handdator

Visa fullständig version : Etymologi

Äjth
2006-04-22, 16:25
...är det vad man läser när man intresserar sig för insekter? kanske borde jag ge mig in i det, blir så fascinerad av alla insekter man finner i flaskor, slålar vaser etc, getingar, spindlar av varierande storlekar o utseende, större o mindre myror, flugor, små skalbaggar och allmännna mjöl och matvaru-insekter. Tänk så länge de kan ha legat där? inkapsalde i damm, växtdelar eller tillsammans med barnens små kulor att träda upp på band, tvestjärtar stelnade i icke ofarlig posé, myggor med trötta ben och sländor som kraschat i en stor bålskål, fjärilar som fortfarande bär sin färgprakt, små svarta tusenfotingar (har faktiskt inte sett på dem några decennium nu. Förtorkade outvecklade larver längst ner i knoppölen, bin som oxå dunsat ner och aldrig fann sig väg ut genom den förrädiskt trånga öppningen där ännu några droppar porter glänste i höstsolen.
Jo då där finns en hel värld att upptäcka i den andra världen. Den förtorkade groda jag fann i cigarettutiet torde nog ändå vara ett barns verk och inte stundens störtdykning!

Lill-Einar
2006-04-22, 16:59
Nej, är inte etymologi läran om ordens ursprung?
För övrigt har jag aldrig tänkt på insekter på det sättet som du beskriver, men med din beskrivning så blir man nästan sugen...

Ballonggreven
2006-04-22, 17:09
"Entomologi" vill en gammal fältbiolog påminna sig att det heter när man intresserar sig för småkryp.

Kecke
2006-04-22, 17:10
"Etymologi är den del av lingvistiken (språkvetenskapen) som utforskar de olika ordens ursprung, härledning och historia."

Entomologi är läran om insekter.

Äjth, du måste göra många inköp du, inte hittar jag så spännande saker i mina pryttlar. Skulle velat se din min när du öppnade cigarettetuiet med grodan. :D

Äjth
2006-04-22, 17:12
Entomologi, just så Ballonggreven, de ligger nära varann, även innehållsmässigt faktiskt. En massa småord som man ska hålla reda på, en del levande andra döda, eller halvdöda och de far ikring och är ibland svåra att hålla reda på. :D
Lill-Einar, det finns världar överallt som man inte lägger märke till, men visst kan de te sig spännande när ngn sätter ljuset på dem? :)

Tingeling
2006-04-22, 19:18
Är de små liven döda är det väl ok men var på en bondauktion där det fanns ett äldre skrivbord. Då jag var på jakt efter ett så var jag där och kollade så det var helt, drar ut en låda och fann ett bo med små levande rosa råttungar! Behöver väl inte säga att det inte blev något inköp :eek:

Peter S
2006-04-22, 19:26
För att inte tala om alla larver som bor i alla besticklådor! Var kommer de ifrån?

Äjth
2006-04-22, 19:28
De kommer från mjöl huvudsakligen. Husmor bakar och slamrar med besticklådan med mjöliga händer.

Kecke
2006-04-22, 19:56
Är de små liven döda är det väl ok men var på en bondauktion där det fanns ett äldre skrivbord. Då jag var på jakt efter ett så var jag där och kollade så det var helt, drar ut en låda och fann ett bo med små levande rosa råttungar! Behöver väl inte säga att det inte blev något inköp :eek:
Snälla nån, möss kostar pengar. ;)
Kanske du skulle köpt skrivbordet och fått mössen på köpet. Möss är ju söta, tills dom blir STORA RÅTTOR. :eek: