handdator

Visa fullständig version : illustrerade tidskrifter

narran
2008-10-11, 11:58
En vän till mig har en bunt mycket vackra illustrerade tidskrifter från 1856 och fram till sekelskiftet. Tidskrifterna är franska och tyska. Varken han eller jag kan dessa språk, men efter att ha sett illustrationerna verkar det vara den tidens svar på illustrerad vetenskap eller liknande tidskrifter. En del är i rätt bra skick för att vara så pass gammla. Nån här som har en susning om vad dom kan vara värda.

FBQ
2008-10-11, 19:07
Tror att det då handlar om någon fransk motsvarighet till Svenska Familje Journalen och motsvarande tidningar, alltså väldigt breda tidningar - historiska berättelser, reseskilldringar, biografier över kända personer, nya vetenskapsrön men också modereportage, inredningstips osv.
De svenska motsvarigheterna brukar kosta ungefär 50-150 kronor per inbunden årgång. Enstaka nummer kostar inte mer än några eller någon tia - väldigt ofta ser man dem slaktade med xylografierna sålda enskilt - finns det färglitografier ökar nog intresset. Och är tidskrifterna på franska minskar ju intresset för texten - annars hade nog en intressant artikel från krimkriget t. ex. kunnat öka värdet på ett enskilt nummer.

Detta sagt med hänvisning till att jag inte vet vilken tidskrift det handlar om och hur vanlig den är.
Du får annars gärna visa bild på dem - 1856 är ganska tidigt, i Sverige kommer liknande tidskrifter först på 1860-talet.

Detta sagt med

narran
2008-10-11, 20:39
jag har för mig att en av dem helle le monde illustritate eller nått sånt. Den tyska var tryckt med sånt där gammalmodigt typsnitt som jag inte kan läsa

Kaptenen
2008-10-11, 22:05
Här är en avslutad auktion på Le Monde illustré.
Paris, 1865-1867. 6 volumes in-folio, demi-chagrin ( 3 årgångar inbundna i halvfranska band)

http://cgi.liveauctions.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28272&item=350088352476