta en nål eller en liten knivspets och försiktigt att repa Om det då repas är det alabaster Onyx låter sig svårligen repas av en knivspets.
Gör det här provet försiktigt så att Du inte skadar stenen.

Jag skulle köpa en onyxskål en gång. Försäljaren garanterade att det var onyx. Jag frågade om jag fick repa på undersidan vilket han glatt gick med på.
Det visade sig att det var en svarvad alabasterskål. Det blev inget köp och innehavaren av den nyöppnade affären blev bestört. Han hade köpt dem som onyx. Så där ser man att det är svårt att skilja på de två.
mvh DG

viol
2008-11-11, 18:51
[QUOTE=LasseC;84339]Alabaster är mjukast. Om man hittar ett ställe under som det inte syns så kan man ta en nål eller en liten knivspets och försiktigt att repa Om det då repas är det alabaster Onyx låter sig svårligen repas av en knivspets.
Gör det här provet försiktigt så att Du inte skadar stenen.

Nu har jag provat och det verkar vara alabaster för det var inget svårt att repa i materialet. Slutsatsen är väl då följande: En slags mojäng i alabaster som försöker efterlikna empirstil och onyx, ålder diffus men inte 200 år och kanske en turistpryl från Egypten, med någe sånär bra kvalitet på skruv, dock ej handgjord. Det var roligt att läsa alla svar! Håll med om att grejjen var lite udda? Personligen tycker jag att den är inte så fin:o
MVH:)

hose
2008-11-11, 18:58
Nej den forsøger ikke at efterligne onyx. Er det alabaster - så er det alabaster.

Den forsøger heller ikke at efterligne empire - den ER i empire stil.
"Og det er en stil."

LasseC
2008-11-11, 18:58
Då var det som jag trodde
Är väl egentligen en lite rolig pryl
Lasse

hose
2008-11-11, 18:59
ja jeg synes at den er flot - og kunne godt finde på at købe den til min "empiresamling"

viol
2008-11-13, 17:45
Nej den forsøger ikke at efterligne onyx. Er det alabaster - så er det alabaster.

Den forsøger heller ikke at efterligne empire - den ER i empire stil.
"Og det er en stil."

Ja, ok.
Mvh :)

viol
2008-11-13, 17:54
ja jeg synes at den er flot - og kunne godt finde på at købe den til min "empiresamling"

Hose, hade det varit min så hade du kanske fått den i julklapp, men tyvärr är det moderns och det är en minnes-grej så det går ikke denna gång:(

Empir är f.ö en ganska speciell stil som jag inte är riktigt van vid, man kanske lär sig att tycka om den om man bara vänjer sig. Jag stöter ej på den så ofta eller så tittar jag kanske åt ett annat håll (med flit) Lite som det var med jugendstil på möbler, det tyckte jag var dystert förr, men nu tycker jag att det kan vara rätt tjusigt. Jaja man ändrar sig med åren. Tack för alla teorier.
MVH:)

Qrt.S
2009-03-24, 16:24
Som hose säger, den är inte från tiden utan är en senare patisch eller stilkopia som det heter på svenska. Jag tror inte den är i onyx utan i alabaster. Onyx är ett ganska hårt material att bearbeta. Gängorna på skruven är väldigt regelbundna och täta för att de skulle vara från ca. 1820-talet och däromkring. Det tror jag inte.