handdator

Visa fullständig version : Rostiga nycklar

Kecke
2006-03-13, 18:39
Finns det något bra sätt att rengöra gamla rostiga nycklar eller måste man slipa bort rosten?

A.F
2006-03-13, 21:22
Du kan köra dom i svavelsyra och sedan olja in dem.

Kecke
2006-03-13, 21:50
Tack AF.
Var får jag tag i svavelsyra?

A.F
2006-03-13, 23:05
Jag vet inte var man som privatperson kan köpa kemikalier som svavelsyra
m.m.

Svavelsyra bruka säljas som 96 eller om det är 97 procentigt, skulle du få
tag i svavelsyra ska du späda ut det med vatten så det ligger på ungefär
30 procent och har en temperatur på 50 grader.

Tänk på att akta ögonen och att fylla upp en bytta med vatten som du
sedan häller i syran försiktigt i.
Man får aldrig ha en skål med syra och sedan hälla i vatten, då blir det
än farlig reaktion.

Kecke
2006-03-13, 23:07
Tack för hjälp och varning.

Jung_Kee
2006-03-13, 23:28
Köp batterisyra! Det är 37% svavelsyra. Och som sagt, syra i vatten om du skall späda och god ventilering, ångorna kan fräta på slemhinnorna i näsan och då blir man förbaskat lätt vrålförkyld!

Kecke
2006-03-13, 23:32
Tack Jung Kee.
Vet inte om jag törs prova :eek: låter lite farligt det här.

Jung_Kee
2006-03-14, 00:08
Tja, gör man fel så är det ju farligt, svavelsyra är starkt frätande, men bara man använder sunda förnuftet så är det ingen fara. Sätt inte svavelsyran på spisen, skölj inte ögonen med den och släng inte i nycklar så att det stänker runt utan lägg i dem så går det som en dans! ;)

Ps. Ha gärna en plastklämma, en sådan man vänder kött eller plockar sallad med, för att plocka upp nycklarna med.

A.F
2006-03-14, 00:20
Ja det var ju bra 37% blir perfekt, sedan bör du som jag skrev ha ungefär
50 grader varmt.

Bör bli rena på 5-10 minuter.

LasseC
2006-03-14, 00:22
Ha gärna lite ammoniak till hand för att neutralisera syran med om man skulle få något stänk på sig. Får man en droppe på kläderna så faller kläderna sönder där droppen hamnat (När det torkat. Jag vet att man fick mycket små hål på kläderna när man höll på med silver och "betade" i svavelsyra.
Jag tror att AF kan svara på om ammoniak är bästa medlet att neutralisera syran med. Jag kommer inte riktigt ihåg. Vänta på hans svar.
Har blivit glömsk på gamla dar.
mvh DG

A.F
2006-03-14, 00:32
Amoniak bör ju fungera bra då det är basiskt, men jag vet i fan om jag
skulle vilja ha det för nära näsan ;)

Får man svavelsyra i ögonen eller på huden så ska man skölja med vatten,
så brukar jag göra när det händer :eek:

Engång fick en kille fluorsyra på underarmen på mitt jobb, vi höll ett tag
på med att etsa Asolutflaskor ( Absolutcitron ).
Droppen var kanske 1-2 millimeter han låg 14 dagar på sjukhus och det
finns inget förutom kalk som stoppar den syran, om man inte åker in
till sjukhuset fräter den tills den kommer in till skelettet :o

Men nu ska vi inte skrämma ihjäl kecke :D

Svavelsyra är ganska ofarligt om man är försiktig och tar det lungt, ögonen
måste passas annars är det inte så farligt, får du på huden kan det svida
men det är bara att skölja med vatten så går det över.

Jung_Kee
2006-03-14, 01:00
Fluorvätesyra är läbbigt! Vad i all världen arbetar du med AF??? :eek:

766
2006-03-14, 08:41
Är det så att dessa nycklar skall glänsa som nya? Skall kanske förkromas i slutskedet? Om inte så... AF har en förkärlek för mysiga syror som vi får acceptera men det finns också andra medel om nu inte nycklarna skall kromas.
Man kan lägga dom under huvudkudden så den får "gnaga" på rosten ett tag, jag detta mekaniska borttagande av rosten gör nog att resultatet mer kan fördragas av Oss. Om jag hade varit fruntimmer skulle jag börjat att peta lite nätt med en nagelfil.
Vid sådana här problem vore det bra att få inblick i var resultatet skall mynna ut i. Det är kanske någon dassanyckel som behöver en rekonditionering och då är det syra som gäller men i annat fall så....

Kecke
2006-03-14, 08:50
Tack för alla goda råd.
Återkommer med resultat om och när det blir klart. :)

A.F
2006-03-14, 11:16
Jo du har rätt 766, talat vi om handsmida nycklar ifrån 1600-1700-talet
så skulle jag nog undvika syrabad.

Men jag tog förgivet att det var ett gäng rostiga nycklar utan antikvärde
som skulle rengöras.

A.F
2006-03-14, 12:56
Jung_Kee jag jobbar på en ytbehandling firma, olika syrabad, olika lutbad
och diverse andra kemikalier är vad jag hålls med varje dag.

Vi förzinkar och kromaterar, fosfaterar, manganfosfaterar, svartoxiderar och
förnicklar.

Och ett tag runt 1987 - 1988 så frostade vi Absolutflaskor, men inte
nu längre sån tur är.
Vi fick dispans att prova under en tid, men det försvann senare då det
är mycket miljöfarligt och farligt i hanteringen också.

När vi körde 1987 - 1988 så fanns det bara ett land i Europa som hade
tillstånd att göra det här och det var ett ställe i Frankrike, tur att vi
inte fick fortsätta i Sverige.

Jung_Kee
2006-03-14, 13:02
Ja det var tur det! Fluorvätesyra är ju fasligt reaktivt...kan bli hemskt explosivt om man som ni sysslar med både oxidationsämnen och reduktionsmedel. Låter spännande dock, ytbeläggningar är kul!

766
2006-03-14, 13:21
Kee säg vad som inte är kul?
På tal om annat kul så är det helt i vår anda att "skeppa" sådana skitjobb utomlands såsom etsning av glas.
Måste från det ena till det andra påpeka för AF att Senjoritas knappt hinner lyfta på behagen innan stöld är genomförd och tjuvarna borta, en "förmildrande" omständighet ang. stöldbegärligheten är att flaskorna ej innehåller någonting. En text med ord som påpekar detta väl synlig utifrån kanske inte skulle skada, pluss på tennet, detta är ej förtennt guld.

LasseC
2006-03-14, 13:29
Jag har hört så mycket om att man kan lägga rostiga saker i Coca-Cola och rosten försvinner. Och det dricker man!
mvh
DG

766
2006-03-14, 13:44
Kola har fosforsyra i sig men ytterst lite, jag slog en droppe fos.. i 1l vatten, blev ortoligt surt så det rör sig nog om mindre än en 10 milj. delen av mängden. En droppe blir ungefär 1,5 /10000 och det var inte att leka med, surt till tusen.

Jung_Kee
2006-03-14, 13:53
Hehe jo man kan använda sig lite utav varje, har man en blästermaskin hemma så är den alla tiders till att rengöra finare järnföremål, annars kan man lägga sakerna i cola eller ketchup för den delen...

A.F
2006-03-14, 13:54
Kee säg vad som inte är kul?
På tal om annat kul så är det helt i vår anda att "skeppa" sådana skitjobb utomlands såsom etsning av glas.
Måste från det ena till det andra påpeka för AF att Senjoritas knappt hinner lyfta på behagen innan stöld är genomförd och tjuvarna borta, en "förmildrande" omständighet ang. stöldbegärligheten är att flaskorna ej innehåller någonting. En text med ord som påpekar detta väl synlig utifrån kanske inte skulle skada, pluss på tennet, detta är ej förtennt guld.

Inbrott och tjuvar tar fröken Securiana hand om här hemma, hon springer runt
i staden 24 timmar om dygnet, ser henne ofta springa förbi vår gata på
kvällar och nätter.

I en så här liten stad så hinner Securiana fram innan de små kräken märkt
att larmet gått ;)

LS
2006-03-16, 07:37
Jag tycker att äldre järnföremål blir bäst om man kör med roterande stålborste för att avrosta. Inte för hårt för då blir det järnrent och förstört, utan med känsla så den mörka ytan blir kvar, efteråt kan man lätt olja in föremålen så inte ny rost uppstår.