handdator

Visa fullständig version : Ny medlem!

Liljerik
2006-04-15, 12:35
Mitt första inlägg!
Hoppas man får justa tillrättavisningar ifall jag man bär sig tokigt åt på detta forum, har läst reglerna men kan ju ha missat något.
Har varit inne tidigare och läst inlägg ibland som gäst. Det som jag skulle önska mer av är flera användare så att man varje dag hittar nya frågor/inlägg.
Jag är intresserad av svenskt porslin så det är klart att det är de trådarna jag hoppas att det ska bli flera inlägg i. :)
Är det så här (på "precis en sån" (finns det någon bra förkortning på namnet?)) att det bara är "experterna" som ska svara eller tillåts även lekmen att ha funderingar runt objekten? Tycker själv om synpunkter från alla om jag skulle fråga något.
Är det någon som har funderingar på hur denna sida ska bli mer besökt?
Funderar själv på om man hittar hit med gooles och är det tillräckligt lätt att registera sig?

Hur blev det här inlägget? är det för många frågor på en gång? under fel rubrik?

Hälsningar Liljerik

Bruce
2006-04-15, 14:28
Mitt första inlägg!
Välkommen!

Hoppas man får justa tillrättavisningar ifall jag man bär sig tokigt åt på detta forum, har läst reglerna men kan ju ha missat något.
Det ska en hel del till för att man ska få tillrättavisningar. Det är sällan inlägg stryks eler att vi behöver moderera. Det ska nog inte bli några problem.

Har varit inne tidigare och läst inlägg ibland som gäst. Det som jag skulle önska mer av är flera användare så att man varje dag hittar nya frågor/inlägg.
Ett forum som det här tar tid att bygga upp. Men det börjar ta fart nu och inläggen blir fler och fler.

Jag är intresserad av svenskt porslin så det är klart att det är de trådarna jag hoppas att det ska bli flera inlägg i. :)
Dina bidrag på de trådarna är väldigt välkomna!

Är det så här (på "precis en sån" (finns det någon bra förkortning på namnet?)) att det bara är "experterna" som ska svara eller tillåts även lekmen att ha funderingar runt objekten? Tycker själv om synpunkter från alla om jag skulle fråga något.
"PES" verkar ha blivit en vedertagen förkortning som vi kan använda.
Det är givetvis fritt fram för alla att bidra med sina funderingar och kunnande. Visst finns här "experter" men utan de gemensamma insatserna så kommer vi inte långt.

Är det någon som har funderingar på hur denna sida ska bli mer besökt?
Funderar själv på om man hittar hit med gooles och är det tillräckligt lätt att registera sig?
Vi har många träffar på sökmotorerna och vi försöker se till att det länkas hit.
Det bästa är dock mun-mot-mun-metoden. Tipsa andra om sidan.

Tyckte du själv att det var svårt att registrera dig?

Hur blev det här inlägget? är det för många frågor på en gång? under fel rubrik?

Hälsningar Liljerik

Ett utmärkt inlägg! Kul med en presentation och att du är intresserad av forumet!
Än en gång välkommen!

/Admin

Liljerik
2006-04-15, 14:58
Jag förstår inte hur ni gör för att citera, jag trycker på citeraknappen men sedan då? ska jag markera eller?

Nej, det var inte bökigt att registrera sig :) men varför är "vi" inte fler om det inte beror på registreringen?

Bruce
2006-04-15, 15:05
Jag förstår inte hur ni gör för att citera, jag trycker på citeraknappen men sedan då? ska jag markera eller?

Nej, det var inte bökigt att registrera sig :) men varför är "vi" inte fler om det inte beror på registreringen?
När du trycker på "Citera" så får du automatiskt ett citat. För att dela upp citatet som jag gjorde ovan så kopiera html-koden och omslut manuellt.

Jag tror bara att det är en tidsfråga innan antalet medlemmar skjuter fart. Andra forum med exakt samma registrering har tusentals medlemmar. Ofta har de också en karenstid på ett par timmar till ett par dygn innan man kan göra inlägg.
Med fler inlägg och fler trådar får vi också fler medlemmar som i sin tur genererar fler...och så vidare.

766
2006-04-15, 15:05
Expert sträcker på sig! Ni tror inte det plötsligt kan bli för folkligt.
PES en folkrörelse där alla föremål i ett hem blir till guldklimpar där varje molekyl skall analyseras.
Vi får då köra med folkdans i antik stil från 1978. Nig och kuta runt!!!!!

766
2006-04-15, 15:26
Liljerik om du är riktigt duktig kommer du att leda ligan.

Liljerik
2006-04-15, 15:32
Expert sträcker på sig! Ni tror inte det plötsligt kan bli för folkligt.
PES en folkrörelse där alla föremål i ett hem blir till guldklimpar där varje molekyl skall analyseras.
Vi får då köra med folkdans i antik stil från 1978. Nig och kuta runt!!!!!

Hej 766!
Jag letar efter ett forum där man inte är medvetet taskiga mot varandra men som har mycket innehåll, massor med frågor, och jag förstår att vill man ha många trådar så är det väl så att merparten av objekten kanske då inte når upp så högt på prislistan. Jag vill lära mig mer om ALLA svenska servisdekorer, även de som inte är så populära.
Hur tänker du 766, blir det jobbigt att läsa allt om forumet blir mer folkligt? eller tycker du att forumets anseende blir lidande?
Kan säga att SLs LLs mer eller mindre unika alster inte alls intesserar mig.

Hälsningar Liljerik

766
2006-04-15, 15:37
Något extremare än så är det tänkt här. Men det går också bara man får vara lite rolig som kompensation. Och lite "rolig" enl. mitt tycke är jag ändå.

Liljerik
2006-04-15, 16:31
766, missade ditt inlägg om att leda ligan.
Jag har inga sådana ambtioner, att leda någon liga alltså. Tycker som du, om att få vara rolig, men man borde skilja på roligt och illvilligt. Ja, det är nog inte så lätt att veta hur andra tar emot mitt roliga inlägg. :)

Roligt är det iaf att du är med och debatterar, det är väl lite påsklugnt annars.

Ballonggreven
2006-04-15, 16:36
...det är väl lite påsklugnt annars.

Annat ord för påsklugnt: äggstanning. :D

Välkommen!

Kecke
2006-04-15, 16:58
Ett gott skratt före maten hjälper nog till med matsmältningen denna påskafton. :D :D :D
Fast jag undrar hur det skall gå när man bjuder på lammstek till middag?
(Galna gubbsjukan ... :eek: )

766
2006-04-15, 17:18
Ballongen är alltid lika snällt uppblåst, han skall firas i och med detta med ett glas. Han uppskattar glas eftersom hans anfader var glasmästare.

766
2006-04-15, 17:20
Glaset!!!!!!!!!!!!

Kecke
2006-04-15, 18:53
Liljerik.
Detta är (enligt min uppfattning) ett forum med i stort sett bara vänliga, seriösa personer som svarar efter bästa förmåga och i sin tur frågar om i stort sett vad som helst.
Ett extra plus är förståss meddelandefunktionen.
Kolla den. :)

Sladden
2006-04-15, 21:06
Är själv ganska ny här och kan berätta att här är mest elände, klagan, klantiga svar och fula grejor!
Jättetråkigt! ;)

Peter S
2006-04-21, 17:38
Hej hopp och välkommen.
Här är det lite annat tempo än på andra ställen. Även mindre "frågor och svar" och mer diskussioner (för att inte tala om egna inlägg med "skrytbilder" att sucka och förundras över).

När det gäller servisdekorer får man inse att Inga Arnö-Berg, Tord Gyllenhammar, Bo Lagercrantz och Peter Stenberg har gjort ett hästjobb med att dokumentera dessa och sätta dem på pränt. Det finns ytterst lite kvar för oss "vanliga dödliga" att upptäcka om man inte är specialintresserad av arkivforskning. Att lusläsa tidskriften Form och leta efter uppgifter i annonsmaterial kan ge viss vägledning, men bara i fråga om "kändisar" och spetsdesign. De många anonyma serviserna kommer att fortsätta vara det tills någon tycker det är mödan värt att leta fram uppgifter om dem också.

Med Jane Fredlunds "Gammalt porslin" och "Rörstrands dekorer" kommer man så långt man kan i dagens läge.

Liljerik
2006-04-21, 17:57
Tack för välkomnandet!
Jag har väl de böckerna och några till men jag har väl upptäckt att det ändå saknas mycket, t.ex. kaffeserviser som inte har motsvarande dekor som matservis. Verkar som om mycket av 70-tals porslinet inte heller fått plats i böckerna.
Jag har inget emot diskussioner, det är väl det jag har saknat tidigare men visst vore det roligare om det blev fler trådar att läsa...jag lär mig massor av att läsa trådar.

Melker
2006-04-28, 23:44
Bättre sent än aldrig... Välkommen

Liljerik
2006-04-29, 21:13
Tack för det Melker.
Har läst en del av vad du skrivit på andra ställen också....blir imponerad av dina kunskaper och ..........kommer inte på någon bra formulering, tänkte skriva något om att jag känner en tacksamhet..... nää, det blir för smörigt :confused: ...jag tycker att det är bra att du är medlem i PES. :D
Jo, jag blir imponerad av många andra här på PES också, kan ju inte räkna upp er alla. :D