handdator

Visa fullständig version : Vas av Helena Tynell

Gunilla
2005-08-16, 21:38
Tack vare annan tråd i detta forum vet jag nu vem som har gjort min blågröna glasvas: http://koti.mbnet.fi/jost/katedral.htm

Min har dock inte samma färg som den på bilden utan är som sagt blågrön, eller i "aqua licht" som mina glasblåsande vänner har lärt mej att färgen heter.

Min fråga gäller dock den andra vasen som jag köpte tillsammans med Tynell-vasen. Den är i exakt samma färg, och Katedraali-vasen passar precis i den. Tyvärr har jag ingen digitalkamera, men jag ska försöka beskriva den: Den är lite smalare nertill (95 mm) än upptill (135 mm). Diametern upptill är exakt så bred att Katedraali-vasen passar i den, och vasen är så hög (305 mm) att ca 1/2 cm av "brättet" på Katedraali-vasen (350 mm) sticker upp ovanför kanten. Den har liksom ränder i glasmassan, ca 3 cm breda, som är svagt vridna motsols. Högst upp finns rester av en några millimeter bred guldkant.

Har Helena Tynell (eller någon annan på Riihimäki) gjort den också för att de hopplöst vickiga Katedraali-vaserna skulle kunna stå stadigt, eller har någon tidigare ägare haft sån tur att han eller hon bara råkat hitta en vas som Katedraali-vasen passar perfekt i?

Äjth
2005-08-17, 09:56
Det var en knepig fråga som kräver en bild tror jag visst. Jag avvaktar den.

Gunilla
2005-08-17, 16:59
Här kommer en dålig bild från mobilkameran!

Gunilla
2005-08-17, 17:01
Och en till, med Katedraali-vasen i den andra:

Äjth
2005-08-17, 21:51
Jag blev nu inte hjälpt av bilden.Hoppas ngn annan rihimäki-kännare kan svara dig.

Gunilla
2005-08-17, 22:51
Det hoppas jag också. Tack i alla fall!