handdator

Visa fullständig version : Knivar

Lars H
2008-09-05, 21:11
Några stycken jag har
Inte så gamla, men dom gamla är svåra att finna

FBQ
2008-09-05, 22:50
Är det bara köksknivar i tråden?
Tycker det går att hitta se en del, fast då just inte jättegamla - här är några från min kökslåda, nu är dom ju ärvda allihopa.
Nederst är Järnbolaget, ovanför L. F. Ståhlberg, sista omärkt.

Undrar om man överhuvud taget använde knivar av köksknivstyp i någon högre grad längre tillbaka.

Lars H
2008-09-06, 09:33
Tror nog att dom första fyra är köksknivar
Men här kommer några andra

Ulferic
2008-09-06, 10:08
Knivar är inget jag direkt köper. Några har jag dock.
Dessa två "knivar" är väl inte direkt rumsrena men nu finns dom. Har vad jag blivit upplyst om använts i ett makabert sammanhang. Fick dom för många år sedan om det blir bättre av det. Bladets längd är 49 cm. Totala längden 65 cm. Vad dom använts till får ni själva luska ut. Får plocka fram lite trevligare knivar ur gömmorna.

viol
2008-09-06, 10:11
Hej Lars H, min kniv ville vara med i din tråd, hoppas ok? knivbladet är helt, jag fotade bara lite snett. MVH

Äjth
2008-09-06, 10:12
Några stycken jag har
Inte så gamla, men dom gamla är svåra att finna

Det ser ut som några av de översta knivarna har kolstålsblad. Jag använder själv sådana hemma. De måste slipas, men har en grym skärpa. De är numera förbjudna att användas i restaurangkök etc då de rostar om man inte håller efter dem efter varje användning.

Lars H
2008-09-06, 10:47
Två hårt slitna

Lars H
2008-09-06, 10:53
Hej Lars H, min kniv ville vara med i din tråd, hoppas ok? knivbladet är helt, jag fotade bara lite snett. MVH

Klart den ska vara med, är ju därför jag började tråden
Vill se vad andra har, alltid lär man sig något

Lars H
2008-09-06, 11:05
Det ser ut som några av de översta knivarna har kolstålsblad. Jag använder själv sådana hemma. De måste slipas, men har en grym skärpa. De är numera förbjudna att användas i restaurangkök etc då de rostar om man inte håller efter dem efter varje användning.

Dom gamla använder jag inte
Tjänsten i köket får dom nya stå för

Lars H
2008-09-06, 11:43
Den ensamma kniven är smid i slutet av 1800 talet

viol
2008-09-06, 11:46
Lars H, vet du även när min kniv kan vara tillverkad? Tack.:)

Lars H
2008-09-06, 11:49
Lars H, vet du även när min kniv kan vara tillverkad? Tack.:)

Jag kan inte så mycket om knivar, tycker bara det hör hemma bland almogens redskap
Du får nog svar snart på din fråga

viol
2008-09-06, 12:14
Jag kan inte så mycket om knivar, tycker bara det hör hemma bland almogens redskap
Du får nog svar snart på din fråga
Jag kan inget heller, men här, Lars H, kan vi ju lära oss mer, se bra länk. Jag tog upp den lille luppen ur lille handväskan och såg att det stod faktiskt Erik Frost och nåt mer på min kniv, verkar vara ett märke som finns än idag. En av till salu knivarna var lik min.
http://www.cultur.nu/knivar/index.shtml

Lars H
2008-09-06, 12:22
Jag kan inget heller, men här, Lars H, kan vi ju lära oss mer, se bra länk. Jag tog upp den lille luppen ur lille handväskan och såg att det stod faktiskt Erik Frost och nåt mer på min kniv, verkar vara ett märke som finns än idag. En av till salu knivarna var lik min.
http://www.cultur.nu/knivar/index.shtml
Tack för länken

viol
2008-09-07, 10:37
Dessa två "knivar" är väl inte direkt rumsrena men nu finns dom. Har vad jag blivit upplyst om använts i ett makabert sammanhang. Fick dom för många år sedan om det blir bättre av det. Bladets längd är 49 cm. Totala längden 65 cm. Vad dom använts till får ni själva luska ut. Får plocka fram lite trevligare knivar ur gömmorna.
Hm jag har inte en aning, men jag hoppas att du inte har fått dom från Polishistoriska museet.:eek:

Fireflites
2008-09-07, 12:58
Tack för länken

makabert låter spännande juh berätta =)

HgF
2008-09-07, 15:30
"Lars H, vet du även när min kniv kan vara tillverkad? Tack."

Viol - din kniv är sannolikt från 1930-talet, tillverkad
av Erik Frosts knivfabrik i Östnor i Mora socken.

viol
2008-09-07, 15:32
Tack HgF! Jag trodde den var lite äldre. Där ser man. MVH

Äjth
2008-09-11, 12:39
Kolstålknivar ja, här är mina köksknivar, en för kött och en för grönt. Nyslipade tar jag mig an dagens matlagning!!
Använder elektrisk slipmaskin, så de är alltid nyvässade och redo. Rekomenderas varmt matlagningsglada.

Lars H
2008-09-18, 00:04
Kolstålknivar ja, här är mina köksknivar, en för kött och en för grönt. Nyslipade tar jag mig an dagens matlagning!!
Använder elektrisk slipmaskin, så de är alltid nyvässade och redo. Rekomenderas varmt matlagningsglada.
goa knivar

Lars H
2010-03-06, 22:40
För val nu när det är valår

Lars H
2010-03-06, 22:44
För val nu när det är valår

alltså den kniv man karvar i det borgerliga ledet med.
alltså en knivig fråga

prylsnubben
2010-03-06, 22:50
YES, Äjth. Ja vill ju va som Duuuu.......:cool:

prylsnubben
2010-03-06, 23:05
Till kött, Ja. Till grönsaker, Ja.
Men man måste ju också ha en kniv till BRÖD, inte sant.....:D

umeubbe
2010-03-07, 10:29

Hej ulferic

Du får rätta mig om jag har fel men brukar inte den där typen av knivar kallas machete? Visst kan man missbruka en sådan på det sätt som du antyder men för det mesta så är det en nödvändighet för många människor och används som ett vardagligt redskap, som att röja i skogen, skörda, öppna kokosnötter osv.

Urban

Äjth
2010-03-07, 10:47
Härligt att se alla kolstålsknivar. Använd dem oxå vet ja!!

umeubbe
2010-03-07, 11:10
Jag har kvar morfar och mormors skinkbestick som hörde till julbordet. Det skulle också gärna sitta en röd rosett på skinkgaffeln. Inte vet jag om dom är snygga, men dom är "annars" som vi säger här uppe. ;)

Mvh/Urban

CIMG2250.JPG

CIMG2240.JPG

Lars H
2010-03-07, 17:08
Hej.

Nu vill jag appropå dessa knivar fråga en sak. Jag har nämligen hört/läst någonstans att för länge sedan när en sjöman skulle mönstra på en båt så bad alltid kaptenen att få se hans kniv. Om kniven hade en spetsig udd så bröt kaptenen av den för säkerhets skull. Om han var rädd om besättningen eller sitt eget skinn det framgick aldrig ;) Är detta bara en skröna eller har någon annan också hört det här?

Mvh/Urban

kniv-9[1].jpg
vem gav dig rätt att använda mina bilder i din fråga ?
länk om hur lagen fungerar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

umeubbe
2010-03-07, 17:22
vem gav dig rätt att använda mina bilder i din fråga ?
länk om hur lagen fungerar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

Jag ber om ursäkt Lars H och har tagit bort mitt inlägg, hoppas att du mår bättre nu.

Mvh/Urban

Lars H
2010-03-07, 17:29
Jag ber om ursäkt Lars H och har tagit bort mitt inlägg, hoppas att du mår bättre nu.

Mvh/Urban
inte frågan om jag ska må bra
frågan är hur du gör, utan lov
SÅ GÖR MAN INTE BARA

Lars H
2010-03-07, 20:32

Mvh/Urban
om jag snodde din bil några dagar
och lämnade tillbaka den,,med orden
hoppas du mår bättre nu,
då skulle du betrakta mig som en tjuv

gello
2010-03-08, 10:47
Lars H, hur är det med rätten till Din egen avatar?

umeubbe
2010-03-08, 11:39
Hej. Jag tar det en gån till men utan bilder

Det visades några knivar i denna tråd där knivarna saknade själva udden.

Nu vill jag appropå dessa knivar fråga en sak. Jag har nämligen hört/läst någonstans att för länge sedan när en sjöman skulle mönstra på en båt så bad alltid kaptenen att få se hans kniv. Om kniven hade en spetsig udd så bröt kaptenen av den för säkerhets skull. Om han var rädd om besättningen eller sitt eget skinn det framgick aldrig. Är detta bara en skröna eller har någon annan också hört det här?

Mvh/Urban

Lars H
2010-03-08, 12:35
Får ha ägandes tavla som bild

HgF
2010-03-08, 16:10
"Får ha ägandes tavla som bild"

Njaeäe - här får man vara försiktig så man inte klampar rakt in i
upphovsrättsbestämmelserna. Jag skulle nog låta det gå 70 efter
konstnärens död innan jag började använda hans verk. Men därefter
är det fritt fram vare sig man äger tavlan eller ej. Fast å andra sidan
är det svårt för upphovsrättsägaren att hitta fakturaadressen
om man använder en ofri bild i ett sånt här sammanhang.

Om Lars H har fotograferat något och lagt ut det här så har Lars H
upphovsrätten till den bilden resten av sitt liv, därefter övergår rätten
till hans arvingar och är i kraft 70 år efter hans frånfälle. Så håll dig
vid liv Lars H.

Är det inte en Zornbild du använder? De blev fria 1990. På samma sätt
förlorade den Bruno Liljeforska släktföreningen upphovsrätten till
Bruno L:s bilder förra året - 2009. Ett verkligt avbräck eftesom Bruno L
har genererat mycket pengar till sin förening under årens lopp.

Surmasen
2010-03-08, 16:25
"Får ha ägandes tavla som bild"

Njaeäe - här får man vara försiktig så man inte klampar rakt in i
upphovsrättsbestämmelserna. Jag skulle nog låta det gå 70 efter
konstnärens död innan jag började använda hans verk. Men därefter
är det fritt fram vare sig man äger tavlan eller ej. Fast å andra sidan
är det svårt för upphovsrättsägaren att hitta fakturaadressen
om man använder en ofri bild i ett sånt här sammanhang.

Om Lars H har fotograferat något och lagt ut det här så har Lars H
upphovsrätten till den bilden resten av sitt liv, därefter övergår rätten
till hans arvingar och är i kraft 70 år efter hans frånfälle. Så håll dig
vid liv Lars H.

Är det inte en Zornbild du använder? De blev fria 1990. På samma sätt
förlorade den Bruno Liljeforska släktföreningen upphovsrätten till
Bruno L:s bilder förra året - 2009. Ett verkligt avbräck eftesom Bruno L
har genererat mycket pengar till sin förening under årens lopp.

Tror nog att det är Axel Tallberg som varit i farten med sina fiskargubbar men jag tror datumet gått ut för honom också.......:) 1998 gick det visst ut (snott från "Wicke" som jag hoppas inte blir sur nu........:o

HgF
2010-03-08, 16:40
Ulferiks två stora knivar publicerade på första sidan (080906) med ett "makabert" användningsområde - jag tror det makabra kan vara valslakt eller sälslakt eller någon annan liknande mycket blodig och idag politiskt okorrekt aktivitet.

Sedan hade vi sjökaptenen som kapade knivspetsar. Jag tror det är en praktskröna. Det finns i historen underförstått en antydan att sjömän skulle vara slagsmålsbenägna och våldsamma, kanske till och med riktat mot den egna kaptenen. Men - nej - det funkar inte så till sjöss. Må vara att en del sjömän krökade loss i hamn och uppträdde störigt, men ännu fler var anslutna till den religiösa sjömansföreningen och uppträdcde som lamm. Och visst fanns det vidriga kaptener, men det funkade inte heller eftersom dessa kaptener forlorade sina besättningsmän i första bästa hamn.

Sjömansknivar har ofta ett tvärt avskuret knivblad, men en mycket vass märlspik i andra änden. Jag har en dylik kniv här som jag ska försöka ta en bild på.

Lars H
2010-03-08, 18:01

Att försvara ett fel är att fela igen.
Bättre tiga än illa tala.
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri
Det är aldrig för sent att ge upp.
Inget ont som inte har något gott med sig
Sagt ord och kastad sten kan inte tas tillbaka.
Tala är silver, tiga är guld
Tomma tunnor skramlar mest
Även dåren tros vis om han tiger

gello
2010-03-08, 20:35
Det var inget försvar för något fel och heller ingen kastad sten., observera frågetecknet.
Då Surmasen klarlagt att Axel Tallbergs teckningar numera är fria är min fråga besvarad.

HgF
2010-03-09, 22:14
zzzzz
Aha - här pågår strid på kniven - då får man kanske bidra med en stridskniv, en Engelsk F-S kniv, 2:a modellen.

Lars H
2010-03-09, 22:28
zzzzz
Aha - här pågår strid på kniven - då får man kanske bidra med en stridskniv, en Engelsl
k F-S kniv, 2:a modellen.

en bra kniv, dom börjar bli eftertraktade
då det är en bra gris kniv
nu när vildsvinen blir vanligare

HgF
2010-03-09, 22:42
Här en lite fredligare variant, en sjömanskniv där bladet är trubbigt från början, dock inte märlspiken

HgF
2010-03-09, 23:47
en bra kniv, dom börjar bli eftertraktade
då det är en bra gris kniv
nu när vildsvinen blir vanligare

Jo, jag har märkt att grisarna har blivit vanligare, inte minst här. Men att använda en F-S kniv mot grisar är ju dåligt omdöme. Sämre griskniv får man leta efter

Eftertraktade har de varit i många decennier men inte som griskniv.

HgF
2010-03-10, 00:11
Här ett par gamla ordinära knivar, den övre en slidkniv gjord av en gammal fil och den nedre hårt slipad och i många år använd att spänta tändved med.

HgF
2010-03-10, 00:15
Ytterligare en militär kniv, en svensk fältkniv. Det var 1964 som krigsmakten håll på med slikt.

Lars H
2010-03-10, 07:39
Jo, jag har märkt att grisarna har blivit vanligare, inte minst här. Men att använda en F-S kniv mot grisar är ju dåligt omdöme. Sämre griskniv får man leta efter

Eftertraktade har de varit i många decennier men inte som griskniv.

bajonetter börjar bli eftertraktade då man ibland
går på eftersök, och inte alltid kan använda sitt vapen
hundar och omgivningen tål inget skjutande
vad gör F-S kniv som särskilt dåligt ?
här är min griskniv

Kaptenen
2010-03-10, 16:08
Kan konstatera att detta inte är en "griskniv"!

28 cm lång och med stavningen gutstål

Kim von Platen
2010-03-10, 18:03
Hallå alla tjejer,
Morfars kökskniv har gått i arv och används fortfarande för både julskinka och karré. So long...

Slöjdarn
2010-03-15, 18:36
Dom gamla använder jag inte
Tjänsten i köket får dom nya stå för
Måste säga att köttyxan på bilden ser mycket rejäl och trevlig ut!

viol
2010-03-21, 19:45
En flåkniv från Mora, "CA" ell "AC" verkar vara märket. :)

prylsnubben
2010-03-21, 20:22
AB Carl Andersson, Mora.

HgF
2010-03-22, 01:38
Bud Carl Andersson hette han och fabriksbyggnaden i rött tegel finns kvar lite i utkanten av Östnor, som är Moraknivens hemort, fast han sålde sin firma till Krång Johan (K J Eriksson) nån gång runt 1960.

Lars H
2010-03-23, 12:44
Några knivar ur en fynd låda

Lars F
2010-03-25, 18:06
Hej!

Tittade in i en av stans loppmarknader idag. Fick se denna bland förskärare och andra köksknivar och kunde inte låta bli att inhandla den.

Bladet liknar bladet på en styckningskniv (ej rostfritt). Mycket bra skärpa på eggen.
Handtaget i gjuten aluminium. Ett hästhuvud!? Om det åtminstone varit en älg.
På ovansidan inpräglat: B.A.FALK GÄDDEDE. Har snurrat runt lite på nätet, men inte funnit något.
En häst med öronen bakåtstrukna betyder antingen i full galopp eller på dåligt humör ("förbannad") lärde jag mig hos Dragonerna i Umeå, för ganska länge sedan.
En kul kniv i alla fall.

Lars F

HgF
2010-03-25, 19:04
Bland entusiasterna är Falk i Gäddede en superkändis i det lite äldre knivmakeriet - äldre då i betydelsen "inte nutida" utan kanske 60-70-talen. Men jag vet inte exakt när han var (eller de) var verksam. Jag har haft en av hans jaktknivar som samlarna nästan slogs om. Jag har bara sett hästkniven en gång tidigare, den är ovanlig.

Lars F
2010-03-25, 22:46
Bland entusiasterna är Falk i Gäddede en superkändis i det lite äldre knivmakeriet - äldre då i betydelsen "inte nutida" utan kanske 60-70-talen. Men jag vet inte exakt när han var (eller de) var verksam. Jag har haft en av hans jaktknivar som samlarna nästan slogs om. Jag har bara sett hästkniven en gång tidigare, den är ovanlig.

Hej Hgf!

Tack för informationen. Såg just att en likadan fanns på Tradera nyss.
Kallades där för kniv av G.Falk Åsele. Får säljaren vad han begär så fick jag min nästan gratis.

Ha det gott

Lars

Lars H
2010-03-26, 10:54
bidrar med en till

viol
2010-03-26, 16:20
bidrar med en till

Wooow, vilken snygg!! Ska jag få den i present av dig?
:)

Lars H
2010-03-26, 19:24
Wooow, vilken snygg!! Ska jag få den i present av dig?
:)
tror nog inte det

Äjth
2010-03-27, 10:55
Full galopp skulle jag tro, vidgade näsborrar, framsträckt hals där tömmen är sträckt, förmodligen kastat av sin ryttare ( så han kanske var förbannad trots allt) :D

Hej!

Tittade in i en av stans loppmarknader idag. Fick se denna bland förskärare och andra köksknivar och kunde inte låta bli att inhandla den.

Bladet liknar bladet på en styckningskniv (ej rostfritt). Mycket bra skärpa på eggen.
Handtaget i gjuten aluminium. Ett hästhuvud!? Om det åtminstone varit en älg.
På ovansidan inpräglat: B.A.FALK GÄDDEDE. Har snurrat runt lite på nätet, men inte funnit något.
En häst med öronen bakåtstrukna betyder antingen i full galopp eller på dåligt humör ("förbannad") lärde jag mig hos Dragonerna i Umeå, för ganska länge sedan.
En kul kniv i alla fall.

Lars F

Lars F
2010-03-27, 14:06
Full galopp skulle jag tro, vidgade näsborrar, framsträckt hals där tömmen är sträckt, förmodligen kastat av sin ryttare ( så han kanske var förbannad trots allt) :D
Tack Äjth!

Själklart är den i full galopp med såna stora näsborrar.
"Tänkte inte på det."
(och ursäkta en gammal "kavallerist", men tygel håller man i när man rider, och töm håller man i när man kör med tex vagn, sylky eller släde).

Ha det gott.

Lars

HgF
2010-03-27, 16:50
Kollade just med en knivsamlare som menade att Falk hade använt handtaget till en tysk cigarrsnoppare som gjutmodell till skaftet på hästkniven. Angående tiden var han inte säker men trodde att det kan handla om 50 till 70-talen.

LasseC
2010-04-08, 21:56
Här är tre st knivar som min farfars far smitt En av de till vänster verkar vara laminerat stål i. Jag har också 2 st fårsaxar som han smitt.
DG

prylsnubben
2010-04-24, 20:32
Ser ut som en "simpel" smörkniv men är rakbladsvass. Kolstål, Stahlberg Eskilstuna, vilket lämpligt namn !

Inhandlad hos Ferdinand Lundquist, Göteborg. Föregångaren till NK.

John Doe
2010-05-30, 20:46
62969

62970

62971

62972

62973

62974

62975

62976

62977

Folkkonst från våra Finska grannar.

Kim von Platen
2010-05-30, 23:27
62969
Folkkonst från våra Finska grannar.

Hallå John,
Kan inte bli mycket bättre. Ålder? So long...

John Doe
2010-06-02, 11:33
Vet inte så mycket själv Kim. Enligt en jag känner så är knivtypen typisk för Isaaki Järvenpää? Har försökt hitta info på nätet men det verkar inte finnas något skrivet om personen? företaget? En av de sidor som gav lite info var ett forum där någon nämner att de äldre dekorerade knivarna var avsedda för folkdräkter?

http://www.bushcraftuk.com/forum/archive/index.php/t-4619.html

HgF
2010-06-03, 00:22
Det finns faktiskt ganska mycket skrivet om Järvenpää och den finska knivtraditionen. Men att det här skulle vara en typisk kniv av Iisakki Järvenpää tycket jkag låter mycket konstigt. Det är stilmässigt snarare en mycket O-järvenpääisk kniv. Men det är ju Iisakki Järvenpää som är den stora kändisen i dessa sammanhang, som en slags universalkunskap ungefär, som kastas fram så snart finska knivar kommer på tal.

Tiden tror jag är strax före eller omkring sekelskiftet 1900 och stilen är på några punkter lite speciell men ändå en allmän Kauhava(med omnejd)-stil som tillämpades av många knivfabriker i området. Men flera detaljer på den här kniven finner man (hittills) aldrig på Järvenpääknivar - och då är jag och petar i det finstilta; de små detaljerna. Andra bedömare kanske bara ser ett blad, en slira och ett skaft som tillsammans ser lite finskt ut - och då åker den slitstarke Järvenpää fram som första alternativ.

Precis som i Eskilstuna runt sekelskiftet 1900 fanns det massor med små och halvstora knivfabriker i Kauhava, varav Järvenpääs fabrik var en, och den som har överlevt till våra dagar.

Finns det ingen text etsad på bladet?

John Doe
2010-06-03, 11:25
Tack för hjälpen Hgf! Nej kniven har ingen etsad text på sig. Behöver det vara en fabrikskniv?

HgF
2010-06-03, 17:37
Nja - fabrikskniv och fabrikskniv. Man måste nog se den finska knivtillverkningen i den här klassen som en ekonomisk verksamhet, d v s tillverkning för avsalu. "Fabrikerna" kunde vara allt från ett par gubbar som år ut och år in stretade med en eller att par knivmodeller i ett oeldat uthus, till större organisationer med något/ några tiotal man som jobbade relativt rationellt med tillverkning av knivar i storlekssorterade serier enligt tidens idéal. Bland de sistnämnda hittar man bland andra Iisakk Järvenpääs knivfabrik, som ganska snabbt efter etableringen får fotfäste bland de större tillverkarna.

Fabrik eller inte, din kniv är tillverkad av någon med tillgång till avancerade verktyg (bl a dekoren på sliran) som inte en slöjdare som tillverkar en enstaka kniv höll sig med. Doppskon och beslagen i mässing är också avancerade tillbehör som i allmänhet bara förekommer hos de kommersiella tillverkarna. Vill man dra in kändisen Järvenpää i den här kniven då hamnar man på en av de största fabrikerna.
Min gissning är att detta kan vara ett alster från någon någon av de mindre tillverkarna, men från vem - om det nu går att komma fram till det - är en fråga för någon som verkligen är expert på finska knivar.

prylsnubben
2010-06-03, 19:50
Mina fiskeknivar, en finne och en svensk. Slidan hör inte ihop med någon kniv men passar perfekt till Eskilstuna-Hellberg.

umeubbe
2010-06-03, 22:06
Kan man få se en närbild på den övre knivens skaft? Det ser nästan ut som om det är gjort av pressat näver.

Mvh/Urban

HgF
2010-06-03, 23:23
Helt säkert är det pressade nävetskivor och beslaget ser ut att vara i zinkplåt vilket är en typiskt egenskap från åren omedelbart efter kriget.

prylsnubben
2010-06-04, 20:58
Helt säkert är det pressade nävetskivor och beslaget ser ut att vara i zinkplåt vilket är en typiskt egenskap från åren omedelbart efter kriget.

Så sant, så sant.......

Ulferic
2010-06-04, 21:38
Oj vad mycket knivar det finns. Fick fram en K J Eriksson Mora. Slida finns också.
Dom av mig tidigare visade knivarna är för val säl. Inte rumsrena men existerar.

Lars H
2010-06-04, 22:03
Oj vad mycket knivar det finns. Fick fram en K J Eriksson Mora. Slida finns också.
Dom av mig tidigare visade knivarna är för val säl. Inte rumsrena men existerar.
tror nog dom var för val

Surmasen
2010-09-21, 13:38
Denna är rätt maffig med sina 35 cm och med ett fantastiskt bruksslitage.
Lägg märke till att dekoren endast är på framsidan(den är inte bortsliten utan har förmodligen aldrig funnits någon)

luchur
2010-09-21, 13:51
Denna finska? kniv har jag hemma. Har försökt tyda signeringen/skriften på bladet utan framgång, är det någon som ser vad där står?

Kim von Platen
2010-09-21, 17:11
Hallå Lars,
Tråden hade glömt bort, tack för en halvtimmas intressant bläddrande. Tänkte koppla
till samernas kultur med denna som hängt på ryggsäcken i 40 år och besökt otaliga kalfjäll i Sverige och Norge. Har faktiskt räddat liv. Någon som lite att berätta? So...

Kim von Platen
2010-09-21, 17:23
Hallå igen...
Trevlig laxkniv i tenn och rostfritt (Eskilstuna), mycket mer vet jag inte, mer än att det är en present från en antikhandlare i Örebro, senare krögare på Grythyttan, vid hans första middag hos oss i Gamla stan. Vem har skapat fisken? So long...

Lars H
2010-09-21, 19:03
Denna finska? kniv har jag hemma. Har försökt tyda signeringen/skriften på bladet utan framgång, är det någon som ser vad där står?

Det vara fest i finska parken
Knivar delas ut vid ingången
Ambulans avgår varje halvtimme
Hjärtligt välkomna

luchur
2010-09-21, 20:28
Hjärtligt välkomna

Nu driver du väl med mig :confused: Inte får väl all den texten plats på det lilla bladet :o

Lars H
2010-09-21, 20:41
Nu driver du väl med mig :confused: Inte får väl all den texten plats på det lilla bladet :o
det får den inte, var bara något jag mindes från bardomen

prylsnubben
2010-09-21, 21:25

Tror att det står Kauhava som på denna ?

I fri översättning från Finskan:rolleyes:.
http://www.cultur.nu/knivar/puukko/puukkomapp_2009/puukkomapp2009.htm
Alltså : Mäkipelkola, Kauhava-vilket blir....."ordbajseri":D

PS. Brukar själv ordbajsa ibland......:rolleyes:

engelsson
2010-09-21, 21:49
O Mäkipelkola Kauhava..bör vara Onni Mäkipelkola som tillverkade knivar i Kauhava..på 40-talet

luchur
2010-09-21, 22:12
det får den inte, var bara något jag mindes från bardomen

Ahh då förstår jag :D

Tror att det står Kauhava som på denna ?

I fri översättning från Finskan:rolleyes:.
http://www.cultur.nu/knivar/puukko/puukkomapp_2009/puukkomapp2009.htm
Alltså : Mäkipelkola, Kauhava-vilket blir....."ordbajseri":D

PS. Brukar själv ordbajsa ibland......:rolleyes:

O Mäkipelkola Kauhava..bör vara Onni Mäkipelkola som tillverkade knivar i Kauhava..på 40-talet

Jag kan läsa ut att det står Kauhava nederst, men över står det nånting annat? Börjar på R?? och andra ordet börjar på P. Har tagit nya bilder på märkningen den översta bilden visar första ordet och bild nr 2+3 visar hela bladet och resterande bilder andra ordet.

prylsnubben
2010-09-21, 22:15
Såg priserna på gamla Hackman och Fiskarsknivar med skurna skaft, gäller dom brödknivar också tro:p.

engelsson
2010-09-21, 22:17
Puukkotehdas betyder knivfabrik..men vad tusan står det innan det

engelsson
2010-09-21, 22:20
Kan det helt simpelt stå Kauhavan Puukkotehdas

prylsnubben
2010-09-21, 22:23
Ahh då förstår jag :D

Jag kan läsa ut att det står Kauhava nederst, men över står det nånting annat? Börjar på R?? och andra ordet börjar på P. Har tagit nya bilder på märkningen den översta bilden visar första ordet och bild nr 2+3 visar hela bladet och resterande bilder andra ordet.

P=Puukko, Kniv. R=Rauhaan, Fred.
FREDSKNIV, kanske:rolleyes:.

luchur
2010-09-21, 22:26
Sicken besvikelse :( och jag som trodde kniven var signerad.. så var det bara ett fabriksnamn :o;):D

engelsson
2010-09-21, 22:27
Hmm..hemskt ledsen;)

luchur
2010-09-21, 22:30
Tackar ialla fall för att ni lyckades lösa märkningen :D Nu är inte kniven anonymt finsk längre utan en Kauhava :rolleyes::D

prylsnubben
2010-09-21, 22:35
Tackar ialla fall för att ni lyckades lösa märkningen :D Nu är inte kniven anonymt finsk längre utan en Kauhava :rolleyes::D

Kom bara ihåg, inte sära-bara rispa !

HgF
2010-09-21, 23:17
Kauhava är den ort i Finland som knivmässigt är närmast jämförbar med Eskilstuna i Sverige. Det är (var) i Kauhava kniv-FABRIKERNA låg och därför är de flesta finska knivar Kauhavaknivar.
Det fanns en almänt spridd sedvänja bland herrar knivfabrikörer i Kauhava att med syra etsa namnet på tillverkaren på bladen vilket kan ge ett intryck av "signerad", men det är i de flesta fall fabriksmärkningar på samma sätt som de stansade märkningarna är på våra Eskilstunaknivar. En del fabriker var stora och andra mindre. Men det var de stora som hade resurser att lyckas på exportmarknaden och det är i regel dessa knivar man hittar utomlands t ex här i Sverige. Undantagen är de knivar som har kommit hit med imigranter.

kimmolilja
2010-09-23, 14:43
Hjärtligt välkomna

Mycket smart kommentar............

Lars F
2010-09-25, 13:12
Fann min fars gamla slidknivar när vi vindsröjde.
Väl använda som synes.

Den vänstra är tillverkad av J.A. Hellbergs Knivfabrik i Eskilstuna.
Den högra är en Frost-kniv från Mora.

De har liksom nuvarande ägare gått i pension.
Så därför får de ligga kvar i lådan där jag fann dem.:)

/Lars

Äjth
2010-09-25, 13:18
Hellbergs kniven föll mig riktigt i smaken. Vacker slida oxå.

Surmasen
2010-09-28, 14:05
Lade ut denna under silver men tycker den platsar även här.
Förmodligen norsk kring 1900.
Nog är den läcker?
9 cm lång ihopfälld
Ingen som känner igen romben med L i?

Lars F
2010-09-28, 23:29
Lade ut denna under silver men tycker den platsar även här.
Förmodligen norsk kring 1900.
Nog är den läcker?
9 cm lång ihopfälld
Ingen som känner igen romben med L i?

Tyvärr Surmasen jag är ingen expert på vare sig norska eller svenska knivar.
Den är väldigt vackert dekorerad.

Lite liknande dekor som på framsidan av denna enkla reklamkniv från firman som en gång i tiden,
fixade så vi kunde fånga "de största och längsta med grejor från Svängsta" :D

Svärfars gamla kniv. Han var en inbiten sportfiskare under 50-,60-,70- och 80-talet.

/Lars

HgF
2010-09-29, 16:06
Surmasen och Lars F:
Är inte knivbladen märkta på något sätt?
På ansatsen närmast leden t ex?

Surmasen, sök efter:
Knivprat fra Per Thoresen

Romboider på silver brukar hänga ihop med Frankrike
och det tycks finnas kontakter mellan franska Thiers och
Norge under den aktuella tiden.

Lars F
2010-09-29, 18:34
Surmasen och Lars F:
Är inte knivbladen märkta på något sätt?
På ansatsen närmast leden t ex?

Surmasen, sök efter:
Knivprat fra Per Thoresen

Romboider på silver brukar hänga ihop med Frankrike
och det tycks finnas kontakter mellan franska Thiers och
Norge under den aktuella tiden.

Jo då!

Efter lite skrapande kom det fram en enormt liten text.
Luppen kom till användning.
Där står: B & L, ESKILSTUNA

kimmolilja
2010-09-30, 16:49
Idag var jag en glad man när jag tog hundarna med mig till brevlådan och fick se att min Randall kniv vintage hade kommit. 13 cm långt blad o känns som en dröm i näven. Kniven går till min egna samling då jag samlar lite på äldre knivar.
Har försökt att få fram info om den här kniven, ålder osv men inte lyckats med mer än att den är gammal men i kanon skick. . Om någon av er är bra på att forska fram saker kanske hitta ålder, värde eller så vore jag tacksam
mvh Kimmo Lilja
http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/ett-53.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/tre-44.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/fyra-40.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h159/kalervo69/fem-20.jpg

django
2010-09-30, 18:30
[QUOTE=Lars F;156637]Jo då!

Därtstår: B & L, ESKILSTUNA[/QUOTE

django
2010-09-30, 18:32
[QUOTE=Lars F;156637]Jo då!

Därtstår: B & L, ESKILSTUNA[/QUOTE

Hej Lars F!

Blom & Lindbloms Knivfabrik fanns mellan 1954-69 och hade som specialitet
etsade knivar för reklamändamål.

Lars F
2010-09-30, 19:04
Hej Lars F!

Blom & Lindbloms Knivfabrik fanns mellan 1954-69 och hade som specialitet
etsade knivar för reklamändamål.[/quote]

Tack för den uppgiften django.
Man tänker aldrig på tillverkaren.

Lars

Smultron
2011-08-12, 13:50
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg - tänkte lägga ut ett par av mina gamla Moraknivar. Hoppas ni gillar dem!
Ulf

http://i164.photobucket.com/albums/u24/Desktop_bucket/Erik_Frost_No11.jpg
http://i164.photobucket.com/albums/u24/Desktop_bucket/Erik_Frost_Model_No23.jpg
http://i164.photobucket.com/albums/u24/Desktop_bucket/Mora_Knivfabrik_16cm.jpg

Lars H
2011-08-12, 15:23
Hej och välkommen till forumet
Bra knivar du visar

MrTompa
2011-08-15, 15:45
Jag har en samekniv som jag förvärvat. Någon som tror sig veta något om den? Jag kan bara säga att det är en samekniv o att den ser gammal ut.

986889868998690

Surmasen
2011-10-28, 22:53
http://www.tradera.com/TRADERA-GODKAND-No-1-auktion_291501_142461989
En stor portion humor samt lite bitterhet ?
:D

Slöjdarn
2012-01-20, 18:16
Härliga knivar. Jag har en drös som ligger mitt emellan, de är varken att betrakta som gamla eller som nya. Här är bilder på tre av de äldre gardet i min samling. Den nedersta kniven tycker jag ser mest ålderdomlig ut. En redig storleksskillnad i nitarnas. Alla från Eskilstuna, jag skulle gärna läsa mera om Eskilstuna verktygs- och industrihistoria. Har ni några tips? Det verkar ju ha kryllat av verkstäder där.

http://img52.imageshack.us/img52/5326/img1082at.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/52/img1082at.jpg/)

http://img823.imageshack.us/img823/9023/img1081a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/img1081a.jpg/)

MrTompa
2012-01-21, 20:33
Dessa 4 underbara små små barnsameknivar följde med en snidad trägubbe jag ropade in, Nu när jag fått hem dom ser jag hur fantastiska dom är. Små o otroligt välgjorda. 2 av dom är till o med signerade. Har ingen aning om vem som signerat dom. Kanske någon som vet? Dom ser dessutom ut o ha lite ålder!

109959
109960
109961

HgF
2012-01-21, 21:45
Den översta är ingen samekniv utan en finsk fabrikstillverkad standardkniv från Kauhava, vilket du kan läsa på bladet här ovan. Skaftet är prima plastic och den mycket traditionell texten på bladet är etsad med syra. I blodskåran står på samma sätt tillverkarens namn eller firmabeteckning. Den ska ha en liten krokig doppsko av nysilverplåt av samma utförande som munblecket.
De övriga knivarna skulle jag kalla souvenirer, såna man köper i Pressbyråkioskerna i t ex Pajala, Övre Soppero och Vuollerim.
Lilla samebarnet Sampo vill nog hellre ha en lika stor kniv som pappa, en riktig Morakniv.

Surmasen
2012-01-24, 22:33
2 till som har några år på nacken

begagnade.org
2012-01-29, 19:05
rolig knivtråd lägger också upp en bild på några jag vill sälja bort

http://www.begagnade.org/wp-content/uploads/2012/01/IMG_0224.jpg

Prisinfo : http://www.begagnade.org/knivar/

Sonia
2012-01-29, 20:32
ja då får det väl bli för en mycket billig penning, kolla priserna på Tradera för bra mkt finare knivar och jämför med dina, så ser du vad du kan räkna med. Jag skulle inte köpa någon av knivarna du visar.

begagnade.org
2012-01-29, 23:41
Ok då vet jag vad du tycker =) har sålt och köpt knivar i årtionden och vet vad jag får för dem .
Klart sänker priset vid köp av alla är tanken.

Sonia
2012-01-29, 23:49
Jo då jag har en samling knivar själv, även gamla sameslöjdsarbeten, dvs. riktiga och inte turistskräp. Och om du själv sålt knivar i många år, ja då lär du ju veta vad du kan få för dina knivar. Och marknaden idag är inte som förr, idag känner folk till Tradera och kan där lätt kolla vad saker o ting går för.
Jag har gått på auktioner, loppisar och second hand i många många år och jag vet hur priser och efterfrågan på saker o ting ändras.

begagnade.org
2012-01-29, 23:57
Visst är det så att priserna på knivar inte är som de brukade va innan internet=) håller med .
Tradera är dock ganska tråkig att jämföra priser med, bara för att vissa knivar säljs för 1 kr där, betyder det inte att äldre handgjorda knivar som dessa är värda 1kr styck.
Bara för att så ska jag återkomma till ämnet och berätta om jag fick vad jag begärde för dem till slut eller inte. =)

Sonia
2012-01-29, 23:58
Ja då är vi överens om en sak i alla fall!

Slöjdarn
2012-01-31, 11:52
Två allmogeknivar för slöjdändamål då. De är märkta med LSS och A. Carlsson. Fyndade dem på en loppis. Jag tycker de är fina och de fungerar efter visst vässande. Bilden visar skicket när jag köpte dem.
http://img717.imageshack.us/img717/3222/img1042a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/717/img1042a.jpg/)

Slöjdarn
2012-02-11, 12:29
Fyndade några bestick från Eskilstuna idag. Hur gamla är dessa tro? Jag tror att den översta är äldst eftersom det står Eskilstuna Jernmanuf.

http://img85.imageshack.us/img85/5165/img1089a.jpg

http://img407.imageshack.us/img407/2346/img1090a.jpg

Det vore väldigt trevligt med en sammanställning av alla stämplar och när de användes för Jernbolaget och Jernmanuf. tycker jag :). Någon som vill ta initiativet till en sådan tråd?