handdator

Visa fullständig version : Ny bok om Gefle-porslin

tallen
2008-11-10, 08:53
Den hett efterlängtade nya boken om Gefle-porslin av Gyllenhammar/Holm har nu nått bokdiskarna! :)

På Adlibris går den för det facila priset 197 kr!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186560905

Jag har givetvis redan beställt den, hehehe...:D

annestig
2010-04-19, 12:04
Jag har beställt rörstrands stora bok, Gustavsbergs tegelsten o GEFLE boken som var så nätt o hanterlig!

Men tyvärr är jag inte alls nöjd, de tjocka böckerna kunde enlmin mening ta bort lite om arbetet vid fabrikerna, ja, jag är nybörjare o hellre visat mer av sina produkter, serier det är luckor i alla böcker o även sidan på nätet med rundturen! Jag förstår som i Rörstrands fall att de inte kan visa alla 545? serviser, men en bok konsentrerad på de + baskunskaperna skulle jag uppskatta. Det gäller inte minst Gefle där saknas mkt tycker jag. Någon som har tips på den sortens böcker jag pratar om bjuder nu på Jane Fredlunds bok Gammalt porslin efter tips av pes rara Rosa som tar sig an oss nykomlingar som oxså vill komma in i klicken o kunna diskutera, hoppas på den, ska i ala fall vinna den!!!:eek:

Kim von Platen
2010-04-19, 17:40
Hallå annestig,
Det finns inga böcker som är heltäckande och visar allt i bild. Författaren, läs förlaget,
måste alltid göra ett urval...

Jag samlar på Blått Band, Gefle 1930, Percy, och nästan all kunskap jag samlat kommer från priskuranter och samlarvänner på nätet (plus Prylsnubben här på PES).
Har inte läst nya boken, men kommer köpa den. So long...

PS. Rosa är en ögonsten, det var du Rosa som lotsade mig in i Pesanien.

tallen
2010-04-21, 06:45
Gefle-boken är ja ganska heltäckande, men det saknas förstås en del bilder i den. Jag pratade lite med Tord och Björn som gjort den och det är ett stort arbete och förstås omöjligt att hitta alla grejer för fotografering. Ni ska dock hava förtröstan, det kommer snart ännu en ny bok om Gefle-porslin, en fotobok med ca 400 bilder! Den ser jag verkligen fram emot :D

Fokus kommer ännu en gång att ligga på konstgodset, så vi som samlar bruksporslin får vänta till dessa jag har tid att göra en fotobok med modeller och dekorer ;)

annestig
2010-04-23, 18:52
Jag är sååå glad över att äntligen kommit över Tord Gyllenhammars bok Gefle porslin,modeller och dekorer.:D

Den måste ju bli en ypperlig komplettering till den i mit tycke torftiga nya Gefle boken
och så har vi ju Tallens kompletteringar, som säkert kommer till pass!!!;)

tallen
2010-04-23, 23:06
Jag är sååå glad över att äntligen kommit över Tord Gyllenhammars bok Gefle porslin,modeller och dekorer.:D

Den måste ju bli en ypperlig komplettering till den i mit tycke torftiga nya Gefle boken
och så har vi ju Tallens kompletteringar, som säkert kommer till pass!!!;)

Det är ju märkligt att du tycker den nya boken är torftig, båda böckerna innehåller ju i princip samma register över Gefle-porslinet...den nyare boken är mer uppdaterad dessutom...:p