handdator

Visa fullständig version : Knoppflaska men ingen knoppis

Äjth
2008-06-09, 20:15
Är det svensk, tro? En liten udda variant, håller ca 30-40 cl. I botten, en liten "plipp" i mitten. Grönt härligt glas med en rejäl sten i som bildat en stjärna(ser ut som en spindel!) Knoppen ser ut att vara ditsatt efteråt, MEN samtidigt kan den mkt väl vara snyggt formad som en förlängning av halsen. Den är snurrad i form.
Visst var det ngn som visade upp en liknande relativt nyligen?

Samlartrollet
2008-06-10, 09:08
Snygg flaska, men jag vet inget om den.

A.F
2008-06-10, 10:39
Det är en Boethius-flaska.

PLYNG
2008-06-10, 10:43
Det är en Boethius-flaska.

?????

posse
2008-06-10, 12:00
?????

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=2820&highlight=Bo%EBthius

Äjth
2008-06-10, 12:06
Tack för länken!!!Samma modell ja, min saknar förstås allt vad text o märkning heter men det beror väl då på att vem som helst kunde tillverka dem.

PLYNG
2008-06-10, 15:48
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=2820&highlight=Bo%EBthius

Takk Posse!

Här kommer den interessante text fra Posses länk (skrevet af LS):

För att göra en mindre fördjupning förhåller det sig som så att när Boëthius och Bjurholm skapade knoppölen gjorde de en grov miss. De standardiserade flaskmodellen men de tog inte patent på den, vilket i förlängningen innebar att det skapades en hel del kopior av densamma, framför allt med avvikande mynningsring.

Vis av misstaget, samt förmodligen tänd på nydanandet av förpackningsindustrien, skapade Emil ännu en flasktyp, vilken döptes efter hans efternamn, den s. k. Boëtiusflaskan. Denna var avsedd för mineralvatten och, så långt jag förnummit, endast fick tillverkas av Årnäs Glasbruk. I alla fall under de första åren, för de Boëtiusflaskor som har texten RHAB under botten finnes med både tillverkarbokstaven Å och L.

Personligen tycker jag att vackrare flaskor har tillverkats, släktskapet med knoppölen framträder tydligt, avvikelserna ligger i färgen samt axlarnas form.