handdator

Visa fullständig version : Våta varor

Lars H
2008-09-03, 21:24
Kärl för våta varor i trä
Vill se flera

Susiflätan
2008-09-03, 22:47
Underbara!!!

Ulferic
2008-09-04, 16:25
Har lite för våta varor. Får plocka fram efter hand. Gränsen mellan vått och torrt blir nog lite flytande. Börjar med två laggade hinkar med handtag i smide.

Lars H
2008-09-04, 20:08
Några till, kåsan är jag upphovsman till
Så den är inte så gammal

Ulferic
2008-09-06, 10:12
En laggad tunna får det bli. Rymmer säkert mellan 30-40 liter. Vad den använts till vet jag inte. Stavarna är av ek. Krönt och justerad ett antal gånger. Det äldsta årtalet är 1856.

Lars H
2008-09-06, 12:50
Tunan var fin

Fireflites
2008-09-06, 18:27
för att testa godsets funktions duglighet och eventuella brister ska uppdagas så kan det absolut tarvas att fylla dessa med spirituosa som sedan avsmakas ordentligt för att utesluta att kärlen avger bismak ock dylikt ;)

gello
2008-09-06, 22:02
Vissa kärl skall avge bismak, vad vore wisky annars?

Lars H
2008-09-06, 22:22

Kanske godare, tänker på din hemska wisky

Fireflites
2008-09-06, 22:42

bäst att testa alla kärl då och inte blanda efteråt utan med friskt mod och klar strupe avsmaka ordentligt för att gradera eventuella smakavfällningar från kärlet, det bör dessutom observeras under en längre tid om eventuell bismak djupnar, klarnar eller tilltar ;)
kanske skulle tänka i nya banor och ta något av dessa vackra träkärl till nåder, lagra lite whiskey, avnjuta i medicinalt syfte mot allt från löss,till fotsvett. att det dessutom skönifierar omgivningarna måste väl anses som en medicinsk effekt? kanske dom skulle klassificeras som apotekskärl istället? ;)

gello
2008-09-07, 11:51
Den hemska wisky LarsH skriver om heter Lagavulin, kommentarer överflödiga.

Mochens_gubbe
2008-09-07, 15:06
Lagavullin? Är det inte den som luktar som i vallningsboden hemma hos Mora-Nisse???

brodertuck
2008-09-07, 16:13
Exakt den! Ta en bit tjärpapp i munnen och tugga lite på den , skölj sedan ner med valfri blanksprit = Ekonomivariant av Lagavulin.:D

Lars H
2008-09-07, 16:35
Exakt den! Ta en bit tjärpapp i munnen och tugga lite på den , skölj sedan ner med valfri blanksprit = Ekonomivariant av Lagavulin.:D
Det var en bra beskrivning på hur det smakar

gello
2008-09-07, 16:41
Man sköljer inte ner fin Singel Malt.

brodertuck
2008-09-07, 17:36
Nej FIN single malt sköljer man inte ner, men nu pratade vi ju om Lagavulin :D
Skämt å sido, jag har lite svårt för Islay-whisky, den är lite för tuff för min smak, dricker helst Highland eller Speyside. Favoriten just nu är Speyburn.

gello
2008-09-07, 17:42
För den som inte klarar Lagavulin skulle det kanske var idé att prova Bowmore? Den är lite mjukare.

Fireflites
2008-09-08, 01:38
är man hädisk då man spär ut whiskeyn med cocacola för att den ska bli godare?

gello
2008-09-08, 10:20
Heter wiskyn exempelvis Statsmen blir den godare och godare ju mer Cocacola man späder med, men en Single Malt späder man inte alls eller möjligen med några droppar vatten.

brodertuck
2008-09-08, 10:30
Jag har till och med sett de som har IS i single malt! Skändliga mörkermän är vad de är.
Självklart ska det vara vatten i whisky, en liten skvätt vatten frigör hundratals smak och doftämnen. Jämför med hur luften blir efter ett stilla regn.

gello
2008-09-08, 12:31
Brodertuck, vi har tydligen ganska lika åsikter om hur man handskas med wisky, även om det skiljer lite i vad beträffar rökighet. Jag kan även fördra andra sorter av Single Malt, just nu står det en Talisker längst fram i barskåpet. Den kommer att vara länge efter som jag njuter av några få centiliter åt gången och aldrig tar fram den då jag har besök av sådana som blandar i Cocacola eller som jag sett Apelsindricka. Dessa människor är som regel mest intresserade av vad det står i botten på flaskan.

E.B.
2008-09-08, 13:09
Har testat runt lite i single malt träsket. För närvarande så har jag kommit fram till att det inte är så dumt med double cask, dvs även lagrade på sherryfat ett tag. Har en mumsig hemma som jag nu inte kommer ihåg namnet på.

brodertuck
2008-09-08, 13:40
Balvenie Doublewood kanske? Den är lagrad på ek+sherryfat. De har en Portwood också men den har jag inte smakat.

Fireflites
2008-09-08, 17:05
Brodertuck, vi har tydligen ganska lika åsikter om hur man handskas med wisky, även om det skiljer lite i vad beträffar rökighet. Jag kan även fördra andra sorter av Single Malt, just nu står det en Talisker längst fram i barskåpet. Den kommer att vara länge efter som jag njuter av några få centiliter åt gången och aldrig tar fram den då jag har besök av sådana som blandar i Cocacola eller som jag sett Apelsindricka. Dessa människor är som regel mest intresserade av vad det står i botten på flaskan.

hehe lite fördomsfullt det har faktiskt inte med att se botten att göra i alla fall inte för mej... utan rent fysiologiska orsaker... en stark whiskey får mej som kanske dricker alkohol(hostmedicin inkluderat) max vart femte år att hosta och då flippar min astma (har nämligen testat tidigare och det var inte skoj) om jag nu mot all förmodan vart smart och petat i mej de astma mediciner jag ska ha ...då smakar allt raklödder så då är poängen förlorad.
(kortison är ett hvete)
och späder jag med vatten så går det an men sötma förhöjer rökigheten och cola kan jag filtrera bort smaken av mentalt men då man späder med vatten blir det som blask smak och det är svårare.
om man tar sötat vatten eller vatten från en grundspringande kallkälla....ja då är vatten det bästa.
kranvatten eller bakteriehärdar förtappade på pet ger jag inte mycke för.
ett tips kan faktiskt vara (det är testat med framgång)
köp billig whiskey ex 5 liter 2 förpackningar hickoryspån (eg till grillning.
hälls ihop och förvaras i träkärl ca 6 månader,smaka om den fått "dyrbarare" smak om inte plugga igen och vänta ytterligare ett tag.
brukade göra så förr och då man bjuder herrarna på finwhiskey så tror dom en aldrig om man säger att det är skitwhiskey men hemlagrad och smksatt

Manga64
2008-09-08, 19:43
Nej nu kan jag inte hålla mig längre :o.

Whisky har varit min stora passion de senaste tio åren, men har försökt hålla isär den "hobbyn" från min nya "hobby" porslin. Men nu när ni dragit igång med både Lagavulin och Talisker så kan jag inte hålla mig längre. Jag har ett whiskybibliotek på över 300 sorters maltwhisky och har besökt mellan 30 och 40 destillerier runt om i Skottland. Men nu till saken, finns det ingen som samlar och kan visa upp lite äldre whiskyprylar (flaskor, etiketter el.dyl), själv har jag inte en enda whiskypinal som är äldre än 10 år (om man inte räknar whiskyn förståss ;))(Kanske dax för en ny tråd :rolleyes:).

E.B.
2008-09-08, 19:57
Balvenie Doublewood kanske? Den är lagrad på ek+sherryfat. De har en Portwood också men den har jag inte smakat.

Precis så var det. Balvenie Doublewood. Smakar mycket bra!

Fireflites
2008-09-08, 23:17
Nej nu kan jag inte hålla mig längre :o.

Whisky har varit min stora passion de senaste tio åren, men har försökt hålla isär den "hobbyn" från min nya "hobby" porslin. Men nu när ni dragit igång med både Lagavulin och Talisker så kan jag inte hålla mig längre. Jag har ett whiskybibliotek på över 300 sorters maltwhisky och har besökt mellan 30 och 40 destillerier runt om i Skottland. Men nu till saken, finns det ingen som samlar och kan visa upp lite äldre whiskyprylar (flaskor, etiketter el.dyl), själv har jag inte en enda whiskypinal som är äldre än 10 år (om man inte räknar whiskyn förståss ;))(Kanske dax för en ny tråd :rolleyes:).

det faller juh sej självklart att det kan förtjäna en egen tråd... likväl som porslin och tobakiana...så finns det juh breweriana =)

Lars H
2008-09-08, 23:28
Nu hänvisar jag till tråden
Kärl för våta varor i trä
Ser mycket prat men få bilder
Så pratas det om Lagavulin
Fy fan,,gör inte saken bättre

gello
2008-09-09, 11:30
Rubriken till denna tråd var "Våta varor" vilket måste anses inkludera även Lagavulin och till och med Cocacola, skall den begräsas till "Kärl för våta varor i trä" bör det i så fall startas en ny tråd med denna rubrik.
Bifogar efterfrågad bild på våt vara, tyvärr visade det sig omöjligt att begränsa sig till endast den våta varan. Bilden hamnar ju lite utanför rubriken då dessvärre även lite av emballaget fick komma med. 57 vol.% tillåter att några droppar vatten tillsättes utan att drycken blir för barnslig. Ah..........

Ulferic
2008-09-09, 19:40
Tar lite plåt som innehållit både starka drycker och lite mer nyttiga. Om nu mjölk och grädde är nyttigt.