Visa fullständig version : Minns inte rubrken
För en tid sedan lade ngn på glastråden ut en bild på en vas eller flaska/karaff i klarglas med en glasslinga lagd runt halsfästet,minns inte alls namn på tråden eller ngt anat men har bilden av objektet framför mig. Fann idag en vas i samma stil och skulle bli glad om ngn som var involverad i den tråden kunde uppdatera mig! Ni får ursäkta de ute blivna bokstäverna men min värds dator har en defekt ifråga om tangentnedslag.
Här kommer vasen som jag vill anknyta till.ca 20 cm hög.
Hej Äjht.
Hoppas du ursäktar om jag lägger in en liknande flaska på samma tråd. Hittade den igår och tänkte precis lägga in den då jag hittade din tråd.
Tyckte jag hittat en läcker liten flaska eller karaff med pålagda glasslingor runt halsen, ca 22cm hög är min. Alldelens rund kupa i jämförelse med din.
Jättetunt glas. Så tunt att när jag skulle tvätta rent den så rann vatnet RAKT IGENOM :o . Puntelmärket hade ett hål. Denna vatten- eller vinkaraff är helt oanvänbar.
Ser fram emot synpunkter på våra karaffer.
:)
Lyfter denna fråga och hoppas på respons.
Jag tar o lyfter den igen åt både Kecke och mig.
Har nu en likartad karaff, lätt lila i tonen, inte rund efter axlarna utan lite mer "kurvig". Lägger in bild senare. Slingorna kring halsen är desamma men på min nya är de två omgångar av slingan.
Den förstnämda karaffen kan nog vara ett prov gjort igår. Den mer bulliga "Äjth:s" verkar vara gammal med tanke på beskrivningen. Vattenkaraffer där tillhörande glas skall vila på ringarna.
Såg att det var en hel del karaffer innan dessa sistnämda två.
Här kommer den lila-tonade karaffen.
De övre karafferna är vattenkaraffer vanligast mellan 1850-1900.
Kallas stolpkaraff och är nog gjorda på de flesta glasbruk för finare
glas, finns med i Reijmyres kurant 1853 och Eda 1862 bla.
Den undre med lilaton finns med i Reijmyreskurant 1853 och Kostaskurant
1855 som vattenkaraff med afsats, finns i 4 storlekar.
Vad jag kan se på din lilatonade karaff så lutar det nog år 1850-1860-tal
även om säker denna modell också kanske är allmän under andra halvan
av 1800-talet, jag har inga nyare kuranter så de kanske gjorde modellen
framåt sekelskiftet också?
Tack AF.
Då vet jag att jag har en stolpkaraff med hål i botten.
Får väl se till att ingen försöker använda den. ;)