handdator

Visa fullständig version : Fråga: Blåvit tallrik med monogram

Kecke
2008-07-31, 14:39
En flat blåvit från 1945 med monogram.
Jag hittar den inte i mina böcker.

Liljerik
2008-07-31, 16:01
Man kunde beställa porslin med monogram eller firmanamn från Gustavsberg åtminstone på 40-talet.
Känner inte igen dekoren men det kan ju vara en befintlig dekor där man bara lagt till monogrammet :rolleyes:
Jag har fått ett antal ark i mapp av LasseC, arken är exempel på hur man kunde få sina tallrikar prydda med monogram. Lasse berättade om dessa..... kommer jag ihåg rätt så fanns dessa exempel ute hos konsumhandlare. Kunderna kunde tydligen gör monogramporslinsbeställningar där på konsum då...
Men jag skulle behöva skriva upp saker o ting, bäst att LasseC får chans att korrigera mig innan vi brister ut i glädjeyra :D

Peter S
2008-08-01, 12:04
Typisk restaurangservis. Förr skulle restaurangerna ha egna monogram (idag är det väl bara Operakällaren som fortfarande har det?). Mittmotivet är Molins fontän i Kungsträdgården, antagligen ritat av restaurangservisernas gudfader alla kategorier, Calle B.(lomqvist) som gjorde enstaka komersiella servisdekorer också. Jag är osäker på vem som står bakom monogramet, men SARA-restaurangerna var en stor beställare av denna typ. Nu tycker jag förstås att det bara står SAR...
Stadsmuseet i Stockholm hade för ett par år sedan en utställning om just restauranghistoria (inkl. deras serviser). Kanske har de mer info?

Kecke
2008-08-01, 18:49
Tack mina herrar.
Intressant med motivet, Molins fontän, tycker jag. :)

Liljerik
2008-08-01, 20:00
Passar på att visa mappen jag pratade om, den innehåller 20 stycken exempel på hur man kunde få sitt porslin dekorerat.

Kecke
2008-08-02, 09:58
Kul att se Liljerik.
Häftigit att kunna gå in på Konsum och beställa sitt porslin med monogram. :D
Jag har dock en känsla av att det inte var alltför vanligt.

Peter.
Jag får ta och kolla med Stadsmuseet vid tillfälle.
Det skulle ju kunna vara något som Berns har haft.

Hjulben
2008-08-02, 11:01
Restaurang Riche ?

Liljerik
2008-08-02, 19:08
Kul att se Liljerik.
Häftigit att kunna gå in på Konsum och beställa sitt porslin med monogram. :D
Jag har dock en känsla av att det inte var alltför vanligt.

Nej, det var nog inte vem som helst som gjorde så, särskilt inte från kooperationen, grevar å såna handlade nog sitt porslin nån annanstans. Det var nog inte så många cafëer och restauranger heller som hade sånt lyx.
Inte vet jag men.....Gustavsberg var ju kooperativägt och sålde säkert en del vanligt bordsporslin genom sina butiker ute i landet :rolleyes: Hejåhå vad jag gissar nu :o Borde såklart läsa hela "nya" Gustavsbergsboken, där står det säkert om hur det gick till....

Kecke
2008-08-02, 19:19
En del av nöjet med gamla grejer är ju utredning, fantasi och vilda gissningar. :)

Jag har inte skaffat Gustafsbergsboken, dags att göra det tror jag.

Kecke
2008-08-05, 10:18
Jag har fått svar från Stadsmuseet, Britta Petersson.

- De har inget exempel på liknande tallrik i sina samlingar. Inte heller kan hon hitta någon sannolik resturang i Resturanger i Stockholms adresskalender. Som beställare kan man också tänka sej ett sällskap. -

:)

bwh
2008-08-05, 10:28
S A R brukar ju betyda Sveriges Arkitekters Riksförbund - och de var ju ibland lite "samhällstillvända" så helt omöjligt att de beställt från kooperationen är det väl inte?;)

Kecke
2008-08-05, 10:40
S A R brukar ju betyda Sveriges Arkitekters Riksförbund - och de var ju ibland lite "samhällstillvända" så helt omöjligt att de beställt från kooperationen är det väl inte?;)
Ja, det kan du ju ha rätt i.
Jag får väl luska vidare lite nu när jag ändå börjat. :)