handdator

Visa fullständig version : Antikrundan

Tingeling
2006-03-17, 00:29
Någon mer än jag som blir uttråkad av Antikrundan? I varje program så visar de allmogemålade skåp som i och för sig är fina men varför inte visa lite modernt? Det måste ju finnas Svenkt Tenn, Malmsten eller varför inte några av 30-talets möbeldesigners. Vi har underbart glas gjort här i sverige och då menar jag inte de dyraste exemplaren.

Var med som sällskap på en Antikrunda och såg folk plocka upp både roliga föremål som kanske inte var värda så mycket och jugendföremål av både keramik och silver som var otroliga. Skulle gärna vilja se dem, nu känns det som om likadana saker visas program efter program.

Köper allmoge så fort plånboken och föremålet passar ihop så det är inte att jag har något emot dem, vill bara ha lite omväxling!

Jung_Kee
2006-03-17, 00:50
Instämmer å det hjärtligaste! Det var som en bekant sade till mig, varför tog de inte med klockskåpet som fanns i Trollhättan? Eller för den delen lite mer lokala antikviteter och inte bara stockholmsarbeten? Och nog för att det heter ANTIKRundan, men visst kan man väl kika på lite modernt också utan att få fasansrysningar? Ett kul inslag var dock reportaget om Anettes smycke-intresse, synd bara att de inte gjorde det mera informativt om smyckena.

Men men, klaga går ju. Synd att man inte är så insatt i TV-branschen, annars hade man ju kunnat göra egna inspelningar och skicka in till SVT.

Peter S
2006-03-17, 02:25
Jag brukar glömma att titta... Så intressant är programmet för mig. Jag tittade dock idag och kom på varför jag brukar glömma bort det.

Jag tycker också det tenderar att upprepa sig. Det märks att värderarna jobbar på auktionsfirmor. De tar ju bara provision på sålt gods så de är mest intresserade av det dyrare segmentet (oavsett tidsålder och föremålsgrupp). Dessutom verkar det som om de vill försöka pressa upp priserna av samma anledning.

Det skulle vara kul att se vad folk tar med sig, men troligen är det mesta sånt som de redan tror är värdefullt, dvs sånt som de sett i TV-programmet. Serien är på det sättet dömd till evig upprepning!

LS
2006-03-17, 07:33
Det är ganska uppenbart att programmet inte vänder sig till den lilla klicken kunniga människor som finns. Tittarsiffrorna måste vara så höga som går och då får kvantitet gå före kvalitet vad gäller programupplägget. Detta tänkande tror jag genomsyrar hela mediavärlden för tillfället. Mammon rules.

766
2006-03-17, 08:22
Boken av fotografiprofessorn Christer Sjögren eller vad han hette har jag.
Undrar om man kan få 500:- för den, värderades till 10000:-.
Deras värderingar verkar helt blåsta.
I nuläget har dom i stort sätt övergått till vad tusan som helst och kör på i samma "tänk dig ett in i tusan pris dubbla detta och prissättningen är färdig".
Än en gång boken....den är eftertraktad i Frankrike, skitsnack!
Finns det en "kotte" som ger 500:- för den boken så är han en "Bra kund".
Har visst gått för 3500:- på auktion och där vet dom hur man skall få upp priset, vad gör man inte för att "lura" folk.

Bruce
2006-03-18, 17:02
Har lagt till en omröstning i ämnet.
Kommentera gärna ditt val, särskilt om du vill förnya programformen.

/Admin

Kolmårdstrollet
2006-03-18, 17:12
Jag skall kolla in reprisen som kommer nu kl 17.00.
K-trollet.

Anette på Boäng
2006-03-18, 17:24
Det är en bra programidé med värdering för allmänheten, men en djupdykning i något speciellt varje gång hade varit trevligt också. Tema Gate, trädgårdsmöbler, silversmide, funkis......allt av intresse, gärna riktigt blandat!

Ballonggreven
2006-03-18, 17:25
Tycker för det mesta att det är ett ganska bra program. Kul med den lokala anknytningen till platsen de besöker. Däremot tycker jag att man kunde lägga in ett moment med uppföljning där vissa av objekten säljs på auktion och vi får se hur värderingarna håller, typ "Flog it!" på BBC.

Peter S
2006-03-18, 17:50
Oj, ska man behöva vara konstruktiv nu också... Jag vet inte och lägger ner min röst. Den engelska varianten är aningen mer intressant i upplägget men aningen mer tråkigt pga deras marknad. Det är ju naturligtvis intressantare att se "inhemska" föremål eller sådana som är vanligare på vår egen marknad.
Jag tycker att avstängningsknappen på TV:n fungerar ypperligt!

Sladden
2006-03-18, 17:51
Ett av statstelevisionens trevligare program.
Klart det skall vara kvar.
En gång i tiden har jag själv skymtat förbi i rutan. Inte alla program som begåvats med ett sådant kuttersmycke! :rolleyes:

Äjth
2006-03-18, 19:00
Konservativt tänkande att Kinaporslin, allmogeskåp, gamla vapen och deprimerande målningar tilltalar en publik som måtte anses vara värdefull ur tittarsynpunkt. Ett programm som klart underskattar tittare som intresserar sig för antikt och semiantikt. Förefaller mera tilltala experterna som själva värderar, än gemene man som inte härjat kring i antik-Sverige i två decennier.
Enda gången det hettade till senast var Måås-Fjätterström, men även den hettan börjar upprepa sig. TV är inte nytänkande vare sig här eller i t.ex antikdeckarna. Engelsk Tv har ett mer avslappnat sätt att dokumentera detta intresse, åtminstone sett från mitt perspektiv. Får gärna fortsätta men bör kompletteras med fler icke-konventionella prgramm i samma gengre.

Kecke
2006-03-18, 19:26
Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mej här.
Tycker OM att det finns ett sådan här program men tjuter inte om jag missar. :)
Tycker att den lilla programtid som finns till förfogande borde utnyttjas bättre. För mycket trams från progamledarnas sida. (En kort bedömning av ursprung, årtal och i sista hand ev. värde borde vara nog.)

AndersE
2006-03-18, 23:50
Jättetrevligt program tycker jag! God underhållning samtidigt som man kan lära sig en del.

Signe
2006-03-19, 18:12
.
Jag vill inte förnya! Jag tycker programmet var bra, som det var från början! De håller på med annat nu, som jag tycker tar tid från programmet, t ex åker hem till folk mm. Det är visst intressant, det också,men det skulle kunna vara ett extra program för sig, inte ingå i Antikrundan.

Kolmårdstrollet
2006-03-19, 21:15
:rolleyes: Njaa jag vet inte. Såg reprisen på torsdagens program i lördags. Bra inslag om böcker och "billiga" smycken. Ibland har jag tyckt att ett visst ´program varit tråkigt. Gillar när de går på loppis och sedan säljer på aution. Läraktigt. Förnyelse skadar nog inte. ;)
Hälsningar K-trollet.

Ballonggreven
2006-03-23, 19:34
Nu var det dags igen. Inför kvällen annonseras det i tidningen(Sydsvenskan) att det är trollhättan som besöks. Var de inte där för ett par veckor sedan? :confused:

766
2006-03-23, 21:01
Med det nytänkande som är rådande i Antikrundan så har Trollhättan översvämmats av nya antikviteter med betoning på nya.
Så att göra en ny "runda" där är helt i sin ordning.
Skulle inte förvåna mig om någon av Damerna uppdagat att ett ålderdomshem där haft en stor ryamattatillverkning för sådär 30 år sedan.
Och då är det bara ett måste med ännu ett besök eftersom det hade varit ren katastrof om dessa hade missats.
Boknissarna har fått nys på en Veckorevyn från 1976, så det skall bli extra spännande att bli delgiven denna gången, jag gissar på ett pris, i bra skick på sådär 8, 9 tusen. Ja det skall verkligen bli spännande!

Lill-Einar
2006-03-23, 22:33
Skulle inte förvåna mig om någon av Damerna uppdagat att ett ålderdomshem där haft en stor ryamattatillverkning för sådär 30 år sedan.

:D :D Vilket av dem då? Jag har arbetat på flera av hemmen i Trollhättan :p

Skämt å sido, visst övervärderas det. Visst är det inte så mycket nytt under solen, men jag tycker att det är värt väldigt mycket att se Knutsson gå igång på ett "härligt rissigt" gammalt skåp. Programmet behöver inte förnyas enligt mig.

Peter S
2006-03-24, 01:49
Ojdå... "glömde" kolla idag igen...

766
2006-03-24, 10:19
Det enda som etsat sig fast är tavlan av grindslantsmålaren, den var det Stil på, en riktig rysare.

Äjth
2006-03-24, 12:25
Aj då, glömde oxå titta.

Jung_Kee
2006-03-24, 12:33
Även jag glömde att titta, men jag har sett på det nu i efterhand, om inte alla redan vet det så kan man se programmet när man vill efter att det har sänts på svt:s hemsida!

Peter S
2006-03-24, 16:05
Det är en fantastisk uppfinning om det inte vore så att bilden är så liten och har så dålig kvalitet. När det gäller antikviteter är det ju detaljerna som är avgörande för attribuering och värdering, så om man inte kan se de små fina delarna är det just inte nån nytta me´t? Eller?

Äjth
2006-03-30, 22:57
Kvällens antikrunda och därmed den sista för säsongen bjöd inte på några nyheter, gamla skåp, spegelramar, böhmiskt glas, det trevligaste är en och annan besökare som uppvisar en annorlunda och/eller tilltalande personlighet. Nerlagt för säsongen :p !!!

Kecke
2006-03-30, 23:02
Jag tyckte elefantpidestalen var häftig. :)

Tingeling
2006-03-31, 00:26
Tyckte att pepparkvarnen var en kul grej, det är lite sådant jag efterlyser. Saker som är udda och inte behöver ha så stort ekonomiskt värde men man drar på mun även om det inte är inom mina samlarområden. Lite kitch helt enkelt! :D

766
2006-03-31, 08:05
Elefathuvudena var mumsiga.