handdator

Visa fullständig version : Metallmärken på porslin.

Ballonggreven
2006-03-27, 15:03
Varför blir det metallmärken av besticken på en del porslin?
Jag menar de metalliskt gråaktiga märken som nästan verkar sitta under eller i glasyren. Det är bara på en del tallrikar det uppstår. Beror det på typen av glasyr eller något annat?

Peter S
2006-03-27, 15:33
Dom sitter utanpå (men HÅRT) och är en kombination av bestickkvalitet och glasyrtyp. Ju mattare glasyr desto större risk. Dessutom verkar de bara komma från bestick av låg kvalité (Tunna bestick stansade ur en metallplåt, t.ex.). Mer arbetade, gjutna bestick verkar inte "färga av sig" i samma utsträckning. En klassiker är vispringar i botten på kaffekoppen efter kaffeskeden. En annan klassiker är streck från den rostfria diskbänken på den nyinköpta ljusa Nylundvasen. Man kan hålla sig för skratt när man märker att det är man själv som orsakar strecken medan man försöker gnugga bort dem...

Eftersom det är metall och eftersom de sitter så hårt ska det bästa sättet att bli av med dem vara någon slags metallputs. Man kan också pröva något milt polerande, som Jif Creme (hette Vim när jag började använda det, så aktiviteten går under namnet "Vimma". Jag brukar vimma diskbänken därhemma när jag vill känna mig extra duktig eftersom den blänker så bra efteråt).

Ballonggreven
2006-03-27, 15:44
Inte för att jag vill skryta, men våra bestick är av hög kvalitet(Gense bl a) och ger ändå mycket märken.
Vi tar bort märkena med Autosol som är ett universalmedel.

Äjth
2006-03-27, 16:53
Antar att det är ditt Gustavsbergs porslin som får dessa metallmärken?
Är inte den glasyren, coloradon, ganska skör ? tror man kan rita gubbar på det porslinet med vilken metallstav som heslt.

Kecke
2006-03-27, 18:42
Jag har ingen erfarenhet av Autosol men måste nog införskaffa det med det snaraste för att testa. Har hört mycket talas om det. Wim har jag däremot använt med suveränt reslultat på rostfria ytor.
Har nu ett medel som heter FIX-UNIVERSAL. Köpt av tillfällig säljare på varuhus.
SKall enligt text vara bra till det mesta: Rostfritt, koppar, mässing, silver, guld, tenn, aluminium, plast, glas, kristall, porslin, keramik, lackytor. (Rengör och polerar i ett)
Har bara använt det på rostfria ytor, bestick, kastruller och liknande och där funkar det utmärkt.

Ballonggreven
2006-03-27, 18:48
Antar att det är ditt Gustavsbergs porslin som får dessa metallmärken?
Är inte den glasyren, coloradon, ganska skör ? tror man kan rita gubbar på det porslinet med vilken metallstav som heslt.

Vardagsporslinet "Spisa Legym" får mycket stryk. Men metallmärkena är väldigt vanliga på Rörstrandsporslin också. Får ofta stå och gno på loppisfynd.

Tycker att det är märkligt att rostfritt stål "färgar av sig". Finns det någon förklaring?

Peter S
2006-03-27, 22:08
Fråga 1 skall naturligtvis vara: Använder ni tillräckligt med sköljglans i diskmaskinen? (Har upptäckt att endast Sun och Finish ger önskat resultat...).
Jag får inga repor någonstans av mina Boda Line... Men det kanske beror på att de är nyare än 50-tal?

Jung_Kee
2006-03-30, 00:23
Nu har jag inte huvudet me mig och borde undlåta att skriva egentligen, men jag tror mig minnas att det beror på dels hur det rostfria stålet är beskaffat (de flesta rostfria stål från 80-talet och bakåt har bara en mjuk, skyddande beläggning) och dels på glasyrkvaliteten. Porslin är i alla läger extremt mycket hårdare än stål och används vid mineralidentifiering till att riva stenar på, så det är rimligt att anta att det är lätt att skrapa av metall på en matt, hård glasyr.