handdator

Visa fullständig version : Fråga: Skinnsoffa från Ikea 60-talet?

Bengtolofsson
2008-08-11, 12:10
jag tror detta är en gammal IKEA-soffa från 60-talet, men en vän säger att det det kan vara en dansk. Jag finner ingen märkning någonstanns. Är de någon som har en mer precisare idé?

Äjth
2008-08-11, 15:27
Min sambo sa spontant IKEA. Dels beroende på att metallrörbenen är enkla, samt enkla avslut på armstöden ned mot handens "hållplats" och innehållet i kuddarna brukade på IKEA´s soffor, säcka ihop och förlora stunsen. Detta hörsägen från en som TROR.

Bengtolofsson
2008-08-11, 16:00
Då säger vi Ikea... men benen är av trä dock.

Äjth
2008-08-11, 16:40
Nej, IKEA är en reaktion på din bild, inget fakta, sök vidare!!

Ballonggreven
2008-08-11, 18:16
Hur ser undersidan ut? Bild?

Mochens_gubbe
2008-08-11, 19:41
Är det en 60-talare är inte IKEA den självklara gissningen. IKEA hade inte översvämmat Sverige med varuhus och Sverige var fullt med självständiga möbelhandlare som köpte sina möbler från vilken tillverkare de behagade och var inte hänvisade till att köpa genom Mio eller Europamöbler.

Bengtolofsson
2008-08-11, 22:08
ja, det är mycket trä, furu tror jag. Jag fann att ettiketten var borttagen, mycket retfullt. http://www.precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=25459&stc=1&d=1218485252

malla
2008-08-14, 13:53
Jag har en nästan likadan och det är inte IKEA. Mina föräldrar köpte den i mitten av 60-talet på en lokal möbelhandel i Borås. Tyvärr har min etikett också försvunnit och mina föräldrar kommer inte ihåg vad det var för någon sort! Min soffa har däremot teak"underrede" och inte enkla ben som din. Och dynorna behöver upp-puffning fast det inte är en IKEA-soffa! :) De är stoppade med fjädrar så jag antar att det är därför de behöver puffas!

Mina föräldrar köpte faktiskt en nästan identisk fåtölj från IKEA, men frågan är om de hade kunnat göra en såå identisk soffa?

gr8design
2015-06-24, 22:38
Jag har en nästan likadan och det är inte IKEA. Mina föräldrar köpte den i mitten av 60-talet på en lokal möbelhandel i Borås. Tyvärr har min etikett också försvunnit och mina föräldrar kommer inte ihåg vad det var för någon sort! Min soffa har däremot teak"underrede" och inte enkla ben som din. Och dynorna behöver upp-puffning fast det inte är en IKEA-soffa! :) De är stoppade med fjädrar så jag antar att det är därför de behöver puffas!

Mina föräldrar köpte faktiskt en nästan identisk fåtölj från IKEA, men frågan är om de hade kunnat göra en såå identisk soffa?

Jag har en likadan, och den är från IKEA. Soffan heter Jylland. Under min soffa sitter en lapp med information från IKEA och namnet på soffan