handdator

Visa fullständig version : lommeflaska oskar II

harley
2008-07-27, 08:33
den här blev jag stolt ägare till i går + två olästa böcker edaglas strömbegperioden signerade gunnar lersjö och avataren den gillar jag skarpt men tillbaka till lommaflaskan är den vanlig? (kecke den är till salu:) ) den är 18 cm hög

Hirvi
2008-07-27, 09:19
Tittar på din flaska harley, ser ut att vara gjord på senare tid,
(går bara på bild), set ingen puntel i botten, den ser ut att vara diamantkapad i mynningen, då behövs ju ingen puntel,
detta bara som det ser ut.
Hirvi

harley
2008-07-27, 09:36
den verkar vara tillverkad i två delar men skarven går inte upp på halsen....bild på botten och man ser skarven som slutar där halsen börjar

Hirvi
2008-07-27, 09:45
den verkar vara tillverkad i två delar men skarven går inte upp på halsen

Ja det är tvådelad form hela flaskan, även halsen,
när man blåser en flaska, då skär man det varma glaset med en sax (halsen)
för att komma i formen, det blir så avkylt där då, så då går det inte att blåsa ut halsen så hårt att man ser formskarven.
Hirvi

harley
2008-07-27, 10:04
när tror du den är tillverkad hirvi

Legion
2008-07-27, 10:06
Besynnerlig flaska detta, antingen är den gammal och blåst i en rekordskitig form eller så är den ny och blåst i en gammal rostskadad form vilket de stora skadorna på botten antyder.

harley
2008-07-27, 10:14
den är vad jag fått uppgift om blåst på EDA

Hirvi
2008-07-27, 10:23
Ja en märklig botten är det, jag har ju en sådan järnform som ni kanske sett,
den är väl ca1880+- och jag blåste endast några få i den formen 60-70tal,
så när din flaska är gjord, kan man ju bara gissa, att den är gjord på dom sista 50 åren, är jag nog säker på.
Min form har ju Göteborgs statsvapen!
Hirvi

harley
2008-07-27, 10:28
kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk. jag köpte för övrigt flaskan i EDA trakten av samma person jag köpte dom signerade böckerna av så jag tror inte det är någon nyare flaska

Hirvi
2008-07-27, 10:35
kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk

Ja det är säkert så, men denna form har säkert hittat nya vägar,
formen har nog fått stryk (Botten, stor formskarv) ingen puntel, slipad mynning, slitage går inte se på bilden, nej jag menar att det är mycke som talar emot.
Hirvi

Kecke
2008-07-27, 10:41
kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk. jag köpte för övrigt flaskan i EDA trakten av samma person jag köpte dom signerade böckerna av så jag tror inte det är någon nyare flaska

Jag gillar också Gunnar Lersjös bok men jag tror man får ta uppgifterna med en nypa salt. :)
Härlig blå färg i allafall.

harley
2008-07-27, 10:43
den är köpt av en gammal man som samlat glas speciellt EDA så jag tror inte flaskan varit i omlopp överhuvudtaget. försökte få köpa två vaser i blått lysterglas jag aldrig sett maken till men det fick jag ej. fö är mynningen kapad inte slipad

Äjth
2008-07-27, 10:51
Jag gillar också Gunnar Lersjös bok men jag tror man får ta uppgifterna med en nypa salt. :)
Har inte du en blå sådan här Kecke. Lägg in en bild för jämförelsens skull.

Legion
2008-07-27, 10:54

Mer än en nypa salt, det är fina bilder i Lersjös bok men det är allt.

Harley, jag kan inte se din flaska i boken?

Vad denna typen av flaskor kallas är regionellt, där jag bor har de alltid kallats jaktflaskor.

Hirvi
2008-07-27, 10:57
Man vet ju inte hur många formar som sparats ute på bruken, tror inte det är så många, en begärlig form tyckte jag när jag hittade denna jag har, jag var nog inte den första som gömt formen på btuket, alla andra gick ju till skrot på 40 talet,
Harley, du får framföra våra åsikter om flaskan till samlaren, får vi se om vi får något svar.
Jag har aldrig sett ett original med slipad mynning, och ingen puntel.
Hirvi

harley
2008-07-27, 11:05
Mer än en nypa salt, det är fina bilder i Lersjös bok men det är allt.

Harley, jag kan inte se din flaska i boken?

Vad denna typen av flaskor kallas är regionellt, där jag bor har de alltid kallats jaktflaskor.

nej jaktflaskan är spetsig i botten

Lars Kallin
2008-07-27, 11:07
Flaskan är nog dessvärre nytillverkad. Jag har en precis likadan med O:IIs monogram på ena sidan och jaktmotiv på andra sidan.
Köpte den då den avviker med den avskrängta och grovt slipade halsen.

Legion
2008-07-27, 11:08
Nej Harley, i de gamla priskuranterna från Limmared kallas de jaktflaskor oavsett om de är platta eller spetsiga. Som sagt det beror på var i landet man befinner sig.

Hirvi
2008-07-27, 11:10
Det var en sak till!
Vikten på en orginalflaska (bör) vara lättare än din flaska Hariey,
pga att dom blåste flaskorna på navel, (drog skal) glasen blev mycke tunna då, och så blev det många på varje smälta, pratat tidigare om detta, det gick med en väldig fart.
Hirvi

harley
2008-07-27, 11:21
den jag har väger 383 gram och den är inte slipad utan kapad eller sprängd för den är inte plan i mynninge vilket den vari om den varit sipad den är ojämn vad väger din kallin

Kecke
2008-07-27, 11:32
Har inte du en blå sådan här Kecke. Lägg in en bild för jämförelsens skull.

Oscar II flaskorna finns med både utsirat och enkelt monogram.
Den här med enkelt monogram har jag bara i liten modell i turkost glas och med ekollonkvist.

Hirvi
2008-07-27, 11:33
Jag såg det från början att den var diamantkapad, den lilla naggen (flisan)
som är borta i mynningen, det blev så när det kapades för fort,
Det var en stor grej på -60 talet när vi fick diamantsågar, har för mig det var en Smålänning som mixtrade med detta, det var problem i början, men sedan var det bara besparingar.

Hirvi
2008-07-27, 11:40
Tror din blåa Harley, väger ca 100gr+- mer än ett orginal.
Hirvi

Legion
2008-07-27, 11:49
Jag har tre flaskor i motsvarande storlek fast med andra motiv, två bedömer jag som gamla och den tredje är nog "nytillverkad". För skojs skull vägde jag dom och de bägge gamla vägde 250g resp 270g, den nya vägde 360g.

Jag kan för lite om detta för att uttala mig om betydelsen men Hirvi och flera andra menar att gamla flaskor bör vara lätta.

Hirvi
2008-07-27, 11:52
Har vägt lite här, kommer till samma som Legion.
Hirvi

Äjth
2008-07-27, 11:55
Då kanske vi kan vänta in Harleys viktangivelse. Spännande!

harley
2008-07-27, 12:25
nu är det varmt åt dig äjth den har jag redan angivit men gör det igen 3 gram:) nej 383 gram men jag skall kolla med samlaren jag köpte den av återkommer med information då skall inte åt det hållet på ett par veckor

Hirvi
2008-07-27, 13:02
Roade mig med att rita lite!
Tror inte det är så lätt att förstå hur man blåste flaskor på navel och drog skal,
skalet blev ju lövtunt, bara att slå av och jämna till, glasnaveln putsades inte av från pipan varje gång, man fångade an till en ny flaska med samma glasnavel, var man riktigt duktig kunde man blåsa 15-20 flaskor på samma glasnavel, det blev som årsringar för varje anfong.
Hirvi

harley
2008-07-27, 13:28
det var kul informtion hirvi tackar:)

Kecke
2008-07-27, 15:14
Jag är inte helt övertygad om att alla äldre lommeflaskor är tunna och lätta.:confused:
Jag tror att det beror på var och av vem flaskan blåstes och hur glasmassan var.
Synpunkter????????????

harley
2008-07-27, 15:24
jag skall i väg om ett par veckor. det inte den gamla gubben vet om det som är tillverkat i alla fall på EDA är inte värt att veta, återkommer om flaskan då

Hirvi
2008-07-27, 15:47
Det kan ju variera Kecke, beroende på om flaskan är blåst på post eller navel som jag ritade, det är ju svårt att göra större flaskor på navel, därför blir dessa flaskor ganska lika i vikt (bara ett anfong)
Gör man sedan flaskor på post, med 1-2-3-eller 4 anfong, då kan det bli
större variation på vikten.
Hirvi

Kecke
2008-07-27, 15:56
Det kan ju variera Kecke, beroende på om flaskan är blåst på post eller navel som jag ritade, det är ju svårt att göra större flaskor på navel, därför blir dessa flaskor ganska lika i vikt (bara ett anfong)
Gör man sedan flaskor på post, med 1-2-3-eller 4 anfong, då kan det bli
större variation på vikten.
Hirvi

Nu pratar jag enbart om dessa lommeflaskor med puntelmärke under.
Där är det väl bara ett anfong........eller?
Jag vet inte om jag fattade det där med navel riktigt.
Använder man puntel för att fixa mynningen då också??????

Hirvi
2008-07-27, 16:15
Ja visst Kecke, det är puntel på, kunde ju ritat dit den i botten
men var helt inne på mynningen.
Men det är klart att glasmassan för dagen, blåsaren mm,
kan göra att det varierar i vikt, men när ett sammansvetsat lag gjorde dom,
då skiljde det nog inte myckt i vikt.
Hirvi

Äjth
2008-07-27, 17:06
Roade mig med att rita lite!
Tror inte det är så lätt att förstå hur man blåste flaskor på navel och drog skal,
skalet blev ju lövtunt, bara att slå av och jämna till, glasnaveln putsades inte av från pipan varje gång, man fångade an till en ny flaska med samma glasnavel, var man riktigt duktig kunde man blåsa 15-20 flaskor på samma glasnavel, det blev som årsringar för varje anfong.
Hirvi

Tack för detta Hirvi, jag gillar bilder, då begriper jag så mycket bättre! Tack!

HgF
2008-07-27, 17:23
Någonting hände på Stockholms auktionsverk i slutet/mitten av 1990-talet. Plötsligt dök det upp till försäljning, partier (vet inte hur många eller hur mycket, jag såg ett eller att par partier) av dessa lomflaskor som helt uppenbart var nytillverkade. Någon hade låtit tillverka ett stort parti och bestämt sig för att klämma åt dom där "stockholmarna" genom att i något slags euforisk anonymitet lura på dem en massa nytillverkade lomflaskor. Visst flaskorna såldes och knepet lyckades. Det var såväl kla<ra som blåa flaskor, små och stora.

Men vad säljaren inte hade räknat med var att han samtidigt för eviga tider planterade ut kunskapen bland de allvarligt menade glassamlarna att nytillverkade flaskor av denna tidigare så ovanliga modell nu hade börjat läcka ut på marknaden.

Jag menar att åtminstone den senaste påspädningen av dessa flaskor skedde just då i mitten/slutet av 90-talet. Jag har letat efter dylika flaskor så länge att jag ganska säkert kan marknaden för dem i Stockholm med omnejd under åtminstone senare delen av 70-talet och framåt tills de nya plötsligt började dyka upp under 1990-talet.

Jag har vid ett par tillfällen (liksom här och nu) tagit upp frågan om dessa flaskors ursprung med herrar glas- och flaskexperter, bara för att möta en pinsam tystnad. "Någon" vet någonting om dessa flaskor som "någon" inte vill avslöja.

Nu finns de på varje antikmässa och marknad och jag bedömer att 9 av 10 som finns till salu på dessa marknader tillhör detta nytjack!

Sladden
2008-07-27, 18:25
Jag har stött på en del som känns helt "döda", och, som Hirvi skriver, för tjocka och tunga.
Har aldrig sett någon som Harleys blå, Diamantkapad och utan puntelmärke.
För mig känns den rel. nytillverkad. Men har ju inte fingrat på den, så osvuret är bäst.

Sladden
2008-07-27, 18:28
Skall tillägga att tack vare diamantkapningen så tycks den vara en "ärlig" senaretillverkning.

harley
2008-07-27, 18:45
ja det är ju faen när man får tag på en bra flaska så kan den vara nytillverkad:)

Hirvi
2008-07-27, 18:46
Ja som du säger Sladden, den är ärligt nyare.

Har vi inte pratat tidigare om:confused: var det Limmared
och något bruk i Småland som gjorde i en Limmaredsform,
till något jubeleum i Limmared (något sådant var det?)
Hirvi

Hirvi
2008-07-27, 18:49
ja det är ju faen när man får tag på en bra flaska så kan den vara nytillverkad:)

Lika bra Harley att ta smällen på en gång:eek:
Hirvi

harley
2008-07-27, 18:51
sålde inte kosta ut pressglaformar som det blev rabalder om oxå, hirvi har du nån form till salu nu skall jag börja tillverka glas och bli miljonär:D:D

Hirvi
2008-07-27, 19:03
Har nog ingen Harley som jag vill släppa!

Hay Chaparall har haft många glasformar under åren, köptes väl som skrot,
fatet jag har av Hald, tidigare tråd, den formen kom dårifrån:eek:
Hirvi

Äjth
2008-07-27, 19:08
Jo Limmared har former för fastblåsta pluntor m. Oscar II´s namnchiffer. De tillverkades till hans 25 åriga regringstid som var mellan 1872-1897.

harley
2008-07-27, 19:17
Har nog ingen Harley som jag vill släppa!

Hay Chaparall har haft många glasformar under åren, köptes väl som skrot,
fatet jag har av Hald, tidigare tråd, den formen kom dårifrån:eek:
Hirvi

tror du det går att friblåsa med en gassvets och ett järnrör så kan jag ju börja blåsa konstigt konstglas:D

Hirvi
2008-07-27, 19:17
Tänkte på dig Äjth, om inte du har nämt något förut, det jag tänker på
är nog något annat minne för Limmared (senare) dom fick lämna formen på annat bruk i Småland, dom själva var ju automaticerade, så blåstes det upp flaskor till Limmared.
Hirvi

Hirvi
2008-07-27, 19:22
tror du det går att friblåsa med en gassvets och ett järnrör så kan jag ju börja blåsa konstigt konstglas:D

Det går med gassvets, Lamparbete, jobba med köpta glasrör,
det går blåsa och forma massor av prylar (lite träning):rolleyes:
Hirvi

Sladden
2008-07-27, 19:29

Hirvi

Jag har en hel del glas i gammal stil från limmared. Vackra men helt klart nya.

Äjth
2008-07-27, 19:30
De enda flaskor jag kommer ihåg så här, är de minnesflaskor med namnet Limmared på, innehöll ca 2 dl, men minns inte i vilket sammanhang de blåstes.

Hirvi
2008-07-27, 19:44
Har du tomglas Sladden;)
Äjth, det skall vara lommeflaska, vet i tusan vad jag hört det, pratade med
Limmareds Hembygsförening för ett tag sedan, kanske var det där:confused:
jag får kolla vidare, vi har väl en PESare som jobbar på bruket, får se om han dyker upp.
Hirvi

Sladden
2008-07-27, 19:48
Mycké tomflaskor eré!

harley
2008-07-27, 20:20
har ni hört björn rosenströms låt jag har blivit lurad. han sjunger. Du skrev att du var snygg, men du var ful, jag har blivit lurad....balonggreven kan inte du lägga in den låten

Legion
2008-07-27, 20:30

Hirvi

Det stämmer Hirvi att limmared på tidigt 70-tal lånade ut en Oskar II form till Bergdala som blåste vita och blåa flaskor för brukets räkning att dela ut som presenter till kunder.
Enligt uppgift ska det röra sig om ett hundratal av varje färg.

Bara så det inte uppstår några oklarheter, Harleys flaska är inte en av dem.

Hirvi
2008-07-27, 20:41
Tackar Legion det var det jag har hört tydligen!
Du har inte sett hur Bergdala gjorde dom, om det var med puntel
och invärmd hals, som på gammalt vis.
Hirvi

Legion
2008-07-27, 20:46
Tackar Legion det var det jag har hört tydligen!
Du har inte sett hur Bergdala gjorde dom, om det var med puntel
och invärmd hals, som på gammalt vis.
Hirvi

De ska vara gjorda helt på gammalt sätt som du beskriver, enda sättet att ta dom på är vikten och den rena glasmassan.
Jag kan dock säga att jag endast sett vita flaskor från denna tillverkningen, jag är faktiskt tveksam om det stämmer att även blåa gjordes men så sägs det.

Hirvi
2008-07-27, 21:12
Tackar för det Legion, då har vi Stockholmskopiorna kvar,
man kan undra om vi får något svar på detta,
på Tradera har jag sett mycket tveksamma sådana, (dock bara bilder)
Hirvi

Legion
2008-07-27, 21:18
Vad är det för motiv på dessa flaskor då? Stockholmskopiorna alltså.

Hirvi
2008-07-27, 21:25
Vad är det för motiv på dessa flaskor då? Stockholmskopiorna alltså.

Vi får se om HgF kommer in och talar om det.
Hirvi

Legion
2008-07-27, 21:52
Jag kan ju visa upp vad jag tror är en av de som blåstes i Bergdala tidigt 70-tal och en gammal. Den vita är "ny" och den blå är gammal.

Båda är till synes identiska men är INTE blåsta i samma form, den vita flaskan uppvisar en liten skada i formen som inte finns på den blåa.
Alla kopior har denna skada, de står på varje kontor på bruket så jag har kunnat jämföra:)

Som syns på de lite suddiga bilderna skiljer det rejält i vikt, ca 100g.
Den blå har en rejäl puntelknäck och normalt slitage både på botten och på kroppen vilket kopian saknar.

Hirvi
2008-07-27, 22:08
Kul att se dina flaskor Legion, formen tillhör väl Limmared, dom kanske hade
två formar en gång (tänker på skadan)
Så var vi där igen med vikten, min tro blir att Bergdala blåste den i klarglas
på post,100gram tyngre.
Hirvi

Roland S
2008-07-27, 22:09
Intressant tråd det här och om det finns möjlighet att fotografera den lilla skadan i fomen så vore jag tacksam så att man vet vad man ska titta efter.

Hirvi
2008-07-27, 22:13
Jag har en i klarglas 258 gram, en old!
Hirvi

Hirvi
2008-07-27, 22:15
Var sitter skadan, kan ju kolla på min flaska.
Hirvi

Legion
2008-07-27, 22:24
För sent att fota nu så det blir en improviserad pil.
I en av fördjupningarna på flaskans dekor är det en liten förhöjning vilket bara kan bli av att formen är trasig.
Svårt att förklara, hoppas ni förstår.

Men, har formen varit trasig från början finns det förstås gamla flaskor med denna lilla skada också.
Som vanligt - inget är självklart...

Hirvi
2008-07-27, 22:34
Har kollat min flaska, nu ser jag samma skada, har inte tänkt på den, vet man var så är det lättare att hitta, det var ju kul!
Hirvi

Kecke
2008-07-28, 11:09
För sent att fota nu så det blir en improviserad pil.
I en av fördjupningarna på flaskans dekor är det en liten förhöjning vilket bara kan bli av att formen är trasig.
Svårt att förklara, hoppas ni förstår.

Men, har formen varit trasig från början finns det förstås gamla flaskor med denna lilla skada också.
Som vanligt - inget är självklart...

Jätteintressant det här. :)
Jag försöker nu hitta Bergdalavarianten bland mina pluntor.
Jag kan se att det är den varianten där lejonet är lite smalare och har ett konstigt huvud.
Jag kan dock inte riktigt se skadan på formen.
Vad är det för vikt på de olika du har?

Legion
2008-07-28, 12:03
Den blå som jag tror är gammal väger 270g och den vita kopian väger 360g och jag skulle gissa att de andra kopiorna jag sett väger ungefär så också.
Hinner tyvärr inte fota nåt mer nu, ska på semester till västkusten...

Kecke
2008-07-28, 12:15
Den blå som jag tror är gammal väger 270g och den vita kopian väger 360g och jag skulle gissa att de andra kopiorna jag sett väger ungefär så också.
Hinner tyvärr inte fota nåt mer nu, ska på semester till västkusten...

Tack så länge.
Hoppas du får en trevlig semester. :)

Jag har tre av den sorten. Vikt 193g, 218g och 225g.

Hirvi
2008-07-28, 12:28
Det var tre lättviktare Kecke.
Hirvi

harley
2008-07-28, 13:31
det är tur ni har mej så ni får reda på att ni har gammla flaskor och jag en ny ;)

Hirvi
2008-07-28, 13:38
det är tur ni har mej så ni får reda på att ni har gammla flaskor och jag en ny ;)

Det var en bra tråd du drog igång Harly, snart hittar du en till plunta.
Hirvi

harley
2008-07-28, 14:34
ja men då ska det vara något ni aldrig sett maken till:)

Äjth
2008-07-28, 14:46
Varför inte nöja dig med en fin gammal plunta.

Hirvi
2008-07-28, 14:47

Sådana vill vi ha:eek:
Hirvi

harley
2008-07-28, 16:11
Varför inte nöja dig med en fin gammal plunta.

nej det ska vara nåt speciellt

Äjth
2008-07-28, 16:15
Tänk efter bara! när man SER det DÄR extra, är det lätt att svepas med och den inre kontrallanten tar snabbpermis medan man går därifrån med ett "tok-köp"!!:D

nisse 8
2008-07-28, 19:40
Mycket bra tråd:)

Kecke
2008-07-28, 21:15
Det var tre lättviktare Kecke.
Hirvi

Om man skall gå efter vikten så borde de väl tillhöra de äldre då.

Hur var det med den här typen av lejon?
Jag har för mej att vi diskutterat de två olika typerna tidigare men kommer inte ihåg vad som sades. :confused:
De jag har av den andra sorten väger 237 g, 250 g och 274 g.
Någon som minns????

Kecke
2008-07-28, 21:16

Det ser jag fram emot. :D

HgF
2008-07-28, 21:24
"Vi får se om HgF kommer in och talar om det.
Hirvi"

Jag kommer förstås inte ihåg några specifika mönster, kanske Oskar II. Det var i alla fall små och stora, klara och blå. En del mönster var väldigt "blöta" i formerna, och
inte så skarpt tecknade som man skulla kiunna önska.

Jag reagerade dels på mängden pluntor av denna typ som plötsligt dök upp, dels på den klara och rena glasmassan samt på total avsaknad av slitage.

Den tillverkare som tar upp en sådan gammal modell som dessa lomflaskor på nytt ska ju förstå att produkterna måste märkas "COP".

Vet inte hur det förhåller sig med vikten på glas, men jag kollade nu två identiska rektangulära, svängda pluntor från Sunds glasbruk med Strandhs propp, som ju borde väga lika mycket eftersom de är likadana, men den ena väger 445 och den andra 380 gram.

Hirvi
2008-07-28, 21:40
Ja det verkar vara lite svajigt med dessa pluntor, kanske det är flera som kollar av sina flaskor efter denna tråd.

Kecke, dina vikter tycker jag passar bra till dom äldre,
Lejonen har vi pratat tidigare, hur skall vi hitta det,
det var nog i samband med, när jag visade min pluntaform första gången
Hirvi

Lars Kallin
2008-07-28, 23:30
Det här med vikt på glasföremål kan man nog ta med en nypa salt.
Generellt sett kan man möjligen säga att äldre glasföremål tillverkades mer tunnväggigt än vad nyare motsvarande gjordes. Då om man pratar om föremål gjorda av glasmassa av finare kvalité.

Sen kan man fråga sig varför det var så? Är den senare tidens glasblåsare sämre yrkesmän än de som agerade tidigare? Kunde dåtidens glasblåsare bättre känna av vikten på anfånget bättre än senare tiders glasblåsare?

Kollade lite i Liljedalsboken, letar efter en uppgift om en så kallad ”nogaflaska” det var alltså en formblåst flaska som det gavs väldigt snäv tolerans på rymden. Som ni förstår fick man reglera detta med vikten på det anfångade glaset som blåstes i formen. För tjockt gods ger för liten rymd, och vice versa.

I övrigt kan man väl säga att det på sin tid tillverkades en otrolig mängd pluntor av denna modell. Som exempel lånade Liljedals glasbruk 1854 formar från Eda och tillverkade inte mindre än 23 000 fastblåsta pluntor med norska vapnet.

Utan att på något vis försöka mästra, så kan jag väl tycka att det kanske inte ger så otroligt mycket att väga dessa pluntor och därifrån skapa allmängällande sanningar vad avser åldern.
Möjligen som jag tidigare sade så kan man vad avser vitt småglas möjligen se att det äldre är lättare än det nyare, då menar jag äldre än slutet av 1800-talet.

Det är ett faktum att många av dessa pluntor är nytillverkade, några säkra kort vad avser nytillverkade är de med utvikt mynning, de avskränkta samt de på Hadeland tillverkade med årtalsmärkning i botten. Därtill kommer ett stort antal osäkra kort.

Kecke
2008-07-29, 00:03
Ungefär som jag trott då vad gäller vikten på flaskorna.
Tack för det inlägget. :)

Jag har en Oscar II med utvikt mynning. Den är då alltså nygjord med sina ynka 239 gram.

harley
2008-07-29, 08:50
det att gammalt glas är tunnt och nyare tjockt stämmer heller inte genomgående .men det är det som är tjusningen med glas det är så jäkla svårt och detta med priskuranter och böcker är bra när man sitter i lugn och ro och kollar upp hemma, men om man skall försöka hjälpa någon på tex pes så hittar man ingenting och man bläddrar och bläddrar och mer och mer irriterad blir man när man vet att nånstans har man sett det föremålet. men jag har en vicke lindstand modell typ stella polaris i en så snygg blå färg jag har aldrig sett någon likadan i denna färg, jag vet att det är fel tråd men lägger in bilder på den:) och det är lätt att förstå att man är fachinerad av glas:)

Samlartrollet
2008-07-29, 10:33
Den enda lommeflaskan jag har är i lite gulaktig glasmassa med druvklase på ena sidan och norska vapnet på andra. Vikt 280 gr. Vasst puntelmärke. När kan den vara ifrån?

Hirvi
2008-07-29, 12:27
Sista kvarten på 1800 talet blir mitt tips, här är ju ingen tvekan att den är av äldre härkomst, 2-300 gram är nog en bra vikt för dess som är äldre,
att göra en flaska på 150 gram, det var ju vana och snabbhet,
på dessa flaskor var väl cl inte så noga, bara göra så många som möjligt.
Hirvi

Kecke
2008-07-29, 16:11
Den enda lommeflaskan jag har är i lite gulaktig glasmassa med druvklase på ena sidan och norska vapnet på andra. Vikt 280 gr. Vasst puntelmärke. När kan den vara ifrån?

Grattis.
Det var ju inte så länge sedan som du inte hade sett en sådan plunta.
Nu kanske du också är fast i pluntträsket. :D

LS
2008-07-29, 19:44
Vi har inte mycket till val, vi arma människor, än att tala utefter vår kunskapsnivå. Eftersom undertecknad inte har mycket till kunskaper om t.ex. knypplingens utveckling i Schweiz under den katoniska periodens uppbyggnad, då skriver jag heller inga inlägg i detta ämne. Möjligen frågor, om intresse finnes.

Att väga en flaska, analysera färgen, eller om det finns eller inte finns puntelmärke under, mynningsringens form, allt detta äger inget som helst vetenskaplight värde. Det finns flaskor som är 2000 år gamla utan puntelmärke under, och det finns flaskor som är ett halvt år gamla med detta märke.

Nu sticker jag ut hakan ordentligt med följande påstående; vill man veta vad man har i sin samling så ska man under inga omständigheter lita på säljaren, denne pratar helt utan kulturellt ansvar, inkomsten är vad som räknas.

Under 1920-1930-talet var det inte alls ovanligt med munblåsta flaskor där man efter blåsningen helt enkelt skränkte av objektet från pipan och sedan var flaskan klar, särskilt brukades denna metod i England redan för över 100 år sedan, speciellt med bläckhorn. Idag tror man att dessa är söndriga eller att ringen är trasig, eller också tror man att bläckhornet är 200 år gammalt.

Jättedamejeanner har under långeliga tider tillverkats på detta sätt, det gick helt enkelt inte att klara av dessa bjässar med en puntel som enda bärare. Tidigare talande i forumet har redan påtalat delar av ovanstående, jag vill bestämt påstå att Nordstjärnans devis var genomtänkt när den formulerades för ett bra tag sedan, samla, veta och lära.

Gissa hit och gissa dit gör man själv nästan dagligen, och ibland vet man precis hur det förhåller sig. Men eftersom bevisföringen saknas så är det olika grader av sannolikhet som gäller.

Det är skillnad att samla och att samla, samlar man pengar på bankboken så resonerar man naturligtvis därefter. Samlar man på "döda" objekt, dvs saker man inget vet om, eller samlar man kunskapsrelaterade saker, osv. Inget av dessa samlarsätt är sämre eller bättre än de andra. Det beror till syvende och sist vad man har för tankar om att vidarebefodra kunskap till framtiden.

Allt ovan är endast personliga tankar, efter vilken kunskapsnivå är upp till andra att bestämma. Den som, mot allt sunt förnuft, utnämner sig själv till expert är det bara att tycka synd om, för bara att göra detta saknar kunskap om vad ordet bevis innebär. Nu menar jag absolut ingen av föregående skrivare, det är bara ett generellt yttrande.

Tänk om domstolarna skulle agera på det sättet?

PLYNG
2008-07-29, 23:06
Takk for et godt indläg, LS

Lars Kallin
2008-07-30, 09:04
Jag håller naturligtvis med LS här ovan.
Man kan analysera lössläppt kringliggande fakta i det oändliga, vikt, färg mm. mm. Man kommer nog inget längre i faktakunskap ändå.

Men tanken slog mig man kanske skulle infoga ett excelblad med vikt på fastblåsta lommeflaskor spridda i konungariket Sverige. Utifrån detta kanske man kan dra några geografiska växlar om viktens variation, därefter kan man kanske komma fram till var de är blåsta:)

E.B.
2008-07-30, 09:10
Jag håller naturligtvis med LS här ovan.
Man kan analysera lössläppt kringliggande fakta i det oändliga, vikt, färg mm. mm. Man kommer nog inget längre i faktakunskap ändå.

Men tanken slog mig man kanske skulle infoga ett excelblad med vikt på fastblåsta lommeflaskor spridda i konungariket Sverige. Utifrån detta kanske man kan dra några geografiska växlar om viktens variation, därefter kan man kanske komma fram till var de är blåsta:)

Jo, säkert;) Men vi får skynda oss innan Internet och annan distanshandel gör att denna undersökning havererar, eller så kanske man måste kunna spåra flaskans två tidigare ägare (minst) innan man får lägga in det i arket!

Samlartrollet
2008-07-30, 09:11
Grattis.
Det var ju inte så länge sedan som du inte hade sett en sådan plunta.
Nu kanske du också är fast i pluntträsket. :D

Exacto, Kecke. Hittade den nyligen på en liten loppis och betalade 180:-. Vet inte vad dessa flaskor brukar kosta eftersom jag aldrig tidigare sett någon :D