handdator

Visa fullständig version : En bunte skåp...

Diz
2008-10-08, 09:46
Är det någon som kan berätta mer om dessa skåp/möbler? Enda informationen jag har för tillfället är att det vita och det gröna skåpet ska vara gjort i ek. All info av intresse; Ålder, stil, värde osv.

Sen undrar jag hur man bäst tar hand om dem. Det vita skåpet tex har varit svartlaserat från början, men min farmor målade om det till vitt. Ska man ta bort den vita färgen eller låta det va?

Tack på förhand. :)

FBQ
2008-10-08, 09:58
De två första skåpen är i Jugendstil- antagligen tillverkade 1905-1930 (vita skåpet skulle jag kanske säga 1900-1925) Jag skulle nog tycka att första skåpet skulle bli mycket trevligare om det var i lackad ek i stället för nuvarande färg, men möjligheten finns ju kvar att åtgärda det senare, om du tycker nuvarande färg är ok går det ju att vänta med projektet.

Den låga bokhyllan är 40-tal, och skohyllan ser ut som 70-tal eller 80-tal.

FBQ
2008-10-08, 10:04
Om färgavtagningen och lackningen blir fult gjord är det ju värre än att låta färgen sitta kvar - skulle målningen få sitta i 100 år så kommer antagligen de flesta att börja tycka att den skall få vara kvar :)

Diz
2008-10-08, 10:39
Tyvärr så har min inte fullt så smarta faster ansett att det var en bra idé att skrapa bort lite färg på höger sida av skåpet, samma "teknik" har hon använt lite här och där i huset, vilket inte har varit alldeles poppis vill jag lova. Så mina alternativ nu är:

lämna skåpet som det är, komplett med avskrap
måla över det svarta, med vitt då
göra om från början och lasera svart igen

Det svåra i kråksången är att skåpet är 150 mil bort, samt att dödsboet som det är en del av är skuld belagt. För att bli av med dessa skulle vi behöva sälja en del saker. Det är så himla svårt att veta vad man ska sälja och vad man ska behålla. De fina sakerna är ju ofta de man kan få pengar för... :rolleyes:

Vad kan man räkna med att få för skåpen ovan? Kan man få ut lite för detta så kan jag kanske unna mig att behålla en del av det fina porslinet istället... :p