handdator

Visa fullständig version : Glaspistol till vad?

Tingeling
2006-03-26, 13:14
För något år sedan diskuterades sådana här glaspistoler, men jag kommer inte ihåg vad som skrevs. Någon som har bättre minne än mitt?

Gulaktigt glas, strimmor i glaset som på franska vinflaskor i hela pipen. Ett brytmärke ungefär där hanen skall sitta, blåsig som ett riktigt måndagsexemplar, fåtal lusor.

Äjth
2006-03-26, 16:08
Var de inte ngn slags souvernir med innehåll av ngn dryck!? vagt minne bara.

Janne R
2006-03-26, 23:06
har för mig att de såldes till barn med någon form av godis i.

Sladden
2006-03-27, 08:38
De användes både som pluntor och sockerpullor.
Jag har bl.a. en blå där jag svagt ser texten Liseberg, den var troligen fylld med godis. Förslutning, vanlig kork.
En annan variant är i klarglas med skruvkork i bakelit, den har också ett riktigt revolverhölster att ha i bältet på dansen i hembygdsparken :cool:

766
2006-03-27, 09:08
Den nakna pitolen! Man får påpeka att ovanstående inte föreställer en pitol utan en Levolver. Roterande magasin är ett kännetecken.

Äjth
2006-03-27, 09:15
Tror nu inte att revolvrarna ;) användes till godisförvaring, däremot fanns de lilkande i mjukplast som innehöll godis och men de var betydligt mindre och de hade en enkel skruvhylsa av plast.Denna uppfattar jag som lång som ett kollegieblock nästan, om jag ser rätt, dessutom förefaller denna vara av lite kvalité, nå, en känsla jag har har. Vidhåller drycken som innehåll.

cjf
2006-03-27, 09:55
Tingelings pistol är mycket lik den som Kjell Blomberg formgav för Gullaskrufs glasbruk (se bl.a. Raouls hemsida, bilden längs ned (http://www.gullaskruv.se/jubileum/vitriner.htm)). Vet inte om dessa såldes nånstans med alkoholhaltig dryck i, men jag har för mig att de såldes (tomma) som souvenirer på Smålands museum.

Sladden
2006-03-27, 17:33
Här hänger de och kan inget annat!
Den övre, med bakelitkork är 25cm och rymmer mera än den undre brodern som är 30 cm.
Jag är inte överbevisad om sockerpulleteorins felaktighet.

Lars Kallin
2006-03-27, 18:09
De har uppenbarligen sålts på Smålands museum. Vad de använts till tvistar de lärde om.

De är dock inte på något vis en genuint Svensk företeelse. Over there användes de som sockerpullor.
Candy conatainer collectors of America (http://www.candycontainer.org/Scrapbook_Guns.html)

Där finns ingen exakt likadan, men man ser klart var idén kommer från.

Tingeling
2006-03-27, 22:26
Kul att se pistolerna på Rauls sida (var har han tagit vägen?) undrar om det är en sådan jag har. Sladdens blå var rätt lik men det fanns en del olikheter, vet du något om den? Har hört snapspistol också som alternativ, har du någon sådan i den där spritkuranten Kallin?

Lars Kallin
2006-03-27, 22:50
Inga sådana i min kurant.

Men det var ju många som sålde sprit på den tiden.