handdator

Visa fullständig version : Mystiskt fickur av farfars gammelfarfar

Nennbo
2008-07-16, 00:18
Hej!

Jag har nyligen fått ett gammalt fickur i guld av min farfar som i sin tur fått det av sin gammelfarfar. Har öppnat upp alla luckor som går men förstår inte riktigt vad alla stämplar betyder.

Stämplarna är:
En ekorre samt en likadan men mindre ekorre
Mellan ekorrarna står det 0,585
Nedanför till vänster finns en krona med en ring runt
Till höger en stämpel format ungefär som en vapensköld. I "vapenskölden" står det MF 1816.
Nedanför dessa två, i mitten, står siffrorna 104685.

Just dessa stämplar finns på baksidan av uret, luckan som döljer själva klockverket, men de stämplarna finns även på framluckan (fickuret har ett s.k. Hunter case).

På klockverket finns skrivet i skrivstil "Avance Retard", en till vapensköldsliknande stämpel samt en stämpel formad som en trumpet.

Är det någon som vet vad allt det här betyder? Hur gammalt är uret? Vad kan värdet vara?

Är mycket tacksam för svar!:)

Jung_Kee
2008-07-16, 03:25
Hej! Välkommen till forumet!

Jag kan tyvärr mycket litet om klockor, men 0585 bör vara finhalten i guldet åtminstone. Det motsvarar 14K i sverige (dvs 585/1000 guld). Med tanke på den märkningen och de övriga stämplarna så låter det som om både uret och boetten är tillverkade i utlandet.

Ålder och värde får någon annan svara på. Det är dock svårt att våga säga något om värde om man inte har en bild att gå efter. Hur är skicket, går klockan, finns det några personliga gravyrer etc?

Hoppas att någon kan hjälpa dig med din klocka, den låter fin, gamla guldrovor ser man inte så ofta här i krokarna i alla fall.

Nennbo
2008-07-16, 11:52
Ålder och värde får någon annan svara på. Det är dock svårt att våga säga något om värde om man inte har en bild att gå efter. Hur är skicket, går klockan, finns det några personliga gravyrer etc?

Hoppas att någon kan hjälpa dig med din klocka, den låter fin, gamla guldrovor ser man inte så ofta här i krokarna i alla fall.

Hej!

Tack så väldigt mycket för den infon du svarade med. Jag ska försöka lägga upp en bild så fort som möjligt!

Nennbo
2008-07-16, 15:01
Ett till kännetecken för klockan är att på själva tidsdisplayen så finns först de vanliga siffrorna 1-12, sedan så finns det ytterligare siffror i röd färg innanför de vanliga siffrorna. Dessa röda siffror går från 13-24 (med nummer 24 under 12, 13 under 1, 14 under 2 osv.)

Vet inte om den informationen hjälper?

FBQ
2008-07-22, 21:21
Det säger att klockan nog är tillverkad en bit in på 1900-talet.

FBQ
2008-07-22, 21:34
Kan väl tilläggas att det kan vara äldre och ha bytt urtavla, fast utan att veta mycket om klockor känner jag igen beskrivningen av dina stämplar från klockor från början av 1900-talet - har för mig att ekorrarna är Schweiziska stämplar.
Det bör då ha ankargång och vara krondraget om det är en 1900-talsklocka.

Får se om någon klockexpert kan ge mer belysande svar :)