handdator

Visa fullständig version : Bomärken

Jonny Mårtes
2008-10-14, 19:06
"Svenska gods och gårdar" utgavs 1935-47 i 51 band. I dessa finns också de gamla bomärkena som tillhörde respektive gård (iallafall i banden som behandlar socknarna här i Hälsingland). Om man har någorlunda kläm på vad en bomärkt sak kommer från kan man söka i dessa böcker vilken gård den har varit i ägo. Liknande bomärken används ju naturligtvis i flera gårdar utöver landet så någon form av härledning måste man ju ha då.

Såg också att de finns på dvd. 999 spänn för allt eller 399 för en tredjedel av landet typ. Vet inte om bomärken finns i dvd-versionen men det kan man väl fråga då om man har behovet. Bara ett tips till allmogefolket som säkert de flesta av er redan visste....

Här i Hälsingland kunde man se bomärkningar av föremål ända in på 1960-talet, framförallt handredskap då. Som kuriosa kan jag nämna att vissa storbönder (de hade naturligtvis brännjärn istället för att tälja ut det) t o m bomärkte sitt rösvirke (hässjnings-virke).

Rubus Arcticus
2008-10-15, 14:43
Låter intressant. Vet du var man köpa denna dvd versionen?

FBQ
2008-10-15, 18:59
Är nog lite vanskligt att bara använda gods och gårdar för att spåra bomärken - bomärken var ju invidivuella för en person - ofta gick de i arv från far till son, men långt ifrån alltid med flera söner fick ju de yngre lov att hitta sina egna bomärken. I dalarna har det varit vanligt med en bomärkes-genealogi där enkla bomärken byggts på för varje ny generation. I Uppland har varje person sitt bomärke, och från 1600- till 1800-tal kan det handla om ett tjugotal bomärken som använts på gården - i Dalarna alla fall några stycken. Samma bomärke kan ha avänts om och om igen, ibland t.o.m. i samma socken (dock inte samtidigt).
Problemet är att gods och gårdar inte är heltäckande - jag skulle gissa att kanske max 10% av alla gårdar är med - antar att det är lite olika på olika håll. Gårdinnehavarna fick betala för att vara med - har hört någon om att man kunde betala ytterligare och få en mer utförlig beskrivning av gården.

Fast visst är gods och gårdar en verkligt rolig källa - synd att de brukar vara så dyra. Jag har dock värmlandsbandet som jag köpte på loppis för 5:- - byter det gärna mot något annat (Övre Dalarna, Uppland, Västmanland) om någon skulle vara intresserad :)

(vet det borde ligga på bytessidan - men eftersom nu verket kom upp kunde jag inte låta bli - admin får väl be mig flytta om det inte passar här)

Rubus Arcticus
2008-10-15, 20:18
Hittade detta band av "Svenska gods och gårdar. Del XLII. Västerbottens län (södra). Degerfors, Nordmalings och Bjurholms, Umeå domsagas samt delar av Nysätra tingslag. Under redaktion av Wald. von Sydow och Sten Björkman#
Hur kan det vara så dyrt??

FBQ
2008-10-15, 21:00
Tror det har att göra med att många hembygdsforskare vill ha dessa. Ger ju väldigt värdefull information om gårdarna i trakten i början av 1900-talet. Många har ju också släktingar som bott på de gårdar som finns beskrivna och tycker det är roligt att ha en beskriving på sin farfars gård med familjen och foto på huset.

Jonny Mårtes
2008-10-15, 22:12
FBQ ger naturligtvis en helt riktig beskrivning av problematiken.

Jag sa inte att det var heltäckande på något vis, om det verkade så uttryckte jag mig lite olyckligt. Däremot om man har en hint om vilken by det kommer från så kanske man kan hitta rätt. Det är iallafall den mesta dokumentation som finns av bomärken vad jag vet. Lite olika bra också beroende var man kommer från. I t ex Hälsingland var det mycket rika bönder som hade råd att betala för att vara med och som dessutom ägde mycket föremål. Rätta mig om jag har fel.

söffe
2008-10-15, 22:15
Tror det har att göra med att många hembygdsforskare vill ha dessa. Ger ju väldigt värdefull information om gårdarna i trakten i början av 1900-talet. Många har ju också släktingar som bott på de gårdar som finns beskrivna och tycker det är roligt att ha en beskriving på sin farfars gård med familjen och foto på huset.

De används dessutom för att få ytterligare information om var släktingarna bott av dem som håller på med släktforskning.
Söffe;)