handdator

Visa fullständig version : Förbryllad - Gunnel Nyman?

TonyR
2006-05-05, 09:14
Hej, jag har lagt ut en vas på tradera som är signerad Kaj Franck Nuttajärvi Notsjö -58. Flera har mejlat mig och påpekat att det är en vas av Gunnel Nyman istället, och hon gick bort 1948 om jag inte minns fel. Frågan är ju nu om detta är en falsk signatur, eller om någon medhjälpare på Notsjö har signerat fel helt enkelt? Jag vore tacksam för lite teorier, detta är nämligen ett mysterium för mig än så länge.

Länk till auktionen: http://www.tradera.com/auction/aid_28163178

Äjth
2006-05-05, 09:21
Felsignerad är den knappast. Finns där inte modeller av Franck som liknar de Nyman gjort. Har du surfat och googlat efter att finna liknande modeller. Vilka belägg har de som hört av sig, för att det skulle vara Nyman?

TonyR
2006-05-05, 10:42
Felsignerad är den knappast. Finns där inte modeller av Franck som liknar de Nyman gjort. Har du surfat och googlat efter att finna liknande modeller. Vilka belägg har de som hört av sig, för att det skulle vara Nyman?

Jag har googlat, och det är endast gunnel n som gjort vaser i detta utförande, Kaj Franck har jag inte hittat en enda spikoptik av.

De som hört av sig verkar vara väldigt kunniga i området så jag får helt enkelt lita på dom

TonyR
2006-05-05, 10:43

Förresten, vad menar du med att den knappast är felsignerad? Har du nåt belägg för ditt påstående?

Äjth
2006-05-05, 11:02
Tony, jag föreställer mig bara att alla objekt granskas innan de släpps, både vad gäller numreringen och formgivarnamnet. Om en hel produktionsenhet av denna vas vore felsignerad så kan det ju vara intressant i och för sig, men om bara ett enda exemplar är felsignerat så må det vara den mänskliga faktorn.

TonyR
2006-05-05, 14:57
Tony, jag föreställer mig bara att alla objekt granskas innan de släpps, både vad gäller numreringen och formgivarnamnet. Om en hel produktionsenhet av denna vas vore felsignerad så kan det ju vara intressant i och för sig, men om bara ett enda exemplar är felsignerat så må det vara den mänskliga faktorn.

Ok, nu förstår jag vad du menade. Det intressanta är ju ifall signaturen är äkta eller falsk. Nyman är ju enligt uppgift "hetare" än Franck, så det vore lustigt om nån förfalskat signaturen.

Äjth
2006-05-06, 12:44
Spikoptik är ju en teknik som anändes av många glaskonstärer, varför Franck inte skulle gjort ngt i den väge förvånar mig, jag tror säkert att´han står sm pappa til de här vasen.

TonyR
2006-05-06, 17:38
Spikoptik är ju en teknik som anändes av många glaskonstärer, varför Franck inte skulle gjort ngt i den väge förvånar mig, jag tror säkert att´han står sm pappa til de här vasen.

Jag menar inte att Kaj Franck aldrig gjort nåt i spikoptik, utan att det inte dök upp nåt när jag googlade.

Om du kollar följande länk så ser du att det är en likadan som jag har:
http://www.trocadero.com/accents/items/259684/item259684store.html

Sladden
2006-05-15, 11:50
Likheten är ju slående. Dock ser G. Nymans vas ut att vara mera "klockad".
Kan ju vara så att K. Frank designat en vas som är mycket lik Nymans?
Har du varit i kontakt med glasbruket? De kanske kan hjälpa dig.

TonyR
2006-05-24, 09:57
Likheten är ju slående. Dock ser G. Nymans vas ut att vara mera "klockad".
Kan ju vara så att K. Frank designat en vas som är mycket lik Nymans?
Har du varit i kontakt med glasbruket? De kanske kan hjälpa dig.

Har inte hittat någon kontaktinfo till nuutajärvi, men tror starkt att detta är Nymans verk. Att Kaj Franck skulle designa en nästan identisk vas låter inte troligt i mina öron. Teorin om felsignering av nån på bruket håller jag som mest trolig, eftersom hennes vaser blåstes långt efter hennes död 1948.

Nu är vasen såld till en finsk Gunnel Nyman-samlare bosatt i Finland i alla fall.