Visa fullständig version : Vas eller Karaff
Dessa två vaser har funnits i mina morföräldrars hem.Min mormor har använt dom som både vaser och ibland karaffer allt efter humör.Min mor har sagt att dom fanns redan på 20 talets slut när hon växte upp,vid bodelningen på 80 talet va det någon som sa att det va Orrefors sandviken sodavaser??det finns ingen signatur,Någon av er som vet något eventuell ålder och värde.
Tacksam för all information.
hej C.R.
Har tittat i min sammanställning av glas gjorda på
Sandvik-Orrefors. Den är säkerligen inte komplett
men omfattar det mesta av vad Gate och Hald
komponerade. Kan inte hitta dina vaser/karaffer
men osvuret är bäst.
Tycker själv att de är lite "klumpiga" jämfört med vad
Gate/Hald gjorde. Mycket av deras produktion är graclit
och formfulländat. Undantag från detta finns naturligtvis.
Har själv samlat Sandvik men törs inte påstå att dina
saker är Sandvik/Orrefors.
Litet tillägg.
Sanviksglaset när det lanserades runt 1920-talet blev populärt och andra glasbruk hängde naturligtvis på trenden. Vanligast är det bruna glaset men glaset gjordes även i andra färger.Bl.a. blått,grönt och ofärgat.
Anledningen till att man varit lite "tyst" är just att dom inte ser ut att vara något i hästväg precis. Och man vill ju på intet sätt påskina att det är "hum".
Och absolut inte säga att det är "hum i kvadrat" utan propp.
Men jag förstår att affektionsvärdet står på topp, så det gör ingenting om man gör en liten antydning.
Ingen driv efter sådant här glas, en antikare har till ett överkomligt pris haft skål av Hald skitlänga utan att bli av med den.
Har nog någon gång i tiden köpt en liknande för en 5:-. har för mig att den nu kostar 200-400 och då får man ha den länge.
Oftast kännetecknas Sandvikglaset av lätta och eleganta former. Vasen till vänster är komponerad av Hald och den högra okänd. Dansk? Bilden blev inte så bra men jag tror skillnaden framgår.