handdator

Visa fullständig version : Gamla bruksföremål uppåt väggarna.

Eaglewoman
2008-09-19, 13:00
I mitt gamla sommartorp...som egentligen är ett hus med ladugård osv...har vi tagit vara på alla gamla bruksföremål vi hittat där under somrarna. De har hamnat uppåt väggarna som synes för att alla som kommer dit ska få njuta av dem. Jaa...och så vi såklart :p Sen finns det föremål som jag inte fotat ännu. Men finns intresset här för sådant så fotar jag gärna fler. Det rör sig om äggställ och liknande saker.....även en gammal lie :)

Äjth
2008-09-19, 14:02
Den där blå hyllan ser trevlig ut! eller...vad är det?

Ulferic
2008-09-19, 15:33
Har själv brukade föremäl både upp på väggarna och annorstädes där plats finnes. Då är vi i alla fall några stycken här på PES som diggar dessa saker. Fyll gärna på med mer bilder Örnen. Har visat en del av vad jag har, så även Lars H. och några till. Dom kör ju Antideckarna i repris så då kan väl även vi reprisera ett eller annat.

Ulferic
2008-09-19, 15:47
Kan passa på att nämna att jag sen en tid tillbaks lagt upp lite bilder i mitt album på "min sida" Mest för att testa. Blir säkert mer bilder vad det lider.

Eaglewoman
2008-09-19, 22:49
Den där blå hyllan ser trevlig ut! eller...vad är det?

Det är en paradhandukshängare...(puh)...som jag målat blå.

Eaglewoman
2008-09-19, 22:52
Har själv brukade föremäl både upp på väggarna och annorstädes där plats finnes. Då är vi i alla fall några stycken här på PES som diggar dessa saker. Fyll gärna på med mer bilder Örnen. Har visat en del av vad jag har, så även Lars H. och några till. Dom kör ju Antideckarna i repris så då kan väl även vi reprisera ett eller annat.

Ok...nästa gång jag åker till torpet så ska det fotas lite mera :)
Jag tycker det är viktigt att ta vara på de gamla sakerna. Dagens "slit-å-släng" saker är inte riktigt samma sak. För inte kommer det väl att hängas upp plastsaker och liknande om några generationer? :confused:

Eaglewoman
2008-09-27, 18:41
Jag lovade visst att visa lite mer gamla bruksföremål. Så här kommer det lite bilder:

Eaglewoman
2008-09-28, 15:40
Jag undrar lite över bild numro 3. Saken till vänster...har den använts till lin? Den liknar faktiskt en sådan sak jag har till att hacka kryddor mm med :rolleyes:

Lars H
2008-09-28, 16:07
Jag undrar lite över bild numro 3. Saken till vänster...har den använts till lin? Den liknar faktiskt en sådan sak jag har till att hacka kryddor mm med :rolleyes:
Skulle tro den är för kött
I större skala än vad jag visar
Ett större hackae bord kräver den nog

Eaglewoman
2008-09-29, 09:54
Skulle tro den är för kött
I större skala än vad jag visar
Ett större hackae bord kräver den nog

Tack för svaret!
Med tanke på att mitt sommartorp är "rustat" med ladugård och hela faderullan så gissar jag på att den kom till användning vid slakten. Det påminner mig om att jag inte letat i ladugården efter roliga ting :D

Ulferic
2008-09-29, 11:33
Med örnens göda syn så hittar du säkert en eller annan kul grej även i ladugården.
Mycket ägg blev det.

Eaglewoman
2009-05-31, 10:42
För ett år sedan lovade jag att titta i ladan ifall där rymdes lite roliga saker. Men där fanns "bara" det normala man man brukar hitta i lador/ladugårdar.
Tyvärr....när jag var som mest igång med att fotografera....så tog batterierna slut i kameran :mad: så det blev bara dessa bilder:

LasseC
2009-05-31, 19:19
Det gamla tröskverket får man nostalgiska vibbar av. Jag hör nästan skramlet av det och alla andra vagnar när det i mycket sen kväll drog förbi vårt hus draget av en ånglokomobil. Jag har också varit med och tröskat med en sådan där ånglokomobilen ställdes upp och drog hela tröskmaskineriet.
DG