handdator

Visa fullständig version : Fråga: Sideboard i teak, kan den vara dansk??

retro ante
2008-10-28, 11:42
Jag fyndade denna vackra skapelse på loppis och tycker att den är så väl arbetad och snygg att det borde kunna vara någon "kändis" som har gjort den.Tacksam för alla funderingar kring detta.
Jag har slarvat och har endast längdmåttet som uppgår till 205 cm.

engelsson
2008-10-28, 12:15
Hittar du ingen text nånstans..

Ballonggreven
2008-10-28, 12:32
Rent spontant skulle jag säga att det är svenskt.

retro ante
2008-10-28, 12:32
Har letat överallt och ser inga spår av etiketter eller brända stämplar eller något som avslöjar något!!
Ingen som har en vild gissning?

engelsson
2008-10-29, 21:34
Då får du nog snällt vänta tills någon väldigt kunnig känner igen den...

Johan Pug
2008-10-31, 20:53
Ett bra sätt att se om den är välgjord är i skarvar och hopfogningar. Alla kända namn använde sig av tillverkare som levererade hög kvalitet. Då är passformen perfekt överallt, även på icke synliga delar, och man kan se att eventuella små irregulariteter i tillverkningen av delarna är efterbearbetade.

När det gäller detta sideboard så tycker jag att formen ser lite för enkel ut. De flesta kända namn brukade/brukar lägga till mer liv i formen. Därför tror jag på typ IKEA, som har gjort många fina kvalitetsmöbler genom tiderna.

Mochens_gubbe
2008-10-31, 21:00
Nja, IKEA kanske inte är det självklara valet för en möbel från 60-talet, i alla fall inte som producent eftersom dom ju inte tillverkar själva. Däremot tycker jag det ser ut som ett "standardsideboard" som skulle kunna vara tillverkad på vilken som helst av alla de möbelfabriker som fanns på den tiden. Oavsett vem som designat den så ser det ju ut att vara en välgjord sak, som så mycket annat från den tiden, även om jag tycker att benen ser lite "fel" ut.

Johan Pug
2008-10-31, 21:42
Det var lite så jag menade med "typ" IKEA - inte att det nödvändigtvis var inköpt där, men att det ser ut vara ungefär den kvaliteten som en del av IKEAs sortiment hade på 60-talet. Men visst - IKEA hade inte i närheten av dagens volymer på 60-talet och det fanns fortfarande en levande möbelhandel då, så din beskrivning är mer prick på! :)

retro ante
2008-11-01, 17:29
Tack för era synpunkter.
Kan hålla med om att den kanske ser lite enkel ut på bild och då framförallt benen.Det jag tycker, som ser den i verkligheten är att förutom ev. benen så känns den väldigt välgord ex. de "svarvade" listerna som dörrarna skjuts på kännns som ett bevis på hög kvalité och även tycker jag att man ser detta på lådorna och dess ihopsättning.3 st av lådorna har även grön filt i botten.
Tycker också att de utsvarvade handtagen på skjutdörrarna känns lite speciella (syns dåligt på bild),de går nästan över hela dörren.
Hursomhest!
Trevligt forum detta, här kommer jag "hänga" mycket!!!

gallertallrik
2008-11-01, 19:47
Tack för era synpunkter.
Kan hålla med om att den kanske ser lite enkel ut på bild och då framförallt benen.Det jag tycker, som ser den i verkligheten är att förutom ev. benen så känns den väldigt välgord ex. de "svarvade" listerna som dörrarna skjuts på kännns som ett bevis på hög kvalité och även tycker jag att man ser detta på lådorna och dess ihopsättning.3 st av lådorna har även grön filt i botten.
Tycker också att de utsvarvade handtagen på skjutdörrarna känns lite speciella (syns dåligt på bild),de går nästan över hela dörren.
Hursomhest!
Trevligt forum detta, här kommer jag "hänga" mycket!!!
Hej! Svårt att hitta svenska, lite mindre kända designers, jag har ett teakbord 60-tal av en svensk, Albert, Tibro. Hittat väldigt lite om honom, men vem vet , han kanske har designat ditt sideboard också (jag har dock märkning på bordet).

Mochens_gubbe
2008-11-02, 17:09
Albert, Tibro var en möbelfabrik i Tibro som hette Albert Larssons möbelfabrik en gång i tiden, om jag minns rätt. Likanande tillverkades av flera andra fabriker i bl a Tibro t ex Ajfa, Ulferts, Tibro Möbelindustri, Bogeryds osv osv.Dessutom vimlade småland av möbelfabriker vid den här tiden.........

hypo
2008-11-15, 03:28
Tacksam för alla funderingar kring detta.

Trodde själv vid en första anblick att det såg ut som en Erik Wörtz för ikea, kollade dock vidare & kom fram till att det är en :
Arne Vodder för P.Olsen/Sibast
Tror du skulle få ett pris mellan 6-8000:- på en kvalitetsauktion.(Kanske lite mer om det skulle finnas fler intressenter)
Den borde vara signerad/brännmärkt någonstans, gör en till koll efter signeringar.

retro ante
2008-11-17, 21:05
Är det en Vodder? Har kikat mycket på hans sideboards och tyckt att det finns likheter men inte kommit fram till samma slutsats som dig! Skickade även en bild till "Lauritz" och de nämnde inte hans namn.
Hoppas det är en Vodder!!!
Tack alla än en gång för era synpunkter.
Fler tas gärna emot...

Ballonggreven
2008-11-17, 21:17
Nejnej! Ingen Vodder!
Den har ytliga likheter men är alldeles för enkel i utförandet.
Här är en Vodder som liknar din:
http://fraserandsaywell.com/page4.htm

retro ante
2008-11-17, 21:38
Jag håller med dig!Jag nöjer mig med "bättre svensk design" som beskrivning på sideboardet....
Hursomhelst så gillar jag det ju!!
Tack!