handdator

Visa fullständig version : Flaska med text

Kecke
2006-04-06, 18:39
Har idag fått en flaska. Tom. :D

Text:
THE
PROPERTY OF
OHLSSON´S
CAPE
BREWERIES L.td

Flaskan rymmer ca 37 cl, är grön med massor av små blåsor.
Har två icke genomgående hål i mynningen för någon typ av bygelkork.

Botten märkt med J.

Har letat och hittat ett bryggeri i Kapstaden, Sydafrika. Något mer hittade jag inte.

En liten klisterlapp fanns med på flaskan. "Före 1902. Gamla bryggan." (Antagligen fyndplats)

Bifogar en usel bild med förhoppning om att någon sitter inne med mer information.
:)

Björn L
2006-04-06, 23:45
Kul flaska du har kommit över Kecke ! Det är till 100% säkerhet en flaska tillverkad vid Liljedahls glasbruk i härliga Värmland ! Av ettiketten att dömma så är det en dykare (eller badare, troligast dykare) som funnit den vid gammel bryggan, en av tre last bryggor vid glasbruket. Hur vet jag detta ? Jo som mångårig samlare av bla Liljedahls föremål så har man ju sett en del flaskor och dyl. Så jag känner helt enkelt igen flaskan från andra samlare av flaskor. (Tyvärr har jag ingen sådan själv så jag måste erkänna att nu jag är avundsjuk på dig :) ) Mellan åren omkring sekelskiftet 1900 och fram till att man slog igen år 1917 gjordes massor av text flaskor avsedda för export. De flesta gick direkt till eller via England ut i världens alla hörn. Märkningen i botten av flaskan är för övrigt en ägar signatur av glas bruket ! Har den invändig gängning ? Dessa flaskor gjodes ibland med gänger innåt(!) avsedda för en bakkelit kork, men de fanns även med alka förslutningar samt vanlig kork förslutning. Skulle du få för dig att vilja byta eller sälja den flaskan någon gång så är jag mycket intresserad spekulant ! Mvh Björn L

LasseC
2006-04-07, 01:26
Kul att Du kommer igång med flasksamlande Kecke. Ser fram mot att få titta på den här flaskan
mvh

Kecke
2006-04-07, 09:35
Tack Björn l för dessa trevliga upplysningar.

Kul att vindarna är med en nybörjarsamlare som jag. :)
När jag får överskott på flaskor hör jag av mej. (Det lär nog dröja med tanke på min lilla samling ;) )

Då har alltså Liljedahls blåst denna åt Ohlssons Cape Breweries.
Funderar lite över att det står J under, inte L.

Flaskan är i tvådelad form. Ingen invändig gängning.

Av lappen på flaskan att döma skulle denna vara från "före 1902". Hur kan
man se det?

Bifogar några bilder till.

LasseC.
NU har jag något att visa. :D

Ballonggreven
2006-04-07, 09:56
Här är en historia kring bryggeriet som jag hittade här (http://www.vinnytt.se/VinGardarMall1/Sydafrika%20p%C3%A5%20egen%20hand.htm) :

?An Ohlsson, please?
Det är ett ganska märkligt namn på ett öl i Sydafrika. Har du någon gång frågat dig var namnet kan komma ifrån? Svaret på denna Trivial Pursuit fråga är, Sverige.

Anders Ohlsson var en svensk som anlände till Kapstaden omkring 1880. Han hade gjort sig en förmögenhet på handel i Namibia tillsammans med en annan berömd svensk, Axel Ericsson. I Kapstaden vill Anders Ohlsson starta ölproduktion när han upptäcker att det öl som på den tiden tillverkades i Kapstaden behövde förbättras. Det måste finnas en stor potential om man kan producera ett gott öl i Sydafrika, tänkte han.

Ett gammalt bryggeri på gården Mariendal i Newlands var ute för försäljning och det passade hans planer perfekt, så han la ett bud på gården. Mariendal hade redan producerat öl i snart 65 år. Bryggeriet hade startats runt 1820 av en annan svensk, Jacob Letterstedt (vi kommer tillbaka till denne intressante man lite senare).

Letterstedt hade avlidit 20 år tidigare och nu ville dom efterlevande sälja hela bryggeriet. Anders Ohlsson köpte egendomen och spenderade mycket pengar på att renovera det gamla bryggeriet. 1892, tre år efter köpet, var det den största affärsverksamheten i Sydafrika vid sidan om gruvindustrin och hade ett eget kapital på 350.000 pund. Det finns fortfarande några byggnader kvar som kan beskådas på Cape Newlands Brewery.

Under det nya ledarskapet växte bryggeriet snabbt. Andra bryggerier som Lion Brewery i Johannesburg köptes upp och införlivades i verksamheten. Det gick bra för Anders Ohlsson och i slutet på 1800-talet var han välkänd politiker i Kapstaden.

Han var också en entusiastisk naturvårdare och det är tack vare honom som det fortfarande finns bonteboks (ett hjortliknande djur) på halvön som omger Kapstaden. Rasen var nära att dö ut i slutet av 1800-talet. Anders Ohlsson lät de 40 sista djuren föröka sig på hans gård vid Brede River och rasen återhämtade sig.

Idag är South African Breweries (SAB) ett av de största företagen i Sydafrika. Det grundades, oberoende av varandra, av två svenskar, Letterstedt och Ohlsson. Därför har SAB uppkallat ett öl efter Anders Ohlsson en av grundarna ? Ohlsson Lager."

Det intressanta är hur flaskan hamnade vid "Gamla bryggan" i Sverige.

Kecke
2006-04-07, 15:37
Tack för den trevliga historien Ballonggreven. :)

Kul med bakgrund.
Undrar bara varför denne framgångsrike herre inte startade ett glasbruk också.

766.
En historia om hur flaskan hamnade vid "Gamla bryggan" kanske du kan hjälpa till med, fantasirik som du är. ;)

Sladden
2006-04-07, 17:55
Ser ut som det finns "fästhål" för porslinskork vid flaskhalsen?

Kecke
2006-04-07, 18:56
Hej Sladden
Det finns fästhål för bygelpropp. :)

Björn L
2006-04-07, 21:08
Kecke ! Jag ber om ursäkt för att jag blev lite ivrig här tidigare. Jag läser lite för sällan här så jag hade helt missat att du börjat samla på flaskor! Så det var lite plumpt av mig att vara framfusig och fråga om den var "förhandlingsbar". Hoppas du (och även ni andra) har överseende med mig.
Mvh Björn L (som att döma av infallet här ovan varit utan "fynd" på länge) :o

Björn L
2006-04-07, 21:30
I höstas fann jag en liknande flaska med texten "THIS BOTTLE IS THE PROPHERTY OF THE DURBAN BREWERIES & DISTILLERIES LTD" Den hade innvändig gängning samt en treudd i botten som även den var ett ägar märke för glasbruket! Jag tog även tillvara på två flaskor med avslagen topp. En var märkt "SOUTH AFRICAN BREWERIES LTD RHODESIA" Dessa flaskor fann jag i vattnet efter mycket arbete vid ett flertal tillfällen. Att de hamnade där beror helt enkelt på att de är tillverkad där ! Och innan dykarna kom dit för första gången i slutet på 70 talet så låg där massor av flaskor avsedda för export. Till en början såldes dessa med god förtjänst till folk som trodde att dom gjorde en investering men idagens läge så är det endast de flaskor som var avsedda för den svenska marknaden som är riktigt eftertraktade hos samlare. Men jag tycker mig se en underlig skarv på regalinen på din flaska kan du fota den en gång till så man ser tydligare ur den är gjord? ta gärna ett till på botten oxså då jag blev lite nyfiken på hur den är tillverkad. När Liljedahl slog igen så fortsatte man ju själv klart att tillverka flaskorna på annan ort och då med maskiners hjälp, bla på Surte glasbruk som tex tog över flera av Liljedahls kunder. Mvh Björn L

Kecke
2006-04-07, 21:33
Björn L. :)
Du har ingen anledning att be om ursäkt här. Jag blev så himla glad att jag hittat en flaska som någon annan också ville ha så jag studsade i taket. :D
Har du ytterligare information om varför den är märkt med J under så vore jag ytterst tacksam. (Dessutom lägger jag på minnet att du vill ha en likadan)
Mvh
Kecke

Kecke
2006-04-07, 21:40
Hej igen Björn.
Du kom emellan här.
Jag är en usel fotograf men återkommer med bilder om jag kan.
Regalinen, är det mynningen?
Mvh
Kecke

Kecke
2006-04-09, 09:53
Försöker med några bilder till.

Kecke
2006-04-09, 18:23
Kan flaskan möjligtvis vara finsk, från Johannislunds glasbruk?

PLYNG
2006-04-09, 19:21
Ser ud til at väre en maskinbläst flaske. Halv-automatisk? - Går "formsömmen" (sådan hedder det på dansk - mon nogen kan oversätte?) op gennem mundstykket (mynningen)?
När kom de förste maskiner til Sverige?

766
2006-04-09, 19:47
Kecke det skall vara maskingjorda flaskor och inte gammalt handblåst krafs.
Ju minder en hand haft med tillverkningen att göra ju bättre är det.
Tänk vad bra, lätt att finna nya prylar till bra pris.

PLYNG
2006-04-09, 20:47
Hej 766! - Du er da vist en lystig rad. - Fint bild, som påminner om at våren er på vej.
Også en fin flaska även den inte er maskingjord. Er den dansk?

766
2006-04-10, 06:43
Den är maskingjord, Newcastle J. Collins & Son.

PLYNG
2006-04-11, 00:56
Takk for svaret, 766. - En sån flaska finns også i en dansk udgave - men "tyvär" bare i mundbläst (sådan hetter det på dansk!):

PLYNG
2006-04-11, 00:58
Teksten er: FABRIKEN / VESTJYLLAND / VARDE

766
2006-04-12, 05:34
Rymmer inte mycket om inte halsen är extra stor volymmässigt.

PLYNG
2006-04-12, 20:43
Den rymmer eksakt 250 ml - og der fyldes jo kun i til halsen (under tryk), da kuglen jo skal lukke for det kulsyreholdige innehold.

Lidt om "Codd-flaskor" fra en engelsk hjemmeside:

Antique Codd Bottles

Codd style bottles are readily identified by their marble stopper. The Codd bottle was filled upside down so that as soon the filling stopped, the stopper was forced down to seal the bottle against the rubber ring. Pressure inside the bottle would keep the marble pressed against the top of the bottle. To open the bottle, the marble was pressed down where it would fall into the neck chamber below. If the bottle is held the right way, the marble stays inside the chamber when the bottle is tilted up for drinking. Many of these bottles were destroyed when children would routinely break open the bottle to get the marble inside.

766
2006-04-13, 09:22
Kulan i min är av glas.

Kecke
2006-04-13, 09:38
Ser ud til at väre en maskinbläst flaske. Halv-automatisk? - Går "formsömmen" (sådan hedder det på dansk - mon nogen kan oversätte?) op gennem mundstykket (mynningen)?
När kom de förste maskiner til Sverige?

Jag håller precis på att lära mej om flaskor och det är inte så lätt enbart med ledning av bilder. Borde nog skaffa mej en "handledare" i ämnet. :)

"Formsömmen" går nästan ända upp.
Verkar vara en maskinblåst flaska. Jag vet inte när man började med maskinblåsning i Sverige.
Troligtvis är lappen på flaskan lite fusk, den verkar betydligt nyare. :o
Hur som helst så vore det fortfarande kul att få veta mer om den.

Läste en artikel om Uno Wentzel där han berättar om Liljedahls.
De exporterade massor av flaskor till bl.a. till Sydafrika genom grossisten Jörgensson och Johnsson i London. Kan "J" i botten möjligtvis stå för dem?

PLYNG
2006-04-27, 00:48
Kulan i min är av glas.

Ja, 766. Kulan er altid av glas i Codd-flaskorna. Ibland er kulan blå.
Ser ut som Codd-flaskor också användtes i Sverige:

P.S. - Dett skull vel väre en helt ny tråd?

766
2006-04-27, 07:13
P.S. - Dett skull vel väre en helt ny tråd? Pjatt, måste öva i att vara ett mångkulturellt samhälle och då är det inte fel i att vara lite rajtan tajtan.